Het Europees Parlement en motorfietsen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MaartenGS-R-RT
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Het Europees Parlement en motorfietsen

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik las net dit: https://www.motor.nl/nieuws/oef-europar ... slimieten/
Voor de ietwat oudere knarren is het misschien nuttig even tactisch te overwegen wanneer ze (we) best hun (ons) huidig rijbewijs vernieuwen.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Het Europees Parlement en motorfietsen

Bericht door aantzeetje »

Deze oude knar met een A van 1978 gaat zolang mogelijk wachten om zijn rjbewijs te vernieuwen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Het Europees Parlement en motorfietsen

Bericht door willy »

Ik heb een papieren EU model en zolang ik dat niet moet vervangen
zal ik dat ook niet doen. Dat is (denk ik) pas in 2033.
jpblocken
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:49
Woonplaats: Hasselt
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Het Europees Parlement en motorfietsen

Bericht door jpblocken »

Toch maar opletten met je oude papieren rijbewijs. Alle teksten staan er enkel in je eigen landstaal op vermeld. Zo is het voor een anderstalige niet altijd duidelijk of je rijbewijs ook voor de categorie A geldt. Frankrijk is bijvoorbeeld al "op de vingers getikt" omdat de politie/gendarmerie moeilijk deed tov motorrijders met een papieren rijbewijs. Het bankkaartmodel is eenvormig in de EU en op die manier weten anderstaligen alle gegevens te lezen. Een bijkomend voordeel is dat je bankkaartmodel slijtvaster en gemakkelijker is om op te bergen. Als men bij DIV nu ook nog inschrijvingsbewijzen op bankkaartformaat (zoals in NL) zouden verspreiden, dan wordt het bijhebben van documenten gemakkelijker. Voor wat betreft het internationale verzekeringsbewijs volstaat momenteel een digitaal formaat (op je smartphone, eventueel zelfs in de cloud).
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Het Europees Parlement en motorfietsen

Bericht door Bob »

Het "probleem" met de Franse politiediensten bestaat al langer, maar dan uitsluitend met de oude Belgische rijbewijzen waar enkel de hoogst toegelaten categorie op aangeduid werd met een knipje. Dan was er vaak discussie of de onderliggende categorieën ook geldig waren, of niet.

Wie een papieren rijbewijs heeft vanaf 1989, waar niet in geknipt werd maar gestempeld, heeft dat probleem niet meer, want alle geldige categorieën werden daarop afgestempeld.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Het Europees Parlement en motorfietsen

Bericht door aantzeetje »

Aangezien ik heel veel in F rij begin de jaren 90 mijn meer dan 30 jaar oude beige rijbewijs met de beruchte knipjes vervangen door het roze met de stempels. Nooit problemen mee gehad. Zo een plastieken bankkaartmodel, beperkt in tijd ook nog eens, is nergens voor nodig.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie