RIP

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
J-P
Contacteer:

Re: RIP

Bericht door J-P »

Mijn 1200 is nog steeds niet klaar, er is een volledig nieuw onderblok gemonteerd ("coulance" van BMW) met uitzondering van de linker kop, die wordt hergebruikt (tegen mijn goesting) en de kosten van de dealer zullen wij moeten betalen (nog meer tegen mijn goesting). Het wachten is nu op de kleppen. Ondertussen staat de motor al een maand bij de dealer. En inderdaad, het en plein publique dingen zeggen is niet voordelig, het werkt eerder tegen dan mee.

Wat mij nog het meest irriteert is dat noch BMW noch de dealer het interessant lijken te vinden om te weten WAAROM dit blok is stuk gegaan. Ik wil weten waarom het kopat is gedraaid, fout BMW of fout dealer of gewoon brute pech, maar ze willen blijkbaar pappen en nathouden.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Dat moet hatelijk zijn, waarom moet zoiets zolang duren?
Sterkte.. :-(

Ik hou m'n hart vast als mijne GS veel kilometers zal gemaakt hebben ( rij gelukkig maar 11000 kms/jaar) :wink:
I like my bike!!
mecapuet

Bericht door mecapuet »

JP, wat de oorzaak is had ik ook graag geweten.....voor er een 1200 in mijn garage komt.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Yja, triest dat BMW niet meer verantwoordelijkheid wil nemen, en dat de dealer niet meer aan klantenbinding wil doen. Mij lijkt 't dat zoiets volledig kosteloos voor de klant moet opgelost worden!

J-P, nu ga je toch niet meer bij diezelfde dealer gaan, me dunkt dat een ommetje naar een andere (lees: serieuzere) dealer nu toch opportuun is? Wat vindt je baas van dit geknoei eigenlijk?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ik mag er verder niets meer over zeggen op openbare forums. Ik zal prive wel zeggen wat ik ervan vind. :roll:

Afbeelding
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Sleetie

Bericht door Sleetie »

Mij lijkt 't dat zoiets volledig kosteloos voor de klant moet opgelost worden!
?????????????????
Het is dus volgens u de dealer die voor de kosten moet opdraaien?

Welk een belachelijke redenering

Hoe dat je nog niet zegt dat iemand die uit de bocht gaat moet gaan reclameren bij de bandencentrale?

Zolang er geen verklaring is van HOE dit is kunnen gebeuren of WAAROM vind ik niet dat de dealer daar voor moer opdraaien.

Sorry het doet zeer om te zeggen maar "pech voor de klant"

En wat die klantenbinding betreft : hoeveel GS-en zijn er nu ook weeral verkocht?
Niet content van BMW : verkoopt uwen boel en koopt iets dat je dan wel vertrouwd!

Persoonlijk zou ik niet gaan "klagen" bij mijn dealer maar eerder samen met hem naar een serieuze en eerlijke oplossing zoeken voor alletwee. bvb klant betaald werkuren en dealer zorgt samen met BMW vooe andere motor.
Schrijf eens een brief naar BMW duitsland, de hoofdzetel. :roll:
Kijk eens wat hun reactie is.

Ik kan heel goed geloven dat J-P beter zwijgt. Zoals ik al eerder heb gezegd moet je er rekening mee houden dat dealers ook maar mensen zijn en dat zij ook gevoelens hebben. Het zijn trouwens allemaal klanten van de dealer die hier juist meelezen! Denk je dat je de goei dingen gaan onthouden van al dat hier geschreven wordt? Eers uw dealer opnbaar gaan verwijten en dan verwachten dat hij u "gratis" gaat helpen. dat is het zelfste zeggen als: "doe keer uw muile open da'k er kan in pissen"
Beetje serieus blijven heren.

Greetz Sleetie
Smullie
Contacteer:

Bericht door Smullie »

Sleetie schreef:
Mij lijkt 't dat zoiets volledig kosteloos voor de klant moet opgelost worden!
?????????????????
Het is dus volgens u de dealer die voor de kosten moet opdraaien?

Welk een belachelijke redenering

Hoe dat je nog niet zegt dat iemand die uit de bocht gaat moet gaan reclameren bij de bandencentrale?

Zolang er geen verklaring is van HOE dit is kunnen gebeuren of WAAROM vind ik niet dat de dealer daar voor moer opdraaien.

Sorry het doet zeer om te zeggen maar "pech voor de klant"

En wat die klantenbinding betreft : hoeveel GS-en zijn er nu ook weeral verkocht?
Niet content van BMW : verkoopt uwen boel en koopt iets dat je dan wel vertrouwd!

Persoonlijk zou ik niet gaan "klagen" bij mijn dealer maar eerder samen met hem naar een serieuze en eerlijke oplossing zoeken voor alletwee. bvb klant betaald werkuren en dealer zorgt samen met BMW vooe andere motor.
Schrijf eens een brief naar BMW duitsland, de hoofdzetel. :roll:
Kijk eens wat hun reactie is.

Ik kan heel goed geloven dat J-P beter zwijgt. Zoals ik al eerder heb gezegd moet je er rekening mee houden dat dealers ook maar mensen zijn en dat zij ook gevoelens hebben. Het zijn trouwens allemaal klanten van de dealer die hier juist meelezen! Denk je dat je de goei dingen gaan onthouden van al dat hier geschreven wordt? Eers uw dealer opnbaar gaan verwijten en dan verwachten dat hij u "gratis" gaat helpen. dat is het zelfste zeggen als: "doe keer uw muile open da'k er kan in pissen"
Beetje serieus blijven heren.

Greetz Sleetie
Den dealer heeft geen productiefout gemaakt he, BMW wel, dus zou je eerder verwachten dat BMW de schade vergoedt... :shock:
Moest het nu nog een alleenstaand probleem zijn, maar dat is het niet en er is ook nog geen reden voor gevonden, laat staan een oplossing.
BMW heeft nu eenmaal een reputatie van heel goede motoren te hebben en daarom betaal je ook zoveel geld voor een brommer met wowfactor...
Ze geven toe dat ze aan kwaliteit hebben ingeboet door de druk om meer te produceren op minder tijd, en nu geven ze ook indirect toe dat ze in fout zijn, want ze vervangen de motor, dus waarom zou de klant dan daar voor moeten opdraaien?

Anderzijds kan je ook wel zeggen dat je 80000km heeeeeeeeeel goedkoop hebt gereden als je nu een nieuwe motor krijgt voor enkel de prijs van de werkuren... Maar dat is slechts een pleister op de wonde... :roll:
GS staat voor geil speelgoed
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Sleetie schreef: {dom gezwets}

Greetz Sleetie
Dat 'pech voor de klant' gaat er bij mij niet in. Voordat er resoluut 'Nee' wordt verkocht moet eerst eens uitgezocht worden wat de oorzaak is. Het feit dat het vaker gebeurt geeft aan dat het wel eens een verborgen gebrek of zelfs een ontwerpfout zou kunnen zijn. En zoiets mag je nooit voor rekening van de klant laten komen....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
jovdt

Bericht door jovdt »

@j.p.Wat jij denkt en niet mag zeggen ....zegt eigenlijk al meer dan genoeg.Ik wil alleen dit nog even kwijt. Tot een kleine 10 jaar geleden kreeg je echt service en waar voor je geld.(nieuwe remschijf ,nieuwe blokken....)nooit problemen in de garantie periode tot zelfs ver erbuiten.Toen bij een vorige gs1100 de steun aan de versnellingsbak brak na 50 000km en 4jaar oud werd alles onder garantie vervangen zonder gezeur.Ook al lag de schuld deels bij ons door verkeersdrempels te snel te nemen en af en toe een stuk onverhard erdoor te jagen...Toen koos je bewust voor B.M.W. Met mijn 1150GSA VAN 2002 begon de kentering het roesten was oppervlakkig...het afbladeren niet ernstig genoeg...Het verhaal van de 1200 hoeft niet meer ...je leest het overal.Ik zou zeggen doe zo voort B.M.W. en het probleem lost zichzelf wel op.
@j.p. met onrechtstreekse druk je monddood maken dat is voor mij meer dan een brug te ver.
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Smullie schreef:Den dealer heeft geen productiefout gemaakt he, BMW wel, dus zou je eerder verwachten dat BMW de schade vergoedt... :shock:
Je koopt een motor bij de dealer, niet bij de BMW fabriek. De dealer is dus jouw aanspreekpunt voor garantiezaken, niet BMW AG en ook niet BMW Belux of BMW NL. Of de dealer de schade / kosten op zijn beurt bij de importeur kan neerleggen is - hoe hard het ook klinkt - zijn zaak.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

@Sleetie: dus als een constructeur een ontwerp-, of productiefout heeft gemaakt, en de motor draait in de soep na hoop en al twee jaar intensief gebruik en regelmatig onderhoud, dan vindt gij dat 't uw fout is :shock: :?: :shock:

Man toch, gij zijt de perfect klant, mocht 'k zelfstandige zijn, 'k zou content zijn met mensen als u, want die betalen toch maar stilzwijgend en jaknikkend.

Wel, ik ben niet zo.

Als ge veel geld betaald aan ne moto, goed geld hé, wel dan verwacht ik ook dat ik een goede moto krijg. Niet één waar de motor na twee jaar in de soep draait, en waarvoor ik dan nog is enkele duizenden €'s mag neertellen om er weer mee op de baan te komen zonder vertrouwen. Ahja, zonder vertrouwen, aangezien ze (en dan bedoel ik BMW zelf, niet de dealer) niet eens de moeite doen om een volledig nieuw blok ter beschikking te stellen en 't ouwe blok ter analyse meenemen. Daaraan alleen al zie je BMW liever gewoon dit "akkefietje" wil stilzwijgend oplossen, en 't niet serieus neemt met de oorzaak te onderzoeken.

Trouwens, denkt ge nu echt dat dealer hiervoor niet verzekerd is, als ge in de GB een pallet lampen omverloopt, moet ge die ook betalen ofzo :?:
De dealer moet maar is met z'n collega's in respectievelijk NL en/of B een klapke doen, en samen met een dossier naar de invoerder, of BMW D stappen.
Zoals ®win zegt, ik koop m'n brommer bij de dealer, en als er miserie mee is zal hij 't weten, 't is zijn job om er verder mee te gaan, anders vraag ik me af waarom we de (al dan niet aanzienlijke) winstmarge voor een dealer bij verkoop van nieuwe brommers nog betalen.

Soit, mijn gedacht, en verder even goeie vrienden :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

mecapuet schreef:JP, wat de oorzaak is had ik ook graag geweten.....voor er een 1200 in mijn garage komt.
Gr, meca.
Als ge uwe GSA ooit weg doet, ge kent mij hé :mrgreen: :wink:
GS1995

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Het feit dat er ondertussen toch al een tiental R1200's dit probleem hebben, het afbreken van de uitlaatkleppen aan de rechtercilinder, allen aan dezelfde cilinder, sommigen met veel en anderen met weinig km's :!:

Of is dit dan nog altijd toeval :roll:

Het zou zelfs zo zijn dat de Nederlandse Politie al hun motoren met de 1200 boxer aan de kant heeft gehouden, omdat er bij hen ook al twee in de soep gedraaid zijn. Idd, niet alleen GS'en hebben dit probleem blijkbaar.

Nog altijd toeval :?:

Ik denk 't niet meer. En als 't geen toeval is, dan kan 't niet anders zijn dan ofwel een productie of montagefout, ofwel een verkeerde tollerantie van de uitlaatkleppen, en da's dan ook weer BMW's verantwoordelijkheid, want zij bepalen welke tollerantie aanwezig moet zijn.

En nog zo iets, als men tegenwoordig al begint te zeggen dat 't zijn eigen schuld is dat iets stukgaat omdat m'n verdorie een stukje off-road (lees: gravelpad, niet erger dan een oprit in kiezelsteentjes) heeft gedaan, waarom profileert BMW de GS dan als ultieme reisenduro?
In 't woord enduro zit imho nog altijd 't woord enduro, of lees ik dit verkeerd :?:
Als men bij BMW zegt dat m'n zijn moto afragt, en ermee beult, dan vraag ik me af wat zij hieronder verstaan. Ik heb al enkele off-roadritjes gedaan, nog nooit heb ik hierbij m'n GS op z'n zij moeten leggen, zo zwaar zal dat off-road wel niet zijn zeker.
Dat men bij mij dan nooit afkomt dat ik m'n GS heb misbruikt hoor, andes had ik evengoed een S of ST kunnen kopen, daarmee kunt ge ook de Assieta rijden :-P

Ach, ik begin er stilaan moedeloos van te worden, BMW maakt miljarden winst, is te lomp om dit op een klantvriendelijke manier op te lossen, of 't interresseert hen gewoon niet, vanuit hun ivoren toren, en dit wordt gewoon mogelijk gemaakt omdat sommigen ondanks de starre houding van bovenaf dit nog altijd als normaal ervaren :roll:

Had men dit bij de autoafdeling gehad, 't was allang moord en brand geweest, maar hier niet, nee, BMW, da's toch een überprodukt onder de motorfietsen, en als BMW-rijder toegeven dat je (veel te) duur betaalde motor eigenlijk technisch niet zo über is, da's gezichtsverlies, en dat mag blijkbaar niet. En waarom heb ik dan een BMW, wel, voor je 't kan vragen, omdat 't rijwielgedeelte zo fantastisch geod is dat je bijna, en ik zeg bijna, al de rest zou vergeten.

Djeezes, wat een mentaliteit :puker:

Soit, nog altijd even goeie vrienden hoor, gewoon m'n mening geventileerd, en m'n hart gelucht :clown:

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Opa

Bericht door Opa »

GS1995 schreef:Gemakkelijkheidshalve neemt een meerderheid hier aan dat het mankement aan de motor van J-P wel degelijk te wijten is aan een constructiefout. Mag ik vragen waarop zij zich concreet baseren? (en kom aub niet af met het topic uit de Engelse pers, want dat gaat helemaal NIET over kapotgeslagen kleppen).
Tot duidelijk is wat in dit specifieke, individuele geval de oorzaak is vind ik de regeling die BMW heeft uitgewerkt gerust aanvaardbaar, en als BMW niet echt aanstalten maakt om de oorzaak te proberen achterhalen is er niets dat J-P (in feite diens werkgever, want het gaat om een motor die is ingeschreven op de rijschool) belet een onafhankelijk deskundige aan te stellen. Wat de afwikkeling betreft vermoed ik dat het in Nl niet anders zal zijn dan in Belgie: wie ongelijk heeft betaalt de kosten.
De enige reden die ik kan bedenken om niet de oorzaak te zoeken is dat je al weet wat de oorzaak is en dat niet bekend wil maken. Dan kan BMW zijn onderhandelingspositie sterk houden en zeggen dat "uit coulance" een doekje voor het bloeden gegeven wordt. :-( :-(
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Dat is wat ik denk, Opa.
J-P

wemalo

Bericht door wemalo »

Dat is ook m'n gedacht. BMW weet maar al te goed wat de oorzaak is. En bij voorgaande problemen wisten ze het ook maar al te goed. De tactiek is steeds dezelfde geweest de afgelopen 10 jaar: ontkennen, het 'probleem' toeschrijven aan toeleveranciers, desnoods een persoonlijke regeling treffen, ... Toegeven = imagoverlies.

Natuurlijk is het fijn rijden met een boxer. Maar het is nog fijner als je een zéér goede dealer hebt.
one-one

Bericht door one-one »

imagoverlies....toegeven is verliezen...slechte publiciteit???
Ik denk niet dat BMW wakker ligt omdat er en paar tiental personen op een forum hun gedacht zeggen en waarvan zij denken dat er dan ook nog de helft pipo's bij zijn(en misschien hebben ze nog gelijk ook als iemand schrijft dat de inrijperiode niet nodig is en je vb een paar km vollen bak rijdt tot in het rood en daarna nieuwe olie op doen en klaars is Kees) temeer kunnen onze Duitse "vrienden" nog de helft niet verstaan wat er hier geschreven werd...
en...
er is een deftige regeling getroffen .....
vb...
ik heb dit artikel op het forum gelezen en ik bied me aan bij een BMW dealer (vergeet niet dat er bijna of geen zijn die lezen wat er hier geschreven wordt)....antwoord BMW...
die man heeft 80.000km gereden op 2 jaar ....niemand weet hoe hij er mee gereden heeft...vb snel optrekken met een koude motor...wheelies...beulen met het machien en alles er uit halen.....maar toch komen we de klant tegemoet en hebben een nieuw motorblok gegeven....dit is toch goed? of niet? en wat denk je dat de klant zal zeggen?
ride with pride
one-one
gsa 1150
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

... Ik denk niet dat BMW wakker ligt omdat er en paar tiental personen op een forum hun gedacht zeggen ...
Iemand is BMW en die iemand heeft ervoor gezorgd dat er monden werden gesnoerd...
... die man heeft 80.000km gereden op 2 jaar ....niemand weet hoe hij er mee gereden heeft ...
Dezelfde man heeft zich welgeteld 9 keer moeten melden bij de dealer voor zijn periodieke beurten.
In mijn optiek getuigt het van een ernstige mate van onprofessionaliteit als zo'n dealer dan geen idee heeft hoe er met de motorfiets is omgesprongen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
GS1995

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
Bananatuffer

Bericht door Bananatuffer »

ik had het totaal anders aangepakt, en de dealer al lang advocaatsgewijs met de neus op de feiten gedrukt ("gemeld probleem 'vergeten' te herstellen, meneer?"). De zaak van J-P is ijzersterk omdat ie alles mooi op papier heeft, en de problemen ruim op voorhand gemeld heeft...
Ik weet haast zeker dat de rechtsbijstandverzekering van de dealer eieren voor haar geld kiest (een uur advocaat is een stuk duurder dan een werkplaats-uur), en een veel betere minnelijke schikking voorstelt lang voor we voor de rechter staan.
Alain GS

Bericht door Alain GS »

Tjongejonge,
als ik dat zo allemaal lees... . :cry:

Ik ben en blijf -ontdanks een paar serieuze en minder ernstige gebreken op m'n vorige GS- nog altijd erg fan van het blauw-witte label uit München ... :oops: ... maar ben toch blij en gerustgesteld dat ik voor m'n nieuwe fiets een garantieuitbreiding naar vier jaar heb geopteerd voor slechts 315 € meerprijs !

Ik ga nu niet gaan verlangen dat die 315 € op termijn gaan renderen, maar integendeel dat ze zowel voor BMW als voor mij het bewijs zullen leveren dat er na vier jaar bollen geen noemenswaardige mankementen zijn opgetreden,en dat die 315 € slechts voor een vier jaar durende gemoedsrust hebben gezorgd en niet voor geloop en gedoe naar de BMW Motorrad-dealer, ook al vallen werk en stukken niet te mijnen laste :-| . Time = money after all :!: !

Quote - unquote ! :wink:
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
John
Contacteer:

Bericht door John »

Slechts 315 eurokes zeg je dan! Wat ik me dan afvraag...bij enkele oosterse automerken krijg je zonder één eurocent te betalen 7 jaar garantie op de degelijkheid van hun produkt. Bij veel europeese merken mag je betalen als je een iets langere garantie wil. Evengoed voor wasmachienes hoor. Het hoeven geen motors of autokes te zijn.
Raar he!
Alain GS

slechts

Bericht door Alain GS »

John,

"slechts" stond hier dan ook cursief geschreven, hé, maar dat had je waarschijnlijk niet opgemerkt 8-) .
Ik vind dat ook veel geld, hoor, maar beter dat bedrag nu meer te betalen dan misschien 1.000 of 2.000 € bij een gebroken versnellingsbak of stuk gegaan motorblok. En wat betreft die zevenjarige garantie van bepaalde oosterse automerken, daar wil ik de kleine lettertjes nog wel eens van lezen, hoor !
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
John
Contacteer:

Bericht door John »

Die slechts had ik wel degelijk opgemerkt. En wat die kleine lettertjes betreft; 7 jaar of 100.000Km. Dus...
Plaats reactie