motor slaat plots af

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Alain Keyen
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2022, 11:42
Woonplaats: Roosdaal

motor slaat plots af

Bericht door Alain Keyen »

Ik heb sinds een tweetal jaren een r1200rt, bouwjaar 2006 met ondertussen 52000km waarbij de motor plots kan afslaan. Dit gebeurt vooral bij terugschakelen of ook bij stilstand voor een verkeerslicht en uitsluitend bij warme motor. Ik heb ook de indruk dat hij afslaat bij +/- halfvolle tank. Bij stilstand heb ik ondervonden dat de motor eerst begint de "boxen" vooraleer uit te vallen. Onlangs reed ik met duo en sloeg de motor af midden op rotonde en kwam bijgevolg in een zeer gevaarlijke situatie terecht. Gelukkig kan ik telkens na het afslaan de motor onmiddellijk weer opstarten.
Ps: in de garage merk ik soms ook benzinegeur op.
Heeft er onder jullie iemand dit probleem ook ervaren?
Alvast bedankt voor de feedback,
Mvg
Alain
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: motor slaat plots af

Bericht door Pol »

Yo. achter het bovenste linker zijpaneel zit de pomp/controller. kijk eens of de koelribben /electrische aansluitingen op de pomp niet vol smurrie zitten. Vier torx T25 vijzen en je bent er zo bij. 2 vijzen aan de voorkant en 2 ter hoogte van linker vorkpoot. Waarnemen kost niks !
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: motor slaat plots af

Bericht door Danny »

plots afslaan en lekkage hebben weinig met mekaar te maken.
eerst en vooral hoelang is hij al niet meer onderhouden, vaak is de reset van de adaptieve waarden een oplossing om de BMSK /ZFE met een clean sheet te laten beginnen.
De koppelingswitch is ook een belangrijke omdat die (bij terugschakelen) de sturing moet waarschuwen dat er weer moet insgespoten worden, werkt die niet goed dan valt ie uit.
ruik je benzinen dan is het de moment om te controleren of alle terugroepacties zijn uitgevoerd, er dient een metalen steunkraag rond de uitgang van de snelkoppeling geplaatst te worden op de flens van de benzinepomp, deze kan daarna nog stuk maar wanneer de actie niet is uitgevoerd heb je recht op gratis herstelling/vervanging van Herr BMW
verder zoals Pol zegt, verwijder zijpaneel en check de flens en de pompsturing (koelribjes op) eens goed proper maken en klein ritje (volgetankt) maken en check op lekkage.
het mini koelribding is bij voorkeur zwart en niet alu gekleurd want dan heb je nog een ouder model en die flippen al eens.
desalniettemin deze effe demonteren met twee torx schroeven (dacht Torx 20) en controleren of en er geen water onder staat. Indien vocht eronder dan uitkuisen ne stekker behandelen met WD40, afdichtring van pompsturing invetten en voorzichtig terugplaatsen...

start!
Alain Keyen
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2022, 11:42
Woonplaats: Roosdaal

Re: motor slaat plots af

Bericht door Alain Keyen »

Dag Pol en Danny,
hartelijk dank voor jullie reactie. Zoals jullie aangeven ga ik dit weekend de pomp eens inspecteren. Normaal moet deze al een update gekregen hebben omdat hij twee winters geleden in een bmw garage geweest is voor onderhoud waaronder ook het vervangen van de abs olie. Hiervoor moet de tank verwijderd worden en veronderstel ik dat ze dan ook de pomp op lekkage controleerden. Water kan volgens mij niet de oorzaak zijn omdat de motor nog geen water gezien heeft sinds ik hem heb aangekocht.
Wat betreft het plots afslaan zal ik moeten beroep doen op een bekwame mekanieker vrees ik. Voor het resetten en de koppelingsswitch zie ik mij niet machtig maar neem zeker jullie aanbevelingen mee naar de garage. Kunnen jullie mij een bekwame mekanieker aanbevelen? (liefst geen grote garage)
Mvg Alain.
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: motor slaat plots af

Bericht door Pol »

Alain Keyen schreef: 14 jun 2022, 09:52 Dag Pol en Danny,
hartelijk dank voor jullie reactie. Zoals jullie aangeven ga ik dit weekend de pomp eens inspecteren. Normaal moet deze al een update gekregen hebben omdat hij twee winters geleden in een bmw garage geweest is voor onderhoud waaronder ook het vervangen van de abs olie. Hiervoor moet de tank verwijderd worden en veronderstel ik dat ze dan ook de pomp op lekkage controleerden. Water kan volgens mij niet de oorzaak zijn omdat de motor nog geen water gezien heeft sinds ik hem heb aangekocht.
Wat betreft het plots afslaan zal ik moeten beroep doen op een bekwame mekanieker vrees ik. Voor het resetten en de koppelingsswitch zie ik mij niet machtig maar neem zeker jullie aanbevelingen mee naar de garage. Kunnen jullie mij een bekwame mekanieker aanbevelen? (liefst geen grote garage)
Mvg Alain.
En ?
Muug
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2013, 13:38
Locatie: East Flanders Fields

Re: motor slaat plots af

Bericht door Muug »

"motor slaat plots af" ====> naar links of naar rechts? :mrgreen:
http://www.motorpraat.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goedmotorrijden.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: motor slaat plots af

Bericht door Danny »

Muug schreef: 16 sep 2022, 10:52 "motor slaat plots af" ====> naar links of naar rechts? :mrgreen:

:lol: :lol:
Plaats reactie