Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
SvenDJ94
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2023, 09:53
Woonplaats: Morkhoven

Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door SvenDJ94 »

Hey

Ik heb nog geen motorrijbewijs maar ben van plan om volgend jaar mijn rijbewijs te halen en motor te kopen om naar mijn werk te rijden. Ik weet dat je dit mag afschrijven maar weet niet helemaal of ik het wel goed begrepen heb. Ik weet ook niet hoeveel onderhoud/banden/verzekering kosten bij een motor.

Vorig jaar heb ik 188 dagen gewerkt en dit zou de komende jaren ongeveer hetzelfde moeten zijn. Mijn woon-werk traject is 65km enkel. Op de site van financiën staat het volgende: “De forfaitaire beroepskosten bedragen maximum 5.040 euro (aanslagjaar 2023, inkomsten 2022). (Aanslagjaar 2024, inkomsten 2023: 5.520 euro).”

Dus als ik dan een nieuwe motor wil kopen, zou deze meer dan €27 000 moeten kosten om maximaal voordeel te halen. En alles boven dit bedrag is (verhoudingsgewijs voor woon-werk vs privé bv 85-90%) voor benzine/onderhoud/banden/verzekering is “winst” aangezien ik dan overstap van 2 auto’s naar 1 auto en 1 motor. Ik heb mij laten wijsmaken dat ik veel zou terugkrijgen omdat ik veel kilometers doe op een jaar.

Andere optie is een goedkopere motor te kopen en forfaitair 0.15€/km in te geven, maar hier zitten dan alle kosten in. Volgens mijn berekening zou ik dan (24440km*0.15€/km) €3666 krijgen gedurende 5 jaar dus totaal €18330 op 5 jaar.

Om te beslissen welke motor ik zou kopen, zou ik willen weten hoeveel je nu echt terug krijgt. Op de meeste sites staat enkel het bedrag dat je mag ingeven. Ik had graag een aantal echte voorbeelden gehad. En of degressief afschrijven hier een voordeel zou zijn.


Alvast bedankt 😊


Mvg
Sven
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door st1100 »

Hey , ik breng m’n motor(s) al dik een tiental jaren in. En het klopt dat je zeker met jouw km’s winst kan maken. (Tenzij je in jouw vrije tijd ook een motor-wereldreis maakt)

Je haalt zelf de , jaar na jaar stijgende forfetaire kosten aan , en dat is goed voor heel veel mensen. Echter het voordeel van kosten bewijzen zit enkel in het stuk boven het forfetair bedrag. Dus om voordeel te doen , is ook een investering nodig.

Ik wil je wel eens een oude berekening bezorgen , dat kan tellen als voorbeeld.

Blijkbaar zien ze ons niet graag bij de fiscus. Ik heb vorig jaar “extra’ vragen gekregen , dingen die er mee te maken hebben , dingen die er niet toe doen en dingen die ernaast zaten maar erbij gesleurd werden. Ik ben drie dagen bezig geweest om alles bij mekaar te zoeken en te gaan opvragen. (Om een idee te geven : antwoord was 180 bladzijden) Het meeste heb ik kunnen weerleggen en verduidelijken. Sommige dingen hebben ze toch niet aangenomen ondanks bewijs van het tegendeel. Maar he wat gaat ge doen? Procederen? Dat kost tien keer meer. (Tank)Bonnekes goed bijhouden , en liefst betaalbewijzen ook. (Rekeninguittreksel , uitgavenstaten van kredietkaart , paypal overzicht….)

PS: Voor mij was vorig jaar net teveel gedoe , ik heb besloten niet opnieuw te investeren , mijn geld elders te besteden en met m’n afgeschreven spullen te blijven rijden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
SvenDJ94
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2023, 09:53
Woonplaats: Morkhoven

Re: Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door SvenDJ94 »

Ik ben zelf al eens beginnen rekenen, maar weet niet goed of alles correct is dus jouw berekening zou zeker helpen. Het is de bedoeling om mijn motor zo goed als alleen voor woon-werk te gebruiken de eerste 5 jaar, maar ik heb al begrepen dat ze 100% niet zomaar aanvaarden.
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door speedi007 »

Ik breng mijn werkelijke kosten sinds 2017 in. ik doe het degressief en doe de motor eind het derde jaar/begin vierde jaar weg en koop een nieuwe.
Ik breng hem ongeveer 85% als woonwerk verkeer in en de rest is privé. Ik krijg een voordeel van gemiddeld 2200€/jaar over de drie jaar gerekend tov als je het forfait zou aangeven. Ik rij totaal een +-22000Km/jaar, dus een +-18500Km woonwerk.

Heb vorig jaar controle gehad van twee jaar aangifte en enkel de opmerking gekregen dat ik niet de kortste weg nam van en naar het werk. Verschil was 5Km heen & terug. Dat verschil +10%(boete) heb ik moeten terug betalen aan de fiscus van beide gecontroleerde jaren. Let wel : had ik het volgende geweten bij de controle : zie link naar punt 7.2 : https://expert.taxwin.be/nl/tw_src_off_ ... 1555223-nl was ik zeker niet akkoord gegaan met hun besluit.
Hun vooropgestelde route is de kortste via drie scholen met zone 30 en om 16 uur een drukste van je welste...
Bij deze rij ik nog altijd heen & terug met die 5Km erbij en geef dit ook zo aan, zien wat ze bij de volgende controle gaan zeggen als ik de circulaire 20040408 voor hun neus ga leggen :grin:

Tips/info:
Maak een heel duidelijke berekening waarop vermeld staat hoe je afschrijft (degressief/lineair) ook de jaartallen erbij plaatsen, start & eindstand van je kilometer teller (ik neem foto's ervan als bewijs), de gemiddelde prijs van de brandstof waarmee je moet rekenen vind je hier terug: https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/c ... b2509763ab ,
Hou alle facturen goed bij van al je aankopen zoals kostprijs motor/kledij/helm/headset/telefoonhouder/koffers/tanktas/bandenherstel kit/poetsproducten van zowel motor als kledij,van het onderhoud, de voertuigverzekering, de rechtsbijstand, rijtax, inschrijvingtax...
Indien jijzelf aan je motor werkt dan reken je ook die kosten bij, ik reken dan 40€/uur aan
Ook stalling kost mag je inbrengen: ik reken een 300€/jaar aan om mijn motor in mijn privé garage te plaatsten, indien je een garagebox huurt dan breng je de volledig kost in indien je die stalling enkel en alleen voor je motor gebruikt. Indien bv maar de helft van een garagebox gebruikt, dan mag je enkel de helft inbrengen.
Zorg dat je een overzicht (van je werkgever) kan voorleggen met je gewerkte dagen, vermeld daarop het aantal dagen dat je met de motor bent gegaan alsook die met bv de wagen. Vergeet niet de dagen met de wagen maal 0,15€ ook in te brengen.
De fiscus gebruikt routenet voor de kortste weg te bepalen
Hou alle tankbonnen bij en maak er een overzicht van op een A4'tje, de tankbonnen werden mij niet opgevraagd bij de controle
Degressief is voor mij het interessantste want na drie jaar verkoop ik de motor en begin ik opnieuw, bij particulier moet men de verkoopprijs NIET verrekenen bij de aangifte van de nieuwe! Bij firma's is dit anders.
Kledij/helm/aankopen boven 200€ schrijf je af op drie jaar. Het onderhoud, banden, verzekering,rijtaksen en alle aankopen onder de 200€ op één jaar en de motorfiets op vijf jaar.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
SvenDJ94
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2023, 09:53
Woonplaats: Morkhoven

Re: Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door SvenDJ94 »

Bedankt voor de reacties, maar het blijft allemaal nog een beetje abstract voor mij.
Ik heb zelf wat gerekend zonder alles mee in rekening te brengen (enkel de grootste bedragen volgens mij).


Stel, ik koop een motor van € 27 000, kledij voor € 2000 en rijd 24 440 km op een jaar aan 1,79€/l benzine 95 en een verbruik van 5l/100km.
Ik reken een € 1000 extra voor onderhoud/banden/verzekering en pak 85% verhouding woon-werk en privé. Ik reken voor het gemak met € 5000 forfait, dan kom ik het volgende uit voor een degressieve afschrijving:
Knipsel.PNG

Nu kom ik uit op € 17 365 of € 19 227 als ik jaar 3 en 4 de forfait van 0,15€/km pak.
Aangezien ik gewoon ben dat we alleen maar geld geven aan de belastingen en niet zomaar iets krijgen, vind ik dit te mooi om waar te zijn. ik vrees dan ook dat ik iets niet goed begrepen heb en ik een pak minder zou terugkrijgen dan ik berekend heb.

Nog een vraagje, mag je het aantal kilometers, onderhoud, etc blijven ingeven na het afschrijven van je motor op 5 jaar? Dit is me niet volledig duidelijk. Ik zou dezelfde motor willen houden, kan ik dan elk jaar alles blijven ingeven (behalve het bedrag van de motor en kledij natuurlijk)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door st1100 »

Ik snap niks van uw excel. Maar even verder met uw voorbeeld. Punt 1 afschrijving , onderhoud , onderdelen , taks en verzekering…..:

Moto van 27000 over 5 jaar degressief:
Jaar 1 : 27000*0,4 = 10.800€ (restwaarde 16200)
Jaar 2 16200 * 0,4 = 6480€ (restwaarde 9720)
Jaar 3 9720 * 0,4 = 3888 enz enz enz (En je ziet al van hier waarom de moto na 3 jaar alweer de deur uit gaat)

Dus punt 1 van jaar 1 : moto 10800 , verzekering 400 , onderhoud 1000 , taks 150 , banden (25000 km 2 setjes) 800 ….
Punt 1 zal in dit vb dus 13150€ zijn.

Punt 2 motorkledij , onderhoudsproducten enz enz

Je zei 2000 : over 3 jaar = 666,66€ (de 2 volgende jaren mag je ook telkens dit bedrag invullen natuurlijk samen met het bedrag van dat jaar)

Totaal motor : 13816,66. Woon-werk prive coefficient is in ons voorbeeld 85% dus 11744,16€ daarvan is om naar het werk te rijden.

Benzine 24440km*5l*1,79€ : 2183,8€

Het vriest al eens enz , dus je gaat ook 20 keer met de wagen : 20d * 130km * 0,15€ = 390€

Totaal in te vullen onkosten jaar 1 : 11744,16 + 2183,8 + 390 = 17558.42. (Als je verplaatsingsvergoeding kreeg van je werkgever moet je die eraf trekken en de belastingvrije schijf op dat bedrag vervalt ook, bij bewezen kosten)

Zoals je zelf aangeeft forfait 5000 , dan ga je ongeveer
(17558 - 5000)/2 = ongeveer 6279 extra terugkrijgen.
Let wel jaar 2 is al een heel ander verhaal , je schreef al bijna een halve motor af tijdens dit 1 jaar.

PS ivm met uw bijvraag , je kan natuurlijk zonder aankoop uw kosten bewijzen …. maar zonder aankoop motor is de kans klein dat je boven het forfait uitkomt.
Laatst gewijzigd door st1100 op 06 sep 2023, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.
SvenDJ94
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 aug 2023, 09:53
Woonplaats: Morkhoven

Re: Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door SvenDJ94 »

OK, bedankt. Het is al veel duidelijker. Ik weet alleen niet waarom je nog eens moet delen door 2 "(17558 - 5000)/2", maar dit maakt het al een stuk logischer :-) . En als je niet boven de forfait komt, dan mag je 0,15€/km gebruiken. Dit is in mijn geval dan 24440 * 0,15 = €3666 , maar krijg je dit bedrag dan volledig? of moet je dit ook nog delen door 2?
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door st1100 »

Ofwel het bewezen , ofwel het forfetaire bedrag wordt afgetrokken van uw inkomen. En aangezien we ongeveer 50% belastingen betalen…. Zal je ongeveer de helft echt terugkrijgen.
Laatst gewijzigd door st1100 op 06 sep 2023, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door st1100 »

SvenDJ94 schreef:…..En als je niet boven de forfait komt, dan mag je 0,15€/km gebruiken. Dit is in mijn geval dan 24440 * 0,15 = €3666 …..
Forfetair wil gewoon zeggen , we plakken er een prijs op , die mag je gebruiken zonder dat je iets moet bewijzen. Er zijn er hier 2 verschillende forfetaire bedragen. En ik denk dat je ze door mekaar haalt. Je hebt enerzijds het forfetaire jaarbedrag wat iedereen (die werkt) van z’n inkomen mag aftrekken , dus zonder iets te bewijzen. Dat is die (ongeveer) 5000 /jaar. Als je jouw kosten bewijst vervalt het forfetaire jaarbedrag en komt jouw berekende bedrag in de plaats. Dat doe je dus enkel als je hoger komt!!

Dan heb je nog een 2é. En dat is de forfetaire kost per km. Die moet je gebruiken voor een wagen (daarvoor mag je de werkelijke kosten niet inbrengen) Dat is die 0,15/km. Voor de motor mag je de werkelijke kost wel inbrengen (en die komt 9 op de 10 (veel) hoger ) , dus zou je wel gek zijn , die 0,15 te gebruiken , maar het kan/mag natuurlijk wel.

Als je niet boven het forfait (jaar) uitkomt , neem je gewoon het forfait , die 5000 anders doe je verlies. Het het één of het ander. Dus om een lang verhaal kort te maken , iedereen (die werkt) mag forfetair 5000€ van z’n inkomen aftrekken. Dat geeft brut gezegd dan 2500€ op.

Maar als je een idee wil hebben:” hoeveel extra trek ik terug door m’n onkosten te bewijzen.” Dan is dat het bewezen kostenbedrag , min de forfait en dan delen door 2. Om een gedacht te geven he. Wil je het exact weten zal je de juiste bedragen in een fiscale simulator moeten gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Afschrijven nieuwe motor woon-werk

Bericht door Relax »

@ST1100: ivm het oneens zijn en procederen.
Ik had ooit een pitbull van een controleur, elk jaar controle. Toen hij me op een fout dacht te betrappen en ik flink moest terug betalen ben ik zowel in beroep gegaan (Gent) als contact opgenomen met hun klachtendienst en daar ook mijn verhaal gedaan. Ben uitgenodigd in Gent voor beroep, waar iemand van de dienst uit Brussel aanwezig was. Erg professionele mensen, allebei.
Lang verhaal kort: ik diende €80 terug te storten omwille van een ontbrekende factuur van een achterband en een gedeelde kost voor spullen om iPod op de motor aan te sluiten. Verder heb ik die **kel nooit meer terug gezien, hij werd, zoals ik vroeg, gewraakt op mijn dossier en werd intern op de vingers getikt omdat hij zich niet reglementair opstelde (ook onwettige voorstellen deed, btw).
Ik kreeg ook de raad niet in beroep te gaan... Die mensen werken erg professioneel. Toen ik hen zei dat de meeste mensen niet durven in beroep gaan, alleen al omwille van de gevolgen bij latere controles, was het antwoord:"Niet naar kijken, er is altijd baas boven baas".


TS; verder sluit ik me helemaal aan bij wat hierboven staat. Ik schrijf de motor af op drie jaar (met toelating belastingen) omdat ik net als jij dik 90.000 km rij op drie jaar, waarvan ongeveer 80.000 WW. Afschrijving: degressief. Er is geen wettelijk vastgelegde afschrijftermijn, maar men gaat uit van 80.000 km voor een volledige afschrijving, wat dus in ons geval lukt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie