Olie peilen C650GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW C-serie scooters.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Paul1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 17:27
Woonplaats: Cranendonck

Olie peilen C650GT

Bericht door Paul1965 »

De C650GT heeft wetsump en dat maakt olie peilen er niet eenvoudiger op. Kreeg vandaag even een melding 'oil check' in beeld. Hmm.. 500km na onderhoud. Toen ik daarna de scooter weer mee pakte was er geen melding meer en kreek ik 'oil o.k.' Kan natuurlijk, een elektronische peilstok is nooit 100% nauwkeurig. Hangt af van bv schuin stand. Maar toch wil ik het oliepeil nog even controleren. Helaas heb ik (nog) geen instructieboekje. Wel online iets gevonden maar de foto's zijn onduidelijk. De peilstok schijnt onder een treeplank verstopt te zitten; maar welke? Heb de rubbers van de passagierssteunen er al afgehaald maar niets gezien. Helaas ook geen filmpjes op YouTube gevonden. Blijkbaar heeft BMW er alle vertrouwen in dat het oliepeil maar zelden gecontroleerd moet worden anders was de peilstok wel bereikbaar geweest.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Olie peilen C650GT

Bericht door aantzeetje »

onder rubber van de linker treeplank als ik me niet vergis.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Paul1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 17:27
Woonplaats: Cranendonck

Re: Olie peilen C650GT

Bericht door Paul1965 »

Thnx! Ga ik daar kijken. Ik was begonnen om onder de rubbers van de passagierssteunen te kijken maar dacht er later pas aan dat de C650 geen traditionele scooter is met de motor op de achterbrug. De motor ligt verder naar voren en dan is het ook logisch dat de peilstok verder naar voren zit. Ik zal eens kijken.

Daarna olie peilen na een langere rit, even stil (ondertussen rubber los) en dan peilen. Bij een drysump toch altijd minder duidelijk dan bij een wetsump.
Paul1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 17:27
Woonplaats: Cranendonck

Re: Olie peilen C650GT

Bericht door Paul1965 »

Niet onder het rubber van de linker treeplank. Net los gemaakt (ook nog lastig om het weer strak terug erop te krijgen). Zal nog eens rechts kijken. Dan heb ik alle rubbers los gehad.
Paul1965
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 mar 2022, 17:27
Woonplaats: Cranendonck

Re: Olie peilen C650GT

Bericht door Paul1965 »

Gevonden! Een zaklampje erbij en op de knieën gaan liggen: het rubber van de linker passagiersvoetsteun pellen en vervolgens moet nog een stuk plastic dat gedeeltelijk bij de voetsteun en gedeeltelijk bij de zijkuip hoort uitgeklikt worden en dan is de peilstok in zicht. Aangezien ik heel af en toe een 'oil check' melding kreeg als de scooter op een lichte helling stond heb ik voorzichtig 100cc olie erbij gedaan. We zien wel.
Plaats reactie