Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Fox30 »

vrienden,
Zij die regelmatig de Antwerpse ring nemen zullen het inmiddels wel weten dat Wegen en verkeer een test traject heeft uitgevoerd met een gegroefd wegdek. Dit bevindt zich tussen Berchem en Borgerhout.
Concreet wordt de bestaande betonverharding met een machine, voorzien van een horizontale trommel met diamantschijven, ondiep (1mm) afgeslepen en worden er gelijktijdig fijne groeven van 4mm diep aangebracht in het wegdek

Meer details vind je op deze link:
https://wegenenverkeer.be/werken/groeve ... -rolgeluid

Met mijn GS met grote wielen heb ik hiermee geen probleem, maar als ik er bij nat wegdek met de Vespa over rij, die kleinere wielen heeft, is dit nieuwe wegdek erg gevaarlijk en heb je een gevoel van spoorvorming en tegelijkertijd gladheid, want er blijft meer water staan.

Zijn er hier nog anderen die soortgelijke ervaringen hebben, zodat we eventueel feedback kunnen geven aan Wegen en verkeer, vooraleer ze heel België op deze wijze uitvoeren?
krisvdv
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2022, 11:26
Woonplaats: Antwerpen

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door krisvdv »

Levensgevaarlijk heb ik gisteren ontdekt!
De banden die ik heb zijn de volgende:
Front: 90/90-18” Rear: 120/80-17”
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door st1100 »

Ik heb daar een paar weken geleden ook gereden …. En heb niks gemerkt (oeps) zal er volgende keer proberen op te letten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Danny »

Merkelijk stiller... geen last van met de motor.
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Jan en Greet »

Met de C650GT, 15" bandjes, evenmin last van :grin:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Bob »

Inderdaad merkelijk stiller, maar sommige motorrijders hebben er wel last van. Het schijnt een beetje af te hangen van het merk en type van band, of meer bepaald van het profiel van de band waar je mee rijdt.

Ik heb beroepshalve van Agentschap Wegen en Verkeer de vraag gekregen of er op dat testtraject meer ongevallen vast te stellen zijn. Dat is niet het geval (of toch niet in die mate dat het meetbaar is), maar de bekommernis omtrent de motorrijders werd wel meegegeven. Want naast het type band schijnt ook de rijstijl een factor te zijn. Bij "normale" snelheid valt het goed mee, maar als het wat sneller moet gaan (prioritaire opdracht) dan voelt zo'n RT op dat testtraject naar mijn mening toch wat "zweverig" aan.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
incognito
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2015, 09:52
Woonplaats: Borgerhout
Locatie: Antwerpen

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door incognito »

Woon naast de ring en kan iedereen verzekeren dat de geluidshinder fel is verminderd.
Jvg1991
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2022, 23:44
Woonplaats: Antwerpen

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Jvg1991 »

incognito schreef: 26 jun 2022, 10:39 Woon naast de ring en kan iedereen verzekeren dat de geluidshinder fel is verminderd.
@ Incognito, waar ergens woont u? Ik woon in oud berchem waar momenteel nog geen groeven zijn uitgevoerd en ben benieuwd of dat bij ons ook z’n effect op het geluid zou hebben. En met welk percentage denkt u dat het geluid is verminderd?
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door st1100 »

Was onlangs in het nieuws. De test is geslaagd ze gaan het over heel? de ring doen…


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door st1100 op 09 aug 2022, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door ferdi »

ondertussen zelf ook een paar keren langs gekomen , en ik heb geen hinder ondervonden ....
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door ferdi »

ondertussen zelf ook een paar keren langs gekomen , en ik heb geen hinder ondervonden ....
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Koppel!! »

Is me gisteren opgevallen (passeer daar eigenlijk echt zelden) toen ik er met de auto voorbij kwam. Mijn eerste gedacht was direct dat zulks wel een héél voos gevoel moet geven wanneer je daar op de motor passeert.
Ik vraag me trouwens of wat die groeven doen met de remafstand van voertuigen, minder contact met de weg is toch minder grip, waardoor je sneller de ABS gaat activeren, dus een langere remafstand. Of is dat te ver gedacht voor de modale bestuurder?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Ebue
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2022, 20:38
Woonplaats: Bornem

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Ebue »

Ik vond het heel onprettig aanvoelen! Banden vooraan Bridgestone 110/70-17M, vrijwel nieuwe. Het eerste wat ik thuis gedaan heb is opgezocht wat anderen ervoeren. Voor mij voelde het bijna als aquaplaning maar dan op een perfect droog wegdek 🤮
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Groeven in wegdek Antwerpse ring - test traject

Bericht door Bob »

Ebue schreef: 12 sep 2022, 20:46 Ik vond het heel onprettig aanvoelen! Banden vooraan Bridgestone 110/70-17M, vrijwel nieuwe. Het eerste wat ik thuis gedaan heb is opgezocht wat anderen ervoeren. Voor mij voelde het bijna als aquaplaning maar dan op een perfect droog wegdek 🤮
Met de GS op Pirelli Scorpion Trail II heb ik er geen last van, maar gisteren voelde de RT van 't werk op Michelin PR5 wel zweverig aan. Wat mij betreft dus ook geen onverdeeld succes.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Plaats reactie