Van spaakwiel naar tubeless
Moderator: GVN
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
- Woonplaats: Kalken
- Locatie: Kalkense Meersen
Van spaakwiel naar tubeless
Ik heb een R 1200R Classic met de traditionele spaakwielen.Ik zou die willen converteren naar tubeless velgen!
Ik heb al een paar filmpjes bekeken op YouTube met verschillende systemen.
Heeft hier echter iemand praktijkervaring in?
Met dank!
Ik heb al een paar filmpjes bekeken op YouTube met verschillende systemen.
Heeft hier echter iemand praktijkervaring in?
Met dank!
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Met afkitten van de spaken en gebruik van een soort velglint kun je die ook geschikt maken voor tubeless. Er zijn er meer die dat gedaan hebben met bv de F-GS reeks, die hebben ook af fabriek tubetype spaakwielen (als er geen gietwielen zijn geleverd).
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
-
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
- Woonplaats: wachtebeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Ik heb het destijds met succes gedaan met enkel polymeer lijm “tec7 trans”. Zonder tape.
-goed ontvetten
-nippels niet afslijpen
-eerst kleine laag enkel in de gaten van de nippel
-na 24 uur tweede laag, een dot per spaak, niet het ganse velgbed, moest er een lek zijn kun je het zo beter lokaliseren.
-tubeless ventielen plaatsen zoals bij een gewone tubeless velg
-goed ontvetten
-nippels niet afslijpen
-eerst kleine laag enkel in de gaten van de nippel
-na 24 uur tweede laag, een dot per spaak, niet het ganse velgbed, moest er een lek zijn kun je het zo beter lokaliseren.
-tubeless ventielen plaatsen zoals bij een gewone tubeless velg
:salut:dxamet
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Dat zou ik niet doen,de velg rand van een tubeless velg is anders dan een velg rand met binnen band, de binnenband zorgt voor de druk op de velg rand zodat de buitenband strak op de velg zit,en bij het eventueel raken van een borduur bv de band niet van de velg gedrukt wordt.,maar bij een tubeless dient de velg rand ook als dichting,en heeft een hump een kleine verdikking tegen het afdrukken van de band als je iets raakt bv een borduur ,geen lekke band krijgt,wat je wel gaat hebben als je een tubeless op een velg legt die er niet is voor voorzien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Als de band op spanning is zal dat niet veel uitmaken. Bij een zachte (lekke) band kan het parten spelen doordat de hiel van de band dan naar binnen gedrukt kan worden. Een bandenspanningscontrole is dan wel gewenst.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
-
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
- Woonplaats: wachtebeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Ja dat klopt Polleke G, de velg moet er wel geschikt voor zijn.
De meeste moderne velgen hebben die hump.
Maar toch best eerst nakijken...
De meeste moderne velgen hebben die hump.
Maar toch best eerst nakijken...
:salut:dxamet
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
- Woonplaats: Kalken
- Locatie: Kalkense Meersen
Re: Van spaakwiel naar tubeless
@Polleke:de velgen zijn type mt met de zogezegde HUB rand! dus wel geschikt als tubeless.
Ik heb enkel nog wat twijfels over het soort ventiel?
De achtervelg is zo goed als vlak maar de voorvelg staat bol en hol!
Ik ga dat nog even bekijken na demontage banden.
Ik ga 3M sealant en tape gebruiken.
Ik heb enkel nog wat twijfels over het soort ventiel?
De achtervelg is zo goed als vlak maar de voorvelg staat bol en hol!
Ik ga dat nog even bekijken na demontage banden.
Ik ga 3M sealant en tape gebruiken.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
-
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 24 jan 2005, 21:18
- Woonplaats: wachtebeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Er zijn 2 verschillende diameters van ventielen op de markt:
11,3 en 8,3mm
11,3 en 8,3mm
:salut:dxamet
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Ik heb net nieuwe tubeless wielen gekocht VMX...
Niet goedkoop maar dat tape en kit gedoe zag ik niet echt zitten op de 21inch vooraan. Dus geen miserie en nu wel een stel mooie degelijke velgen eronder
Niet goedkoop maar dat tape en kit gedoe zag ik niet echt zitten op de 21inch vooraan. Dus geen miserie en nu wel een stel mooie degelijke velgen eronder
Re: Van spaakwiel naar tubeless
eerlijk gezegd ik zou dat ook nooit doen , elke spaak is een mogelijke lek, nietemin dat er wel perfecte produkten op de markt zijn
BMW R1100 rt
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
Harley Davidson Road glide 114 cu 120 anniversary
Buell X1 1250
Ooit: Suzuki GS 550; GS 1100L ; Harley Davidson Night Rod Special; harley davidson Breakout 103 cu¨
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 28 sep 2007, 09:20
- Woonplaats: Kalken
- Locatie: Kalkense Meersen
Re: Van spaakwiel naar tubeless
Ik heb inmiddels in de loop van de maand januari de velgen omgebouwd naar tubeless!
De nippels van de spaken gekit met TEC 7-POLYMER en vervolgens getapet met 3M-4411 !
Metalen rechte ventielen.
Sedertdien al een goeie 1500km gereden en de banden blijven op spanning.
De nippels van de spaken gekit met TEC 7-POLYMER en vervolgens getapet met 3M-4411 !
Metalen rechte ventielen.
Sedertdien al een goeie 1500km gereden en de banden blijven op spanning.
BMW,
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'
eens rij je er mee.....
en nu ook lid.......
op mijn R1100RS - R1200 R CLASSIC
'UNITED WE CONQUER'