K75RT - met / zonder koppeling schakelen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
cees
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 okt 2004, 14:08
Locatie: Veghel

K75RT - met / zonder koppeling schakelen?

Bericht door cees »

Hoi,

Het valt me op dat mijn K75RT heel gemakkelijk opschakelt zonder de koppeling te gebruiken.
Kan iemand mij vertellen of dit nadelige gevolgen heeft voor de bak als je dit regelmatig doet?

ps: ik gebruik de koppeling altijd, maar ben gewoon benieuwd!

bvd
Cees
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik gebruik de koppeling nauwelijks. Na een goeie 300.000km PanEuropean met originele bak en koppeling denk ik te durven zeggen dat mits juiste manier het geen schadelijke gevolgen heeft. Op m`n 1100GS (`98 en 90.000 km) gebruik ik alleen de koppeling voor de laagste 2 versnellingen en op de 1150GS (`01, 26.000 km) van mijn vrouw gebruik ik `m nog minder. Beide hebben originele bakken en koppelingen :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Ook bij mijn r100rs gaat dit vlot.
Je moet wel het juiste gevoel en toerental hebben.
afschakellen lukt niet .
het kan geen kwaad zolang er niets kraakt.
als de tandwielen in de versnelingsbak het zelfde toerental draaien is er zeker geen probleem.
dit gevoel krijgje door ervaring.
anders blijven ontkoppelen voor het schakelen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Bericht door ®win »

Als je goed op de toerentallen let en je zonder kracht schakelt, dan kan het geen kwaad.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

het is zinloos op de openbare weg, maar
àls het correct uitgevoerd wordt, kan het geen kwaad.


Toerental op zich is niet het belangrijkst voor het opschakelen, maar rijden aan een quasi constant toerental (en snelheid) en dan zonder koppeling schakelen is de snelste manier om alles in de soep te draaien.
hoe bruter de acceleratie, hoe beter het gaat. (bij terugschakelen, hoe meer motorrem, hoe beter)

opschakelen vereist al een goede timing, terugschakelen zonder koppeling eist de allerbeste timing ofwel kost het je wat schakelgerief.

maar uiteindelijk levert het helemaal niks op. (tenzij je in putteke winter de handvatverwarming niet wil loslaten, :wink:, dan levert het een warmere linkerhand op )
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Ik kan het met beide moto's in beide richtingen , op en afschakelen .
Is niet echt nodig , maar zoals adventureQ schrijft in de winter om de linker hand warm te houden kan het aangenaam zijn .
Wij moeten om via onze radio te praten ook ons linker hand van het stuur nemen .( hebben draagbare radio aan de wapen -gordel hangen )
het wil al wel eens lukken dat ge een oproep krijgt en bij het beantwoorden schakel ik dan ook zonder koppeling .
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
BEER
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 sep 2004, 01:18
Locatie: Geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door BEER »

Kort nadat ik m'n Kaatje vorig jaar kocht , brak de ontkoppelingskabel af tijdens een ritje .
:? Vervolgens toch zo nog naar huis geraakt ; opschakelen idd. zonder problemen , terug naar beneden was een ander paar mouwen ...

:idea: ... staat er nu eenmaal op , waarom zou je ze dan niet gebruiken ?
:arrow: ( Op cicuit of crossparcours kan het wel wat tijdwinst opleveren )
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Waarom zonder koppeling? Om de koppeling te sparen, omdat het een soepele rijstijl vereist zodat je je daar op kan trainen. Ik moet zeggen dat ik op de 1150 met hydr. koppeling minder de neiging heb om de koppeling _niet_ te gebruiken maar op de kabelkoppeling van de 1100 heb ik persoonlijk wel wat aanmerkingen, voor mijn tere gestel is het in ieder geval te zwaar...
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

KOPPELING ?

Bericht door WALTER GSAdventure »

Mannen,

bij het terugschakelen, zonder koppeling, moet je als volgt te werk gaan;
gas lossen en op het ogenblik dat je zo traag begint te rijden dat de motor neiging heeft tot schokken schakel je terug. Dat terugschakelen zal vlot gebeuren op het ogenblik dat je een beetje aandringt met je voet en het tijdstip van de eerste schok, maar zo ver komt het niet.
Ja waarom zetten ze er in feite nog een koppeling op? Ik had een GSAdventure gevraagd zonder koppeling maar dan moest ik meer betalen. :lol:
Bij mijn auto gebruik ik nooit mijn koppeling. 't Is ne automaat, haha.

Goeie raad gebruik toch die koppeling.
:wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Tuurlijk ,wat er op staat moet ge gebruiken . :!:
het is gewoon , wat indien ge uw koppeling niet gebruikt. :?:

Is het schadelijk of niet . :?:
Ik denk wel dat menig motorrijder al eens geschakeld heeft zonder koppeling ,en zich dan met :oops: blozende kaken deze vragen heeft gesteld .

Maar zoals hier mag besloten worden , kan het geen kwaad maar is gezond wel even iets anders :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Re: KOPPELING ?

Bericht door AdventureQ »

WALTER GSAdventure schreef:Mannen,

bij het terugschakelen, zonder koppeling, moet je als volgt te werk gaan;
gas lossen en op het ogenblik dat je zo traag begint te rijden dat de motor neiging heeft tot schokken schakel je terug. Dat terugschakelen zal vlot gebeuren op het ogenblik dat je een beetje aandringt met je voet en het tijdstip van de eerste schok, maar zo ver komt het niet.

:cry: :cry: daar gaaaaaat de krukas :cry: :cry:

ik hoor ze kraken tot hier.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Bericht door Eric »

ik wil hier toch ook nog wat over vertellen,
om te kunnen schakelen zonder de tandwielen te laten kraken is het noodzakelijk dat de tandwielen die in elkaar moeten grijpen op een gelijk toerental draaien, hiervoor zijn er syncroonringen geplaatst die net voor de tandwielen in mekaar grijpen elkaar raken en hierdoor beide assen op een gelijk toerental brengen, wanneer dit gebeurd met ingetrokken koppeling dan is het achterwiel de aandrijving van de boite en de ingaande as van de motor draait vrij rond, hierdoor hebben deze syncroonringen weinig weerstand te overwinnen om dit toerental gelijk te brengen.Wanneer we dit echter doen zonder te ontkoppelen dan moeten we de ganse motor op gelijke toeren brengen en dit gaat gepaard met veel meer weerstand, in het begin zal dit lukken zonder te kraken maar de syncroonringen zullen zullen hier na verloop van tijd hun slijtage van ondervinden en zal het schakelen niet zo vlot meer verlopen.
Mijn raad is, de koppeling staat er op gebruik ze.
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
AdventureQ
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:58

Bericht door AdventureQ »

een moto heeft geen gesyncroniseerde v-bak :?
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Schakelen zonder koppeling

Bericht door Freddie »

Waren ze maar gesyncroniseerd die bakken, al eens een K 1200 LT van vier naar vijf geschakeld bij hogere toerentallen. Ge wilt niet weten wat een knal dat geeft. Mijn oude tractor schakelt nog beter.

Groeten Fredie :wink:
Plaats reactie