Horten en stoten

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

zet hem eens in eerste en laat hem tegen 3500 toeren lopen...


kijk nu eens naar je snelheid...


Tzal geen 50 km per uur zijn dat hij (sorry, ZIJ) rijdt.

enne....... zonder belasting (in neutraal dus) geef je geen gas natuurlijk :wink:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Denzel
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2007, 14:52
Locatie: Brugge

KFR

Bericht door Denzel »

Allemaal zeer interessant maar kan er mij iemand uitleggen wat KFR is ?

Sorry ben nog een puppy alst op BMW boxers aankomt.

Denzel
Life is a lesson, you'll learn it when your through.
fast
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:39
Locatie: grootebroek (holland)

Bericht door fast »

konstant fahr ruchlen.
oftewel als je een constante snelheid rijd met een laag toerental dat de moter gaat inhouden en dan weer gewoon dan weer inhouden. ook wel kamelen genoemd kijk maar een s hoe die beesten lopen dan weet je meteen wat ze bedoelen.
maar de grote boxers van bmw kunnen er last bvan hebben de een meer als de ander maar altijd wel wat.
bij de twin spark modelen schijnt het over te zijn.
ik hoop dat je zo genoeg info hebt.
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
zombie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 dec 2006, 01:48

Bericht door zombie »

Rijd met een r1100rt van 2000 en heb het het probleem van KFR eindelijk na jaren informatie zoeken en allerlei zaken uitgeprobeerd te hebben voor mij opgelost.
Ik zal de zaken eens opsommen en het zijn er heel wat.

1.vervang de gaskabels (zeker als ze ouder zijn dan 40000km.)
2.Perfecte synchronisatie (twinmax)
3.Perfecte kleppen speling (Met graden meter)
4.CO pot meter CO 2.5%
5.TPS 3.6 volt (rijker mengsel) staat fabriek af 3.07 volt.
6.Plaats BRISK bougies

Het meest effect geeft de TPS die zet het mengsel rijker en de bougies die het probleem uitvlakken.De rest versoepelt de zaak.

Ja injectie is geen goeie ouwe bing carburator.
Verwacht niet dat een dealer een perfecte synchronisatie en een perfecte klepspeling uitvoert.

Wat je zelf doet doe je meestal beter.

alléé ik hoop dat je er wat aan hebt.
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

zombie schreef: 5.TPS 3.6 volt (rijker mengsel) staat fabriek af 3.07 volt.
Mooie bijdrage maar hier volg ik niet :?
Ik weet dat op de rood/witte draad van de TPS connector tussen de 350 en 400mV wordt gemeten met gesloten gasklep...
Waar meet je die 3.6 Volt en hoe regel je die spanning ?
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
zombie
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 dec 2006, 01:48

Bericht door zombie »

:oops: Je hebt gelijk beste ,ik ben wat gemist in de eenheden moet 0.36 volt zijn dus 360mv .In ieder geval de TPS stond voordien 0.306 volt.
De motor heb ik nieuw gekocht en ik weet dat er nooit aan de TPS is gedraaid geweest.Vandaar mijn veronderstelling dat het af fabriek zo is.

Meet met een digitale voltmeter tussen massa en wit/rode draad met het contact aan ,motor stil ,gaskleppen dicht.
Steek een licht koper draadje in de stekker zodat je daar op kan meten.

De spanning verander je door de tps te verdraaien ,boutjes lossen en terug vastzetten.
Noteer ook de spanning voor je verdraait dan kan je nog altijd naar de oude situatie terug keren.

Ga , zoals jij ook zegt niet over de 400mv anders gaat de injectie in veilige mapping en zit je met een enorm benzine verbruik.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re:

Bericht door alfa »

zombie schreef::oops: Je hebt gelijk beste ,ik ben wat gemist in de eenheden moet 0.36 volt zijn dus 360mv .In ieder geval de TPS stond voordien 0.306 volt.
De motor heb ik nieuw gekocht en ik weet dat er nooit aan de TPS is gedraaid geweest.Vandaar mijn veronderstelling dat het af fabriek zo is.

Meet met een digitale voltmeter tussen massa en wit/rode draad met het contact aan ,motor stil ,gaskleppen dicht.
Steek een licht koper draadje in de stekker zodat je daar op kan meten.

De spanning verander je door de tps te verdraaien ,boutjes lossen en terug vastzetten.
Noteer ook de spanning voor je verdraait dan kan je nog altijd naar de oude situatie terug keren.

Ga , zoals jij ook zegt niet over de 400mv anders gaat de injectie in veilige mapping en zit je met een enorm benzine verbruik.
Wat zal injector dan doen ? verder open gaan per inspuiting of langer open blijven per inspuiting ?
Dus koude motor zal altijd een hoger ...mv aangeven dan bij warme.
Ik wil mij een beetje inleven in deze materie
BMW R1100R zonder KFR
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Horten en stoten

Bericht door Wiedewa »

Let wel, het draadje is 7 jaar geleden ?
MG Breva 850
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Horten en stoten

Bericht door Dirk Pauwels »

Wiedewa schreef:Let wel, het draadje is 7 jaar geleden ?
De posters rijden bijna allemaal al met Honda of Triumph ondertussen :grin: Geen KFR daar..... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Horten en stoten

Bericht door Synchro Bob »

Ik wil wel het gedeelte kleppen stellen en synchroniseren voordoen.
Regio Noord-Brussel
Altijd welkom.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Horten en stoten

Bericht door mecapuet »

Dirk Pauwels schreef:
Wiedewa schreef:Let wel, het draadje is 7 jaar geleden ?
De posters rijden bijna allemaal al met Honda of Triumph ondertussen :grin: Geen KFR daar..... :mrgreen:
:lol: :lol: :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Horten en stoten

Bericht door alfa »

Synchro Bob schreef:Ik wil wel het gedeelte kleppen stellen en synchroniseren voordoen.
Regio Noord-Brussel
Altijd welkom.
Toch bedankt , maar is allemaal volgens boekje gedaan.(R1100RT)
Ik wil graag weten hoe dit elektronisch werkt (op punt stellen van TPS)
Van ralenti naar zacht gas geven (stapvoets rijden )durft die wat bokken
VB. op ralenti in éérste kan die zonder gas geven stapvoets rijden .
Bij lichtjes gas geven komt er naar mijn vermoeden teveel lucht binnen en is de benzine inspuiting te laag( of vertrekt benzine in injector met te lage mV op TPS)
Is maar een bedenking.
BMW R1100R zonder KFR
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Horten en stoten

Bericht door Synchro Bob »

Dat fenomeen kan te maken hebben met de afstelling van de TPS. Het afstellen ervan kan ik ook voordoen. Is geen rocket science.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
aantzeetje
Berichten: 1221
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Horten en stoten

Bericht door aantzeetje »

Als ik me niet vergis kan je de TPS zelf soft resetten op volgende manier:
- contact aan
- 3 maal na mekaar gas langzaam helemaal open en dicht draaien
- contact af
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Horten en stoten

Bericht door Pol »

alfa schreef:
Synchro Bob schreef:Ik wil wel het gedeelte kleppen stellen en synchroniseren voordoen.
Regio Noord-Brussel
Altijd welkom.
Toch bedankt , maar is allemaal volgens boekje gedaan.(R1100RT)
Ik wil graag weten hoe dit elektronisch werkt (op punt stellen van TPS)
Van ralenti naar zacht gas geven (stapvoets rijden )durft die wat bokken
VB. op ralenti in éérste kan die zonder gas geven stapvoets rijden .
Bij lichtjes gas geven komt er naar mijn vermoeden teveel lucht binnen en is de benzine inspuiting te laag( of vertrekt benzine in injector met te lage mV op TPS)
Is maar een bedenking.
http://isatis.mecanique.free.fr/R1100_R ... 1MAI05.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bmwrt.com/faq/surge.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Horten en stoten

Bericht door Synchro Bob »

aantzeetje schreef:Als ik me niet vergis kan je de TPS zelf soft resetten op volgende manier:
- contact aan
- 3 maal na mekaar gas langzaam helemaal open en dicht draaien
- contact af
Eerst moet de uitgangsspanning van de TPS sensor wel gecontroleerd en/of bijgesteld worden.
Dan een reset van Motronic.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
petervlaanderen
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:00
Woonplaats: erpe-mere
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Horten en stoten

Bericht door petervlaanderen »

Hoy
Ben sinds enkele weken ook in t bezit geraakt van een boxer namelijk een 1150rt van 2002 singel spark
nu ervaar ik ook eens wat KFR is :-(
maar het rare is deze doet het alleen maar eens die op temperatuur is, koud is het een droom, meer eens op temperatuur............
ook na een korte stop, alles ok, maar eens volledig terug op temperatuur....
Heb een groot onderhoud gedaan ,
dus alle oliën
buogies
filters (ook benzine filter)
kleppen gesteld
gesynkroniseerd

geen resultaat

een ReCyclizer aan geschaft en deze geplaats op de sensor van de lucht filter
( in gebruiksaanwijzing spreken ze van "IAT sensor, denk dat ze luchtsensor bedoelen)

en als laatste heb ik nu de beide bougiekabels vernieuwd .

En toch blijft het terug komen!!!

iemand nog suggesties ?

peter
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Horten en stoten

Bericht door Dirk Pauwels »

Eens kijken of de bougiekabel rechts toevallig niet in de buurt van de kabel vd lambda sonde ligt. Die liggen best ver uit elkaar, bougiekabel stoort lambda blijkbaar.

Verder TPS op 380mv zetten. motronic resetten.

Eventueel eens testrit zonder code plug doen.

Typische KFR heb je rond 3000 rpm, als je het ook lager of hoger hebt is het iets anders.

Hoeveel km heeft je RT en heb je al eens gechecked of de rechtse gasklep niet tikt/speling heeft?

Dat je bij koude motor geen of minder KFR hebt en bij warme motor wel is normaal, bij koude temp wordt er net iets meer benzine in gespoten, de recyclizer zou dit bij warme motor moeten oplossen. Het is niets meer dan een weerstandje.

als niets helpt kan je brisk bougies monteren, zou iets beter moeten zijn.

Verder neem ik aan dat je ervaring hebt met synchro van boxers? eerst de kleppen regelen, dan synchro. Gaskabels loshaken, bypass rechts synchroon zetten met links (links afblijven als je stationair goed staat (+/-1050rpm), gaskabels aanpikken en kijken of je afwijking hebt, indien wel dan gaskabels meer speling geven. Daarna +/- 2500 rpm aanhouden en rechtse gaskabel synchroon zetten.
Zeker niet aan de aanslagschroeven regelen, die zijn geborgd. Indien de borging niet intakt is of je hebt toch via deze schroeven geregeld, dan moet je de 0=0 method toepassen, moet je maar es op googlen.

Helemaal KFR vrij krijg je ze niet, dan moet je een 850 of een twin spark kopen (al hebben de twin sparks er ook last van, maar toch iets minder)

succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Horten en stoten

Bericht door tweecilinderke »

De meeste KFR krijg je er toch uit na een goede syncronisatie, na het stellen van de kleppen vooraf gegaan.
Ze hebben er allemaal wel wat last van ,ook de mijne :lol:
Maar is te verwaarlozen!
De nul=nul is inderdaad dan ook de laatste optie maar meestal overbodig.
zoals reeds aangehaald , wat is de km stand?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
petervlaanderen
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:00
Woonplaats: erpe-mere
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Horten en stoten

Bericht door petervlaanderen »

er staan 56000km op

weet van de verkoper dat deze altijd bij een plaatselijke garage op onderhoud ging ???
dus zeker geen BMW dealer, :roll:
heb nu de TPS geregeld en deze stond op 0.430 !! :oops:
en de vijsjes die normaal verzegeld zijn waren NIET verzegeld, dus was daar al aan geschroefd.
de methode zero=zero toegepast
dus deze nu geregeld op 0.375 morgen een ritje maken en laat dan het resultaat wel horen

Dirk
wat betreft de kabel van de lamba sonde , deze ligt inderdaad naast de bougie kabel, op de voorziene plaats (dubbele knijpsteun waar enerzijds de kabel van lamba sonde in moet en anderzijds de bougie kabel) heb deze momenteel gerust gelaten zodat ik weet wat de oorzaak is/was , als het nog niet opgelost is ga ik deze een andere plaats geven.

alvast bedankt om mee te denken
peter
petervlaanderen
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:00
Woonplaats: erpe-mere
Locatie: oost-vlaanderen

Re: Horten en stoten

Bericht door petervlaanderen »

Dit weekend rit naar zeeland gereden, en is al véél beter
voel het nog een beetje, maar is leefbaar, ( word er niet meer zeeziek van :lol: )
nogmaals bedankt voor het meedenken
peter
Dirk Pauwels
Berichten: 4704
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Horten en stoten

Bericht door Dirk Pauwels »

petervlaanderen schreef:Dit weekend rit naar zeeland gereden, en is al véél beter
voel het nog een beetje, maar is leefbaar, ( word er niet meer zeeziek van :lol: )
nogmaals bedankt voor het meedenken
peter
Ik heb er regelmatig die ik met een 0=0 terug heb moeten zetten, kwamen allemaal van (verschillende) onafhankelijke dealers of hadden er zelf aan gesleuteld. Iedereen die wat ervaring heeft met andere merken/carburatie begint nl altijd aan de aanslagschroeven de stationair te regelen en ze denken dat de bypassen de mengsel schroeven zijn. helaas, dit is bij BMW NIET zo.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie