Rubber cardantunnel

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Na alles terug gemonteerd te hebben, drie lagers vervangen en nieuwe olie op klok en versnellingsbak te doen, loopt de olie van klok er eruit.... Ergens tss klok en abs ring :(

Nee ben niet zo dom geweest om olie bij te vullen met moto op zijstandaard ;)

Toen ik oude olie eraf liet zaten er best veel metaalschilfers in de olie

Wat is het meest voorkomende met dit als gevolg?
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door Danny »

als er al flink metaalschilfers in zaten had er een belletje moeten rinkelen.

allicht groot lager aan diggelen, wiel eraf en kijk, 't zal allicht de keerring zijn die de wielflens afdicht en die lek is meestal 't gevolg van een een versleten kogellager (als je geluk hebt)

deksel van 't differentieel eraf en lager eruit, nieuw lager en keerring en 't zou in orde moeten zijn, voorzichtig alles is redelijk zacht metal dus alle handelingen met gevoel, laat je ondersteunen door temperatuur of iemand anders het doen.
iemand die van aanpakken weet lost dat snel op.


ik lees ook drie lagers reeds vervangen?? waarom niet alle 4 die ik zo een beetje voor me zie bij de vervanging van de kardanas?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door Dirk Pauwels »

Lagers vervangen? en geen dichtingen dan? Je heb de dichting op het kroonwiel, de flens waar je je wiel op schroeft, die kan lekken, die vervang je mee als je de lager vd pont vervangt.verder heb je nog een grote o ring tussen het deksel van de klok, moet je ook vervangen. en een dichting op de pignon, maar die lekt in de carantunnel, dus dit lijkt op de dichting groot lager of de o ring die niet op zijn plaats zit.
Als je de klok open hebt gedaan heb je wel de shimms ook terug op de juiste plaats gestoken?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Ok merci
En heb de twee lagers van tunnel vervangen en 1 van klok de andere was nog in zeer goede staat
Cardan moet op de een of andere rede binnenkant tunnel geraakt hebben en daarmeezaten er een hoop metaalschilfers is in tunnel en dus ook in de lagers
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Kan je ergens oem onderdelen bestellen die goedkoper zijn dan in een garage?
Voorbeeld: beide lagers tunnel op 123 bearings besteld
60euro incl verzending
1 lager van klok die kleiner is en bij bmw garage gekocht 64 euro....
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door Dirk Pauwels »

Hobbyist, lichtjes goedkoper, op voorwaarde dat je een paar onderdelen besteld, Bij 1 stuk van 20€ is het de moeite niet wegens verzend kost.
Gaat ook wat trager dan bij dealer.
Heb je bij 123bearings conische lagers gevonden 10x32x17? Dat is mij nog nooit gelukt :D Ik bestelde de laatste tijd imitatie bij de hobbyist.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door tweecilinderke »

Heb je bij 123bearings conische lagers gevonden 10x32x17? Dat is mij nog nooit gelukt
mij ook niet ben benieuwd waar ge die hebt gevonden!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik vermoed dat Jasper de lagering van de tunnel aan de bak heeft vervangen, die zijn idd courante maat 17X40X13,25 en kan je makkelijk en goedkoop vinden, ik heb ze echter in al die jaren nog maar enkele keren moeten vervangen. De zijdelingse krachten vh achterwiel komen op de conische lagers waar de cardanklok (FD) mee vast zit aan de cardan tunnel, die slijten makkelijk, zijn heel duur origineel (voor wat het maar is) en zijn niet te vinden 3th party tenzij dat je een batch speciaal op maat laat maken (zoals de hobbyist waarschijnlijk) Da's geen courante maat 17x32x10.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

https://www.123bearing.eu/bearing-539816-A-FAG.php" onclick="window.open(this.href);return false;
De kegellagers van de tunnel
De andere van de klok ook online te vinden maar had geen zin om nog te wachten
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door Dirk Pauwels »

yep, tunnel aan bak. Die zijn makkelijk te vinden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Afbeelding
Haalde wiel eraf en dichting viel er mee af...
Denk dat de lager kapot is ;)
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door Dirk Pauwels »

Komt veel voor. Dat blik dat de kogels op de plaats houdt gaat dan door de dichting.
Iets van een 100-110€ voor lager en dichting + o ring. ALs ie open is ook kleine lager (aan de andere kant) eens bekijken.

Dit grote lager is wat moeilijk te verwijderen, paar truukjes:
Koop een 3 poot lagertrekker met de dunste voetjes die je kan vinden, vaak vrij duur, betere kwaliteit.
Grote lagertrekker en dan kan je lager onder de buitenring pakken, maar geeft meestal wat mee op de kogeltjes.
andere methode, ook handig als je lagertrekker net te klein is: Slijp de buitenring eraf (schuin, oppassen voor kroonwiel, 3/4 doorslijpen, schroevendraaier ertussen en je breekt hem er zo af) en trek de binnenring eraf met die lagertrekker.
Of
Slijp horizontaal in de buitenring als je een lagertrekker hebt met te dikke voetjes, dan pak je hem in die inkepingen.
Voetjes vd lagertrekker afslijpen brengt meestal niet op, is dan te zwak.

Monteren door kroonwiel nachtje in de diepvries te leggen en lager op te warmen, dan valt het er (bijna) zo over.

Monteren dichting is simpel in los deksel.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Merci... Had het ook al eens geyoutubed
Ik heb beide lagers en dichting gevonden op 123bearings
Zou ongeveer op 120euro komen
https://www.123bearing.eu/bearing-61917-C3-SKF.php" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.123bearing.eu/bearing-30205-J2-Q-SKF.php" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.123bearing.eu/section-seal-rotary-shaft.php" onclick="window.open(this.href);return false;

De dichting is wel van ander merk....
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Dichting en oring zal ik toch maar best bij bmw bestellen, want er bestaan verschillende soorten van binnenafsluiting en de draairichting zou ook van belang zijn....
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door Dirk Pauwels »

2 lagers + Dichting + o ring: 117€ + verzending bij de hobbyist.
Dealer +/- 150 maar dan heb je het wel binnen de 2-3 dagen, of soms zelfs van stock.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Mja de grote lager kan ik ook voor 60euro bestellen maar van een ander merk en denk de kleine lager mss ook goedkoper
Maarja goedkope lagers gaan meestal niet lang mee
dejos
Berichten: 259
Lid geworden op: 10 nov 2004, 09:14
Woonplaats: Rillaar
Locatie: Rillaar (Aarschot)

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door dejos »

Jasper ,
Ik heb nog een aantal differentieels liggen voor 200 euro /pc van de 1150RT.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
jasper
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 jul 2006, 11:23

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jasper »

Heb er nog aan getwijfeld om een tweedehandse te kopen, maar je weet dan ook niet hoelang deze zal meegaan
En heb daarjuist alles besteld
ivanchen
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2023, 09:39
Woonplaats: GREER

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door ivanchen »

Je koopt het hier nog steeds, het is goedkoop en van goede kwaliteit, bespaar je geld. https://en.tradebearings.com/
jannickz
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2023, 03:19
Woonplaats: 45166

Re: Rubber cardantunnel

Bericht door jannickz »

De grote oring die je zoekt zit aan de binnenkant van de cardantunnel. Je kunt deze bereiken door de cardantunnel te verwijderen. Dit doe je door de volgende stappen te volgen:

Verwijder de achterste as.
Verwijder de cardantunnelbouten.
Trek de cardantunnel naar achteren.
Zodra je de cardantunnel hebt verwijderd, kun je de grote oring zien. Deze oring zit aan de binnenkant van de tunnel, tussen de tunnel en de achterste as. Ik hoop dat je probleem is opgelost. Zo niet, dan kun je het proberen door naar https://www.bearingforworld.com te gaan
Plaats reactie