Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GroeneGrommer
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2008, 20:35

Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door GroeneGrommer »

Ik zou de Groenegrommer klaar maken voor de apk keuring en liep hem na na de winterperiode. Olie bijvullen ging wel, maar liep er net zo hard weer uit.
Zie mijn bericht op het kitcarforum voor foto's. Sorry voor de crossposting, maar op dat forum zitten alleen eendelogen.
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6367" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie kan mij zeggen wat er gebeurd is en waar de naaldlager vandaan kunnen komen? De naalden zijn 16mm lang.

Timo
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door Iron Gonzo »

welk type BMW motor zit er in?

prachtig bakske. :grin:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GroeneGrommer
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2008, 20:35

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door GroeneGrommer »

R100RS van 1982
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door Iron Gonzo »

GroeneGrommer schreef:R100RS van 1982
ik ben bezig met sendspace u een WPH aan het doorsturen.
je zal dus een mail ontvangen met ene link waar je moet op klikken om hem te downloaden.

kan mij niet direct voor ogen brengen waar er zich naaldlager bevinden in dit blok.

groetjes Bart
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door Jo De Paepe »

De enige naaldlagers die ik zo direct voor ogen heb , zitten in de tuimelaars voor de kleppen n° 6 en 9 op de tekening . de drijfstangen draaien op glijlagers.
Afbeelding

de scheur in de carterpan ,kan volgens mij alleen maar door een te hard aandraaien van de aftapplug veroorzaakt zijn.
Zeker als je aan de carterpan geen uitwendige schade merkbaar is
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
GroeneGrommer
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2008, 20:35

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door GroeneGrommer »

Hoe is de zuigerpen dan gelagerd, kunnen daar de naalden ook vandaan komen?
Die scheur loopt juist boven de aftapplug en gaat van de zijkant via de achterkant weer naar de andere zijkant. En achterlangs.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door Iron Gonzo »

dat is een bronzen bus waar die in past en waar olie door gespoten wordt door kleine kanaaltjes in de drijfstang en krukas
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
GroeneGrommer
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2008, 20:35

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door GroeneGrommer »

Zondagmorgen de kleppendeksels verwijderd en wat schetst mijn verbazing, er tapte zomaar een redelijke hoeveelheid water tussen het deksel en de kop uit. Voldoende om via de stoterstangbuizen het carter te vullen. En daardoor met vorst het pannetje te laten scheuren.

Vervolgens heb ik de bougies eruit gedraaid en een stuk absorberend garagepapier tot een rolletje gedraaid en dat in het bougiegat gestoken. Die bleef gelukkig droog. Er heeft dus geen inlaatklep open gestaan. Ook na het verwijderen van de uitlaten geen spoor van nattigheid.

Nu ik weet hoe die pan is gescheurd, rijst bij mij de vraag hoe dat water er dan in komt.

Optie 1: via de pakking van de klepdeksels. Maar dan moet er toch ook olie zweten? En de deksels zijn mooi droog.

Optie 2: Sabotage! De Grommer staat buiten wegens nog te weinig overdekte plek. Kwaadwillenden zouden via de olievulopening het blok kunnen vullen met water. Maar de afgesloten klepdeksels verhinderen dat het water zo hoog opstijgt in de stoterstangbuizen dat het in de klepdeksels loopt. Deze optie vervalt dus gelukkig.

Optie 3: ?
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door Dirk Pauwels »

Tijd om er een R1100S blokje in te hangen, zal ie heel wat harder grommen......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
sarika78
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2024, 09:02
Woonplaats: kolkata

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door sarika78 »

Hello guys
:D :lol: Significant engine hazards are presented by a fractured oil pan and needle bearing remains. For maximum performance to be maintained and additional damage to be avoided, immediate repair is essential. Ignoring this problem might result in expensive repairs or engine failure. :reindeer: :thumbright:
sarika78
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2024, 09:02
Woonplaats: kolkata

Re: Gescheurde carterpan en resten naaldlager

Bericht door sarika78 »

sarika78 schreef: 11 jan 2024, 09:04
Hello guys
:D :lol: Significant engine hazards are presented by a fractured oil pan and needle bearing remains. For maximum performance to be maintained and additional damage to be avoided,
top follow immediate repair is essential. Ignoring this problem might result in expensive repairs or engine failure. :reindeer: :thumbright:
Bedankt jongens, en veel liefde
Plaats reactie