Wat zoal doen in de winter Aan de motor

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stepkim9700
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 feb 2020, 12:04
Woonplaats: oudenaarde
Locatie: Oudenaarde

Wat zoal doen in de winter Aan de motor

Bericht door stepkim9700 »

Wat zoal kan je doen aan de motor tijdens de winter.

Bij deze heb ik deze winter zoal al de contact fiches die ik tegen kwam ingewreven met vaseline.
Je kan dit natuurlijk ook doen met contactvet of contactspray.
Hou er rekening mee als fiches die kunnen warm worden die worden dan ingewreven met koper vet.
Dit kan je ook doen met de bougies die binnenkort zullen vervangen worden, gewoon de draad en beetje kopervet aan doen.
Kopervet is beter voor hogere temp.
Vaseline beschermt het oxideren van de contacten.

Groeten peter
BMW R850R 1999
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Wat zoal doen in de winter Aan de motor

Bericht door Danny »

als je stekkers hebt uit de jaren 80 of 90 dan kan je er iets aansmeren maar de huidige waterproof stekkers hoeven (in goede staat) geen aandacht.
je kan er een lik WD40 op aanbrengen maar de meeste stekkers, eens goed gesloten blijven beter toe, daar komt niks aan.

Bougies en kopervet is ook eentje uit de oude doos, NGK toch een van de grootste fabrikanten of meest courant verkocht/gebruikte raad het zelfs af.
Er worden meer koppen kapot gedraaid met kopervet dan zonder, het aanhaalmoment klopt voor geen meter meer en het is absoluut onnodig!

Het heeft ook niks met doorrijders te maken, aan de schroefdraad van een bougie komt geen strooizout of andere vuiligheid, hooguit brol van in de verbrandingskamer maar zeker niet van buiten!

Je motor zijn lakwerk beschermen/oppoetsen, rubbers behandelen, kunststof behandelen, afvoer/overloop/drukleidingen leegmaken controleren, scharnierpunten, remmen, bok, jiffy, voetsteunen, sloten zijn dingen die vaak overgeslagen worden en echt nuttig voor de wintersleutelaars...

sommige bouten van val/tankbeugels, kaderbouten eens lossen en wat invetten is vaak een vervelende maar erg nuttige ingreep en kan bij een flinke reparatie de kosten serieus drukken. Ik heb laatst op één motor mijn heel doosje helicoils terug moeten aanvullen... een beetje vet in 't begin van zijn leven had dit kunnen voorkomen. Geld ook voor alle fonkelnieuwe ketels van nu en morgen.
Plaats reactie