Wat denken jullie hiervan..

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Wat denken jullie hiervan..

Bericht door Geepee-s »

Hoi,

Ik ben nieuw hier, en jammer genoeg niet eens een BMW rijder.. maar ik zou jullie feedback erg apprecieren: ik werk momenteel namelijk een concept en annex businessplan uit voor een ultieme GPS oplossing voor motoren. Als ik zeg "ultiem", dan overdrijf ik echt niet
Neem maar eens een kijkje hier:

http://users.pandora.be/compas

Daar staat een powerpoint presentatie op (6Mb!) met alle mogelijke info.

Ik zou het leuk vinden reacties hieromtrent te krijgen van BMW rijders (vooral RT rijders). Zouden jullie geinteresseerd zijn in zo'n product ? Hoeveel zou je er voor willen geven ? Heb je al een GPS, en hoe voldoet ie ? Wat denk je van het concept, of zelfs het businessplan ? Alle reacties zijn welkom.
thx,

Bob
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

we zullen eens chekken :shock:
http://users.pandora.be/compas/
dit is de complete link boys
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Ik heb de PPS eens doorbladerd en het ziet er een tof toestel en idee uit.
Blijkbaar bestaat er al een prototype of ben ik mis.
Ik zou zeggen test uitvoerig dit systeem (alle terrein en weersomstandigheden) dan denk ik wel dat je daar suc6 mee zult boeken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

Schoon maar in't Nederlands gaat ge hier meer volk trekken want velen verstaan daar de ballen van. Enheu...ge gaat daar nen serieuze sponsor voor moeten vinden want dat gaat zoals ge mermeld véél geld kosten om op punt te zetten. Een grooooooot nadeel... (als ge niet projecteerd naar scherm of vizier tenminste) Ge moet te veel naar beneden kijken voor je info. Voor de rest is da puik werk! Verder doen dus! :)
brit

Bericht door brit »

ik wens je veel succes bij je mogelijke realisatie en geef me meteen ook op om eventueel te testen.

ik kan mssch 1 tip meegeven: zorg ervoor dat je printplaat klein is. de printplaat annex behuizing van mijn motorzender past net in de gereedschapsplaats van de 12gs (echt veel plaats onderhuids is er niet op de huidige motoren). en als ik zie wat je allemaal op die printplaat wilt krijgen...

de display op een schermpje in de helm is je al voor gedaan door design bikes in de usa (het bedrijf is trouwens een dochteronderneming van bmw dat zich uitsluitend bezighoudt met r&d). zal link eens opzoeken...

je kan mssch ook de presentatie omtrent het profiel van de motorrijd(st)er wat aanpassen. ik reken me geenszins tot de hogere klasse, heb mijn motor niet louter voor mijn plezier gekocht, etc...
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Geepee-s,

Heb even nagekeken en stel me de volgende vragen :

1) Integratie met nieuwe systemen zoals de BMK-K op de nieuwe reeksen van BMW ?
2) Wie van de fabrikanten gaat zomaar toelaten om hun output kanalen van de computersturing even "af te luisteren". Als je Bosch en BMW zover krijgt, is dit écht een applaus waard.
3) Head-up display homologatie ?

Volgende punten van positieve kritiek :

1) Ik zou alleszinds zoals je vertelt in je presentatie me enkel focussen op machines zoals R1150RT/R1200RT, K1200LT en dan voor een ander forum de "tourmachines" zoals Pan European, Gold Wing,...
2) Ik denk dat de markt-verwachtingen nét iets te hoog gegrepen zijn, en dat we eerder realistisch moeten blijven, ik denk niet dat ieder die interesse heeft zomaar zijn dashboard zal "laten verbouwen".
3) Mooi en uitgekiend systeem ! Vele mogelijkheden, maar komende uit de IT sector weet ik dat de mogelijkheden oneinidig zijn.

Veel succes met je testen en hopelijk vind je een geldschieter die de R&D kosten wil betalen alsook de productie wil doen voor je module en heb je de nodige medewerking van alle betrokken constructeurs :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

Geepee-s,

Heb even nagekeken en stel me de volgende vragen :

1) Integratie met nieuwe systemen zoals de BMK-K op de nieuwe reeksen van BMW ?
2) Wie van de fabrikanten gaat zomaar toelaten om hun output kanalen van de computersturing even "af te luisteren". Als je Bosch en BMW zover krijgt, is dit écht een applaus waard.
3) Head-up display homologatie ?
1) Geen idee, wat bedoel je precies ? wat is BMK-K ? *bloos*

2) niemand, hoeft ook niet. Think about it...

3) Who cares ? als je een HUD gebruikt kan je prefect de bestaande cluster behouden.
1) Ik zou alleszinds zoals je vertelt in je presentatie me enkel focussen op machines zoals R1150RT/R1200RT, K1200LT en dan voor een ander forum de "tourmachines" zoals Pan European, Gold Wing,...
hangt er van af hoe moeilijk het zal zijn om te integreren.. ik denk dat de super/hypersport machines ook een goeie markt zijn.
2) Ik denk dat de markt-verwachtingen nét iets te hoog gegrepen zijn, en dat we eerder realistisch moeten blijven, ik denk niet dat ieder die interesse heeft zomaar zijn dashboard zal "laten verbouwen".
gaat om markt potentieel, niet verkoopsverwachtingen. en wie zijn dashboard wik houden koopt maar de HUD versie ;)


[/quote]
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

ik kan mssch 1 tip meegeven: zorg ervoor dat je printplaat klein is. de printplaat annex behuizing van mijn motorzender past net in de gereedschapsplaats van de 12gs (echt veel plaats onderhuids is er niet op de huidige motoren). en als ik zie wat je allemaal op die printplaat wilt krijgen...
Is dat zo ? Ik heb nog nooit aan een BMW gesleuteld, maar is er daar zo weinig plaats onder/achter het kuipwerk ? Het systeem zou ongeveer zo groot zijn als een boterhammendoos.. op mijn GSX-F (wie lacht er daar ?) kan ik er zo minstens een dozijn kwijt...
Panther
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2004, 17:14

Bericht door Panther »

Heb mijzelf de volgende vragen gesteld:

1) Je moet dit inbouwen nadat je de motor aangekocht hebt. Nu heb je al een behoorlijke som neergelegd vvor de aankoop van je motor inclusief de bestaande display(s) en moet je nog een nieuwe display bijkopen + toebehoren en de installatiekosten betalen. --> betaal je dan niet 2x voor een display :?:

2) Dit systeem zal waarschijnlijk niet alle functies overnemen van de originele display (ik denk bvb aan ABS feedback,...) --> misschien standaard laten integreren door de constructeurs. :idea: Natuurlijk zijn er hier ook nadelen aan verbonden: geen controle over de verkooppprijs, geen open source code,...

3) Blijkbaar wijzigt een motor zeer vlug van eigenaar en men dient dan telkens een nieuw systeem te laten installeren op de nieuwe motor. Dus opnieuw een ander "dashbord" kopen + toebehoren en nogmaals de installatiekosten. :!:

4) Wat met het verbruik? (onder andere met een ingebouwd alarmsysteem) Een kijk op het forum en je zal zien dat de batterij menig motorrijder problemen bezorgt. De meeste dienen al de nodige voorzorgen te nemen om geen 'platte' batterij te hebben.


LET OP: ik vind het zeker een zeer goed idee maar ik wil toch kritisch zijn, vooral als je het 'ultieme' product wilt ontwikkelen/verkopen. Ten slotte een kritisch kijk is de motor van nieuwe ideeen anders had je nooit aan dit project begonnen of wel :D
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

In analogie zal Defensie (2006) voor zijn F-16's het systeem HMCS (Helmet Mounted Cueing System) gaan aankopen. Dit systeem stelt de piloot in staat visueel zijn doelen te gaan detecteren en aan te duiden. Om zo met zijn bijhorende missiles aan boord het doelwit te gaan neutraliseren. Zie onderstaande link. Misschien rijden we binnenkort allemaal met een pilotenhelm rond op de moto.
http://www.globalsecurity.org/military/ ... jhmcs.html

Een project dat binnen hier en 5 à 6 jaar zal gemonteerd worden op de R1500 RT! Of zal het dan al de R1750RT zijn. :wink:

AYS Stoffel
Afbeelding
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Bob,

Het hebt hier een overtuigende case voorgesteld. Zowel technisch als zakelijk. Proficiat !

Ik heb juist één bedenking i.v.m. de fabriekswaarborg op de motors. Constructeurs geven 2 - 3 jaar en zelfs langer voor bepaalde kwalen. Het aanbrengen van jouw systeem kan die waarborg doen vervallen. Dat moet onderzocht worden...

Die fameuze rijke "snob" bikers waarover je het terecht hebt en die duidelijk de doelgroep zijn veranderen om de 2-3 jaar van motor. Misschien is die extra uitgave van 2000 euro gemakkelijker te verantwoorden als men weet dat het systeem gemakkelijk verhuisbaar is naar de nieuwe motor.

Daarom stel ik voor om de bestaande instrumenten niet uit te bouwen maar de displays zo te ontwikkelen dat ze bovenop de bestaande instrumenten kunnen worden geplaatst. Een soort overlay. Ik neem aan dat de display technologie toelaat om dunne displays te maken. Een beetje wat je gedaan hebt in je Powerpoint presentatie :wink:

Misschien lost dat ook het probleem van de waarborg op. Men komt niet aan de bestaande hardware van de moto !

Succes ermee !

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

peter00000001 schreef:Heb mijzelf de volgende vragen gesteld:

1) Je moet dit inbouwen nadat je de motor aangekocht hebt. Nu heb je al een behoorlijke som neergelegd vvor de aankoop van je motor inclusief de bestaande display(s) en moet je nog een nieuwe display bijkopen + toebehoren en de installatiekosten betalen. --> betaal je dan niet 2x voor een display :?:

2) Dit systeem zal waarschijnlijk niet alle functies overnemen van de originele display (ik denk bvb aan ABS feedback,...) --> misschien standaard laten integreren door de constructeurs. :idea: Natuurlijk zijn er hier ook nadelen aan verbonden: geen controle over de verkooppprijs, geen open source code,...

3) Blijkbaar wijzigt een motor zeer vlug van eigenaar en men dient dan telkens een nieuw systeem te laten installeren op de nieuwe motor. Dus opnieuw een ander "dashbord" kopen + toebehoren en nogmaals de installatiekosten. :!:

4) Wat met het verbruik? (onder andere met een ingebouwd alarmsysteem) Een kijk op het forum en je zal zien dat de batterij menig motorrijder problemen bezorgt. De meeste dienen al de nodige voorzorgen te nemen om geen 'platte' batterij te hebben.


LET OP: ik vind het zeker een zeer goed idee maar ik wil toch kritisch zijn, vooral als je het 'ultieme' product wilt ontwikkelen/verkopen. Ten slotte een kritisch kijk is de motor van nieuwe ideeen anders had je nooit aan dit project begonnen of wel :D
1) dit klopt uiteraard, alhoewel de 'dubbele kost' eerder beperkt is; af fabriek zit er immers geen GPS, noch tripcomputer etc op je fiets, en het LCD-tje dat er standaard op zit, kost misschien een paar euro. Enkel de analoge meters gaan verloren.

2) ideaal zou idd zijn dat BMW of Honda of wie dan ook dan ook een dergelijk systeem zouden aanbieden, alleen zie ik dat nog niet meteen gebeuren. Bij mijn weten biedt enkel BMW een navigatie optie aan, en dat is niet meer dan een omgebouwde streetpilot die je volgens motoren en toerisme niet eens op een GS kan plaatsen zonder de helft van het dashbord aan het zicht te ontrekken. Jammer zou ook zijn dat het 'standaard' element zou verdwijnen, waardoor modules voor (bv) zowel Honda als BMWs zouden werken. Tot slot, maar dat is puur business talk: er is geen markt zo moeilijk te penetreren als automotive oem (mja, luchtvaart is misschien nog moeilijker :). Als startup kan je dat zo ongeveer vergeten.

3) Correct, en een inherent nadeel.. hoewel.. erg anders dan bij gps systemen vooor auto's is dit niet, als je de GPS/DVD optie van Audi koopt ben je ook 2500+ euro armer, en kan je helemaal niet meenemen naar een volgende auto. Als je een motor met "Compas" tweedehans zou verkopen, zal je ook wel een deel van de investering kunnen recuperen lijkt me.

4) Stroomverbruik is een non issue. een dergelijk systeem zou niet meer dan misschien 10W verbruiken, dat is amper meer dan 1 pinklicht. Of misschien doel je op het idee van de 'alarminstallatie' ? daarbij zou de GSM en GPS modules in een standby modus moeten blijven, en de rest van het systeem wakker maken bij een inkomend gesprek.. dat is idd iets dat niet eeuwig kan werken op een motorbattery, maar als het een pakweg een week werkt na activatie, en zichzelf daarna uitschakelt is er geen probleem. bekijk de batterij van je gsm eens en vergelijk die met je motorbatterij :) Spyball alarmen hanteren trouwens eenzelfde principe

in elk geval dank voor je constructieve kritiek
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

bdemeyer schreef:Bob,

Het hebt hier een overtuigende case voorgesteld. Zowel technisch als zakelijk. Proficiat !

Ik heb juist één bedenking i.v.m. de fabriekswaarborg op de motors. Constructeurs geven 2 - 3 jaar en zelfs langer voor bepaalde kwalen. Het aanbrengen van jouw systeem kan die waarborg doen vervallen. Dat moet onderzocht worden...

Die fameuze rijke "snob" bikers waarover je het terecht hebt en die duidelijk de doelgroep zijn veranderen om de 2-3 jaar van motor. Misschien is die extra uitgave van 2000 euro gemakkelijker te verantwoorden als men weet dat het systeem gemakkelijk verhuisbaar is naar de nieuwe motor.

Daarom stel ik voor om de bestaande instrumenten niet uit te bouwen maar de displays zo te ontwikkelen dat ze bovenop de bestaande instrumenten kunnen worden geplaatst. Een soort overlay. Ik neem aan dat de display technologie toelaat om dunne displays te maken. Een beetje wat je gedaan hebt in je Powerpoint presentatie :wink:

Misschien lost dat ook het probleem van de waarborg op. Men komt niet aan de bestaande hardware van de moto !

Succes ermee !

Bob
Beste naamgenoot,

garantie is inderdaad een minor issue. maar niet meer denk ik dan het plaatsen van een aftermarket uitlaat. Uiteraard zal BMW geen garantie geven op dit systeem als ze het zelf niet verkopen, maar het lijkt me weinig waarschijnlijk dat ze een kapotte koppeling gaan wijten aan de installatie van Compas :) Dit wordt enkel problematisch als je ook aan chip tuning zou gaan doen, maar dat is niet bepaald een prioriteit van me, en bovendien sowieso dodelijk voor je garantie.

je andere bedenking, een "verhuisbaar' systeem heeft erg grote voor en nadelen.. om een lang verhaal kort te maken, ik zou dit enkel doen mocht HUD projectie of lensviewers een haalbare kaart blijken (weet ik momenteel nog niet). Zoniet wordt IMHO het concept en de daaraan verbonden voordelen teveel onderuit gehaald, en kom je al snel op een streetpilot kloon met alle voor en nadelen vandien. Ten slotte zou ik het niet zo heel erg vinden als jullie straks alle 3 jaar een nieuw compas systeem moeten kopen :p
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

rutger schreef: je kan mssch ook de presentatie omtrent het profiel van de motorrijd(st)er wat aanpassen. ik reken me geenszins tot de hogere klasse, heb mijn motor niet louter voor mijn plezier gekocht, etc...
:) Geloof me, ik reken mezelf ook niet tot de 'snobs', maar het is onmiskenbaar dat de markt in haar geheel erg anders is dan de automarkt, of je daar nu blij mee bent of niet.

Je zou het ook anders kunnen stellen, nog minder flatterend maar eveneens correct: wij motorrijders hebben als doelmarkt erg veel weg van Johny's met uitgebouwde Opel Calibra's. :lol:
Xa4
Berichten: 816
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:15
Locatie: Leuven
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

amaai as dat zo is verkoop ik de mijne :shock: :lol:
nee nee alle gekheid op ne grote stok, plan ziet er behoorlijk uit, al denk ik dat je best eerst enkele testmodellen (real life toestanden op bestaande moto's) hebt vooraleer je ernstige geldschieters gaat vinden. Je geeft het enkele posts hoger al aan, je hebt zelf nooit aan een BMW gesleuteld. Ik ga niet zeggen dat dat makkelijker of moeilijker is dan je gsx-f maar het zal ongetwijfeld wat nieuwe inzichten opleveren.
De markt vandaag vraagt om concrete bewijzen en harde cijfers, dus zou ik als ik jou was heel erg zeker van mijn stuk zijn ivm de cijfers die je geeft (R1150RT idd vorig jaar best verkochte, maar niet vergeten dat de politie daar ook mee rijdt ! en dit de komende jaren waarschijnlijk zal veranderen).
Wat die verdeling in marktsegment bevat, vanwaar heb je die cijfers juist ?
De conclusies over het profiel van motards is denk ik toch wel wat veroudert ... meer en meer mensen rijden met de motor voor en tijdens de werkuren. Motoren hebben ook hun weg gevonden naar de leasingmarkt (traag maar zeker, cfr. BMW reclames). Het profiel van de snobistische "ik geef uit wat nodig om mijn masjien aan te kleden" is wel stilletjes aan het passeren. Mede onder invloed van de veelheid aan informatie en communicatie via internet...
Maar voor de rest, elk idee is uiteraard een stap in de goeie richting ! Veel succes met je project ! :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Panther
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2004, 17:14

Bericht door Panther »

1) dit klopt uiteraard, alhoewel de 'dubbele kost' eerder beperkt is; af fabriek zit er immers geen GPS, noch tripcomputer etc op je fiets, en het LCD-tje dat er standaard op zit, kost misschien een paar euro. Enkel de analoge meters gaan verloren.
"Beperkt" :!: "een paar euro" :!: . Nu op je presentatie staat er 100 EUR voor de display + installatiekosten. Nu dat noem ik toch niet weinig hoor. Het is tenslotte dit bedrag dat de koper zal moeten bijbetalen voor uw systeem. Dat het standaard display maar een paar euro kost en het uw +100 Eur ---> :!:
En als het nu wel af fabriek geleverd zou worden (zoals straks bijna alle auto's standaard met GPS uitgerust zullen zijn) dan zal dit toch de kostprijs naar beneden halen door de grotere afname. (bekijk de airco in de wagens nu maar eens, je kan geen wagen meer kopen zonder airco)
Tevens vind ik dat je deze optie niet mag uitsluiten want binnen een paar jaar zal dit waarschijnlijk ook op bepaalde motoren standaard geleverd worden (zeker op RT, LT, GS, Pan, Goldwing, FJR --> meest potentieel) en dan zal uw systeem niet meer (economisch) intressant zijn voor uw doelgroep en voor u ook niet want uw R&D kosten kan je niet op zo een korte termijn recupereren.

Nu lijkt het wel dat ik altijd negatief ben over uw systeem maar dit is echt niet zo hoor :lol: gewoon effe brainstormen :idea:
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

peter00000001 schreef:
"Beperkt" :!: "een paar euro" :!: . Nu op je presentatie staat er 100 EUR voor de display + installatiekosten.
Euh... die display(s) die ik budgetteer zijn:
-groot
-grafisch
-low volume
-niet standaard (mogelijk rond, of afgerond)
-ruim ? gebudgetteerd

dat display dat BMW monteert kost hen echt niet meer dan 5 euro.


En als het nu wel af fabriek geleverd zou worden (zoals straks bijna alle auto's standaard met GPS uitgerust zullen zijn) dan zal dit toch de kostprijs naar beneden halen door de grotere afname. (bekijk de airco in de wagens nu maar eens, je kan geen wagen meer kopen zonder airco)
Tevens vind ik dat je deze optie niet mag uitsluiten want binnen een paar jaar zal dit waarschijnlijk ook op bepaalde motoren standaard geleverd worden (zeker op RT, LT, GS, Pan, Goldwing, FJR --> meest potentieel) en dan zal uw systeem niet meer (economisch) intressant zijn voor uw doelgroep en voor u ook niet want uw R&D kosten kan je niet op zo een korte termijn recupereren.
:
Helemaal akkoord, maar mijn prioriteiten zijn:
-time to market
-lage R&D kost

daardoor krijg je vrij hoge variabele kosten, maar nog steeds leefbaar. Ik ben het met je eens dat over 10 jaar ik niet meer zal moeten afkomen met zo'n systeem voor 2000 euro, maar tegen die tijd hoop ik wel kosten te kunnen snoeien.
JohanK75S
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2004, 16:04
Locatie: Bornem

Bericht door JohanK75S »

Geepee-s,

Mooie presentatie van een product waarvoor zeker een markt bestaat. Zoals je vermeld gebruikt de grootste groep motorrijders zijn (of haar) machine voor toerritten op dikwijls onbekend terrein, waar een GPS systeem van grote waarde is.

Ik heb hier echter nog een paar praktische vragen of opmerkingen bij:
  • 1) Je geeft een overzicht van de ontwikkelingskosten voor een dergelijk systeem. Bekijk je verschillende motoren, van éénzelfde of een ander merk, dan zie je dat de dashboard-layout sterk verschilt. Probeer je een fit-all systeem uit te werken of wordt voor elk type motor een andere layout uitgewerkt? Dit laatste lijkt mij een zeer dure aangelegenheid, met geen garantie op voldoende verkoop voor elk type afzonderlijk.
    2) Hetzelfde geldt voor de input van de informatie. Is deze gestandardiseerd in de motorwereld of dien je voor elk merk een aparte interface uit te werken? Bij de nieuwste types BMW bijvoorbeeld wordt de info niet meer uitgewisseld via digitale of analoge signalen maar via een CAN-bus systeem. Hiervoor bestaan relatief goedkope interfacechips, maar hoe raak je aan het gebruikte protocol? Ik twijfel er sterk aan dat BMW deze info met iemand wil delen.
    3) Na de ombouw op een spiksplinternieuwe fiets ben je als eigenaar misschien wel je fabrieksgarantie kwijt indien je te ingrijpend wijzigingen uitvoert aan het elektrisch systeem van je motor. Hoe je het ook draait of keert, een garantiegeval kost een constructeur geld, en als hij daar onderuit kan komen zal hij dat doen.
Om je een nog duidelijker overzicht te geven van hoe dit systeem zich in de markt zou gedragen kan je eens een afweging maken van wat de sterktes en zwaktes van het systeem zijn en wat de mogelijkheden in de markt zijn ten opzichte van de bedreigingen van de markt. Bij marktonderzoek gebruikt men hiervoor een kruisdiagram waarbij je de sterktes diametraal ten opzichte van de zwaktes zet. Hetzelfde doe je in de twee andere kwadranten met de opportuniteiten ten opzichte van de bedreigingen (een zogenaamde SWOT analyse). Voordeel hiervan is dat je dit men iedereen kan bespreken en er bij pot en pint een avondje kan over doorbomen.

Verder kan ik je alleen maar veel succes toewensen met je zeer inventieve en goed uitgewerkt idee! Hou dit forum op de hoogte, het zal menigeen interesseren.
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

JohanK75S schreef::
  • 1) Je geeft een overzicht van de ontwikkelingskosten voor een dergelijk systeem. Bekijk je verschillende motoren, van éénzelfde of een ander merk, dan zie je dat de dashboard-layout sterk verschilt. Probeer je een fit-all systeem uit te werken of wordt voor elk type motor een andere layout uitgewerkt? Dit laatste lijkt mij een zeer dure aangelegenheid, met geen garantie op voldoende verkoop voor elk type afzonderlijk.
    2) Hetzelfde geldt voor de input van de informatie. Is deze gestandardiseerd in de motorwereld of dien je voor elk merk een aparte interface uit te werken? Bij de nieuwste types BMW bijvoorbeeld wordt de info niet meer uitgewisseld via digitale of analoge signalen maar via een CAN-bus systeem. Hiervoor bestaan relatief goedkope interfacechips, maar hoe raak je aan het gebruikte protocol? Ik twijfel er sterk aan dat BMW deze info met iemand wil delen.
    3) Na de ombouw op een spiksplinternieuwe fiets ben je als eigenaar misschien wel je fabrieksgarantie kwijt indien je te ingrijpend wijzigingen uitvoert aan het elektrisch systeem van je motor. Hoe je het ook draait of keert, een garantiegeval kost een constructeur geld, en als hij daar onderuit kan komen zal hij dat doen.
Johan,

1) hangt er van af.Als een HUD een betaalbare en haalbare oplossing zou blijken te zijn, dan universeel. Maar ik vermoed dat het zeker initieel een type afhankelijke oplossing zou worden. Een heel erg grote invloed op kost prijs heeft dat echter niet, tenminste zolang het mogelijk is om de bestaande instrument cluster te bhouden en er een LCD in te monteren. Bijvoorbeeld bij een 1150RT lijkt dit goed te doen. Als er spuitgietwerk aan te pas komt wordt het een ander en vrij kostelijk verhaal

2) bij mijn weten wordt de CAN bus enkel gebruikt voor motorelectronica, ABS etc, niet voor snelheid toerental. De laaste RT waar ik op reed had zelfs nog zo'n mechanische snelheidsmeter. Indien niet, nog niet echt een groot probleem, ABS indicator kan je desnoods bv gewoon aftappen aan het dashboard lampje ! en toerental ed desnoods met een nieuwe sensor. Motor tuning ed wordt een ander verhaal, maar geen prioriteit, en best te doen in samenwerking met specialisten ter zake.

3) tja.. wat is ingrijpend ? ik kan me niet voorstellen dat BMW haar garantieverplichtingen niet nakomt omdat je een nieuwe snelheidsmeter hebt geinstalleerd.. of GPS.. of radardetector.. of alles samen. Die onderdelen die BMW niet garandeert, zullen wij uiteraard garanderen, dat spreekt voor zich.
brit

Bericht door brit »

even aan marktonderzoek doen:

wie van dit forum zou het systeem zoals gepresenteerd door geepee-s wensen aan te kopen?
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

Ik in ieder geval niet. Ik zit al alle dagen precies in de cockpit van een Boeiing. Telkens dat ik een nieuwe vrachtwagen krijg om men job te doen komen er maar lampenkens, tuters en bellen bij, om nog maar te zwijgen van de spiegels. Twee links, drie rechts. Het heeft allemaal wel zijn nut, maar de mensen die achter een bureau zitten en dat allemaal uitvinden, met goede bedoelingen, zouden eerst eens achter het stuur moeten kruipen.
Ik hou het bij dashboard van men RT aangevuld met men SP III.

Ik denk ook zoveel te meer knoppen en lampjes, zoveel te meer kans op defecten.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Panther
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2004, 17:14

Bericht door Panther »

rutger schreef:even aan marktonderzoek doen:

wie van dit forum zou het systeem zoals gepresenteerd door geepee-s wensen aan te kopen?
Ik zou het wel overwegen na vergelijking met andere mogelijkheden.

Vul het lijstje maar verder aan hé. (Copy & Paste)
Geepee-s
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 dec 2004, 16:29

Bericht door Geepee-s »

Georges schreef: Ik hou het bij dashboard van men RT aangevuld met men SP III.

Ik denk ook zoveel te meer knoppen en lampjes, zoveel te meer kans op defecten.
Mijn systeem zou juist heel wat minder knopjes en lampkes hebben als met een streetpilot en ook veel bruikbaarder zijn op een moto :)

Wat defecten betreft treed ik je echter bij.. betrouwbaarheid van zo'n ding zou mij ook grote zorgen baren: er zijn vriendelijkere omgevingen voor high tech spul dan een motorfiets...
Rasse
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:44
Locatie: Balen-Wezel
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Eerst en vooral: laat je niet ontmoedigen door de kritiek hier. Je hebt er zelf om gevraagd en iedereen komt dan ook af met zijn bedenkingen. Als ze geen interesse hadden, zouden ze niet reageren.
Ik ga echter hetzelfde doen en wat bedenkingen uiten.

Het ziet er bruikbaar uit, maar het zal een after-market gadget zijn .
Voor een gadget is het ook redelijk prijzig.
Eens op de motor ben je het "point of no return" voorbij. Wat mensen zal doen twijfelen ivm doorverkoop van hun fiets.
Touch-screens op de moto: rampzalig!
Hier en daar kan er wel eens discussie ontstaan over garanties, gezien je de data van de motorsturing wil afleiden.
Wij werken veel met vergelijkbare systemen in wedstrijdauto's. Stack, PI, Motec. Deze materie is zo complex, dat zelfs die bedrijven, met MotoGP, WRC en F1 ervaring, soms compleet de boot ingaan. Ik wil maar zeggen , wees realistisch met je plannen. Zonder de steun van een grote investeerder komt dit nooit goed.
Ik hoop, en wens voor jou, dat dit project toch goed komt. En dat we binnen enkele jaren met jou systeem kunnen rondrijden. En kunnen zeggen dat we ons héééééééél kleine steentje hebben bijgedragen.

PS: Als je meer wil weten over de data-systemen die wij gebruiken, stuur maar een mailtje

Succes,

Rasse
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
Plaats reactie