Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door Polleke G »

De tank demonteren is niet erg,haal eerst het zadel er eens af en kijk daar onder.
Dan heb je nog zijpanelen,haal die er af en kijk daar ,en dan pas de tank er af halen


hier een video hoe je de tank demonteert(gaat over benzinepomp vervangen,maar je ziet hoe je de tank afneemt)

https://www.youtube.com/watch?v=7NwNIlbrCJ4 [/Video]
Laatst gewijzigd door Polleke G op 09 apr 2022, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door aantzeetje »

Tank is niet moeilijk om af te halen als je wat handig bent. Hoop echt dat deze niet onder de tank zit daar deze verdomd warm wordt. Misschien kan je er zelfs al aan als het plastiek rond de tank verwijderd werd?

Met wat zoeken:
Remove the plastic trim pieces and the one behind the steering head attached to the tank. There is a bolt on the left side that retains the tank which you will see on removing the trim pieces. Slide it (the tank) back carefully and detach the quick connects. Easy!. It also helps to have a tank not full of gas !! Be careful to not lose any of the gazillion screws that hold everything together.

Besides the two throttle body covers (2 screws each) - you have to remove the front mounting screws for the side plastic panels that run down under the seat. I recall 2 screws on each. Then after removing the bolt on the left side (T40 from memory..) you can lift the tank a bit, disconnect the wiring, the vent hoses (I'd suggest marking where they connected so you don't confuse them) and the two quick disconnects for the fuel lines.

I'd also suggest having replacement O rings for the quick disconnects. They like to nick on removal and leak on reassembly. They are standard O-ring size 011 - get Viton ones, it's resistant to gasoline. A tiny dab of motor oil on them will make it slide together much more easily (depress the tab on the female one - when the male one is fully home - release the tab.)
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door willy »

Dat van die Viton o-ringen is inderdaad van belang, Buna zwelt en breekt af van koolwaterstoffen.
De originele kopen lijkt me een goed idee. Niet schrikken van de prijs, Viton is duur spul.
frin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:44
Woonplaats: heers

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door frin »

Tank afhalen doe ik niet zelf.
Voorlopig help ik de verstraler op de plaats van het dimlicht gezet. Zo ben ik ook zichtbaar totdat ik meer weet.
De koppelingen van het dimlicht (xenon) liggen open, telkens ik de moto start hoor ik een geruis dat er vroeger niet was, duurt maar één goei seconde.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door aantzeetje »

Dat is de xenon ballast die je hoort
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
frin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:44
Woonplaats: heers

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door frin »

Is die dan kapot?
Heb nagemeten en er zit geen spanning op.
frin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:44
Woonplaats: heers

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door frin »

Foto van onder het zadel, waar zou de ballast kunnen zitten?
IMG_20220424_123132.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
frin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:44
Woonplaats: heers

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door frin »

Ik heb gemeten met voltmeter als de moto draait, geen volt op de connectors van de xenon.

Bizar, nu heb ik ook gekeken bij de start, er zijn wel degelijk vonken te zien (die dat geruis geven).
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door aantzeetje »

Met al het trekken en duwen aan de draden, waarschijnlijk nu ergens een stekkerverbinding die los zit.

Als ik je een goede raad mag geven: aangezien je zelf de tank niet wil verwijderen om te kijken hoe alles verbonden is daaronder. Maak een afspraak bij een dealer en laat die xenon daar verwijderen. Terug naar origineel.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door Polleke G »

Als daar geen werkende xenonlamp insteekt zal je niks meten,die ballast valt in veiligheid zodra er een kapotte lamp of ook maar iets met de bedrading is,en oppassen met meten die start voltage is 30kv ofwel 30.000 volt.
ge kunt het draaien of keren hoe je wil ,die ballast moet er uit,anders zal het nooit werken,en als je het zelf niet kan laat het dan doen ,anders ben je volgend jaar nog aan het sukkelen,ieder handig iemand kan dat.
en langs de tank zijn ook nog panelen,daar kan die ook zitten.volg gewoon de kabels dan vindt je hem.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door willy »

Polleke G schreef: 27 apr 2022, 01:03 ge kunt het draaien of keren hoe je wil ,die ballast moet er uit,anders zal het nooit werken,en als je het zelf
niet kan laat het dan doen ,anders ben je volgend jaar nog aan het sukkelen,ieder handig iemand kan dat.
Wel een beetje cru, niet?
Als je weet waarover het gaat kan het verhaal van frin als onhandig overkomen,
maar ik stel het op prijs dat men probeert om een probleem zelf op te lossen.
Wie nooit sukkelt (of gesukkeld heeft) mag zijn hand opsteken.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door Danny »

Ik steek ze op maar dan omgekeerd want ik sukkel en vloek alle dagen :mrgreen:

Rijd nu ff bij iemand langs, zwier wat niet origineel is eraf en soldeer er opnieuw H11 stekkers aan (kost online 5 euro)... meer kan het echt niet zijn.

anders komde maar af dan regelen we dat wel
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door Polleke G »

Willy cru is dat niet,hij luistert niet naar wat gezegd(geschreven wordt)hij blijft maar aan die kabels die van de ballast komen ronddraaien, en zoekt niet naar die ballast,en hij zegt dat hij niet bekwaam is om onder die tank te kijken ,en met een handig iemand bedoel ik dat hij niet per se naar een dealer moet.
Danny, die stekker hangt daar nog aan die zit in de ballast.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door willy »

Ach ja, 't is misschien een beetje een geval van koudwatervrees wat de tank betreft :-)
Je kan ook beter wat aan je kunnen twijfelen dan overmoedig zijn.
Langs Danny gaan lijkt me een goed idee, probleem opgelost plus een gratis les? 8-)
De tank moet er misschien ook niet echt af om er onder te kunnen kijken (zie video).
frin
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:44
Woonplaats: heers

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door frin »

Ben bij dealer geweest,
De kosten voor de lamp bedragen minstens 170 EUR, exclusief vervangstukken.
Dit boven op de kosten die ik al heb gemaakt voor ampoule en H11 connector.
Eigenlijk moet er gewoon een nieuw draadje komen. De dealer geeft deze info niet, nooit zelf aan een moto prutjes is hun regels, veiligheid is kennis.
Iemand die wel die info heeft, waar kan ik het draadje van de koplamp op aansluiten?
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door aantzeetje »

Op de oorspronkelijke bedrading en die is nu aangesloten op de ballast....
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door Polleke G »

Onder de tank,
Zoals eerder geschreven die draad hangt gewoon aan de ballast met de originele stekker,
gewoon tank even omhoog ballast opzoeken ,stekker los maken van de ballast, alles van de xenon verwijderen stekker op de h11 ampul steken en klaar.
je hoeft niks te kopen alles is normaal gezien aanwezig.
H11-H8-H9-xenon-hid-installation.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Lamp-ampoule laag licht zit vast - R1200R bouwjaar 2007

Bericht door Danny »

Rijd naar iemand die weet waar hij mee bezig is... verdorie zeg, een lamp en H11 stekker kosten je 20€; twee pagina's en nie willen horen
Plaats reactie