Nieuwe site: Best Biking Roads

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
MiGSel
Berichten: 537
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Nieuwe site: Best Biking Roads

Bericht door MiGSel »

Er is een nieuwe website actief: Best Biking Roads.

De bedoeling is dat motorrijders van overal mooie stuurwegjes publiceren, zodat anderen die naar een bepaald land gaan, op de site kunnen gaan zoeken naar interessante routes.

Je kunt werken met straten / plaatsnamen en met GPS coördinaten om een mooi wegje in te voeren. Neem eens een kijkje, hoe meer actieve deelnemers, hoe beter het gaat werken!

Salut,
Michel
Afbeelding
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

ZOu het kunnen dat die site het niet doet in Opera? Ik heb me ingeschreven maar ik krijg na bevestiging een "platte"site, niets is clickable zeg maar...

In Explorer doet ie het wel in ieder geval... dus probleem tot dusverre opgelost. Bedankt MiGSel!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: Nieuwe site: Best Biking Roads

Bericht door frederik »

bij het openen van deze site, was het eerste wat in het oog sprong, de .com extensie. een commerciële opgezet spel. er zijn weeral eens motorrijders die weeral er eens geld van maken zi. jammer.
MiGSel
Berichten: 537
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

Niet dat ik er beter of slechter van word, maar die extensie zegt toch helemaal niets Frederik. Gelijk wie kan zonder enig probleem een domein aanvragen als http://www.ikrijgraagmetmijngs.com en daar bijvoorbeeld wat fotootjes neerplanten. En het gebruik van de site is toch gratis?

Salut,
Michel
Afbeelding
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

MiGSel schreef:Niet dat ik er beter of slechter van word, maar die extensie zegt toch helemaal niets Frederik. Gelijk wie kan zonder enig probleem een domein aanvragen als http://www.ikrijgraagmetmijngs.com en daar bijvoorbeeld wat fotootjes neerplanten. En het gebruik van de site is toch gratis?

Salut,
Michel
.com sites moeten betaald worden en dus zijn het commerciële sites !

maar ik wil daar nu weer geen hele epistels over schrijven, ik heb heb daar de interesse niet meer voor.

waar het om gaat is dat je tussen de motorrijders je gps routes moet kunnen uitwisselen, om iedereen zijn hobby maximaal te kunnen laten genieten. en dat moet gratis kunnen. die .com sites staan daar zeker niet garant bij. jammer.

van iets anders gesproken, die rammount voor de gps, in mijn geval met een 2610) staat er perfect mee ! maw geen probleem in combinatie met dat secdemscherm. alleen moet je inderdaad het korte type type A aanschaffen en de gps iets meer naar de bestuurder richten. alleen is dat laatste hier niet op zijn plaats gezet. had het eigenlijk op een andere onderwerp moeten plaatsen.
MiGSel
Berichten: 537
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Bericht door MiGSel »

frederik schreef:.com sites moeten betaald worden
en dus zijn het commerciële sites !
En welke niet dan Afbeelding

Bij mijn weten betaal je voor elke domeinnaam, of het nu .be .org .net of .com is.
Afbeelding
brit

Bericht door brit »

waar het om gaat is dat je tussen de motorrijders je gps routes moet kunnen uitwisselen, om iedereen zijn hobby maximaal te kunnen laten genieten. en dat moet gratis kunnen. die .com sites staan daar zeker niet garant bij. jammer.
vind ik ook, maar er zijn wel een aantal amateursites waar tracks/routes ter beschikking gesteld worden.

in belgië zijn er wel een aantal die het slechte voorbeeld geven (bv. motoroute.com, op deze site moet je jezelf eerst laten registreren om de INGEZONDEN tracks te kunnen downloaden. dus er komt bij hun geld in het laatje voor routes die niet eens gereden werden door hun...)

ondermeer om deze reden (maar niet de voornaamste) ben ik hier een draadje gestart waar je je track kwijt kan... maarre: het draadje heeft maar weinig succes...

als ik dan eens kijk hoeveel tracks die betalende sites ontvangen! tja, ogenschijnlijk wil de gemiddelde motorrijd(st)er niet dat men zijn track gratis kan downloaden...
WilBikeRT
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:38
Locatie: Wommelgem

Bericht door WilBikeRT »

ondermeer om deze reden (maar niet de voornaamste) ben ik hier een draadje gestart waar je je track kwijt kan... maarre: het draadje heeft maar weinig succes...

Beste Rutger,

Ik antwoordde je reeds op een ander gedeelte van dit forum betreffende de roadboeken. Aanvankelijk wou ik op dit item hierover niet verder gaan maar vermits je blijkbaar niet de motivatie van een roadboek-ontwerper snapt zal ik je hierover iets meer vertellen.

In het verleden maakte ik reeds tientallen roadboeken voor motorrijders, de laatste jaren vooral voor deze van de BMW MC VL. Door allerlei toestanden kwam men bij mij, via mijn persoonlijke telefoon, om roadboeken te ronselen met goedkeuring van BMW MC VL. Ik informeerde bij onze voorzitter en alles leek toen nog koek en ei, dus ik maakte zonder enige schroom verschillende boeken over. Er werd zelfs gewag gemaakt van een tegoedbon bij de clubboetiek indien een rit werd geselecteerd.
Wel na een hele tijd kwam ik bij een bevriende horecauitbater welke me zei dat er wel een hondertal motorrijders bij hem zouden kunnen vertrekken het volgende WE. Ik, als motorrijder zijnde, reed eveneens die morgen naar dit vertrekpunt. Groot was mijn verbazing dat ik moest betalen voor mijn eigen roadboek (ik maakte me niet bekend), met dezelfde tussenstops op dezelfde plaatsen. Ik reed de rit niet nadat de uitbater aan het vertrek me een contract liet zien waarbij hij, zelfs niet weinig, diende te betalen aan een VZW. Later in de week kwam ik bij de andere uitbaters welke allen hetzelfde verhaal hadden.

Mijn motivatie is een roadboek te maken voor mensen welke hiervan kunnen genieten en dit in clubverband (wat niet wil zeggen dat je op de gestelde datum dient te rijden). Hiervoor stel ik steeds mijn roadboeken correct ter beschikking van de clubarchivaris. Als jij of ieder ander, nu als clublid de eenvoudige vraag stelt zal je zonder probleem het gevraagde op je mailadres vinden. Ik veronderstel dan toch dat je als clublid de deontologie bezit om geen misbruik te maken van andermans werk (vergoeding...). Het is ook de club, dus elk betalend lid, welke tussenkomt in de gemaakte kosten ter ontwikkeling van elke roadboekrit. Dus wil je van mijn ritten genieten, ik heb hierover geen probleem, vraag hem aan via de clubarchivaris, coördinaten in het clubjournaal.

Het resultaat van aan onbekenden mijn 'werk' beschikbaar te stellen heeft me tot hiertoe alleen maar teleurstelling gebracht. Zelfs enkele vrienden dachtten dat ik trachtte geld te verdienen omdat zelfs mijn naam op het roadboek vermeld stond. Misschien werden buiten mijn roadboeken bij de horecauitbaters ook mijn naam verkocht ?

Welgemeende motorgroeten,
:wink:
Wilfried.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
brit

Bericht door brit »

wilfried, persoonlijk zou ook ik een roadbook nooit ter beschikking stellen aan 'vreemden'. heb wel al geruime tijd door dat het opstellen van een roadbook een tijdrovend werkje kan zijn. ik zou het dan ook helemaal niet waarderen dat derden dan ook nog eens euro's aan mijn werk zouden verdienen.

aan een gps-track is er echter praktisch geen werk (track opslaan, uploaden naar de pc en daarna op het net). ik heb er dan ook niet de minste moeite mee dat derden een gps-track downloaden die ik gereden heb. waar ik wel héél wat moeite zou mee hebben: dat 'derden' (cfr. die betalende sites) - net zoals bij roadbooks in jou geval geweest - er geld zouden aan verdienen.

maar ik vind niet dat mij dat mag weerhouden om gps-tracks kosteloos ter beschikking te stellen. integendeel, dan leg je je gewoon neer bij de wil van zij die er misbruik van maken (ja, ik omschrijf het bewust als misbruik. want hoe noem je anders het winnen van geld met andermans werk?)

en wat ik helemaal absurd vind: wanneer je je eigen gps-track ter beschikking stelt aan dergelijke 'betalende site' en achteraf je gps-track/route terug download (maar dus eerst wel lid worden en de nodige eurootjes betalen :!: ) ontvang je bij je eigen gps-track nog eens een disclaimer tekstje met daarin: 'deze gps-route/track/... valt onder de auteurswetgeving en mag dus niet verspreidt worden en blablabla...' ja hallo? durf je dus achteraf je eigen gps-track/route ter beschikking te stellen op het net, kan je nog gerechtelijk vervolgd worden ook :shock:
Bosse
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:33
Woonplaats: Beveren
Locatie: Oost Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Bosse »

Rütger,

Als organisator van talrijke activiteiten wil ik toch wel even vertellen dat het maken van een roadbook, GPS-route of track allemaal evenveel tijd en geld kost. Eigenlijk is dit allemaal het zelfde. Je moet de route maken en rijden. Daarom zou ik als organisator me er niet kunnen inschikken dat mijn route's op welke wijze dan ook gepubliceerd worden. Ten slotte is het zo of je nu de papieren roadbook in pdf neerzet of een track, dit is het zelfde. Enkel ga je nu door de tracks een deel van de mensen uitsluiten. Enkel GPS'rs kunnen hier iets mee doen. Een vorm van discriminatie? In elk heb ik en vele organisators niet graag dat dit gebeurt. Ik spreek hier niet enkel in naam van de BMW club. Ik ben nog voorzitter van een andere club en daar delen ze dezelfde mening. Anders kijk eens in je archieven. Zo zul je zien dat Honda club Belgium ook een tijdje z'n ritten aan MR gegeven heeft. Maar door de zelfde visie en ervaring als wij zijn ze daar ook volledig mee gestopt.
Mijn mening.. maak je site en laat iedereen z'n route's of tracks publiceren. Maar wel enkel hun eigen ontwerpen. Niet deze van derden die voor hen ontwikkeld werden. Als er organisators zijn die dit wel willen, zij kunnen dan zelf hun ritjes plaatsen. En zoals Wilfried hier reeds schreef, leden van de BMW club kunnen alle roadbooks bij mij opvragen. Indien er een gps-route of track van bestaat kunnen zij ook deze krijgen.
brit

Bericht door brit »

Als organisator van talrijke activiteiten wil ik toch wel even vertellen dat het maken van een roadbook, GPS-route of track allemaal evenveel tijd en geld kost. Eigenlijk is dit allemaal het zelfde. Je moet de route maken en rijden.
zo doe ik het dus niet. in den beginne maakte ik ook mijn routes vooraf. nu toer ik gewoon en sla dan de track op. een route met de motor rijden enkel en alleen om achteraf de track ter beschikking te kunnen stellen is wel het laatste wat ik ga doen. voor mij is er dus weinig werk aan, maar voor jou als organisator dan weer wel.
Enkel ga je nu door de tracks een deel van de mensen uitsluiten. Enkel GPS'rs kunnen hier iets mee doen. Een vorm van discriminatie?
anderzijds, daar ik niet over een roadbookhouder, tanktas of andere houder beschik wordt ik ook uitgesloten van het gebruik van roadbooks. en niettegenstaande er hier reeds best wat reclame werd gemaakt over het rijden met een roadbook voel ik er hoegenaamd niks voor (al 1x gedaan). zo zullen er dan weer motorrijd(st)ers zijn die gewoonweg geen gps zullen aankopen.
Anders kijk eens in je archieven. Zo zul je zien dat Honda club Belgium ook een tijdje z'n ritten aan MR gegeven heeft. Maar door de zelfde visie en ervaring als wij zijn ze daar ook volledig mee gestopt.
dat is nu iets wat ik nooit zou/zal doen. de redenen hiervoor heb ik reeds aangehaald...
maak je site en laat iedereen z'n route's of tracks publiceren.
hoeft niet, als de bestaande sites hieromtrent ingezonden gps-tracks gratis ter beschikking stellen. mocht dit het geval zijn, dan zou dit draadje ook niet bestaan.

het is niet omdat er een paar geldwolven actief zijn, dat we onze gps-tracks voor onszelf moeten houden. van mij mag een organisatie best een vergoeding vragen voor haar zelf gereden gps-tracks, maar niet voor de mijne!
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

Bosse schreef: Enkel ga je nu door de tracks een deel van de mensen uitsluiten. Enkel GPS'rs kunnen hier iets mee doen.
correctie: enkel GPS'ers die dezelfde software en zo hebben.
anderzijds, daar ik niet over een roadbookhouder, tanktas of andere houder beschik wordt ik ook uitgesloten van het gebruik van roadbooks
een rolleke plakband! 8)


In theorie vind ik die idee'tjes allemaal best te pruimen, tracks en routes van overal van iedereen.

Uiteindelijk krijg je dan een oerwoud van "schoonste" ritten in alle richtingen in een kakafonie van formats,
waar je drie uur moet aan zwoegen voor je eentje gevonden hebt die echt past, en in het juiste route-formaat gekregen hebt...

:lol: :lol:

en dan crascht de pc of de garmin
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
WilBikeRT
Berichten: 209
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:38
Locatie: Wommelgem

Bericht door WilBikeRT »

correctie: enkel GPS'ers die dezelfde software en zo hebben.

Om aan zo veel mogelijk diverse gebruikers te kunnen voldoen maak ik mijn huidige roadboeken op de kilometers van mijn GPS. Hierdoor hebben de gebruikers van een andere versie of software er wel degelijk iets aan.

Je gebruikt je eigen GPS als tripmaster en ongetwijfeld komen dan je kilometers van de verschillende situatie's grotendeels overeen met deze op het roadboek. Indien alle roadboeken die met GPS-ondersteuning gemaakt worden de kilometeraanduidingen van deze zouden weergeven (misschien voorstel aan de organisatoren ?) worden er volgens mij al veel stressgevoelige roadboekproblemen voorkomen.

Inderdaad, voor de niet-gebruikers van een GPS zal het dan op de gekende manier geschieden. Maar hier is het ook steeds wat, de tellers van een LT, GS of Funduro komen ook niet overeen dus er zal steeds geteld dienen te worden.

Wilfried :P
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Plaats reactie