Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Stef102
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2022, 11:06
Woonplaats: Vlaams Brabant

Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Bericht door Stef102 »

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje voor mijn schoonbroer. Die is sinds kort de trotse eigenaar van een rode R1100 RS (van 1994 denk ik) zoals volgende foto (van Wikipedia geplukt): https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1100 ... 100_rs.jpg

Hij heeft zijkoffers, maar geen topkoffers. Nu kan hij via-via misschien aan een topkoffer (en eventueel zijkoffers) van een K1100 LT geraken, maar we zouden eerst moeten kunnen uitpluizen of die koffers al-dan-niet op zijn RS gemonteerd kunnen worden, en wat er eventueel voor nodig zou zijn.

Is er hier toevallig iemand die dit avontuur al is aangegaan of die hier een idee over heeft?

Alvast bedankt!
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Noch de zijkoffers van een 1100LT, noch de topkoffer passen plug & play op een 1100RS.
De bevestigingsbeugels zijkant zowel als het topkofferrek verschillen.
Alles moet uiteindelijk mogelijk zijn, misschien bestaan er adaptersets (zo kan je de topkoffer van een LT mits het passend rek probleemloos monteren op een 1100 of 1150 GS, maar voor de RS ga je zoiets dan gaan moeten zoeken bij aftermarket merken.
Stef102
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2022, 11:06
Woonplaats: Vlaams Brabant

Re: Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Bericht door Stef102 »

Bedankt voor je antwoord!

Ik had intussen wat schema's bekeken op de partsss website, en had al zo een vermoeden.
Heb hier ook al even rondgezocht, en het lijkt me dat er dan 2 opties overblijven?
  • Kijken bij merken zoals Givi
  • Voor de topkoffer het systeem van de 1100RT installeren en gebruiken
Zien jullie nog andere opties? (ik dacht bvb aan het systeem van mjn F800ST, of van de recentere RT's, maar dat lijkt me niet zo eenvoudig?)
En wat die 2de optie betreft, is dat dan stevig genoeg? En heeft iemand toevallig ergens een tutorial ofzo liggen dat ik kan doorgeven?
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Bericht door Danny »

De zijkoffers zijn perfect uitwisselbaar en passen zonder enige aanpassing, de beugel van de K ziet er anders uit maar de ophanging is net hetzelfde.
enkel de topcase vraagt een andere drager die op een RS nooit geplaatst wordt wegens de 'tang op een varken' look.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Bericht door Danny »

fout van mij ik las K1100RS (gdvdme) op de R1100RS dus helemaal niet....
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Je schrijft dat hij al zijkoffers heeft : als dat de oem koffers van de r-reeks zijn passen die perfect op de oem pakdragers van de r-reeks, die - als hij ze niet zou hebben - frequent op tweedehandssites zoals ebay, boonstra..... soms voor heel weinig geld worden aangeboden.
Voor de topkoffer: als dat een koffer is van de k-reeks gaat die dus noodzakelijkerwijze op een rek van de k-reeks moeten komen, en dat wordt dus op een r 1100 aanpassen geblazen.
Best koopt hij volgens mij gewoon een topkoffer van de r-serie, mét bijhorend topkofferrek. Opm: die topkoffer is niet echt ruim bemeten: zelfs één enkele systeemhelm xl kan problemen opleveren.
Stef102
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2022, 11:06
Woonplaats: Vlaams Brabant

Re: Koffers K1100 LT op een R1100 RS

Bericht door Stef102 »

Bedankt allebei voor jullie reacties!
Zijkoffers heeft hij en die passen, maar het was een packagedeal, vandaar de vraag.

Dus zijkoffers gewoon behouden wat er is dan.
En voor de topkoffer zijn er dan 2 opties over: OEM RT topkoffer + rek aankopen, of bij afterparty kijken.

Nog een laatste vraag ivm aftermarket dan: heeft er iemand toevallig voor dit model RT/RS deze keuze gemaakt? En indien ja, welke topkoffer is dat geworden?
Plaats reactie