Met de oldtimer naar Frankrijk

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Boxer5

Met de oldtimer naar Frankrijk

Bericht door Boxer5 »

Is er nog een mogelijkheid om met een R50 of R75/5 onbezorgd door Frankrijk te rijden ? Ik las dat ook motorfietsen een vignet moeten aanvragen en aanbrengen als ze door een zone willen rijden en er komen altijd maar nieuwe zones bij .
Bij het inbrengen van de aanvraag krijg ik de opmerking dat het niet meer mogelijk is om een vignet aan te vragen en enkel mogelijk is voor oude voertuigen ingeschreven in Frankrijk . Alle nuttige info steeds welkom .
MaartenGS-R-RT

Re: Met de oldtimer naar Frankrijk

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Als je belang hecht aan het woordje "onbezorgd" is het antwoord dus : neen, tenzij je vooraf minutieus je trip(s) plant.
Héél algemeen is de regel dat buitenlandse motorfietsen - ik geloof van voór 2000, het kan ook 2001 zijn maar voor jouw motorfietsen speelt dat geen rol - géén vignet kunnen krijgen voor de lage emissiezones. Hetzelfde geldt voor auto's van voor 1997.
Met ingang van 01 januari 2025 zijn er nogal wat LEZ's bijgekomen.
Echter, elke stad doet zowat zijn zin: zo zijn er in bepaalde steden permanente lage emissiezones, zijn er elders tijdelijke, zijn er soms vrijstellingen voor bepaalde voertuigcategorieën, soms is er detectie, soms kan een overtreding vaststellen enkel door gendarmerie etc etc.
De bedoeling was om binnen de "grootsteden" de luchtvervuiling te beperken, maar bvb. Rijsel heeft van gans het grondgebied een LEZ gemaakt, zodat, als je bvb - ik denk dat het de A22 is - neemt je binnen de LEZ belandt.
Nu, wat bvb Rijsel betreft is het zo dat oldtimer tweewielers NIET getroffen worden door de maatregelen, en er zijn ook andere grootsteden waar je probleemloos met de motor kan rondtuffen.
Eén conclusie evenwel: er is gewoon een zootje van gemaakt.
Goede info (maar ondertussen niet meer 100% up to date) vind je hier: https://www.bison-fute.gouv.fr/zones-a- ... ilite.html; op de kaart klik je op het icoontje van de LEZ, vervolgens op "meer informatie", en dan ben je al een stuk verder.
Ook hier: https://blog.mappy.com/vignette-critair ... oncernees/
Danny

Re: Met de oldtimer naar Frankrijk

Bericht door Danny »

Eén conclusie evenwel: er is gewoon een zootje van gemaakt
meer is het dus niet he :shock:
Plaats reactie