K1100LT - Zwalpen... ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

K1100LT - Zwalpen... ?

Bericht door P-man »

Heren,
Momenteel heb ik m'n tweede K1100LT en wordt geconfronteerd met een, voor mij, nieuw fenomeen :
Tijdens het nemen van bochten of rijden over lengtegroeven (E40 Brussel-Leuven) begint m'n brommerke te zwalpen. Vorige maand heb ik een nieuwe voorband laten steken (Battlax BT020 - zelfde type als achteraan en sinds jaar en dag mijn huismerk) en na een weekje rijden kon die z'n druk niet meer behouden vanwege een stuk ventiel. Resultaat: ik moest enkele dagen rondrijden zonder druk alvorens de garage terug open was (brommerke is m'n enige vervoermiddel). Ondertussen steekt er een nieuw ventiel in en hij behoudt z'n druk , maar dat zwalpende gevoel, dat is gestart toen ik drukloos rondreed, is wel gebleven.
Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn ?
Versleten voorvering ? versleten balhoofdlager (daar zit een klein knikje in) ? slechte band ? Of moet ik het ergens achteraan gaan zoeken ?
Dit geeft een serieus onveilig gevoel, dus hopelijk heeft iemand een idee.
Alvast bedankt voor de reacties enne prettige feesten en een veilig 2005
Groetjes
Pieter
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

heb je de bandendruk gecontroleerd voor en achter 2.5 / 2.9 bar :?: zijn uw wielen goed vastgevezen :?:

als hij op zijn middenbok staat draai eens aan uw wielen en probeer ze eens te kantellen op de as. indien ze niet mooi ronddraaien of je voelt een lichte kanteling, zou het kunnen dat rollagers versleten zijn.

de lichte knik in uw balhoofd mag niet.

controleer ook de demping van uw vering voor en achter. eens flink op drukken en dan loslaten, de moto moet snel en stabiel terug in de normale stand terug komen.
ook kijken of je geen olielek hebt aan de veering.

suc6 en laat iets weten hoe het afloopt
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Bericht door P-man »

Merciekes voor je hints.
bandendruk : OK
ronddraaien van wielen : OK
kantelen van wielen : Als ik naast de K sta, voorwiel los van grond, en ik neem de voorband boven- en onderaan vast, en ik probeer het dan te kantelen: voel ik geen kanteling, maar hoor ik een zacht kloppend geluid. Wijst vermoedelijk op speling, denk je niet ?
balhoofd : mag inderdaag niet : ik wachtte op het volgende onderhoud.
demping : lijkt me OK
olielek : niets te vinden.
Alla, ik zal dan maar iets sneller naar de garage gaan, dan te wachten tot het volgend onderhoud.
grrrrrrrrrrrr. eindejaarskosten.
Vriendelijke en feestelijke groeten
Pieter
Ik laat nog iets weten omtrent het verdict van de garagist.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

zal wel je balhoofd zijn want lagerspeling voel je nauwelijks als je bochten neemt en als je dat voelt dan loopt je wiel bijna naast je... :lol:
laat er maar gauw andere "rollementjes" intikken dan rijd ie weer als nieuw... ong 200€ :cry:
Swa Brasschaat
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:39
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Bericht door Swa Brasschaat »

de draairichting is toch juist zeker?
een knik in de balhoofdlager tijden het link of rechts draaien van het stuur is niet zo erg en dat is dan meestal op het middenpunt.(tijdens het verdraaien van het wiel (voorwiel vd grond he) voel je juist voor het middelpunt dat het stuur er percies invalt.Wanneer je nu voelt dat er ook een voor en achterwaardse beweging (beweeg vorkbenen voor en achterwaards)mogelijk is dan moet je het nakijken.Als het eens past kan de lager en lagerzitting worden vernieuwd.

swa brasschaat
ps; was vergeten dat je tijdens het bewegen van het wiel zoals je beschrijft waarschijnlijk het geluid van de vlottende remschijven hebt gehoord en dat is normaal
Dat zijn de oficieële banden in duitsland zijn ze nogal streng als er iets gebeurt
http://www.bmw-motorrad.de/de/de/index.html
ga dan naar; Service unterwegs en dan naar; Übersicht Service
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Zwalpende K1100LT

Bericht door ®win »

P-man schreef:... maar dat zwalpende gevoel, dat is gestart toen ik drukloos rondreed, is wel gebleven.
Waarschijnlijk is de band defect geraakt door hoge interne wrijving. Bij onvoldoende banddruk ondervind de band grote mate van vervorming. Bij doorrijden kan het karkas ernstig beschadigd raken. Dit kan o.m. tot uiting komen in onbalans bij het rijden.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ik meende net te zeggen : misschien als je op te lage druk reed een oververhitting gehad van je rubber waardoor vervorming van de band is opgetreden... :cry:

Ik zou alleszinds toch de band laten nakijken door een professional :?

Veel succes :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Bericht door P-man »

Manne, manne,manne,
Ik word hier geconfronteerd met een overdosis input en ga voor :
- nieuwe balhoofdlager
- nieuwe voorband (per slot van rekening heb ik er ongeveer 350 km autostrade gereden met een druk van 1.0 - 1.5). Hierbij mijn nederige excuses aan alle voor-banden, ik beloof plechtig dit nooit meer zal gebeuren.
Bedankt voor de hulp en hints,
en misschien tot de 14e.
groetjes
de P.
frank
Berichten: 184
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:29

Bericht door frank »

Hoi P-man,

Je ziet maar motorijders helpen altijd elkaar.
Kleine tip alvorens balhoofd te "vervangen".: vervang voorband en zet hem op juiste druk aub.
Doe dan een testrit en kijk of het "zwalpen" weg is.
Balhoofd kan dan nog altijd nadien gecontroleerd worden op putjes en/of speling bij je dealer.
Heb zelfde voorgehad met m'n K75RT en voorband was door te lage druk en "blijven" rijden vervormt dus...vervangen en weg was het probleem.
En...dan nog iets....met te lage bandendruk blijven rijden is eigenlijk geen excuus.
Een kleine compressor koop je voor weinig geld bij Hubo of elders en daarmee hou je de bandendruk altijd op peil.
Er bestaan ook nog pressure-controls-ventieldopjes.
Band op juiste druk = groen
Band 1/2 spanning = geel
Band zo goed als leeg= rood
En last but not least... heb het produkt Ipone in mijn banden.
Is een preventief middel tegen lek rijden en kost 30€ voor een set.
Ook minuscule verliezen langs ventiel of velgrand worden uitgeschakeld.
Heb dit gekocht bij Active-Pits in Mechelen.
Succes en een prettig eindejaar
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Bericht door P-man »

Heren,
de beloofde feedback :
Er steekt een nieuwe voorband op en het gezwalp is zo goed als verdwenen. De enige manier, waarop ik het vroegere effect nog kan doen ontstaan, is door het gezwind nemen van een rond-punt. Lengtegroeven worden weer vlot verteerd, zonder morren.
Balhoofdlagers laat ik controleren bij z'n eerste onderhoud.
sluutjes iedereen en tot de volgende
de P.
Plaats reactie