Beste collega's,
Na 35 jaar motorrijden met voornamelijk GS'n, kijk ik momenteel uit naar een maxi-scooter. De overschakeling heeft vooral te maken met ouderdom en arthrose problematiek . Ik ben echter bijna 1.9 m lang en heb ondertussen ongeveer alles wat aan maxi-scooters op de markt is getest, maar kom steeds tot de vaststelling dat de zithouding niet optimaal is tgv m'n lengte (de Honda X ADV vond ik schitterend met die DCT, helaas hou ik de zithouding geen uren vol) De C650GT (of sport) heb ik nog niet kunnen proberen omdat ze enkel nog 2dehands gevonden worden en de eigenaars er niet laten mee proefrijden.
Vandaar de vraag of er van die "lange" scooterrijders onder jullie zijn en wat hun ervaring is
Met dank en VG
Gerrit
R1250GSA
1.9 m lengte op een C650GT !?
Moderator: GVN
Re: 1.9 m lengte op een C650GT !?
Bij Peter Motor Works in Genk staat een C 600 Sport als tweedehands te koop. Die zal je toch wel mogen testrijden, vermoed ik.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 31 dec 2004, 21:35
- Woonplaats: Tielt-Winge
- Locatie: Vl-Brabant
Re: 1.9 m lengte op een C650GT !?
Bedankt Bob, daar moet ik eens lansgaan.
-
- Berichten: 5693
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: 1.9 m lengte op een C650GT !?
Wil je ook echt uren op een scooter of motor doorbrengen?
Misschien is die Honda toch wel je ding, maar stap je na een uurtje beter eens af voor een tiental minuten en na twee uur een terrasje? Ik doe het al erg lang op die manier en kom mooi de dag door (op GSA's).
Of je zoekt een alternatieve oplossing voor het probleem met de Honda? Voor motoren bestaan nogal wat aanpassingen, mss is dat ook wel zo voor een scooter (kantelhoek of hoogte stuur, zadel hoger/lager,....)
Misschien is die Honda toch wel je ding, maar stap je na een uurtje beter eens af voor een tiental minuten en na twee uur een terrasje? Ik doe het al erg lang op die manier en kom mooi de dag door (op GSA's).
Of je zoekt een alternatieve oplossing voor het probleem met de Honda? Voor motoren bestaan nogal wat aanpassingen, mss is dat ook wel zo voor een scooter (kantelhoek of hoogte stuur, zadel hoger/lager,....)
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 31 dec 2004, 21:35
- Woonplaats: Tielt-Winge
- Locatie: Vl-Brabant
Re: 1.9 m lengte op een C650GT !?
M'n motorgebruik beperkt zich bijna tot uitsluitend reizen, en per uitzondering wel eens een dagtrip richting Eifel of dergelijks. Jaarlijks een 5 tal reizen, een totaal van ergens 15 kkm. Op de GS heb ik meer en meer last van oa pijnlijke knieën (arthrose); benen zijn ook wel erg dichtgeplooid tgv m'n lengte. Ik denk dat ik met een scooter meer comfort heb en dat ik er ook meer dagdagelijks gebruik zal van maken??
Heb verschillende keer met de Honda Forza en X ADV gereden, maar heb steeds de neiging om verder naar achter te willen zitten. De constructie van het zadel laat het echter niet toe om dit te herbekleden en het voorste deel langer te maken (dit zou wel lukken op een T-Max of Kymco). Die Honda's zijn ook wel zeer hard afgeveerd (korte veerweg), maar die DCT vind ik toch wel schitterend en prettig rijden. Anderzijds geeft het me de indruk dat die modellen veel kleiner zijn, alhoewel als je de afmetingen vergelijkt er geen verschil is met een GS.
Bij de C650GT zou je die ruggesteun kunnen verwijderen (gelezen op Hollands forum?) waardoor je ruimte wint naar achteren. En als je al 30 jaar BMW rijdt, ja, .... De 400 GT is helaas geen alternatief voor verre reizen, vandaar de interesse in een 650.
Het is dus een moeilijke bevalling, maar ik ga sowieso de GSA niet direct wegdoen en we zien wel wat uiteindelijk het best bevalt (voor die weinige jaren dat we nog kunnen meedraaien...).
MVG
Gerrit
Heb verschillende keer met de Honda Forza en X ADV gereden, maar heb steeds de neiging om verder naar achter te willen zitten. De constructie van het zadel laat het echter niet toe om dit te herbekleden en het voorste deel langer te maken (dit zou wel lukken op een T-Max of Kymco). Die Honda's zijn ook wel zeer hard afgeveerd (korte veerweg), maar die DCT vind ik toch wel schitterend en prettig rijden. Anderzijds geeft het me de indruk dat die modellen veel kleiner zijn, alhoewel als je de afmetingen vergelijkt er geen verschil is met een GS.
Bij de C650GT zou je die ruggesteun kunnen verwijderen (gelezen op Hollands forum?) waardoor je ruimte wint naar achteren. En als je al 30 jaar BMW rijdt, ja, .... De 400 GT is helaas geen alternatief voor verre reizen, vandaar de interesse in een 650.
Het is dus een moeilijke bevalling, maar ik ga sowieso de GSA niet direct wegdoen en we zien wel wat uiteindelijk het best bevalt (voor die weinige jaren dat we nog kunnen meedraaien...).
MVG
Gerrit
Re: 1.9 m lengte op een C650GT !?
Gerrit, kijk eens op deze site https://cycle-ergo.com/.
Misschien ken je de site wel.
A.d.h.v. deze en de ingevoerde gegevens heb je al een idee wat de zithouding zou kunnen zijn o.a. heup- en kniehoek, alsook welke aanpassing daar een wijziging kunnen in brengen. Vergeet niet bij opties om te zetten naar ‘metric values’.
Nog iets groter zijnde en wat gelijkaardige problemen hebbende was voor mij de oplossing GEEN GSA maar een GS, de tank van een GSA is breder en maakt dat als je lange benen hebt die naar buiten ‘geduwd’ worden, alsook een recht en Xtra hoog zadel, kan je gaan zitten waar je wil en niet waar BMW zegt dat je moet zitten. Vroeger hadden de moto’s allemaal een recht zadel. Dit kan je eventueel nog aanvullen met verlaagde en/of regelbare voetsteunen. Het geheel maakt een groot verschil m.b.t. heup- en kniehoek.
Mijn ervaring met scooters is beperkt, maar is totaal mijn ding niet.
Wil je eens proefzitten op mijn GS, stuur dan een PB.
Misschien ken je de site wel.
A.d.h.v. deze en de ingevoerde gegevens heb je al een idee wat de zithouding zou kunnen zijn o.a. heup- en kniehoek, alsook welke aanpassing daar een wijziging kunnen in brengen. Vergeet niet bij opties om te zetten naar ‘metric values’.
Nog iets groter zijnde en wat gelijkaardige problemen hebbende was voor mij de oplossing GEEN GSA maar een GS, de tank van een GSA is breder en maakt dat als je lange benen hebt die naar buiten ‘geduwd’ worden, alsook een recht en Xtra hoog zadel, kan je gaan zitten waar je wil en niet waar BMW zegt dat je moet zitten. Vroeger hadden de moto’s allemaal een recht zadel. Dit kan je eventueel nog aanvullen met verlaagde en/of regelbare voetsteunen. Het geheel maakt een groot verschil m.b.t. heup- en kniehoek.
Mijn ervaring met scooters is beperkt, maar is totaal mijn ding niet.
Wil je eens proefzitten op mijn GS, stuur dan een PB.
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 31 dec 2004, 21:35
- Woonplaats: Tielt-Winge
- Locatie: Vl-Brabant
Re: 1.9 m lengte op een C650GT !?
Hallo Louis,
M'n vorige 2 GS'n waren de gewone; sinds meer dan 10 jaar heb ik een Corbin en daar ben ik nog altijd tevreden van. Ik heb ook altijd Wunderlich stuurverhogers gehad (die schuine) waardoor het stuur enkele cm verder naar achter staat, zodanig dat ik op het zadel echt ver kan zitten. Het probleem met de knieën is pas recentelijk ontstaan en het gevolg van Arthrose, maar waarschijnlijk ook overbelasting (nogal wat zwaar werk verricht de laatste maanden).
Volgende week vertrek ik weer voor een weekje, en ik heb provisoire lage steunen geplaatst onder de valbaar van de cilinders. De eerste trials zijn positief en zeker een goeie hulp bij langere trajecten ( bvb op autostrade). Als er veel moet geschakeld worden zal het zeker niet veel helpen.
Wat betreft die scooter optie, zijn er nog enkele andere redenen. De GSA is toch wel veel meer topzwaar in vgl met de GS, dus het was duidelijk de verkeerde keuze Zo'n scooter heeft een veel lager zwaartepunt en dat is een enorm verschil. Ook het automatisch schakelen van bvb de DCT van Honda is toch wel top. Door het feit dat alle producenten momenteel automaten introduceren is er klaarblijkelijk toch wel veel vraag naar !
Alles bij elkaar vind ik zo'n scooter toch wel een goed alternatief als ge bijna 70 bent ... Helaas is er geen enkele op de markt die gemaakt is voor zo'n lange gasten als wij. Ik was zaterdag bij PWM in Genk en daar staat zowel een oude 650 Sport als de nieuwe 400GT. Die 650 Sport valt ook weer klein uit, de 400GT was duidelijk meer comfortabel qua zithouding. Ik heb deze week nog een testrit met een Kymco 550, maar het proefzitten maakte me niet direct enthusiast.
Ook de lange veerwegen en instelmogelijkheden van een GS maken die motor toch wel geweldig( mag ook wel als ge prijzen gaat vergelijken !)
Enfin we kijken uit naar de trip van volgende week en laten er zeker nog wat maanden overgaan alvorens iets te beslissen.
MVG
Gerrit
M'n vorige 2 GS'n waren de gewone; sinds meer dan 10 jaar heb ik een Corbin en daar ben ik nog altijd tevreden van. Ik heb ook altijd Wunderlich stuurverhogers gehad (die schuine) waardoor het stuur enkele cm verder naar achter staat, zodanig dat ik op het zadel echt ver kan zitten. Het probleem met de knieën is pas recentelijk ontstaan en het gevolg van Arthrose, maar waarschijnlijk ook overbelasting (nogal wat zwaar werk verricht de laatste maanden).
Volgende week vertrek ik weer voor een weekje, en ik heb provisoire lage steunen geplaatst onder de valbaar van de cilinders. De eerste trials zijn positief en zeker een goeie hulp bij langere trajecten ( bvb op autostrade). Als er veel moet geschakeld worden zal het zeker niet veel helpen.
Wat betreft die scooter optie, zijn er nog enkele andere redenen. De GSA is toch wel veel meer topzwaar in vgl met de GS, dus het was duidelijk de verkeerde keuze Zo'n scooter heeft een veel lager zwaartepunt en dat is een enorm verschil. Ook het automatisch schakelen van bvb de DCT van Honda is toch wel top. Door het feit dat alle producenten momenteel automaten introduceren is er klaarblijkelijk toch wel veel vraag naar !
Alles bij elkaar vind ik zo'n scooter toch wel een goed alternatief als ge bijna 70 bent ... Helaas is er geen enkele op de markt die gemaakt is voor zo'n lange gasten als wij. Ik was zaterdag bij PWM in Genk en daar staat zowel een oude 650 Sport als de nieuwe 400GT. Die 650 Sport valt ook weer klein uit, de 400GT was duidelijk meer comfortabel qua zithouding. Ik heb deze week nog een testrit met een Kymco 550, maar het proefzitten maakte me niet direct enthusiast.
Ook de lange veerwegen en instelmogelijkheden van een GS maken die motor toch wel geweldig( mag ook wel als ge prijzen gaat vergelijken !)
Enfin we kijken uit naar de trip van volgende week en laten er zeker nog wat maanden overgaan alvorens iets te beslissen.
MVG
Gerrit