Bochtentechniek-ritje
Moderator: GVN
Re: Bochtentechniek-ritje
heb die cursus 2 maal gedaan en vond hem tof...heb hier eerder al over geschreven...en wat op het bakkes gaan betreft...op ieder treffen zijn er klungels die de stuntman willen uithangen en dan....ja dan moet de ambulance komen...
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
YOO
Bij deze, ff opgekuist. En laat me er nu niet weer over beginnen hé
Grtz, Philip!
Bij deze, ff opgekuist. En laat me er nu niet weer over beginnen hé
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met een B & B of klein hotelletje in de buurt van het circuit van Croix?
ik zou dinsdag 26/5 s'avonds daar toe komen en dan woensdag 27/5 goed uitgeslapen de RECE cursus volgen.
Bruno
Heeft er iemand ervaring met een B & B of klein hotelletje in de buurt van het circuit van Croix?
ik zou dinsdag 26/5 s'avonds daar toe komen en dan woensdag 27/5 goed uitgeslapen de RECE cursus volgen.
Bruno
Me dunkt dat je niet echt een hotel nodig hebt. Croix is niet zodanig ver hoor, vooral niet als ge van Brèninge zijt
Ge moet maar denken, "morgenstond geeft goud in de mond".
en dan zijn de bandjes ook mooi opgewarmd om er direct in te vliegen (liefst niet letterlijk
).
Ge moet maar denken, "morgenstond geeft goud in de mond".
en dan zijn de bandjes ook mooi opgewarmd om er direct in te vliegen (liefst niet letterlijk
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...
Lid BMW MC VL
Lid BMW MC VL
-
Wulf
ik heb op 27/04 op Croix gereden en ben ook de de dag zelf naar hinder gereden, wel met de wagen en remorque. Vanuit Knokke ongeveer 2 uur en 15 min rijden.
sfeer foto

sfeer foto

2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...
-
AdventureQ
wel, ik denk dat het project van-mekaar-leren weinig bruikbaars zou opleveren, op normale secundaire wegen. Ik kan niet zeggen ooit iets van een ander opgestoken te hebben, en omgekeerd.
In motorsport is het een ander verhaal, daar leer je het meeste van mensen/instructeurs die het echt beter kunnen en meerijden voor de prijzen, .... en dan veel trainen.
Het cursusje volgen bij deze of gene instructeur, dat hangt ervan af. Het meeste vind ik boerenbedrog, maar met tevreden boeren. Kunstjes, kegeltjes en acrobatie, goed voor het zelfvertrouwen als ge dat dan na een dag oefenen marginaal beter kunt dan in de morgen, maar de relevantie voor het overleven is miniem. Net als al die rij-examen onzin.
De oefeningetjes specifiek voor het overleven, het "trainen" van een "noodstop"maar zonder nood, is gewoon fraude. Dat hebben al veel instructeurs ondervonden die nu in hun graf liggen (bleek dat ze dan toch geen "automatismes" gekweekt hadden voor ECHTE crisissituaties), maar ja, vanuit hun graf kunnen ze de overlevenden niet tegenspreken - en de fraude gaat lustig voort. Paniekreacties kan een mens niet vervangen door "ingedrilde" oefeningen. Mensen die dat wel zouden kunnen, behoren al tot een volgende stap in de evolutie.
Er zijn hier en daar wel instructeurs die uitgaan van de (gedrags-) beperkingen van de mens, en hun cursisten vanuit deze opvatting iets proberen bij te brengen. Da's echter veel moeilijker dan kegeltjes uitzetten en cursisten te overklassen in "kijk eens mama wat ik kan" oefeningetjes.
Gelukkig doet de firma BMW bij het ontwerpen (van veiligheidssystemen voor) motoren de jongste 25 jaar beroep op dit type wetenschap, en niet op het boerenbedrog.
Afgaande op wat sommige instructeurs hier en elders neerpennen, heb ik mijn bedenkingen tot welke categorie ze behoren.
In motorsport is het een ander verhaal, daar leer je het meeste van mensen/instructeurs die het echt beter kunnen en meerijden voor de prijzen, .... en dan veel trainen.
Het cursusje volgen bij deze of gene instructeur, dat hangt ervan af. Het meeste vind ik boerenbedrog, maar met tevreden boeren. Kunstjes, kegeltjes en acrobatie, goed voor het zelfvertrouwen als ge dat dan na een dag oefenen marginaal beter kunt dan in de morgen, maar de relevantie voor het overleven is miniem. Net als al die rij-examen onzin.
De oefeningetjes specifiek voor het overleven, het "trainen" van een "noodstop"maar zonder nood, is gewoon fraude. Dat hebben al veel instructeurs ondervonden die nu in hun graf liggen (bleek dat ze dan toch geen "automatismes" gekweekt hadden voor ECHTE crisissituaties), maar ja, vanuit hun graf kunnen ze de overlevenden niet tegenspreken - en de fraude gaat lustig voort. Paniekreacties kan een mens niet vervangen door "ingedrilde" oefeningen. Mensen die dat wel zouden kunnen, behoren al tot een volgende stap in de evolutie.
Er zijn hier en daar wel instructeurs die uitgaan van de (gedrags-) beperkingen van de mens, en hun cursisten vanuit deze opvatting iets proberen bij te brengen. Da's echter veel moeilijker dan kegeltjes uitzetten en cursisten te overklassen in "kijk eens mama wat ik kan" oefeningetjes.
Gelukkig doet de firma BMW bij het ontwerpen (van veiligheidssystemen voor) motoren de jongste 25 jaar beroep op dit type wetenschap, en niet op het boerenbedrog.
Afgaande op wat sommige instructeurs hier en elders neerpennen, heb ik mijn bedenkingen tot welke categorie ze behoren.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
-
Nascar
- Contacteer:
Zonder oordeel te vellen moet ik hiruit afleiden dat je ook mensen met een koekblik geen slipcursus kan geven en ook niet kan leren eco-driven.AdventureQ schreef:wel, ik denk dat het project van-mekaar-leren weinig bruikbaars zou opleveren, op normale secundaire wegen. Ik kan niet zeggen ooit iets van een ander opgestoken te hebben, en omgekeerd.
Dat het ook niet mogelijk is om mensen die fietsen reacties aan te leren om bij het vallen niet te verkrampen.
Ik ben er mee akkoord dat het niet simpel is en dat in "echte" noodsituaties het menselijk instinct en de adrenaline overnemen.
Maar hierbij gaat een lichaam doen wat het geleerd heeft en al "jaren" gedaan heeft.
Dan lijkt mij dat elke kans die je hebt om noodstop te oefenen er eentje bij om als het echt eens nodig is wel degelijk de juiste reactie te hebben.
Het lijkt me evident dat je dit niet kan na 8 uur rijopleiding of na 1 dag rijles bij ervaren instructoren. Het is de herhaling die het maakt dat het wel ooit eens goed zal gaan.
Mijn nederige mening over kegeltjes rijden
geïnspireerd door jaren ervaring met een andere sport die voornamelijk werkt op het leren van reactie
Groetjes
Nascar
Adv Q...ik begrijp je stelling niet goed....
ik meen te begrijpen dat je niet echt iets kan aanleren om bepaalde noodsituaties te kunnen doorstaan....
dus het heeft volgens jou geen zin om de stelling....waar je kijkt zal je rijden te verkondigen en je gaat er van uit als je plots een hinder hebt je er toch zal blijven en naar kijken met het gekende gevolg....
dat wanneer je in je bocht naar rechts plots een hinder hebt je niet de versnelling zal inhouden zodat je motor los komt, de vering minder spanning zal hebben en je zodoende beter de hinder kan ontwijken en te kijken naar waar je MOET rijden...
ok maar als jij dit zegt zal het zo wel zijn want .........ik ben maar een leek
ik stel me dan ook de vraag waarom ze ons naar cursussen sturen om offensief of defensief te leren rijden als dit toch niets uit haalt
ik meen te begrijpen dat je niet echt iets kan aanleren om bepaalde noodsituaties te kunnen doorstaan....
dus het heeft volgens jou geen zin om de stelling....waar je kijkt zal je rijden te verkondigen en je gaat er van uit als je plots een hinder hebt je er toch zal blijven en naar kijken met het gekende gevolg....
dat wanneer je in je bocht naar rechts plots een hinder hebt je niet de versnelling zal inhouden zodat je motor los komt, de vering minder spanning zal hebben en je zodoende beter de hinder kan ontwijken en te kijken naar waar je MOET rijden...
ok maar als jij dit zegt zal het zo wel zijn want .........ik ben maar een leek
ik stel me dan ook de vraag waarom ze ons naar cursussen sturen om offensief of defensief te leren rijden als dit toch niets uit haalt
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
Awel, dat hebde gij goe gezegdAdventureQ schreef:Het cursusje volgen bij deze of gene instructeur, dat hangt ervan af. Het meeste vind ik boerenbedrog, maar met tevreden boeren. Kunstjes, kegeltjes en acrobatie, goed voor het zelfvertrouwen als ge dat dan na een dag oefenen marginaal beter kunt dan in de morgen, maar de relevantie voor het overleven is miniem. Net als al die rij-examen onzin.
Ik denk er exact zo over, maar zo goed heb ik het nog nooit kunnen verwoorden
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

-
moh_fan
- Contacteer:
Als TS spreek je jezelf nu wel een klein beetje tegen hoor Wim...
Verder gaat deze discussie weer op een 'welles-nietes' uitdraaien ben ik bang.
Aan éénieder zou ik willen zeggen: Doe vooral zo voort!
Verder gaat deze discussie weer op een 'welles-nietes' uitdraaien ben ik bang.
Aan éénieder zou ik willen zeggen: Doe vooral zo voort!
'k Ga er ook geen welles-nietes van maken, behalve dan voor dit ene aspect : ik weet (uit beroepshalve ondervinding) dat een mens zich wél standaardreacties kan aanleren om in panieksituaties (aan)gepast te reageren. Eén grote voorwaarde : oefenen, oefenen en nog eens oefenen (drillen is hier een beter woord). Dus met één dagje cursus - bij een professional of vrienden onder mekaar, daar spreek ik me niet over uit - ben je er niet vanaf.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Dat weet ik nog zo net niet. Ik heb bewust die eerste alinea eruit gelatenmoh_fan schreef:Als TS spreek je jezelf nu wel een klein beetje tegen hoor Wim...
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

-
Relax
Sjust, Bob, ik dacht hier eveneens in die zin op te reageren.Bob schreef:'k Ga er ook geen welles-nietes van maken, behalve dan voor dit ene aspect : ik weet (uit beroepshalve ondervinding) dat een mens zich wél standaardreacties kan aanleren om in panieksituaties (aan)gepast te reageren. Eén grote voorwaarde : oefenen, oefenen en nog eens oefenen (drillen is hier een beter woord). Dus met één dagje cursus - bij een professional of vrienden onder mekaar, daar spreek ik me niet over uit - ben je er niet vanaf.
Ofwel heeft AQ niet genoeg getraind en is ie, al dan niet figuurlijk, op z'n muil gegaan, ofwel weet ie gewoon niet wat je kan bekomen door doorgedreven training én onderhoud. En je op die manier uitspreken, beschuldigingen compris, associeer ik dan weer met onversneden domheid.
Wel, wij zien beroepsmatig dat dit wél veel scheelt, dat dit wél levensreddend kan zijn, zowel voor dat van jullie als voor het onze. En het onderkennen hiervan wijst mij eerder op het misdadige gedrag van jou dan dat wat jij lesgevers aanwrijft.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Deze discussie komt met de regelmaat terug en ik denk dat ze het nooit zullen snappen....Relax schreef:Sjust, Bob, ik dacht hier eveneens in die zin op te reageren.Bob schreef:'k Ga er ook geen welles-nietes van maken, behalve dan voor dit ene aspect : ik weet (uit beroepshalve ondervinding) dat een mens zich wél standaardreacties kan aanleren om in panieksituaties (aan)gepast te reageren. Eén grote voorwaarde : oefenen, oefenen en nog eens oefenen (drillen is hier een beter woord). Dus met één dagje cursus - bij een professional of vrienden onder mekaar, daar spreek ik me niet over uit - ben je er niet vanaf.
Ofwel heeft AQ niet genoeg getraind en is ie, al dan niet figuurlijk, op z'n muil gegaan, ofwel weet ie gewoon niet wat je kan bekomen door doorgedreven training én onderhoud. En je op die manier uitspreken, beschuldigingen compris, associeer ik dan weer met onversneden domheid.
Wel, wij zien beroepsmatig dat dit wél veel scheelt, dat dit wél levensreddend kan zijn, zowel voor dat van jullie als voor het onze. En het onderkennen hiervan wijst mij eerder op het misdadige gedrag van jou dan dat wat jij lesgevers aanwrijft.

-
Relax
En elke keer ben ik zo loemp om tegen beter weten in toch te proberen...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Dat komt omdat ge een goed hart hebt en dat je mensen wilt behouden voor stommiteiten....Relax schreef:En elke keer ben ik zo loemp om tegen beter weten in toch te proberen...
Maar wat helpen kaars en bril....

Der zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders. Niet iedereen wil met de kegels kunnen goochelen, héFrank K schreef:Deze discussie komt met de regelmaat terug en ik denk dat ze het nooit zullen snappen....

-
GS1995
.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
-
xantingo
- Contacteer:
Je kan natuurlijk altijd eens informeren bij collega-motorrijders die cursussen gevolgd hebben...GS1995 schreef:Weeral juist, met die nuance dat er een immens verschil in het niveau van de rijopleidingen die hier te lande worden aangeboden (en gemakkelijkheidshalve neem ik Nl daarbij). Helaas kan je meestal pas na betaling en na afloop van de cursusdag evalueren of je inderdaad iets hebt bijgeleerd dan wel of de zoveelste pseudodeskundige je gewoon x aantal euro's armer heeft gemaakt.AdventureQ schreef:Het cursusje volgen bij deze of gene instructeur, dat hangt ervan af.
Ik was ook zinnens om een cursus te gaan volgen, heb hier en daar een licht opgestoken en mede op aanraden van een collega besloten om binnen enkele weken Johan DB te gaan lastigvallen.
Ik had nog enkele adressen gevonden (zoals WimLT terecht opmerkt zit je mailbox in het voorjaar vol met reclame), maar daar kreeg ik minder goede commentaren over...
Voor degenen die meewillen: 17 mei, en voor zover ik kan zien op de website is er nog plaats...
...R1200RT... Re: Bochtentechniek-ritje
Heb ik ook al eens gedaan. Toffe gastxantingo schreef:Voor degenen die meewillen: 17 mei, en voor zover ik kan zien op de website is er nog plaats...

WimLT schreef:Heb ik ook al eens gedaan. Toffe gastxantingo schreef:Voor degenen die meewillen: 17 mei, en voor zover ik kan zien op de website is er nog plaats...
Van de 6 deelnemers waren er 4 bmw's en er is maar ene moto kapot gegaan
dewelke?JohanDB schreef:WimLT schreef:Heb ik ook al eens gedaan. Toffe gastxantingo schreef:Voor degenen die meewillen: 17 mei, en voor zover ik kan zien op de website is er nog plaats...
Van de 6 deelnemers waren er 4 bmw's en er is maar ene moto kapot gegaan![]()
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
-
xantingo
- Contacteer:
't Was geen BMW...
Voor wie eens wil raden: klik hier om de deelnemers te zien passeren en haal er de pechvogel uit...
Voor degenen die ook geïnteresseerd zijn: de dag is voorbij gevlogen, het vertrouwen in de moto en mezelf (en vooral in de combinatie van die twee) is met sprongen vooruit gegaan.
Ook al omwille van oefeningetjes waar geen foto's van gemaakt werden...
Ik ga alleszins nog eens in de lijst met opleidingen snuisteren bij Johan
.
Voor wie eens wil raden: klik hier om de deelnemers te zien passeren en haal er de pechvogel uit...
Voor degenen die ook geïnteresseerd zijn: de dag is voorbij gevlogen, het vertrouwen in de moto en mezelf (en vooral in de combinatie van die twee) is met sprongen vooruit gegaan.
Ook al omwille van oefeningetjes waar geen foto's van gemaakt werden...
Ik ga alleszins nog eens in de lijst met opleidingen snuisteren bij Johan
't Is niet mijn gewoonte om zomaar mensen te bewieroken, maar de waarheid heeft zijn rechten: Johan is inderdaad nen toffe mensWimLT schreef:Heb ik ook al eens gedaan. Toffe gast
...R1200RT... Re: Bochtentechniek-ritje
Alij 't was den FJR
Volgens mij ergens een probleem in die sekwentiële bak. Toch iets raar trouwens zo'n koppeling die je zelf niet in de hand hebt
Volgens mij ergens een probleem in die sekwentiële bak. Toch iets raar trouwens zo'n koppeling die je zelf niet in de hand hebt
-
John
- Contacteer:
Bochtentechniek-ritje of niet maar als ik ze hier bezig zie heb ik toch weer goesting om te gaan kegelen!
http://www.youtube.com/watch?v=kFOq4Rjh ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=kFOq4Rjh ... r_embedded