R850R on/off gedrag...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Dag mannen, wat is het rustig hier :-)
Na 12 jaar zonder motor (behalve wat Vespa-spul), toch weer een koppel BMW's aangekocht, een K75RT en een R850R Comfort (laatste serie). Is me dat terug wennen, pff. Nu vind ik dat die 850 nogal brutaal op het gashendel reageert, bokkiger dan de 1150 zelfs. Opendraaien voelt meteen als alles open, beetje als een snelgas, en gas lossen lijkt op stilvallen en remmen tegelijk. Hij komt dus hard uit zijn voorvering omhoog, en duikt opvallend diep bij het gas lossen. Nu weet ik wel dat een boxer wat minder te doseren is dan een lijnmotor, maar dit is wel opvallend. En dan de vraag: ik zie bij het gashendel maar 1 kabel vertrekken, terwijl er blijkbaar 2 uitgangen voorzien zijn. Heeft zo'n ding werkelijk maar 1 gaskabel? Een 2de zou namelijk wat als demper kunnen werken. Of is er onderaan een soort van demping voorzien, die het nu niet meer doet? Natuurlijk zou ik ook terug kunnen leren doseren, beetje open, beetje toe, in plaats van alles open, alles toe :-?
Terwijl ik dit schrijf, denk ik ook wel aan de demping van de ophanging vooraan, misschien ook eens nakijken. Zit er in de veerunit ook een demper, of is dat enkel de taak van de vorkpoten?
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Danny »

Een 850 is smoother dan een 1150. Mits technisch in orde.
De gaskabel gaat naar een splitter of verdeeldoos en gaat daar over in twee kabels. Voor elke kant eentje dus.
Belangrijk is dat die perfect evenveel de klep opentrekken links als rechts.

De vorkpoten vooraan hebben slechts een glijdende functie en geen dempende. Alles worft gedaan door de veerpoot op de telelever
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Daarom dat ik inderdaad voor een 850 koos, ik had in het verleden een 850 en een 1150, die 850 was veel soepeler.
Maar dit exemplaar doet echt bokkig, dat wordt zoeken.
En 45d km lijkt wat vroeg voor een versleten demper. Misschien wat mee rijden, zien of het went...
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Danny »

zoeken is een groot woord, beginnen met de afstelling, kleppen, TPS, juiste bougies, voldoende pompdruk, gaskleppen perfect synchroon...
met of zonder Lambda, co afregelen of niet dus.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Hij is mooi dealer onderhouden, boekje afgestempeld. Geen garantie natuurlijk, maar de basis dingen zijn goed. Geen getik of ratel, perfect starten en meteen mooi draaien. Trekken zoals het hoort, zelfs beter dan verwacht. Dus morgen al eens checken of er geen 'power commander-achtig' blokje te vinden is. Het zit hem echt in de dosering van het gas, de brutale reactie op open en toe, geen fiets om een beginner op te zetten. En daar was die 850 juist goed voor, dus ook een beetje de reden van aankoop. Misschien toch maar eens een dag op rondrijden, zien of het niet aan mij ligt. Want na jaren op Vespa bestaat doseren natuurlijk uit 'alles open'. :-) Alvast bedankt voor het meedenken, en leuk te zien dat je nog steeds met veel kennis van zaken voor advies blijft zorgen...
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Relax »

Welkom terug.

Als ik me goed herinner, hadden we in dat verre verleden nogal eens contact hier?
I respect your opinion. But I don't give shit.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Inderdaad, die goede oude tijd, bijna een stamcafé, jij met veel goede raad en technische bijstand, sommigen met vooral veel humor, iedereen zijn bijdrage, gezelligheid troef...
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Of was het nu andersom, jij met vooral veel humor 😉
Noemde ik je niet ooit eens 'el sympathico'?😀
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Bob »

LOMAX schreef: 11 jan 2022, 01:46Noemde ik je niet ooit eens 'el sympathico'?😀
Dat was dan waarschijnlijk omdat je hem niet persoonlijk kent :lol: :wink:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Danny »

LOMAX schreef: 11 jan 2022, 01:46 Of was het nu andersom, jij met vooral veel humor 😉
Noemde ik je niet ooit eens 'el sympathico'?😀
Da was vast iemand anders, de Xaler nie de Relax :mrgreen: :mrgreen:



Alles of niks en een 850 kan nooit van dien aard zijn dat je er geen 12 jarige kan opzetten, zeker dat het een 850 is en geen 1100... kan best een ander blokje onderhangen
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Ik denk dat ik de Relax toen vergeleek met de Jean Marie, nadat hij op subtiele wijze weer eens iemand onder vuur had genomen 😀
Voor de 850 ga ik een paar dagen rondrijden, en iemand met ongeveer dezelfde er eens laten mee rijden, stel dat het gewoon terug moet wennen. Eerst verzekering in orde maken, wordt Classic op 1 maart, het mag weer niks kosten😉
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Relax »

Allez se...

Eerste post in zoveel jaren en 't spel zit weer op de wagen... Aan mij ligt het dus duidelijk niet.
I respect your opinion. But I don't give shit.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Je hebt gelijk, ik snap het...
Met welk woord heb je moeite? Subtiel? 😛
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Relax »

Dat woord ken ik zelfs niet.

Volgende week even opzoeken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door LOMAX »

Even terug on-topic: na jaren Vespa (alles open, en er gebeurt niks), dan even op een K75 (naaimachine in Mystic rood), en 10 minuten later met de R donkere dorpsweg uitproberen: lichtbundel gaat als gek op en neer, brr. Gisteren uitgebreid testrit gedaan, alles komt terug, gewoon wennen. Probleem opgelost, het was het mannetje...
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: R850R on/off gedrag...

Bericht door Relax »

Daar zijn volgens mij het meeste kosten aan, maar met wennen kom je al een heel eind.

Toch blij dat het opgelost is.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie