Gelbatterij volledig leeg

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Gelbatterij volledig leeg

Bericht door ScOOb »

Hallo,

Ik heb een hele tijd niet meer gereden en wilde nu onder verlof eens opnieuw starten. Motor hing aan druppellader, maar die heeft het op een gegeven moment begeven. Niet gezien helaas en batterij volledig leeg nu.
Batterij was nog maar net vervangen in 2021, dus spiksplinternieuw. Betreft een MotoBatt MB51814 Accu Quadflex AGM.

Even een druppellader geleend bij de buren maar die wil ze niet laden. Ken er te weinig van. Batterij onherstelbaar? Of nog te redden op een of andere manier ?

Bedankt voor tips alvast !
Scoob
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door aantzeetje »

Ik vrees dat het een nieuwe gaat worden. Misschien nog onder garantie te vervangen?
Bij een loodaccu was daar een truukje voor als die onder zijn laadspanning kwam om die een boost te geven. Bij een gel batterij zou ik het me niet riskeren en vermeld ik dus ook niet hoe.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door willy »

Als ik me niet vergis dan kan een "moderne" lader wel wat proberen in een poging om een batterij te reanimeren.
Eventueel meer dan één keer proberen, ik heb door herhaalde pogingen te doen al eens een batterij zonder
blijvende schade terug uit het graf kunnen halen :-)
Op hoop van zegen zou ik zeggen, een nieuwe lader wordt wellicht toch gekocht.
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door ScOOb »

Intussen hangt de batterij (uitgebouwd) al enkele uren aan de Optimate 4 ( waarom heb ik dat ding niet eerder gekocht 🙄)

Ik zie toch enige beweging in het laadproces, al moet ik zeggen dat de beperkte handleiding me niet helemaal mee heeft … daar de ledcombinaties die ik zie me niet 100% duidelijk zijn.
Eerst was er de rode led rechteboven (test), vervolgens linksonder (SAVE) in combinatie met knipperende Amps-led. Nu 5 minuten geleden brandt rechtsonder CHARGE mer ook weer knipperende Amps

Afkoppelen van de batterij leert me dat ze op die paar uur toch al bijna 8V afgeeft, komende van 4-5V

Ga ze laten hangen, elk uur ne keer de temperatuur voelen, dat ze me niet ontploft … maar voorlopig laadt ze ijskoud op.

Goeie hoop dat het goed komt …
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door willy »

Klinkt niet slecht, volhouden :grin:
De uitleg (en de LED's) over de werking van de Optimate vond(vind) ik ook niet altijd even helder,
maar de lader doet z'n ding wel.
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door ScOOb »

Ik zou wel willen … maar begin toch te twijfelen.
Momenteel in het stadium dat de rode controleled brandt rechtsboven, in combinatie met een knipperende 0.2 Amp-led. SAVE of CHARGE zijn beiden uit … mèh !

Spanning batterij intussen 9,75V.

Elke keer als ik de batterij loskoppel volgende cyclus :
1) SAVE + knipperende 0,2 gedurende een tijd (niet gemeten)
2) CHARGE + Knipperende 0,2 gedurende een tijd (niet gemeten)
3) RODE Controleled rechtsboven + knipperende 0,2 … en dat blijft dan zo —> spanning over klemmen is dan wel pulserend tussen. 9 en 12 V (gemeten met digitale multimeter)

Dus geen idee wat dat ding aan het doen is … en of het wel iets doet of dat de batterij eigenlijk toch wel naar de filistijnen is…. Nachtje afwachten denk ik, alhoewel ik ze deze nacht niet graag aan de lader hang in deze status
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door ScOOb »

Update …
Na de hele nacht te hebben aangehangen stel ik vast dat de batterij bijna 12 V heeft (losgekoppeld van lader)
De cyclus eerder vermeld nog bijna dezelfde is, maar dan met alle 3 de Amp-leds, dus er is wel degelijk evolutie …
Alleen spijtig dat geduld niet zo m’n ding is :lol:
Maar we laten em hangen … en we wachten af !
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door willy »

Met de Optimate moet je wat geduld hebben, 't is misschien een goeie oefening :lol:
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door ScOOb »

Afbeelding

Deze is wel toepasbaar ...
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door jan_s »

Proberen kost niks hee :wink: maar ik nog straffer meegemaakt. Een nief batterij in de hyundai tucson gezet en een maand later staat er 5 euro voor een batterij test op mijn factuur. Nen blinde ziet dat ze nief is...maar wij hebben niks verdiend :razz:
ScOOb
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2016, 09:38
Woonplaats: Hasselt

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door ScOOb »

Ondertussen steekt ze terug in de brommeRT. Opgeladen en goedgekeurd. Vandaag een paar honderd km gekard, met tussenstops, en elke keer perfect opnieuw kunnen starten. Nu terug aan de juice gehangen. Dat wordt iets om aan te wennen, vooral nu in de zomer
Maar wel content dat het opgelost is en dat ik nu je betrouwbare druppellader heb.
... -.-. --- --- -...
R1150RT - Garmin Zumo XT- Sena SMH5 -  Garmin Express en Basecamp
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Gelbatterij volledig leeg

Bericht door willy »

Geweldig! Accus zijn mogelijk ook moeilijk verkrijgbaar, zoals alles deze dagen komen ze uit Oekraïne? :lol:
Al afhankelijk van de priode dat de motorfiets zal stilstaan is het niet noodzakelijk om de lader er altijd
aan te hangen. Indien alles in orde is (goeie accu, geen verlies, laadinstallatie ok) kan de accu wel enkele
weken voort zonder hulp. Indien mogelijk kan je de stroom meten die nog vloeit wanneer de motorfiets
stilstaat (en Mr. Canbus naar bed is). De waarde die je meet maal 24 is het amperage dat de accu per dag
verliest. Een accu die over een deftige startcapaciteit (CCA) beschikt kan een motorfiets die goed start
nog starten terwijl er al een deftig percentage van zijn lading verbruikt is.
Bij tussenpozen de lader er een dag aanhangen kan ook, bijvoorbeeld wanneer je na enkele weken
stilstand een ritje wil maken en wil vermijden de motor in gang te moeten lopen (niet simpel :grin: )
Als de accu terug in orde is kan het wel zijn dat door het voorgaande de levensduur wat minder is.
Plaats reactie