Knipperlichtschakelaar

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Knipperlichtschakelaar

Bericht door BromBert »

Mijn knipperlichtschakelaar (1200RT 2005) aan de rechterkant doet het niet meer. Links is OK, 4 pinkers is ook OK. Het begon allemaal na een rit door zwaar regenweer. Eerst werkte de knop nog af en toe, uiteindelijk deed hij het helemaal niet meer. Ligt voor de hand dat de vermoedelijke boosdoener vocht is. De rest van de rechter knoppenwinkel werkt nog.
Ik vind bij Cama motorparts (Maassluis, NL) een 2ehands stuurschakelaar voor 75€. Duidelijk goedkoper dan bij andere aanbieders. Of heeft er iemand zo'n stuurschakelaar in zijn rommeldoos en wil er van af? Heeft iemand ervaring met de vervanging van die module? Is een 2e hands elektrisch onderdeel doorgaans betrouwbaar of is de pret van korte duur? Hoe haal je het ding eraf?
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: Knipperlichtschakelaar

Bericht door BromBert »

Probleem opgelost. De knoppenwinkel zit vast met 3 schroeven. 2 ervan zijn duidelijk zichtbaar, de 3e zit aan de onderkant, vlak achter de knipperlichtschakelaar. Maar het is wel wat werk: de kuip moet er helemaal af, want de stekker van die knoppenwinkel zit onder de tank, die er dus ook af moet. Het vervangonderdeel dat ik had was van een 2009 model en had een grijze knipperlichtschakelhendel. Die van mij is een 2005 en heeft een oranje schakelhendel. Maar de omwisseling gaat probleemloos. Bij het uitbouwen kwam ook de oorzaak van het probleem aan het licht: rond de eigenlijke schakelaar zit een rubber hoesje om het vocht buiten te houden. Of beter gezegd zàt een rubber hoesje. Bij mij was die rubber vergaan. Dure grap voor een flinterdun rubbertje. Maar nu werkt alles weer.
De knoppenwinkel is beschikbaar in 2 uitvoeringen (afgezien van de kleur van de schakelhendel): met en zonder bediening van de zetelverwarming. Ik veronderstel dat de uitvoering met de extra knop ook bruikbaar is op machines zonder die verwarming.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Knipperlichtschakelaar

Bericht door Danny »

die "knopjes" zijn los te koop met rubber hoesje en kan je er weer in solderen....hoef je niet de hele unit los te maken noch vervangen
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: Knipperlichtschakelaar

Bericht door BromBert »

Rubbertje.jpg
Ja, heb ik gezien. O.a. bij Digikey. Kost +/- 5€ plus nog eens even veel aan verzending.
Maar het is niet zo simpel. Je moet de oude knop eerst uit de witte houder verwijderen. Die zit er blijkbaar in gesealed met een soort epoxy hars. Knoeiboel als je het mij vraagt... Eens de oude knop eruit is, is het plaatsen van de nieuwe vrij gemakkelijk.

Heb ondertussen een 2ehands knoppenwinkel geïnstalleerd. Kost wel een pak meer (75€) maar de installatie is poepsimpel. Wel wat meer werk: kuip moet eraf en tank moet eraf om bij de stekker te kunnen. Alleen heb ik nu een versleten knop vervangen door eentje die iets minder versleten is. :roll: Risico is dat het rubbertje van het vervang-onderdeel binnen afzienbare tijd ook weer de geest geeft.
Ondertussen heb ik aan de linkerkant hetzelfde probleem. Bij demontage viel het versleten rubber kapje er haast vanzelf af. Blijkbaar een ziekte bij die oude RT's. Gek genoeg zien de rubbertjes op de andere schakelaars (licht, claxon, ...) er nog goed uit. Misschien ga ik toch maar eens zo'n schakelaartje uit elkaar halen...

De symptomen waren deze keer wel helemaal anders (mocht iemand iets gelijkaardigs aan de hand hebben, dan weet je waar je de schuldige moet gaan zoeken). Zoals bij het vorige probleem is een rit door zwaar regenweer de aanleiding geweest. Op he eind van de dag gingen mijn 4 pinkers plots vanzelf knipperen. Pinkers uit gezet. Een paar minuten later was het weer van dattem. Dat duurde zo een tijdje. Dan gingen de linker pinkers plots vanzelf branden. Ook weer uit gezet enz. Uiteindelijk thuis gekomen en de motor uit gezet. Toen ik even later bij de motor kwam brandde mijn standlicht - met het contact uit. Blijkbaar is er een functie om het standicht te laten branden met de contactsleutel verwijderd. Dat doe je door de linker knop v/d pinker een paar tellen ingedrukt te houden nadat je het contact afgezet hebt. Lijkt mij een overbodige functie, tenzij het maar voor even is. Als je het standlicht een hele nacht laat branden mag je hem nadien in gang duwen. De oorzaak is hier dus niet een slecht contact maar een kortsluiting in de knipperlichtschakelaar door vocht. De boel al eens drooggeblazen, maar dat helpt niet. In het beste geval tijdelijk success en bij de volgende regenbui heb je weer prijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BromBert op 29 aug 2023, 17:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: Knipperlichtschakelaar

Bericht door BromBert »

Even een update: de verzendingkosten bij Digikey (vanuit USA) zijn astronomisch: 20 US$ voor een prul van 5 €.
UIteindelijk een handelaar gevonden met zetel in Polen die de verzending doet voor 10 €. Nog altijd veel, maar allez, vooruit dan maar.
https://www.tme.eu/be/en/details/k12c15 ... tches/c-k/

Andere handelaars waar je die schakelaar vindt leveren alleen maar in bulk.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: Knipperlichtschakelaar

Bericht door BromBert »

Schakelaar is vandaag geleverd. Dan maar aan de slag om dat ding te vervangen. De oude eruit peuteren viel nog mee. Dat hars is een of andere min of meer plastische massa die je er met een fijn schroevendraaiertje gemakkelijk uit krijgt. De nieuwe drukknop is identiek aan de oude en gaat er gemakkelijk in. De holte onder de schakelaar opgespoten met silicone, draadjes weer eraan gesoldeerd en alles werkt weer zoals het hoort.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
Plaats reactie