Basecamp

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Basecamp

Bericht door poestexas »

Hallo, hoe kan ik Basecamp op mijn pc krijgen zonder in het bezit te zijn van een losse Gps. Als ik ga via Garmin express, heb ik steeds een gps-toestel nodig om de kaarten te ontgrendelen. Of doe ik iets verkeerds?
Ik heb Basecamp nodig om een route samen te stellen en deze als GPX-bestand door te sturen naar mijn gsm. De nieuwe Bmw-connected (Tft-scherm) gaat via de bestanden die geïnstalleerd zijn op je gsm.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Basecamp

Bericht door st1100 »

Je haalt een paar dingen door elkaar.

Basecamp is het routerings programma van Garmin. Dat kan je gewoon downloaden.

Met enkel het programma ben je natuurlijk niks , je hebt nog kaarten nodig. Nu als je een route overzet van basecamp naar een garmin gps is het cruciaal dat de kaarten in basecamp en op de gps dezelfde zijn. Daarom heeft Garmin een paar jaar geleden gemaakt dat kaarten niet automatisch op je pc worden gezet (maar enkel op het toestel) …. door je toestel dan aan de pc te hangen werkt basecamp met die kaarten , en dan is de kaart namelijk altijd dezelfde. Dus als je de kaarten van Garmin wil gebruiken (in basecamp) zonder je toestel aan te sluiten …tijdens downloaden het vinkje bij ‘ook op de pc zetten’ aanvinken. En kan je die versie blijven gebruiken , zonder telkens garmin gps te moeten aansluiten.

Als je geen Garmin meer moest hebben kan je ook open street maps gebruiken , in basecamp. Je BMW Tft is van tomtom , zowel software als kaarten. Dus garmin kaarten gebruiken bij het plannen werkt dus eerder tegen dan mee. Bij het ‘overzetten’ naar het tft wordt het kruimelspoor vergeleken met de wegen in de tomtom kaart en wat best overeenstemt wordt genomen. En omdat er in een spoor 1000-en punten is dat geen probleem. Maar in de garmin kaart staan veel meer heel kleine baantjes , als die in jouw rit uit basecamp zitten , zal jouw tft die toch niet nemen. (Want ze staan niet op z’n kaart)

Nog een mogelijkheid is overstappen naar een beter routeprogramma : bv Mra of kurvinger.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Basecamp

Bericht door aantzeetje »

Volledig akkoord met ST1100.

De TFT werkt enkel met tracks en ondanks dat velen nog steeds geloven dat track naar route overzetten perfect werkt is dat niet geval. Zeker al niet met het TFT gps systeem van BMW.

Bijna alle gratis route programma's zijn gebaseerd op Open Street Maps. Voordeel is dat ze door de gebruikers zelf kunnen bijgewerkt worden (het kan echter lang duren voor die wijziging in hun kaarten effectief aangepast wordt. Spreek van ondervinding). De makkelijkste zijn zoals reeds aangehaald MRA, Kurviger en Routeyou. Voor snel even een route te maken gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Kurviger echter het geëxporteerde gpx bestand kan soms corrupt zijn en kan je wel inladen in BC maar in een gps kan het problemen opleveren en wordt deze dan niet herkend. Heb hier geen ervaring met hoe het zit met de track in het BMW TFT systeem te laden. En geraak niet gefrustreerd als het laden in je TFT niet wil lukken. Gebeurt bij een vriend van me heel regelmatig.

BC kan je hier downloaden: https://www.garmin.com/en-US/software/basecamp/
OSM Kaarten voor BC kan je hier downloaden: https://alternativaslibres.org/en/downloads.php#Africa (wel eerst een gratis account aanmaken)
Garmin kaarten voor BC vind je hier https://gravelmaps.de/en/download-2/download/ Deze zijn echte Garmin routeerbare Garmin kaarten met alles op en er aan en werken perfect. Zelf heb ik Maghreb (Marokko, Tunesië, Algerije) en Asia West (Rusland, Georgië, Armenië, Iran) hier vandaan en staan binnen de 5 min op je pc.
Voordeel van de BC Garmin of OSM kaarten: je hebt geen internet nodig.
Kurviger: https://kurviger.de/en/ Bochtige routjes maken werkt hier perfect
MRA: https://www.myrouteapp.com/en Gratis account = OSM. Betaalde account = OSM, TT, HERE en alle bijkomende voordelen.
Routeyou: https://www.routeyou.com/

Veel succes er mee
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Basecamp

Bericht door st1100 »

aantzeetje schreef:…..De TFT werkt enkel met tracks en ondanks dat velen nog steeds geloven dat track naar route overzetten perfect werkt is dat niet geval. Zeker al niet met het TFT gps systeem van BMW……
Je hebt me verkeerd begrepen vrees ik. Op een paar te verwachten dingen : bv de straten liggen op elk merk kaart niet 100% op dezelfde plaats… ook de gps ontvangst / plaatsbepaling heeft een afwijking … dus dat een parallelweg problemen zou kunnen geven , kan gebeuren. Werkt een track based route perfect. (Ik gebruik mra)

Verder na toch wel 1000en km met een tomtom met track based ritten. Weinig tot geen problemen ondervonden.

Ik heb de vorige versie van het tft scherm , bolleke pijltje navigatie. Ik gebruik dat regelmatig voor de gesproken berichten (omdat verschillende bluetooth verbingen en intercom met ‘ander’ merk niet zo vlot gaat.) Dan kijk ik op m’n gpstoestel maar komt het geluid dus van m’n telefoon. In het begin liep het tft dikwijls vast maar tegenwoordig loopt dat gewoon goed.

Dus mijn ervaring is dat een track based rit meestal probleemloos verloopt. En de tft van bmw geeft hetzelfde resultaat/rit. gpx track saven op bv icloud of onedrive openen met de connected app en gaan)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Basecamp

Bericht door aantzeetje »

Als ik een track download uit MRA (ben Gold member van het eerste uur) en die in BC open dan zie ik soms de raarste glitches en idem voor een BC track naar MRA. Die MRA track ga ik dus nooit naar iemand doorsturen. Van mij krijgen de TT'ers de link naar de route en track in MRA (TT kaart). Mijn vriend met de laatste TFT heeft eigenlijk nog nooit problemen gehad dat de route niet juist was met de Garmin track in te laden. Enkel problemen met inladen. Aan wat dat dus ligt weet ik niet. Internet, bluetooth verbinding? Geen flauw idee. De ene keer gaat het vlot en de volgende keer moet hij het 10x proberen en lukt het nog niet en dan plots halverwege de route wordt die ineens ingeladen. Nu ja er zijn wel meer klachten hierover. Jij weet dat ook daar je ook op get gps forum van waypoint zit.

Ik werk nooit met track naar route conversie in de gps (Garmin) omdat ik graag mijn stops en bezienswaardigheden in een route invoer. En ja, parallelwegen geven dikwijls problemen. Zeker al in Nederland.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie