Ontluchtingsnippel R1200GS

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Frederfy
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2022, 15:32
Woonplaats: Dendermonde

Ontluchtingsnippel R1200GS

Bericht door Frederfy »

Beste BMW rijders en doe het zelvers,

Vorige week heb ik mijn remolie vervangen op een R1200GS van 2013

Zelf vond ik dat deze nogal vast stonden en heb deze daarna terug vast gezet met het koppel dat aanbevolen wordt in de Hays manual.

14 NM voor de achterste ontluchtingsnippel
10 NM voor de voorste rem ontluchtingsnippels
Nu had ik de indruk dat er een klein lek zat op de voorste rem ontluchtingsnippels via de schroefdraad waardoor ik deze vrijhard moest aandraaien en dit op beiden calipers.

Motor zou volgens vorige eigenaar bij BMW op onderhoud geweest.
Ik vermoed alleen dat hiervoor "King Kong" deze te hard heeft aangeschroefd.

Mijn vraag is nu of dit normaal is dat deze hard moeten vast gezet worden? Als ik naar de meeste instructie filmpjes kijk dan zijn deze dicht na een kleine kwart slag.
Kan je deze ontluchtingsnippels makkelijk vervangen zonder het volledige remsysteem te ledigen en zou het probleem dan opgelost zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg,

Frederik
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Ontluchtingsnippel R1200GS

Bericht door Danny »

zet ze gewoon handvast en ontvet de omgeving van de nippel heel goed.
druk op 't systeem zetten (knijpen in de hendel) en controleren... meestal is het residu van de verversing zelf.
twijfel je haal dan een nieuwe, draai de ouwe eruit en de nieuwe er zo snel mogelijk in, doorspoelprocedure en na enkele keer pompen moet de lucht verwijderd zijn
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Ontluchtingsnippel R1200GS

Bericht door Pol »

Haynes volgt de werkplaatshandboeken van de constructeurs (eigen vaststelling) . Voor bmw ,triumph en yamaha en wat betreft de Nn. meters dan toch. De waarden die jij aangeeft overtreffen ver deze van Tiger 800 , bwm 850 , bmw rt 1200 en 1200Tenere. bvb is dat 5Nm voor de rt . Hoogste cijfer is 7 Nm.( achetraan Ten 1200 dacht ik ) Wat dan ook , ik trek je gegevens niet in twijfel.
Plaats reactie