Druppellader via Canbus

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW G-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bladerunner
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2016, 18:28
Woonplaats: Mol

Druppellader via Canbus

Bericht door Bladerunner »

Sorry, maar ik vind op het hele net nergens een deftige uitleg van hoe ik mijn originele BMW batterijdruppellader aansluit via het Canbussysteem.
Van wat ik vind heb ik het volgende geprobeerd; contact aan, batterijladerstekker in de canbus, stekker in het stopcontact (220V) en dan contact af, maar dan brand het groene lichtje van spanning maar ook het rode lampje van batterijlading, terwijl de batterij perfect in orde is. Dit rode lampje brand na een half uurtje nog steeds.

Ah ja, betreft een GS1200 van 2009.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Druppellader via Canbus

Bericht door st1100 »

Ikzelf heb een optimate , dus over de lampjes kan ik niet veel zeggen.

Maar als het na een half uur nog werkt dan zit de koppeling met de motor wel goed , en heeft uw lader de ‘poort’ open gehouden. Want anders zou het maar een minuutje ofzo werken.

Het is een druppellader dus de laadstroom gaat maar heel traag bijladen , dus ik zou nog niet panikeren na 30 minuten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Wimper
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 dec 2008, 16:37

Re: Druppellader via Canbus

Bericht door Wimper »

Bladerunner schreef:Sorry, maar ik vind op het hele net nergens een deftige uitleg van hoe ik mijn originele BMW batterijdruppellader aansluit via het Canbussysteem.
Van wat ik vind heb ik het volgende geprobeerd; contact aan, batterijladerstekker in de canbus, stekker in het stopcontact (220V) en dan contact af, maar dan brand het groene lichtje van spanning maar ook het rode lampje van batterijlading, terwijl de batterij perfect in orde is. Dit rode lampje brand na een half uurtje nog steeds.

Ah ja, betreft een GS1200 van 2009.
Al eens gekeken op youtube?

Ik had voor de R Nine T pure (ondertussen verkocht) ook een canbuslader gekocht. Filmpje bekeken op youtube en duidelijk genoeg.
Notie: ik heb een optimate lader gekocht met canbusfunctie en niet van het merk BMW al lijkt me dit een optimate met een bmw bestickering op toch?

De optimate heeft dus 2 programma’s. Normaal laden en via canbus. Sowieso moet je eerst het canbus programma instellen.

Nog een oplossing is met motor en batterijlader richting dealer en uitleg vragen.

Maar mijn punt was, waar Google faalt brengt youtube redding. :mrgreen:
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Druppellader via Canbus

Bericht door vacaro »

Ik rij sinds 2weken met een R1200RT LC, ik wil deze ook aan druppelader hangen, de periodes dat deze stilstaat, max 2weken.
Ik ben in bezit van een optimate 3, kan ik met deze de R1200RT opladen, enzo ja met welke aansluiting?
Ik heb onderstaande aansluiting aan de optimate3

https://cdn.webshopapp.com/shops/86288/ ... opstuk.jpg
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Druppellader via Canbus

Bericht door Herman1200RT »

Voor een periode van twee weken moet je deze niet aanhangen. Mijne heeft al periode van vijf weken stilgestaan zonder druppellader. Start zonder problemen. De batterij moet dan wel ok zijn.
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Druppellader via Canbus

Bericht door vacaro »

Ok, ik steeds doemdenker, als kan fout lopen, dan zal da wel gebeuren bij mij :-)

Met mij R1150RT die stond soms weleens 2weken stil en dan was kantje boordje om te starten.
Maar als ik enkel woon/werkverkeer doe in winter dan is da maar klein stukje, 2x13km en dan laad hij rijdend niet genoeg op.
En als dan wegzet lader gps was rechtstreeks op batterij(met zekering ertussen wel) dan gebeurde toch da ze twijfelde om aan te slaan.
Daarom wou ik op zeker spelen om die in huis te hebben, heb september en oktober 2 maand niet gereden door werkongeval, ligamenten van enkel gescheurd. Da houdt de batterij niet dan denk ik. Vandaar mijn vraag.
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Druppellader via Canbus

Bericht door willy »

Misschien even terugkeren naar de oorspronkelijke vraag? :pirat:
"ik vind op het hele net nergens een deftige uitleg van hoe ik mijn originele
BMW batterijdruppellader aansluit via het Canbussysteem"
stropke
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
Woonplaats: Sint-Amandsberg
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Druppellader via Canbus

Bericht door stropke »

Google is your best friend , heeft 2minuten geduurd :grin:
https://www.bmw-motorrad.be/nl/service/ ... nuals.html
Fun....is not a straight line
Plaats reactie