Vering 1200 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

LOMAX

Bericht door LOMAX »

Ik ben blij dat jij blij bent dat zij blij is :wink:
Proficiat en nog veel lol ermee. Zal zeker geen probleem zijn. En die ronde punten, dat is telepatie: je denkt "rond punt", en de RT gaat reeds op één oor liggen.
Motorista7

Bericht door Motorista7 »

Gefeliciteerd, Ludo, met de nieuwe moto! Hoop dat jij en de duo er samen heel veel plezier mee/op zullen hebben!

Van 't weekend is het weer jullie alvast goed gezind! 8)
R1200R
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Gefeliciteerd Ludo, veilige kilometers gewenst!

Wellicht als mosterd na de maaltijd: mijn vriendin en ik wegen samen 160 kg en ik heb deze zomer een rit van ruim 7000 km gemaakt met 11 kg bagage in beide zijkoffers, 5 kg in de tanktas, 5 kg in de topkoffer. In totaal dus bijna 200 kilo.

De rit ging via de Franse kust (Bordeaux) door de Pyreneeën rechtdoor via Madrid naar Granada in Zuid-Spanje. Ik heb dus werkelijk alle soorten wegen gehad: met 140/150 jakkeren over de tolweg in Frankrijk, heel veel bochtige weggetjes door de Pyreneeën (verhard en onverhard) en toen weer met 160/180 over de lange, lange snelweg naar Granada en zijn klinkerstraatjes. Door de Sierra Nevada over heel smalle hobbelweggetjes bij 38 graden.

Wat ik je eigenlijk wil vertellen is dat de RT met het fantastische ESA zo goed is in te stellen dat ik geen moment last van mijn rug of zitvlak heb gehad. Hetzelfde geldt voor mijn vriendin, die als een prinses achterop zat. Dit jaar gaan we naar Italië, dwars door de Alpen, ik zie er naar uit!
Don't fix it if it ain't broken...
BMW - Ludo

Bericht door BMW - Ludo »

Update

We zijn pas terug van een weekje touren in Frankrijk. Mijn duo, de ruglijdster, heeft de eerste 600 km met de TGV afgelegd tot in Poitiers. Daarna hebben we nog 7 dagen gemiddeld 320 km/dag gereden. Tijdens de tocht nam mijn duo een dubbele dosis ontstekingsremmers en ze heeft relatief weinig last gehad van de rugpijn; nu, twee dagen later, is het veel minder. De vering voldoet aan de verwachtingen en vermoedelijk is de oorzaak van de rugpijn veeleer het lange 'stilzitten'.
Waarschijnlijk heb ik ook wel te 'kleine' en te 'kronkelige' wegen gekozen waardoor veel in eerste en tweede versnelling diende gereden te worden; als het dan ook nog steil omhoog of omlaag gaat gaat het schakelen altijd gepaard met schokken.
We kijken al uit naar een volgende tocht over iets makkelijker wegen.

groeten
ludo
Intruder
Contacteer:

Re: Vering 1200 RT

Bericht door Intruder »

BMW - Ludo schreef:Momenteel rijd ik met een Deauville en je zal er mij geen kwaad woord horen over zeggen. Samen met mijn vrouw heb ik er enkele zeer mooie reizen mee gedaan. De toestand van de rug van mijn vrouw is nu echter zo dat zelfs een ritje van 50 km een pijnlijke zaak wordt. Van reizen met de motor is er dan ook al een paar jaren geen sprake meer. Verleden week vroeg mijn vrouw mij, totaal onverwacht, of het met een andere motor toch niet zou mogelijk zijn opnieuw op reis te gaan.
Met bagage wegen we ongeveer 235 km, de vering van de Deauville kon, onder die omstandigheden, dan ook niet veel meer "veren" en gaf dan ook alle schokken door aan (vooral) de passagier. Volgens een collega motorrijder, die onlangs overgestapt is van een 1100 RT naar een GT, is de 1200 RT de meest comfortabele motorfiets. In één van de vergelijkende tests in M & T las ik echter dat de vering van de 1200 RT, bij het nemen van verkeersdrempels, wel eens hevige klappen kan doorgeven aan de passagier (de GT deed het ondanks dezelfde vering beter); ook op het forum heb ik één reactie gelezen die in dezelfde richting wees (ik zit de laatste dagen contstant op het forum, vraag me dus niet waar ik het gelezen heb).

Na deze lange inleiding mijn vraag: zijn er duos, die samen ongeveer 200 kg wegen, een reis van ongeveer 4000 km gemaakt hebben met veel bagage (je moet die bagageruimte toch benutten) met de nieuwe 1200 RT? En wat waren de ervaringen kwa vering?
ik had vroeger een intruder, nu een rt een wereld van vershil. mijn vrouw had altijd rugpijn, nu op de rt na een rit van spanje naar huis 1345 km op een dag. Zijn wij de dag nadien nog een ritje gaan maken met de club, geen rugpijn meer

mvg JP
na een jap een RT zalig is da
VFooR

Bericht door VFooR »

Wat ik hier nog niet gelezen heb is het feit dat je bv. kan opteren voor een kwalitatief hoogstaande schockdemper (bv. öhlins, wilbers of WP). Je kan bv. info vragen bij 'bikesetup'.
Dergelijke veren combineren een comfort met ultra strak rijden, ook met bagage van 200kg. Met zware belading zal een standaard veer wel eens doorslaan, met de harde klappen tot gevolg. Ik rijd nu öhlins dat is een behoorlijk verschil. Ik dacht comfort in te boeten...integendeel: comfort en strak rijden.

Succes met je bike.
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Plaats reactie