Niveausensor C650GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW C-serie scooters.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Paul1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 17:27
Woonplaats: Cranendonck

Niveausensor C650GT

Bericht door Paul1965 »

De brandstofmeter van mijn C650GT gaat regelmatig op nul in een linkerbocht en dan weer naar het juiste niveau in een rechter bocht. Ik heb zo'n vermoeden dat de vlotter niet helemaal soepel loopt. Vermoedelijk omdat de motor lang heeft stilgestaan (september 2019 met 1100km). Ik hoop eigenlijk dat de vlotter nog goed loskomt als ik wat meer km's erop heb gezet. Ben alweer een paar honderd km verder. Het lijkt een bekend probleem te zijn, ben het op motor-forum ook al tegen gekomen. Hoe groot is de kans dat de sensor nog loskomt? Of kan ik beter gelijk een nieuwe bestellen? Vervangen lijkt simpel te zijn. Zadel open, draad los en losdraaien. Als zo'n niveausensor niet te duur is doe ik het zelf. De motor heeft garantie maar daarvoor moet ik eerst 2x130km rijden. Waarschijnlijk eerst voor onderzoek (en dan hopen dat hij dan net kuren heeft) en daarna nog eens voor vervanging. Dus 4x130km en twee vrije dagen. Vandaar mijn voorkeur voor zelf doen. Onderdeel nummer heb ik al; nu nog een !everancier (16147724971).
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: Niveausensor C650GT

Bericht door Nick »

Je kan het ook anders bekijken ... Gezien een niveauwijziging wordt weergegeven bij de minste beweging lijkt het me eerder een heel vlot werkende vlotter te zijn.
Wat is het probleem eigenijk? Bang van zonder benzine te vallen in een linkse bocht? Eigenlijk vraag ik me af waar je mee bezig bent tijdens het motorrijden, als je tijd hebt om in een lekkere bocht naar je display te gaan kijken hoe het met het benzineniveau is gesteld ...
... maar met deze visie ben je niet geholpen natuurlijk.
Paul1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 17:27
Woonplaats: Cranendonck

Re: Niveausensor C650GT

Bericht door Paul1965 »

Nee, zo is het niet helemaal; vaak blijft de meter een hele tijd op nul staan. Het is me opgevallen dat de meter vaak helemaal naar nul valt (bij bijna volle tank!) als ik een linkerbocht pak. En dat hij daarna soms weer terugkomt bij een rechterbocht. Helaas niet altijd. Tussendoor kan hij lang op nul blijven staan. Conclusie de vlotter blijft op de onderste stand haken. Schijnt vaker voor te komen.

Vandaag terug gebeld door de dichtstbijzijnde BMW dealer; een niveausensor kost €70, valt mee. Aangezien ik Premium Select garantie heb moeten problemen in de eerste maand door de dealer die hem geleverd heeft opgelost worden. Dat is lastig want ze zitten aan de andere kant van het land. Na die maand mag ik naar de dichtstbijzijnde dealer. 3 weken wachten lukt wel. Ik weet altijd redelijk goed hoeveel in de tank zit. Anders voor de zekerheid vaker vullen. Dichterbij kopen was eenvoudiger geweest maar er stonden maar twee jonge C650GT's in het hele land te koop.
Paul1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 17:27
Woonplaats: Cranendonck

Re: Niveausensor C650GT

Bericht door Paul1965 »

Net even een ritje gemaakt. Wilde even mijn nieuwe Shush oordoppen testen. Nu blijkt dat de brandstof meter weer miraculeus hersteld is. Hij valt niet meer op nul terug. Vermoedelijk kan de vlotter nu weer vrij bewegen. De motor heeft tussen september 2019 tot twee.weken geleden 1100km gereden. Misschien oude benzine (E10) in gezeten? Ik heb ondertussen twee keer verse benzine bijgevuld. Hopelijk blijft het nu goed en kan ik verder genieten van het comfort van mijn C650GT. Ik kom van een F800GT. Fijne machine maar te sportief met mijn spier-aandoening. Dacht eerst dat het gewicht van de C650GT een probleem zou zijn maar daar merk ik weinig van. Goede keuze geweest.
Plaats reactie