Vervangen cardan 1250 GS
Moderator: GVN
Vervangen cardan 1250 GS
Ik rij met een 1250 GS van 2022. Ik vraag me nu af hoe dat zit met die vervanging van de cardan om de 10000km? Moet dit wel of niet?
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: Vervangen cardan 1250 GS
Wordt op 60dkm kosteloos vervangen
Re: Vervangen cardan 1250 GS
Ik had gehoord dat de eigenaar ze om de 10d km moest vervangen op zijn kosten en BMW op 60d km. Is dat dan niet waar?
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: Vervangen cardan 1250 GS
Klopt niet. Bij mijn RT vervangen op 60dkm
Re: Vervangen cardan 1250 GS
Alle 10.000km …. Een ketting gaat langer mee.
Ps Ik had vroeger een Honda St1100 , ofte een pan-european. Die had 270.000km en nog steeds de originele cardan.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Ps Ik had vroeger een Honda St1100 , ofte een pan-european. Die had 270.000km en nog steeds de originele cardan.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Re: Vervangen cardan 1250 GS
Meer en meer brute power, cardanassen worden niet echt sterker/zwaarder (onafgeveerd gewicht) dus moet er een gezonde vervangtermijn op gezet worden,
De cardanassen van de ST1100 hadden en een kruiskoppeling minder en dus een starre overbrenging achter aan het differentieel, 't is wat appelen met peren vergelijken.
BMW hanteerde dit monoleversysteem ook op de boxers, K75/100 tot de R100 in 87 en de K100 16v op de markt verscheen, de paralever reactiestangen as met dubbele kruiskoppeling werd toen in 't leven geroepen. Cardanassen op de 100 en 1100 gingen ook allemaal lifetime mee, zijnde voor sommigen meer dan 400.000km. Maar zoals gezegd die systemen waren loodzwaar, het vermogen was meestal rond de 100pk en technologisch van een andere eeuw.
Tegenwoordig regent het bruut vermogen en alles moet lichter worden of tenminste "niet zwaarder"...
Alle 60.000km vervangen is allicht overkill en een grondige controle op die km stand zou logischer zijn maar aangezien cardanassen die voorheen 865€ hebben gekost nu plots maar 129 kosten is dat geen grote kost vergeleken met de loonkost om te verwijderen, checken, terug plaatsen.
BMW zal de deze vervanging allicht eenmalig voor eigen rekening nemen maar ik geloof nooit de ze dat in de toekomst blijven doen... ze willen nu eenmaal centjes verdienen.
De cardanassen van de ST1100 hadden en een kruiskoppeling minder en dus een starre overbrenging achter aan het differentieel, 't is wat appelen met peren vergelijken.
BMW hanteerde dit monoleversysteem ook op de boxers, K75/100 tot de R100 in 87 en de K100 16v op de markt verscheen, de paralever reactiestangen as met dubbele kruiskoppeling werd toen in 't leven geroepen. Cardanassen op de 100 en 1100 gingen ook allemaal lifetime mee, zijnde voor sommigen meer dan 400.000km. Maar zoals gezegd die systemen waren loodzwaar, het vermogen was meestal rond de 100pk en technologisch van een andere eeuw.
Tegenwoordig regent het bruut vermogen en alles moet lichter worden of tenminste "niet zwaarder"...
Alle 60.000km vervangen is allicht overkill en een grondige controle op die km stand zou logischer zijn maar aangezien cardanassen die voorheen 865€ hebben gekost nu plots maar 129 kosten is dat geen grote kost vergeleken met de loonkost om te verwijderen, checken, terug plaatsen.
BMW zal de deze vervanging allicht eenmalig voor eigen rekening nemen maar ik geloof nooit de ze dat in de toekomst blijven doen... ze willen nu eenmaal centjes verdienen.
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
- Woonplaats: Holsbeek
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: Vervangen cardan 1250 GS
De nieuwe gs 1300, vervangen bij onderhoud op 80dkm. Zelf te betalen.