Zeer hoog verbruik K1200rs '01

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
No_Dice
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2024, 08:08
Woonplaats: Belsele

Zeer hoog verbruik K1200rs '01

Bericht door No_Dice »

Goeiedag,

Ik merk dat mijn k1200rs (2001) een erg hoog verbruik heeft.
Ik heb net 100km gereden, dan gaan bijtanken om.te kijken of het niet de benzinemeter was die een foute meting gaf. En heb 12,5Liter getankt.

Wat dus een verbruik van 12,5L/100km geeft.
Ik heb een onderhoud gedaan, alle vloeistoffen.
De olie- en luchtfilter plus bougies vervangen.
Geen vacuumlekken en de lamda sonde lijkt ok, ik meet 3 ohm weerstand.

Wat kan er verder aan de hand zijn?
Iemand een idee?

Ik dacht/ heb gelezen over de throttle potentiometer aan het gashendel dat vast zit op volgas..

Beetje voorgeschiedenis,

Ik heb de moto een half jaar geleden gekocht. Niet meteen iets gemerkt, maar ook niet zo dikwijls gereden gezien het fantastische weer van de afgelopen maanden.

De motor gekocht van een oudere man, deze had wss een tijd stilgestaan (batterij er uit denk ik).

Kan de ecu mss fout gereset zijn hierdoor?
Een slechte connectie ergens?
De motor loopt althans erg rijk, zwarte uitlaat, hoog verbruik enz

Groetjes
aantzeetje
Berichten: 1168
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zeer hoog verbruik K1200rs '01

Bericht door aantzeetje »

Als de batterij er uit geweest is dien je de TPS te resetten en daarna de fuel mapping in de ECU zijn ding laten doen.

Denk dat je de TPS kan resetten door kill switch eerst op off, contact aanleggen, kill switch op on zetten en wachten tot de ECU zijn ding gedaan heeft, niet starten maar dan 3x het gashendel rustig helemaal open en dicht te draaien en bij helemaal open daar het gashendel een sec of 3 te houden, daarna contact afzetten. Contact terug aanzetten en ritje gaan doen en motortoeren een tijdje op verschillende sonstante toerentallen te houden zodat de ECU de fuel mapping kan doen.

De K12 heeft verschillende recalls gehad, heeft de jouwe die allemaal gehad? Denk datje deze hier https://vehiclerecall.bmwgroup.com/inde ... anguage=en kan terug vinden
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
No_Dice
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2024, 08:08
Woonplaats: Belsele

Re: Zeer hoog verbruik K1200rs '01

Bericht door No_Dice »

Ok, alvast bedankt voor de reactie. Ik bekijk het eens of deze methode een oplossing bied.
No_Dice
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2024, 08:08
Woonplaats: Belsele

Re: Zeer hoog verbruik K1200rs '01

Bericht door No_Dice »

Inmiddels heb ik de tps reset uitgevoerd, maar dit heeft geen verandering gebracht.
Ik ga toch maar eens de Lambda sensor vervangen, en eventueel de bobijn. Eens kijken of dit helpt.

Ik heb in april nog een rit gedaan naar dinant, en toevallig gezien op een foto dat mijn uitlaat toen niet zwart was achteraan. Maar eerder grijzig van kleur ( lijkt het ) foto is niet helemaal gefocussed op de demper natuurlijk.
aantzeetje
Berichten: 1168
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zeer hoog verbruik K1200rs '01

Bericht door aantzeetje »

Kijk eens naar de staat van de O2 sensor. Zal waarschijnlijk aangeladen zijn. Je kan die reinigen door sensor gedeelte te laten weken in toiletreiniger
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
No_Dice
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 feb 2024, 08:08
Woonplaats: Belsele

Re: Zeer hoog verbruik K1200rs '01

Bericht door No_Dice »

Ik heb inmiddels het probleem van het buitensporig verbruik opgelost.
De benzine toevoer leiding aan de benzinedruk regelaar zat een beetje los.
Deze lekte wanneer je op de gas ging.
Maar ik heb meteen ook de lambda sensor vervangen, ik had hem nu toch liggen. de "oude" zag inmiddels goed zwart.
Nu lijkt alles goed te werken, ik moet nog wat km's rijden om zeker te zijn maar ik ben hoopvol :grin:
Plaats reactie