Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door nowheels »

Hallo,

Als je een tweedehandse motor uit Frankrijk in België wil importeren - wat moet je doen en hoeveel moet dat kosten?
(BMW 650 GS twin van 2010).

Bedankt op voorhand!

grtz
Marc
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door alfa »

Kopen en 5 liter naft :grin:
Er zit al een Europees gelijkvormings- attest bij dat ook hier telt.


https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Vo ... buitenland" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.goca.be/nl/p/Invoer-binnen-EU---met-COC" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door alfa op 08 jun 2018, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
nowheels
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 jan 2006, 16:46
Woonplaats: Castellane (FR)
Locatie: PACA - Les Alpes de Haute Provence (FR)
Contacteer:

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door nowheels »

alfa schreef:Kopen en 5 liter naft :grin:
Er zit al een Europees gelijkvormings- attest bij dat ook hier telt.
:grin: :grin:
2008 - R 1200 GS
2006 - R 1150 RT
2002 - Suzuki GSXF 750
2001 - Suzuki Savage 650
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door alfa »

Vroeger stond de invoerder klaar om te "ontvangen" voor het afleveren van gelijkvormings- attest en dat valt weg
BMW R1100R zonder KFR
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door Polleke G »

Ik weet niet hoe het zit met de nummerplaat in Frankrijk,maar als die bij de moto of auto hoort, moet je er zeker van zijn dat die in Frankrijk ook uitgeschreven is.
dit moet normaal de eigenaar doen,zou daar toch eens op informeren,want dit is per land anders.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door Dirk Pauwels »

Gva of niet, je zal toch altijd eerst moeten afmelden in land van origine en vervolgens met die documenten naar de belgische douane, en niet in eender welk douane kantoor maar bv in aalst of antwerpen.met die verkregen documenten kan je dan de plaat aanvragen.
Verder denk ik niet dat een bmw goedkoper is in frankrijk en er zijn bij ons ook genoeg 2dehandsjes die geen extra administratie vragen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door Kater »

nowheels staat geregistreerd in Les Alpes de Haqute Provence (FR)

Er is een verschil (waar auto staat - lees motorfiets, een technische keuring is voor een motorfiets niet nodig indien het voertuig een europees gelijkvormigheidsattest heeft):

als Belgische inwoner een voertuig importeert uit een EU land naar België:
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit ... buitenland

als inwoner van een EU-land verhuist en een voertuig importeert naar België:
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit ... aar-belgie

Komt daar nog bij het verschil belastingplichtige of niet, nieuw (tot 6 maand oud) via garagist of een particulier, tweedehandsvoertuig garagist / particulier, enz:
https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... n-de-eu#q3

Het leest misschien moeilijk, maar valt allemaal wel mee en veel dingen kunnen tegenwoordig online. De hamvraag om je plichten te bepalen is: "verhuis naar België" of "aankoop in buitenland en import"

succes ermee
grts Geert
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
SimonRnineT
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2024, 20:03
Woonplaats: Brugge

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door SimonRnineT »

Hallo,

Ik heb een RnineT scrambler 2020 gekocht van een kennis in frankrijk. Het hele import gebeuren is me ondertussen min of meer duidelijk maar ik zit nog wat in de knoop met hoe ik de motor naar Belgie kan krijgen.
Liefst zou ik hem naar huis rijden maar dat is nogal ingewikkeld met de verzekering (omdat hij natuurlijk nog niet ingeschreven is) Sommigen zeggen dat ik tijdelijk de nummerplaat en verzekering van mijn huidige motor kan overzetten op de franse motor en anderen zeggen dat ik een 24h verzekering kan nemen op het chassisnummer van de franse motor en zo op franse plaat naar belgie kan rijden.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt!
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Een tweedehandse motor importeren uit Frankrijk - hoe?

Bericht door Dirk Pauwels »

In frankrijk een transit plaat aanvragen, kan je de motro mee naar huis rijden. en naar de keuring. Mag je verder niet mee rondrijden.
Plaat heeft ijdelijke inschrijving en verzekering.
Eigen nr plaat er op mag mss wel voor je verzekering maar voor de flikken is je motor niet ingeschreven en wordt dus in beslag genomen + boete als je controle krijgt.
andere mogelijkheid is aan de franse eigenaar vragen of je met zijn nr plaat naar huis mag rijden, en de plaat dan terugsturen, maar er zijn er niet veel die dat leuk gaan vinden.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie