Verwijderen abs pomp

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bjornvyncke
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:38
Woonplaats: 9308

Verwijderen abs pomp

Bericht door Bjornvyncke »

Hallo ,
, ik rijd met een r 1150 rt van 07/2004
En heb nu 37000 km , ik heb deze motor onlangs maar gekocht van een
Particulier , als ik begin te rijden gaan alle lichtjes uit , van de moment
Ik de handrem gebruik begint de abs te flikkeren op 4 hz en de gevarendriehoek
Blijft branden , op dit moment kan ik wel nog gewoon remmen , het is wel
Al 2 keer gebeurt dat ik nog enkel de remrestfunctie had . Ik ben nu al naar 2 garages geweest
De eerste zij dat het een elektronisch probleem was en dat de motor volledig moest
Gestript worden ? Bij de 2 de heb ik een volledig onderhoud laten doen , ook de remolie laten
Vervangen (deze was in nog geen 7jaar vervangen geweest volgens de vorige eigenaar)
Maar het probleem blijft , volgens de computer geeft hij drukverlies op de achterrem aan ,
Zij denken dat het effectief de abs pomp is dat kapot is , wat ik waarschijnlijk ook denk
Aangezien het niet op tijd vervangen van de olie . Is het verstandig om de abs te verwijderen en traditioneel te rijden ?
Graag had ik toch jullie advies gehad hierover .
Alvast hartelijk bedankt
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Michelleke »

Tja, de i-abs pomp is gekend voor zijn gevoeligheid qua onderhoud (remvloeistof verversen alle 2j) en regelmatig gebruik.

Technisch is het altijd mogelijk de pomp te verwijderen, al zal het een pak werk zijn: bypassen en her leggen van remleidingen, ook het remlicht wordt aangestuurd via de pomp.

Wettelijk? Om te beginnen vervalt uw gelijkvormigheidsattest omdat de motor niet meer overeenkomt met het proces verbaal van goedkeuring. Er bestaat nog wel geen keuring.....

Verzekering? Indien bij zwaar ongeval het onderzoek aantoont dat de motor aangepast is zonder keuring, zult ge zelf moeten opdraaien voor alle kosten veroorzaakt aan derden.

Een nieuwe pomp kost veel maar er bestaat ook een bedrijf in Duitsland die deze reviseert voor ong 800 Euro met 2j garantie.
De pomp dient dan wel zelf opgestuurd te worden.
http://rhelectronics.de/
R1200GSLC / K1200RS
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Dirk Pauwels »

Verwijderen valt wel mee. Is goed beschreven in deze pdf: https://content.wuala.com/contents/JosW ... .pdf/?dl=1

Je moet je remmen kunnen ontluchten en een paar electrische doorverbindingen maken, de ABS relay wordt hergebruikt voor de remlichten.

Herstellen is helaas vrij duur, je kan ook overwegen een 2dehands module te kopen, bij voorkeur met enige vorm van garantie, maar dan kan je later alsnog dezelfde problemen krijgen...

I -ABS is idd gevoelig voor onderhoud, dus lange stilstand of niet vervangen vd remvloeistof geeft problemen.

Ik zou me niet druk maken om de "keuring" en wettelijke toetanden. De modellen zijn ook zonder ABS verkocht geweest, dus met de type goedkeuring is er geen probleem als de ABS verwijderd wordt.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Michelleke
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 nov 2013, 14:22
Woonplaats: Tienen
Locatie: Vl-Brabant

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Michelleke »

Dirk Pauwels schreef: Ik zou me niet druk maken om de "keuring" en wettelijke toetanden. De modellen zijn ook zonder ABS verkocht geweest, dus met de type goedkeuring is er geen probleem als de ABS verwijderd wordt.
Deze modellen zijn inderdaad zonder ABS verkocht, maar hadden dan ook een ander proces verbaal van goedkeuringsnummer(PVG) en dus een ander gelijkvormigheidsattest. Als je dus zo rondrijd vervalt de verzekeringsdekking en kan je desgevallend zelf opdraaien voor de kosten bij ongeval met gekwetsten.
R1200GSLC / K1200RS
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Dirk Pauwels »

Michelleke schreef:
Dirk Pauwels schreef: Ik zou me niet druk maken om de "keuring" en wettelijke toetanden. De modellen zijn ook zonder ABS verkocht geweest, dus met de type goedkeuring is er geen probleem als de ABS verwijderd wordt.
Deze modellen zijn inderdaad zonder ABS verkocht, maar hadden dan ook een ander proces verbaal van goedkeuringsnummer(PVG) en dus een ander gelijkvormigheidsattest. Als je dus zo rondrijd vervalt de verzekeringsdekking en kan je desgevallend zelf opdraaien voor de kosten bij ongeval met gekwetsten.
In duitsland vermeld je GVA ook weke banden je mag leggen, op die manier zijn alle motoren ouder dan 10 jaar niet meer wettelijk in orde aangezien de type namen op het GVA ivm de banden gewoon niet meer verkrijgbaar zijn....
zoals gezegd kzou er niet van wakker liggen, beter een verwijderd abs dan eentje dat niet werkt......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bjornvyncke
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:38
Woonplaats: 9308

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Bjornvyncke »

Bedankt al voor de reacties ,
Het grootste probleem vind ik hoe je het zeker kan weten of de pomp kapot is ,
Hij is al 2 maal aan de computer gegaan , maar niemand die het met zekerheid kan zeggen ?
Ik heb ook een adres om te reviseren , maar als het de pomp niet is , sta je daar !
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Dirk Pauwels »

1. Diagnose laten doen en fout rapport vragen, geeft altijd het type fout aan, dan weet je al ongeveer welke richting te zoeken
2. Altijd eerst zorgvuldig spoelen en ontluchten, durft wel eens helpen.
3.Als niets helpt; go see the doctor, in dit geval den Danny in Zandhoven, die heeft veel ervaring in reanimatie van ABS systemen...
4. Als die het overlijden bevestigd:
4a. Opsturen naar een revisie bedijf in ruil voor een gereviseerde met opleg, kan al vanaf een 6-700€,
4b. Tweedehandsje erop
4c. Verwijderen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Jagerman
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2024, 11:11
Woonplaats: amsterdam

Re: Verwijderen abs pomp bmw 1200 gs 2004

Bericht door Jagerman »

hoi, ik heb een BMW 1200 gs uit 2004, ik heb de ABS pomp afgekoppeld alles werkt weer, behalve de snelheidsmeter, heeft iemand hier een oplossing voor ?
GR Hennie
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Dirk Pauwels »

Het ABS brein moet je behouden. Afdekplaatje maken of kopen oa bij motorworks uk. Dan werken de remlichten en de km teller gewoon zoals vroeger.
Andere oplossing is de bedrading voor de remlichten en de teller uit de stekker van de ABS module opzoeken maar dat is een pak ingewikkelder.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Jagerman
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2024, 11:11
Woonplaats: amsterdam

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Jagerman »

Ik heb alles gedaan zo als worden beschreven, en alles werkt behalve me snelheidsmeter
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb je de ABS sensor achteraan in de cardanklok losgekoppeld of is de sensor defect? Dan gaat je teller niet werken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Jagerman
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2024, 11:11
Woonplaats: amsterdam

Re: Verwijderen abs pomp

Bericht door Jagerman »

ik denk niet dat het aan de censor ligt, want alles werkte voor dat ik de ABS pomp heb afgekoppeld
Plaats reactie