Oud rijbewijs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

jpblocken
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:49
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Oud rijbewijs

Bericht door jpblocken »

Pol schreef: 14 feb 2022, 15:42
Ed17 schreef: 14 feb 2022, 01:14 Voor alle zekerheid, bericht van mijn gemeentebestuur:

"De papieren rijbewijzen zijn in België nog geldig tot 2033. Ben je van plan om naar een land in de Europese Unie of naar Liechtenstein, Noorwegen of IJsland te reizen en daar met een auto te rijden? Dan vraag je best een Belgisch rijbewijs in kaartmodel aan. Voor alle andere landen informeer je best bij de dienst burgerzaken voor je vertrek. Voor landen die het Belgisch rijbewijs niet erkennen heb je immers ook een internationaal rijbewijs nodig. Zowel het rijbewijs in kaartmodel als het internationaal rijbewijs vraag je aan bij de dienst burgerzaken in het stadhuis."

Zeer recent mijn papieren rijbewijs vervangen naar een "bankkaart model", 25€ en enkele dagen geduld en weeral up to date!

Succes..
Ed.
vers van de pers : mijn papieren versie , euuropese , is geldig tot 2031 in de Eur.gemeenschap. En terloops , ooit opmerking gekregen van de rijkswacht bij een controle dat ik mijn rijbewijs moest laten vernieuwen omwille van verouderde photo ! ikke naar gemeentehuis met recente photo ! " zeg aan die rijkswachters dat ze de wet niet kennen. Verandering van physionomie is niet voorzien in de wet. " 'k ben dan maar afgedruipt met mijn oud bewijs. :lol:
Rijkswacht? Bestaat al niet meer sinds 2000...
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
jpblocken
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:49
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Oud rijbewijs

Bericht door jpblocken »

Het papieren rijbewijs is geldig tot 2033. Je vindt dit terug op de site van de FOD Mobiliteit. Hier: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... _rijbewijs

Het nieuwe rijbewijs type bankkaartmodel is 10 jaar geldig. Je vraagt best een nieuw rijbewijs aan minstens 3 maanden voor de vervaldatum van je oude rijbewijs. De rijbewijzen van het bankkaartmodel worden regelmatig met extra beveiligingsmaatregelen verbeterd. Hoewel dit al eens beweerd wordt, is er in tegenstelling tot je identiteitskaart in de kaart geen chip geïntegreerd.

In het verleden moesten nogal wat houders van oude rijbewijzen hun motorfiets in Frankrijk laten staan omdat de categorie A niet geperforeerd was. Er is wel een vermelding in het Nederlands dat de hogere categorie ook geldig is voor de lagere, maar de Franse politie of gendarmerie kan wellicht geen Nederlands zodat zij dit niet lezen/begrijpen. Frankrijk is hier al voor veroordeeld, maar daar ben je goed mee als je ergens "au milieu de nulle part" geconfronteerd wordt met een wetsdienaar die voet bij stuk houdt. Even omruilen dus (vanaf 20 € naargelang de gemeente die het aflevert) om alle discussies te vermijden.
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: Oud rijbewijs

Bericht door DieterS »

inderdaad. Wel vreemd dat je geen uitnodiging krijgt om het te gaan vernieuwen. Da's miserie vragen en dan lekker boetjes te kunnen uitdelen. Nog vreemder dat recente kaartjes elke 10 jaar moeten vervangen worden (de mijne in 2026) en die vodjes pas binnen 11 jaar... :roll:
jpblocken
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:49
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Oud rijbewijs

Bericht door jpblocken »

De 10-jaarlijkse vervanging is er gekomen om vervalsingen en fraude enigszins in te perken. Volg de link naar de FOD maar eens. Je vindt er meer uitleg.
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Oud rijbewijs

Bericht door Pol »

jpblocken schreef: 30 aug 2022, 10:57
Pol schreef: 14 feb 2022, 15:42
Ed17 schreef: 14 feb 2022, 01:14 Voor alle zekerheid, bericht van mijn gemeentebestuur:

"De papieren rijbewijzen zijn in België nog geldig tot 2033. Ben je van plan om naar een land in de Europese Unie of naar Liechtenstein, Noorwegen of IJsland te reizen en daar met een auto te rijden? Dan vraag je best een Belgisch rijbewijs in kaartmodel aan. Voor alle andere landen informeer je best bij de dienst burgerzaken voor je vertrek. Voor landen die het Belgisch rijbewijs niet erkennen heb je immers ook een internationaal rijbewijs nodig. Zowel het rijbewijs in kaartmodel als het internationaal rijbewijs vraag je aan bij de dienst burgerzaken in het stadhuis."

Zeer recent mijn papieren rijbewijs vervangen naar een "bankkaart model", 25€ en enkele dagen geduld en weeral up to date!

Succes..
Ed.
vers van de pers : mijn papieren versie , euuropese , is geldig tot 2031 in de Eur.gemeenschap. En terloops , ooit opmerking gekregen van de rijkswacht bij een controle dat ik mijn rijbewijs moest laten vernieuwen omwille van verouderde photo ! ikke naar gemeentehuis met recente photo ! " zeg aan die rijkswachters dat ze de wet niet kennen. Verandering van physionomie is niet voorzien in de wet. " 'k ben dan maar afgedruipt met mijn oud bewijs. :lol:
Rijkswacht? Bestaat al niet meer sinds 2000...
Ja , klopt ! "...ooit opmerking gekregen" ttz 32 jaar voor 2000 bestond ze nog wel ! :wink:
Plaats reactie