Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door A.S.moto »

Eens horen of hier wat ervaringsdeskundigen zitten.

In februari gaat mijn nieuwe motorfiets geleverd worden en ik ben al eens aan het polsen bij verschillende verzekeraars omdat ik deze keer ook een mini-omnium overweeg.

Omdat ik mijn motor ook zakelijk ga gebruiken, ik ben zelfstandig rij-instructeur in een rijschool, heb ik dit ook vermeld bij mijn aanvraag.

Nu blijkt dat bepaalde maatschappijen mij niet willen verzekeren en dat mijn huidige maatschappij mij de volle pot wil doen betalen. :shock:

In de clausule staat dan wel een heel stuk beschreven dat ze ermee akkoord gaan dat ik een rijschool heb en dat kandidaat motorrijders verzekerd zijn wanneer deze schade zouden berokkenen...

Het feit dat ik duidelijk probeerde te maken dat ik geen rijschool heb/ben en dat ik de motor enkel gebruik om te volgen tijdens de lessen op de OW en dat er dus ook geen enkele kandidaat motorrijder op mijn motor zal rijden werd precies niet meer gehoord en ik kreeg als antwoord van de makelaar dat ik zowieso de volledige premie moet betalen als ik de motorfiets zakelijk gebruik. Dat is dus een serieus verschil van meer dan 600€, enkel BA.


Iemand ervaring hiermee, of kan iemand me een verzekeraar aanraden waar ik zeker eens moet gaan luisteren?

thx
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Er is in al die jaren op dat vlak blijkbaar niet veel veranderd.
Rond de eeuwwisseling haalde ik mijn brevet IV, en contacteerde toen ook diverse/talloze maatschappijen om hun voorwaarden te kennen.
Daar is toen niks uit de bus gekomen wat voor mij aanvaardbaar was, en ik heb het dan maar pragmatisch opgelost: gewoon volgen met een rijschoolmotor.
Destijds kwam er ook heel wat getelefoneer en over-en weer schrijven bij kijken, nu is een verzekeringsmaatschappij in een paar klikken nabij.
Succes met je zoektocht.
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door A.S.moto »

Volgen met een lesmotor ga ik niet doen... dus hoop dat ik toch ergens een maatschappij ga vinden die het verschil wil zien tussen een rijschool en een zelfstandig lesgever.
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door janneman »

Beste AS

ik zie eigenlijk niet echt het probleem als je een omnium zou nemen.
Ik heb jaren net hetzelfde gedaan als freelancer zelfstandig motorij-instructeur gekoppeld aan een erkende rijschool.
Ik ben fotograaf en vormgever en mijn motor is ook mijn bedrijfsvoertuig.

Ik ging de baan op (meestal) met een motor van de rijschool ter begeleiding omdat die aangeboden werd als ik les gaf. Maar soms had ik daar geen zin in en nam mijn eigen motor als begeleiding voor mijn kandidaten.

Aangezien ik de baan op ging, ikzelf rijdend op mijn eigen motor, zie ik geen probleem met de verzekering en ook al helemaal niet waarom ik die daarvoor anders zou moeten verzekeren?

Of zie ik het verkeerd?

Groeten
Jan
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door ferdi »

janneman schreef: 03 jan 2022, 12:13 Beste AS

ik zie eigenlijk niet echt het probleem als je een omnium zou nemen.
Ik heb jaren net hetzelfde gedaan als freelancer zelfstandig motorij-instructeur gekoppeld aan een erkende rijschool.
Ik ben fotograaf en vormgever en mijn motor is ook mijn bedrijfsvoertuig.

Ik ging de baan op (meestal) met een motor van de rijschool ter begeleiding omdat die aangeboden werd als ik les gaf. Maar soms had ik daar geen zin in en nam mijn eigen motor als begeleiding voor mijn kandidaten.

Aangezien ik de baan op ging, ikzelf rijdend op mijn eigen motor, zie ik geen probleem met de verzekering en ook al helemaal niet waarom ik die daarvoor anders zou moeten verzekeren?

Of zie ik het verkeerd?

Groeten
Jan
Waarom opgeven dat je de moto zakelijk gebruikt ?
ik zie daar maar één reden voor en dat is dat je de factuur dan kan inbrengen als kosten .
dat betekent dat je deze dus kan aftrekken en misschien het verschil kan recupereren .
als dat niet het geval is en enkel jij rijdt met de motor zie ik ook geen enkele reden van waarom je hem zakelijk zou verzekeren ?
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door A.S.moto »

janneman schreef: 03 jan 2022, 12:13

Aangezien ik de baan op ging, ikzelf rijdend op mijn eigen motor, zie ik geen probleem met de verzekering en ook al helemaal niet waarom ik die daarvoor anders zou moeten verzekeren?

Of zie ik het verkeerd?

Groeten
Jan
Volgens mij zie je het idd verkeerd...

Ben nog bij een verzekeringsmakelaar gepasseerd en die wist me toch ook te vertellen dat wanneer je je motorfiets zakelijk gebruikt dat je dan bij alle maatschappijen de volledige premie dient te betalen.. Of dat nu voor een rijschool is of iets anders.
Weinig kans dat je problemen krijgt, maar als je iets ernstigs zou voorkrijgen en je hebt aan je vezekeraar niet laten weten dat je je motor beroepsmatig gebruikt zou het wel eens spannend kunnen worden.

Volgende week ga ik voor de offertes, ben benieuwd.
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door A.S.moto »

ferdi schreef: 04 jan 2022, 06:37
Waarom opgeven dat je de moto zakelijk gebruikt ?
ik zie daar maar één reden voor en dat is dat je de factuur dan kan inbrengen als kosten .
dat betekent dat je deze dus kan aftrekken en misschien het verschil kan recupereren .
als dat niet het geval is en enkel jij rijdt met de motor zie ik ook geen enkele reden van waarom je hem zakelijk zou verzekeren ?

Het één staat los van het ander, maar je zou moeten melden dat je je motor zakelijk gebruikt...

Er staat niet voor niets "privé" gebruik in je polis he...
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door janneman »

A.S.moto schreef: 04 jan 2022, 10:20

Volgens mij zie je het idd verkeerd...

Ben nog bij een verzekeringsmakelaar gepasseerd en die wist me toch ook te vertellen dat wanneer je je motorfiets zakelijk gebruikt dat je dan bij alle maatschappijen de volledige premie dient te betalen.. Of dat nu voor een rijschool is of iets anders.
Weinig kans dat je problemen krijgt, maar als je iets ernstigs zou voorkrijgen en je hebt aan je vezekeraar niet laten weten dat je je motor beroepsmatig gebruikt zou het wel eens spannend kunnen worden.

Volgende week ga ik voor de offertes, ben benieuwd.
Neeneen, ik zie het niet verkeerd. Denk dat we gewoon een beetje naast elkaar aan het 'klappen' zijn :grin: .
Voor alle duidelijkheid, ik had en heb een volledige premie.
A.S.moto schreef: 04 jan 2022, 10:20

Weinig kans dat je problemen krijgt, maar als je iets ernstigs zou voorkrijgen en je hebt aan je vezekeraar niet laten weten dat je je motor beroepsmatig gebruikt zou het wel eens spannend kunnen worden.

Volgende week ga ik voor de offertes, ben benieuwd.
En daar hou ik al helemaal niet van, van die kantjes afrijden, dat doe ik wel in de bochten. Als je wilt dat je een goede verzekering hebt voor een motor, kost dat geld.

Veel succes in elk geval met het motorrij-instructeur gebeuren!
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door A.S.moto »

Janneman, wij klappen duidelijk naast mekaar... :shock:


Met een volledige premie bedoel ik een premie waarop geen korting wordt gegeven...

Nu betaal ik voor mijn motoren ook maar iets van een 220€, maar dat zijn premies met kortingen omdat mijn wagen ook verzekerd is..
Uiteraard ben ik volledig verzekerd.

Het gaat erom dat wanneer je, volgens degene die ik nu heb gesproken, geen korting bekomt op de premie als je aangeeft dat je je motor zakelijk (beroepshalve) gebruikt. Of dat nu lesgever is of iets anders.



Kantjes eraf rijden hou ik ook niet van en doe ik ook niet... en het is net daarom dat ik open kaart speel bij de makelaar en de melding doe dat ik 'm beroepshalve ga gebruiken. En tot nu toe krijg ik dus overal hetzelfde te horen...

Dat een goede verzekering wat kost mag dan ook... maar ineens van 220€ naar 780€ enkel en alleen omdat ik 'm beroepshalve gebruik vind ik toch ineens wat veel... :shock:
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door janneman »

A.S.moto schreef: 04 jan 2022, 11:52 Janneman, wij klappen duidelijk naast mekaar... :shock:


Met een volledige premie bedoel ik een premie waarop geen korting wordt gegeven...

Nu betaal ik voor mijn motoren ook maar iets van een 220€, maar dat zijn premies met kortingen omdat mijn wagen ook verzekerd is..
Uiteraard ben ik volledig verzekerd.

Het gaat erom dat wanneer je, volgens degene die ik nu heb gesproken, geen korting bekomt op de premie als je aangeeft dat je je motor zakelijk (beroepshalve) gebruikt. Of dat nu lesgever is of iets anders.



Kantjes eraf rijden hou ik ook niet van en doe ik ook niet... en het is net daarom dat ik open kaart speel bij de makelaar en de melding doe dat ik 'm beroepshalve ga gebruiken. En tot nu toe krijg ik dus overal hetzelfde te horen...

Dat een goede verzekering wat kost mag dan ook... maar ineens van 220€ naar 780€ enkel en alleen omdat ik 'm beroepshalve gebruik vind ik toch ineens wat veel... :shock:
Dat bedoel ik ook, ik betaal volle pot omwille van die reden dat je zelf opnoemt :grin: De enige reden is dat ik die ook zo gebruik, beroepshalve, met alle deugden en tekortkomingen vandien.
Dus ziede wel dat we toch wel naast elkaar klappen :grin:

En die kantjes afrijden was niet op jou bedoeld hoor, sorry als dat zo overkwam. Maar er rijden er genoeg rond die denken dat ze goedkoop verzekerd zijn of goedkoop willen verzekerd zijn, tot wanneer ze de verzekering nodig hebben...
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door aantzeetje »

Eigenlijk moet je ook kijken naar het gevolg voor je belastingen. Zakelijk wil zeggen dat je deze in rekening kan brengen. Het verschil zou zo misschien veel kleiner zijn dan je denkt?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
A.S.moto
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 aug 2021, 20:15
Woonplaats: Hechtel

Re: Motorverzekering - zakelijk gebruik - instructeur rijschool

Bericht door A.S.moto »

aantzeetje schreef: 04 jan 2022, 12:44 Eigenlijk moet je ook kijken naar het gevolg voor je belastingen. Zakelijk wil zeggen dat je deze in rekening kan brengen. Het verschil zou zo misschien veel kleiner zijn dan je denkt?
Als ik 220€ betaal voor de verzekering kan ik die ook als "kost" inbrengen he..


Het zakelijke heeft hier enkel te maken met de te betalen polis bij de verzekeringsmaatschappij...
Plaats reactie