steken van een wiek cursus

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dirk Pauwels

Re: steken van een wiek cursus

Bericht door Dirk Pauwels »

J schreef:....ook aan langdurige iets hogere snelheid geen probleem. +- 80 / 90km/u
Wauw, 80 / 90km/u, gij durft, snelheidsmaniak..... :grin:
Met zo'n wiek kun je gerust nog duizenden km's rijden aan heel wat hogere snelheden.....Bij een relatief nieuwe band zou ik achteraf een paddestoel laten steken, maar bij een bandje dat over halfweg is is het de moeite niet.
Het (originele) bandenrepair setje van BMW kun je best heel ver weg gooien en snel zo'n RAD setje aanschaffen, de pluggen trekken op niets en de vijl/plugijzer valt niet met te werken. Ik heb al meerdere keren wieken gestoken met mijn eigen oude setje, telkens met zeer goed resultaat....
Alleen op een GS800 zul je iets anders moeten vinden (schuimbusje) want daar zit een binnenband in tot mijn grote verbazing :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
luc boxer

Bericht door luc boxer »

J zijn 1 staat iets lager, hem kennende zal dat wel +-180/190km/u moeten zijn
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Lid BMW MC Vlaanderen
J
Contacteer:

Bericht door J »

:twisted: :wink:
't vollek va Gùùk red ùùk........
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Effe dit topic weer naar boven halen...

Ik was destijds van plan Iron Gonzo's wiek-cursus bij te wonen doch wegens omstandigheden niet gelukt...

Soit, in mei dit jaar gingen we naar de Eiffel-Vogezen-Tsjechië en heb ik zo'n banden-reparatie-setje-in-een-zakje gekocht, enkele vette bruine wieken en 3 gaspatronen en nog wat spul...gelukkig niet nodig gehad tot daarnét...telefoontje van Schalkse...of ik niet een motorrijder kon helpen met lekke band op de Brusselse Ring -aangezien ik in de buurt woon...- 10' later was ik al ter plaatse, fluo hesje aan, oranje zwaailamp op dak van mijn auto en bandensetje mee...

Gat netjes uitgefreesd, vette bruine wiek erin (extra lijm opgedaan), terugtrekken en 15' laten drogen (zéér belangrijk!), stukje wiek afsnijden, dan enkele gaspatronen d'rin en we konden tot de eerste afrit gaan (band was niet erg hard eigenlijk met die patronen), €0,50 in de banden-oppomp-machine (betalen voor lucht!) en 2.9bar d'rin, speeksel op de wiek en géén belletjes...de man kon nu verder richting Eupen!

Conclusie => a/een mini-compressor is eigenlijk aan te raden b/na plaatsing wiek zéker 15' wachten opdat de lijm kan harden en c/ 't is zo moeilijk nie :mrgreen:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
keonies

Bericht door keonies »

Dus de wiek er eerst volledig doorsteken en dan half terugtrekken ?
http://www.koenenkirsten.be
R1200GS => Slovenië + Corse 2006, Ierland + Provence 2007, Maroc 2008, Noorkaap 2009, Iceland 2010
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

keonies schreef:Dus de wiek er eerst volledig doorsteken en dan half terugtrekken ?
nee de wiek er insteken tot ze nog ongeveer 1 a 1.5Cm zichbaar is
dan naald er terug uittrekken
de wiek blijft zitten. :!:
de overgebleven eindjes dan met scherp mesje afsnijden tot zo een 2a3mm boven de bandopervlakte.

kijk eens naar de foto's hier op de pagina, dan zie je hoe het moet :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo

Re: Voila hier zijn de foto's

bougimain schreef:En ik zet geene comentaar bij want gonzo heeft het al gedaan bij zijn foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En hier is hij dan de Fameuze mascotte
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vrie wenkbrauwen zeg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan hier het Brollekot van Bart
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan een nieuw geheim wapen van Bart
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voila dit zijn ze allemaal

Prettig Weekend aan allen :wink:
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
mecapuet

Bericht door mecapuet »

(s)Campi Di Pampi schreef:Effe dit topic weer naar boven halen...

Ik was destijds van plan Iron Gonzo's wiek-cursus bij te wonen doch wegens omstandigheden niet gelukt...

Soit, in mei dit jaar gingen we naar de Eiffel-Vogezen-Tsjechië en heb ik zo'n banden-reparatie-setje-in-een-zakje gekocht, enkele vette bruine wieken en 3 gaspatronen en nog wat spul...gelukkig niet nodig gehad tot daarnét...telefoontje van Schalkse...of ik niet een motorrijder kon helpen met lekke band op de Brusselse Ring -aangezien ik in de buurt woon...- 10' later was ik al ter plaatse, fluo hesje aan, oranje zwaailamp op dak van mijn auto en bandensetje mee...

Gat netjes uitgefreesd, vette bruine wiek erin (extra lijm opgedaan), terugtrekken en 15' laten drogen (zéér belangrijk!), stukje wiek afsnijden, dan enkele gaspatronen d'rin en we konden tot de eerste afrit gaan (band was niet erg hard eigenlijk met die patronen), €0,50 in de banden-oppomp-machine (betalen voor lucht!) en 2.9bar d'rin, speeksel op de wiek en géén belletjes...de man kon nu verder richting Eupen!

Conclusie => a/een mini-compressor is eigenlijk aan te raden b/na plaatsing wiek zéker 15' wachten opdat de lijm kan harden en c/ 't is zo moeilijk nie :mrgreen:
Dat hedde gij goed gedaan, want hij is in de Eifel geen gram af gegaan....El Staff, (Nico) dankt u hier voor.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

...ik lees hier vanalles en nog wat, maar wat ik niet zie is het 'afbranden' van die wieken...

ik heb dit ooit eens gezien toen ze in een garage een wiek staken in m'n achterste (band): insteken, priem terugtrekken en het uistekende gedeelte aansteken en af laten branden... is dit dan geen goed systeem?
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

afbranden
Doe ik ook altijd :!:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Patrick V

Bericht door Patrick V »

(s)Campi Di Pampi schreef
(band was niet erg hard eigenlijk met die patronen)
Dat is normaal hé. In die patronen zit ongeveer 1kg druk. Als je patronen (met 1Kg druk) gebruikt kan je in je band niet meer druk zetten dan er in de patronen aanwezig is nl +/- 1Kg (ook al zou je 50 patronen gebruiken).
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Herman1200RT

Bericht door Herman1200RT »

Patrick V schreef:(s)Campi Di Pampi schreef
Dat is normaal hé. In die patronen zit ongeveer 1kg druk. Als je patronen (met 1Kg druk) gebruikt kan je in je band niet meer druk zetten dan er in de patronen aanwezig is nl +/- 1Kg (ook al zou je 50 patronen gebruiken).
Drukpatronen worden ook gebruikt bij fietsen.Koersbandje:1 patroon 16gr. is goed voor ong. 8 bar.
Waarschijnlijk voor een motoband heb je met 4 a 5 patronen voldoende.

Herman
Werner Von C.
Contacteer:

Patrick V schreef:(s)Campi Di Pampi schreef
Je bedoelt dus dat er op een bepaalt moment "tegendruk" ontstaat door de eerder in de band ehhh gepompte lucht met het eerste patroon ?

Maar het volume van zo'n band kan toch niet zo klein zijn dat je er slechts 1bar druk in kan pompen, of vergis ik me ?
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

tweecilinderke schreef:
afbranden
Doe ik ook altijd :!:
Ik ook :shock: De wiek zelf zie je dan eigenlijk niet meer direct zitten :-P

Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Patrick V

Bericht door Patrick V »

Je bedoelt dus dat er op een bepaalt moment "tegendruk" ontstaat door de eerder in de band ehhh gepompte lucht met het eerste patroon ?
Inderdaad, ik zeg niet dat je met een patroon genoeg hebt om je band te vullen (hangt af hoeveel er uit is) maar je kan met een patroon niet meer druk in je band zetten dan de druk die in de patroon aanwezig is.
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Iron Gonzo

inderdaad 8-)
TRIUMPH TROPHY SE
J
Contacteer:

Bericht door J »

bij mij is het nu al de derde wiek op de zelfde plaats. De band blijft lucht verliezen. Het is minimaal, mar toch teveel om hem te laten zitten.
Het gat zit op een moeilijke plaats. het zit deels in een groef en deels op het loopvlak.

Mijn nieuwe banden zijn besteld en liggen te wachten tot mijn bandenboer in Ninove uit verlof is, dus nog 8dagen pompen.
De nieuwe banden zijn Trail attack van continental. De Battlewings hebben hun dienst gedaan 17K en goed bevonden op het droge.

Voila,
het steken van de wiekcursus heeft alleszinds goed geholpen, en ik heb er een superhandige compressor aan overgehouden. :wink:

J
Rone

Bericht door Rone »

J schreef:De Battlewings hebben hun dienst gedaan 17K en goed bevonden op het droge.
Dit snap ik toch nie goe ... Mijn Bridgestones hebben 9300 km en zijn binnenkort aan vervanging toe.

Afbeelding

Afbeelding
R 1200 GS LC '13 en G 650 X Challenge '08

Website Afrikareis
Werner Von C.
Contacteer:

Rone schreef:
J schreef:De Battlewings hebben hun dienst gedaan 17K en goed bevonden op het droge.
Dit snap ik toch nie goe ... Mijn Bridgestones hebben 9300 km en zijn binnenkort aan vervanging toe.
De J is dan oek een klein mannekke en die wegen navenant evenveel (-of weinig)...minder gewicht, minder slijtage, ander wegdek-kwaliteit, andere rijstijl... :lol:
J
Contacteer:

Bericht door J »

ik rijd nooit rap en durf nog niet goed optrekken.

J
Werner Von C.
Contacteer:

:lol: :wink:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

(s)Campi Di Pampi schreef:
Rone schreef:
De J is dan oek een klein mannekke en die wegen navenant evenveel (-of weinig)...minder gewicht, minder slijtage, ander wegdek-kwaliteit, andere rijstijl... :lol:
Mijn battlewings hebben ook nie veel meer dan 10000km gedaan, hoe sommigen 17000km uit nen achterband halen is mij en raadsel...Ik weeg 75kg, rij meestal zonder duo en ongev 50/50 met bagage. Altijd op de voorgeschreven bandenspanning en sportieve rijstijl met respect voor mechaniek, sinds mijne GS1100 nooit meer dan 13000km uit een achterband gehaald...Ik denk dat sommigen hun banden echt tot op den draad op rijden....Eens de "harde" slijtagelaag bereikt is verliest de band bijna al zijn rijkwaliteiten,je kan dan mss nog 2000km verder rijden maar ik geef er de voorkeur aan om dan andere banden te steken ipv mij telkens te moeten ergeren aan de banden....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
J
Contacteer:

Bericht door J »

Dirk Pauwels schreef: Mijn battlewings hebben ook nie veel meer dan 10000km gedaan, hoe sommigen 17000km uit nen achterband halen is mij en raadsel... :scratch: :lol: Ik weeg 75kg, rij meestal zonder duo en ongev 50/50 met bagage. Altijd op de voorgeschreven bandenspanning en sportieve rijstijl met respect voor mechaniek, sinds mijne GS1100 nooit meer dan 13000km uit een achterband gehaald...Ik denk dat sommigen hun banden echt tot op den draad op rijden....Eens de "harde" slijtagelaag bereikt is verliest de band bijna al zijn rijkwaliteiten,je kan dan mss nog 2000km verder rijden maar ik geef er de voorkeur aan om dan andere banden te steken ipv mij telkens te moeten :geek: ergeren aan de banden....
raadsel: gewoon mee bollen totdat hij versleten is.
Ergeren aan banden: nog nooit gehad, hoe doe je dit? :wink:

J
Plaats reactie