Ik breng mijn werkelijke kosten sinds 2017 in. ik doe het degressief en doe de motor eind het derde jaar/begin vierde jaar weg en koop een nieuwe.
Ik breng hem ongeveer 85% als woonwerk verkeer in en de rest is privé. Ik krijg een voordeel van gemiddeld 2200€/jaar over de drie jaar gerekend tov als je het forfait zou aangeven. Ik rij totaal een +-22000Km/jaar, dus een +-18500Km woonwerk.
Heb vorig jaar controle gehad van twee jaar aangifte en enkel de opmerking gekregen dat ik niet de kortste weg nam van en naar het werk. Verschil was 5Km heen & terug. Dat verschil +10%(boete) heb ik moeten terug betalen aan de fiscus van beide gecontroleerde jaren. Let wel : had ik het volgende geweten bij de controle : zie link naar punt 7.2 :
https://expert.taxwin.be/nl/tw_src_off_ ... 1555223-nl was ik zeker niet akkoord gegaan met hun besluit.
Hun vooropgestelde route is de kortste via drie scholen met zone 30 en om 16 uur een drukste van je welste...
Bij deze rij ik nog altijd heen & terug met die 5Km erbij en geef dit ook zo aan, zien wat ze bij de volgende controle gaan zeggen als ik de circulaire 20040408 voor hun neus ga leggen
Tips/info:
Maak een heel duidelijke berekening waarop vermeld staat hoe je afschrijft (degressief/lineair) ook de jaartallen erbij plaatsen, start & eindstand van je kilometer teller (ik neem foto's ervan als bewijs), de gemiddelde prijs van de brandstof waarmee je moet rekenen vind je hier terug:
https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/c ... b2509763ab ,
Hou alle facturen goed bij van al je aankopen zoals kostprijs motor/kledij/helm/headset/telefoonhouder/koffers/tanktas/bandenherstel kit/poetsproducten van zowel motor als kledij,van het onderhoud, de voertuigverzekering, de rechtsbijstand, rijtax, inschrijvingtax...
Indien jijzelf aan je motor werkt dan reken je ook die kosten bij, ik reken dan 40€/uur aan
Ook stalling kost mag je inbrengen: ik reken een 300€/jaar aan om mijn motor in mijn privé garage te plaatsten, indien je een garagebox huurt dan breng je de volledig kost in indien je die stalling enkel en alleen voor je motor gebruikt. Indien bv maar de helft van een garagebox gebruikt, dan mag je enkel de helft inbrengen.
Zorg dat je een overzicht (van je werkgever) kan voorleggen met je gewerkte dagen, vermeld daarop het aantal dagen dat je met de motor bent gegaan alsook die met bv de wagen. Vergeet niet de dagen met de wagen maal 0,15€ ook in te brengen.
De fiscus gebruikt routenet voor de kortste weg te bepalen
Hou alle tankbonnen bij en maak er een overzicht van op een A4'tje, de tankbonnen werden mij niet opgevraagd bij de controle
Degressief is voor mij het interessantste want na drie jaar verkoop ik de motor en begin ik opnieuw, bij particulier moet men de verkoopprijs NIET verrekenen bij de aangifte van de nieuwe! Bij firma's is dit anders.
Kledij/helm/aankopen boven 200€ schrijf je af op drie jaar. Het onderhoud, banden, verzekering,rijtaksen en alle aankopen onder de 200€ op één jaar en de motorfiets op vijf jaar.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.