Recall 000232600

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Recall 000232600

Bericht door speedi007 »

Volgende gevonden op een engelse site:
origineel:
Just been at the dealer today and spoke directly to the mechanic that I go along with very well. He showed me the bulletin in written form but said could not make me a copy because he's not allowed to. But he let me read it.
It explains very well what it was all of this about. It is traction control software update. So if you go offroad and have traction control off and rear wheel loose the contact with the ground, it will accelerate a lot if you're on accelerator. Then when the wheel makes a contact with a ground, the speed of the wheel is abruptly changed and it put a lot of stress on the drive shaft, U-joints, final drive and even a gear box. In that ocasion, one of those parts may brake.
The software update is to the last version that came out last November. That (November) update makes sure if the wheel lose contact with the ground, it will not accelerate.
The bikes that already had the November update are not included in this recall.
My bike was already booked for mid February for its annual service, so he said not to worry about anything and the update will be done at the service. While we were talking, he showed me one 2019 1250 GSA that was performing the update as it came in today for its annual service. He said it will take 4 hours to update as that particular bike had the firmware version from 2019. The older the version, the longer it takes to update. The bikes with newer versions can take less then one hour. While the bike is updating the software, the mechanics are not supposed to perform any other service on the bike. So they will make the annual service first and after they're done, they will connect the bike to update the software version.
Also, he said, all the 1250 engines on GS/GSA need this update, no metter the production date, except (as I said) the ones with software from November 2022 (that is the latest version). He said, the software updates come out twice a year, November and May every year.
So, our bikes will take this update either in scheduled service or will be called by letter. Because of that, I suggest that owners with second-hand bikes purchased privately and do their own service, call the dealer and check for the recall and book the bike. That is in case the BMW dealers don't have your name and phone number.
Finally, we can look at the bright side of this recall: all 1250 GS/GSA bikes will get the latest software version for free.

Vertaling google:
Vandaag net bij de dealer geweest en direct de monteur gesproken waar ik heel goed mee om kan gaan. Hij liet me het bulletin in geschreven vorm zien, maar zei dat hij geen kopie voor me kon maken omdat dat niet is toegestaan. Maar hij liet me het lezen.
Er wordt heel goed uitgelegd waar het allemaal om ging. Het is een update van de tractiecontrolesoftware. Dus als je offroad gaat en de tractiecontrole uit hebt en het achterwiel het contact met de grond verliest, zal hij veel accelereren als je gas geeft. Wanneer het wiel vervolgens contact maakt met de grond, wordt de snelheid van het wiel abrupt veranderd en komt er veel spanning op de aandrijfas, U-gewrichten, eindoverbrenging en zelfs een versnellingsbak. In dat geval kan een van die onderdelen remmen.
De software-update is naar de laatste versie die afgelopen november uitkwam. Die (november)update zorgt ervoor dat als het wiel het contact met de grond verliest, het niet accelereert.
De fietsen die de update van november al hadden, vallen niet onder deze terugroepactie.
Mijn motor was al half februari geboekt voor zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt, dus hij zei dat hij zich nergens zorgen over moest maken en dat de update bij de onderhoudsbeurt zou worden gedaan. Terwijl we aan het praten waren, liet hij me een 2019 1250 GSA zien die de update aan het uitvoeren was zoals die vandaag binnenkwam voor zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt. Hij zei dat het 4 uur zal duren om te updaten, aangezien die specifieke fiets de firmwareversie uit 2019 had. Hoe ouder de versie, hoe langer het duurt om te updaten. De fietsen met nieuwere versies kunnen minder dan een uur duren. Terwijl de fiets de software aan het updaten is, mogen de monteurs geen andere service aan de fiets uitvoeren. Ze zullen dus eerst de jaarlijkse onderhoudsbeurt uitvoeren en nadat ze klaar zijn, zullen ze de fiets aansluiten om de softwareversie bij te werken.
Hij zei ook dat alle 1250-motoren op GS/GSA deze update nodig hebben, ongeacht de productiedatum, behalve (zoals ik al zei) die met software vanaf november 2022 (dat is de nieuwste versie). Hij zei dat de software-updates twee keer per jaar uitkomen, elk jaar in november en mei.
Dus onze fietsen zullen deze update ofwel in de lijndienst opnemen of per brief worden gebeld. Daarom stel ik voor dat eigenaren met tweedehands fietsen die particulier zijn gekocht en hun eigen service doen, de dealer bellen en controleren op de terugroepactie en de fiets boeken. Dat is voor het geval de BMW-dealers uw naam en telefoonnummer niet hebben.
Eindelijk kunnen we de positieve kant van deze terugroepactie bekijken: alle 1250 GS/GSA-fietsen krijgen de nieuwste softwareversie gratis.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Recall 000232600

Bericht door Danny »

Voor Jan modaal die zijn GS wielen op de grond houd zal er niks gebeuren... dus geen paniek

met een beurt kan de update gebeuren tenzij je elke week sprongen van 3 meter maakt of volgas door boswegels knalt dan zou het misschien wel eens kunnen voorvallen. en dan moet je nog echt pech hebben, de doorsnee GS rijder raakt eerder een boom in deze omstandigheden dan dat de as krakt
Plaats reactie