aan de techneuten: Poly V riem

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

VFooR

aan de techneuten: Poly V riem

Bericht door VFooR »

Een vraagje voor de kenners:

1150GS, 60.000km-onderhoud, poly V riem vervangen.

Is hetvolgende normaal:
- bij koud starten hoor ik licht gepiep/gefluit (net alsook het een riem is) en de toon gaat kort de hoogte in als ik gas geef. Eenmaal rijden hoor ik niets...enkel als ik stationair even snel en korststondig gas geef. Na 2-3 minuten begint de motor warmer te worden en verdwijnt dit volledig.

Is dit de V-riem?

Ik kreeg de uitleg dat dat wellicht de V-riem is die hem moet zetten. De oude riem is er 60.000km ingebleven en heeft zich daar volledig in aangepast. De nieuwe moet hem dus nog aanpassen wat kan peipen in het begin. Normaal?
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Werner Von C.
Contacteer:

Re: aan de techneuten: Poly V riem

Bericht door Werner Von C. »

Zal wss de polyriem zijn die zich idd wat moet zetten.
Meen ooit geweten te hebben dat men gelijkaardige riemen van wagens een soort wit vet smeerde...mss eveneens op de polyriem een mgl. oplossing (alhoewel men in de tech man's hier niet van spreekt) ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

van wagens een soort wit vet smeerde
Yep is BELTGRIP (spuitbus) wordt soms gebruikt bij riemen die eventjes doorslippen of op voertuigen die weinig rijden en waarvan de poelies licht met vliegroest bedekt zijn.
Ik kreeg de uitleg dat dat wellicht de V-riem is die hem moet zetten. De oude riem is er 60.000km ingebleven en heeft zich daar volledig in aangepast. De nieuwe moet hem dus nog aanpassen wat kan peipen in het begin. Normaal?
is daarom dat vroeger (en nu misschien ook nog ) de riem in set verkrijgbaar was/is samen met een nieuwe poelie
VFooR

Bericht door VFooR »

Is dit schadelijks als dit gepiep bv. na 3 weken nog blijft en je doet er niets mee?
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Normaal is het toch niet volgens mij.
neem eens het beschermdeksel af en kijk eens of er geen lekkage van olie op de riem komt
Ik dacht om de riem te paatsen dat er een olieleiding los moet gemaakt worden. of dat eventueel de dichting achter de poelie niet lekt.

kan ook een te strak aangespannen riem zijn die het roulement van de alternator te erg belast of een te slappe riem
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

VFooR schreef:Is dit schadelijks als dit gepiep bv. na 3 weken nog blijft en je doet er niets mee?
Daartegen is dat vogeltje allang dood... :-? :clown:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
MiGSel
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Is niet normaal.
Dekseltje afnemen en riemspanning even checken is zo gebeurd.

Om 'm te vervangen moet er niets olie-houdends worden losgemaakt hoor Jo.
Gewoon de alternatorbevestiging loszetten, oude riem eraf, nieuwe erop, weer aanspannen en alternator vastzetten.

Als het bij de dealer is uitgevoerd, gewoon teruggaan zou ik zeggen.

Salut,
Michel
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

bij de 1100 serie (behalve de S) moet er een olieleiding losgemaakt worden
bij de 1150 serie niet meer
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
11rt

Bericht door 11rt »

Bij de "oude" boxers (1100) was het zo dat je een olieleiding moest loskoppelen.Tevens moest toen een nieuw (huidig)type riem geplaatst worden,tesamen met een nieuwe poulie.Vanaf welk bouwjaar weet ik niet meer.
Op mijn R1100RT(bwj1999) was het gewoon de "huidige" Poly-V-riem vervangen.(geen olieleiding losmaken,geen poulie vervangen).Dus op de 1150 zeker niet meer.
Ik heb alleszins geen geluid waargenomen, niet bij de originele riem,niet bij de vervangen riem.
Iets is er mis dus bij uw motor. Deksel eraf , en controleer de spanning:vb grof,op gevoel:neem de riem tussen duim en wijsvinger en draai (kantel) hem 90 graden.Als je dat niet kan is hij zeker te vast gespannen.Kan je 90 ° kantelen zonder de minste spanning/weerstan te voelen ligt de riem te los.Ik veronderstel dat je de riem opgelegd hebt met de alternator LOS ,ttz, zonder spanning of wringen de riem erop gelegd.En dan pas de spanning gezet door de Alternator in positie te brengen.Hij loopt toch onder en boven in alle groeven? niet scheef?Kijk binnenkant van de riem ,met voldoende licht, naar eventuele beschadiging.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik zou de spanning van de riem toch ook eens terug controleren.
Het zetten van een nieuwe riem op de polie is iets dat zich zeker kan laten horen bij distrubutieriemen.
Ik heb mijn riem op 60.000 ook vervangen, en heb daar toch daarna geen ander geluid waargenomen.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
VFooR

Bericht door VFooR »

Alvast al bedankt voor de uitbereide uitleg...

Ik heb hem zelf niet gemonteerd maar is door de dealer gebeurd...

Het geluid, of liever gezegd, het kortstondig geluidje... is enkel hoorbaar als ik vanuit stationair toerental kort en krachtig even het gas openzet (alsook zo bij het vertrekken). Eenmaal rijden en gewoon staionair draaien is er GEEN geluid. Ook na een 3-tal minuten is er gewoon niets meer en laat alles zoals normaal...dus enkel hoorbaar bij een KOUDE motor...
Ik moet dus de motor weer uren laten afkoelen vooraleer ik het geluid kan laten horen.
Het kan dus niet dat zoiest vanzelf verdwijnt bv.?

Ik ben geen handige harry hoor...dus zal ik wellicht bij de dealer moeten teruggaan...

Tenzij er hier iemand staat te springen om me dat eens professioneel te laten tonen hoe dat moet? Ik ben wel is benieuwd!

Groet
Dd

Bericht door Dd »

hi,
gezien het de multiriem is, niet al te veel zorgen maken.
als ie wat doorslipt wanner het koud en vochtig is, zal hij even piepen, maar kan verder weinig kwaad.
de kans is groot dat het binnenkort over is, en als het wat warmer wordt verdwijnt het wel.

Dd
AfbeeldingAfbeelding Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Deksel eraf, bij koude draaiende motor een stukje zeep of parrafine tegen beide schuine kanten vd riem houden (oppassen voor de vingerkes) en dan nog efkes lichtjes gas geven, als het gepiep nu weg is is het de riem of de poelie, blijft het gepiep moet je het ergens anders gaan zoeken Er zijn wel meerdere onderdelen die lawaai maken bij koude motor, daarom ook dat je rustig moet warmrijden hé. Ik heb meerdere riemen vervangen op de 4v boxers en heb iets dergelijks nooit ondervonden. (Bij auto's wel en daar was dan bv de poelie ingesleten) Ik zou er gewoon terug mee naar de werkplaats gaan, kan wel zijn dat ze dan riem en poelie vervangen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet

Bericht door mecapuet »

VFooR schreef: Tenzij er hier iemand staat te springen om me dat eens professioneel te laten tonen hoe dat moet? Ik ben wel is benieuwd!

Geen probleem, maar ik woon niet in de buurt.......

Gr, meca.
Iron Gonzo

aalst is nu zo ver niet he :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
VFooR

Bericht door VFooR »

Ik zal er kort een week of twee nog mee doorrijden en als het niet betert, raadpleeg ik jullie nog eens. Ik wacht eigenlijk eerst nog op mijn zadels van 'rayz' want rij nu met een stuk opgerolde vod op mijn bevestigingsbout van mijn achterschokdemper :oops: . It hurts sometimes.

Bedankt alvast Meca voor je bereidwilligheid. Doe jij dat alemaal zelf die vervangingen en nazicht?

@Gonzo
Van 'kleit' of van 'orp' :grin:
Iron Gonzo

eu kleit zekers
TRIUMPH TROPHY SE
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ikke van Orp (Folx-les-caves), Wat ik zelf kan, doe ik liever zelf....heb wel ondervinding. Ik vertrouw mijn eigen beter, dan iets dat ik niet zie. :wink: Dat komt omdat ik jaren in de garage heb gewerkt.

Gr, meca.
den Bullet

Bericht door den Bullet »

Vorige zaterdag bij Michel Otto een nieuwe riem gaan halen voor den 1150 GS (de vorige was in stukken vaneen gesprongen bij +/- 50.000 km).

Ze hebben mij daar aangeraden om die om de 40 K te vervangen :shock:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

den Bullet schreef:Vorige zaterdag bij Michel Otto een nieuwe riem gaan halen voor den 1150 GS (de vorige was in stukken vaneen gesprongen bij +/- 50.000 km).

Ze hebben mij daar aangeraden om die om de 40 K te vervangen :shock:
Idd, is van 60.000 naar 40.000 km gegaan....moet ik bijna elk jaar een nieuwe riem steken. 8-)

Gr, meca.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Hmm voor zover mij bijstaat wordt die snaar gespannen met de generator (altenator dynamo).
Na vervangen draai de motor even 1 omwenteling rond.
Je draait de linker en bovenste bout los, en met de rechter bout die op een excentriek zit zet je het spul op spanning,

Volgens de handleiding draai de twee bouten (rechter en bovenste kijken in de RIJ richting) los.
Draai de linker moer handvast, verdraai de stel constructie tot de moment sleutel 8 Nm aangeeft,

Dan moet het goed zitten
bougimain
Contacteer:

Bericht door bougimain »

Hier een videoke ervan

http://www.youtube.com/watch?v=5_KaD9Cp7jA[/video]

Bougimain
Afbeelding
den Bullet

Bericht door den Bullet »

Ik heb 'm gewoon over de bovenste riemschijf gelegd en dan met behulp van een (kloek) voelermaatje en mits de krukas te verdraaien, de riem op de onderste schijf gelegd. Werkt prima :wink:
mecapuet

Bericht door mecapuet »

den Bullet schreef:Ik heb 'm gewoon over de bovenste riemschijf gelegd en dan met behulp van een (kloek) voelermaatje en mits de krukas te verdraaien, de riem op de onderste schijf gelegd. Werkt prima :wink:
Zal wel werken, maar zo doe ik het toch niet....voelermaat tussen riem. Langs de normale weg is ook geen groot werk, paar bouten los...zo gebeurt.

Gr, meca.
Larzeman

Bericht door Larzeman »

bougimain schreef: 10 mar 2009, 20:01 Hier een videoke ervan

http://www.youtube.com/watch?v=5_KaD9Cp7jA[/video]

Bougimain
Video is niet te bekijken (privé)
Plaats reactie