Modeljaar 2008 en ... welke kortingen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Bericht door Toedel »

Hoi, toen ik in 2005 m'n moto kocht heb ik 3 dealers naar hun voorwaarden gevraagd. Overal hetzelfde : 3%, of 4% als je extra uitrusting neemt (in dit geval koffers).

Nu, wat die onderhoud interval indicator betreft : tot nu toe moest je in elk geval 1X per jaar naar de dealer, ongeacht het aantal km dat je gereden had. En dan kwam er elke 10.000 km nog een extra onderhoudsbeurt bij. Veel klanten wachtten gewoon die 10.000 km beurt af, en bij minder dan 10.000 km/jaar betekent dit dat ze de jaarlijkse beurt misten. Niet leuk voor het zakencijfer.
Laatst gewijzigd door Toedel op 05 nov 2007, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

On topic :

Kortingen op motorsalon kunnen soms iets beter zijn, ook bij de dealer in deze periode, omdat er nogal dikwijls pakketten worden uitgedeeld, enkel op dat tijdstip.

Normaal 3-4% en afhankelijk van je relatie met de dealer krijg je nog wat extra's bij aankoop accessoires.

Off-topic :

Onderhoud zelf doen = niet komen klagen dat BMW dan de verantwoordelijkheid zal verplaatsen als er iets misgaat...
BMW geeft op alle nieuwe motoren een standaard garantie van 2 jaar en je kan er 2+2 van maken aan een aantrekkelijke prijs.
Tijdens die periode en óók erna heb je dankzij de BMW service card de hulp bij immobilisatie.
Hou er echter rekening mee dat het BMW netwerk alles mooi oplijst per serienummer in de computers, dus ze weten precies wanneer je voor onderhoud bent geweest, alsook welke eventuele defecten er aan je motorfiets waren.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Bericht door poestexas »

Wat betreft korting bij bmw-auto's : na een klein beetje "shoppen" is 10%op een nieuwe 3- of 5-reeks perfect realiseerbaar. Vroeger rolde de bmw-dealer zich hierbij van het lachen!
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Allez, een beetje off-topic, maar voor de wagens kan er soms zelfs meer uit de kast, sterk afhankelijk waar een model staat in de levensjaren, als er een nieuw model komt binnenkort dan komen er boven op de korting nog een pak gratis extra's mee, maar ja, je hebt dan een "laatste reeks" ipv een "eerste reeks".

Motorfietsen hebben ze altijd beter afgeschermd voor de "braderijen", en ze komen dus enkel maar concurrentie tegen van "import" en tweedehandsmarkt.

Als je weet dat de import ook aan bepaalde voorwaarden moet voldoen is er voor "nieuw" niet zo veel alternatief, dus... :-?
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Francis schreef:Onderhoud zelf doen is idd een stuk goedkoper ..én plezanter 8-) :razz:

BTW, iemand een idee of er in de komende RT modellen een radio MET mp3 speler gaat zitten ???????? :roll:
Normaal zit er vanaf modeljaar 07 een kabelke bij om MP3 af te spelen
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
colinD70
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2005, 12:06

En Europa ??

Bericht door colinD70 »

Wat als de Europese Commissie weet (en kan aantonen ...) dat er maximale kortingen opgelegd worden aan de dealers? Volgens mij hangt er dan een hoge boete in de lucht wegens inbreuk op de concurrentieregels? Dus, een beetje afpingelen (en extra-korting krijgen) kan nuttig zijn om dat vermoeden (of deze zekerheid??) te doorprikken.

Of klopt deze redenering niet?

ColinD70
(Nog) geen BMW, wel een Honda Deauville
karoshi
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 feb 2007, 20:19

Bericht door karoshi »

Toch raar al die kortingen hier...

Ik heb bij het kopen van mijn R1200S in de salonactie begin dit jaar 11,8% korting gekregen + verwarmde handvaten voor de prijs van boordcomputer (omdat er geen met boordcomputer meer leverbaar was)

Fiets was met: ABS, brede achtervelg, alarm, cilinderbescherming, koffers, 2+2 garantie.

Het is dus toch mogelijk om met het auto/motorsalon "zaakjes" te doen...
wemalo
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 sep 2006, 09:27

Bericht door wemalo »

Bij welke dealer was dat?
karoshi
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 feb 2007, 20:19

Bericht door karoshi »

Jorssen Aartselaar...
Bon getekend op salon.

Was eerste BMW dus niet al een geschiedenis ofzo...
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door hla »

De korting zelf in % speelt helemaal geen rol, wel de eindprijs :!:

Met een "grote" korting kun je dus gerust toch duurder uitkomen dan de concurent van een ander merk.

D'as een van de redenen waarom ik een RT gekocht heb in de tijd.
"slechts" 4% korting, maar toch een stuk goedkoper dan de Pan. :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
colinD70
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2005, 12:06

Korting

Bericht door colinD70 »

Inderdaad, je "koopt" geen korting, en kan dus zeker geen twee merken met elkaar vergelijken op basis van korting.
Maar wat je wel kan vergelijken is de korting bij verschillende dealers op hetzelfde ogenblik, of bij een bepaalde dealer op verschillende momenten.

En ik blijf erbij, als je kan aantonen dat er voorwaarden opgelegd worden door de invoerder of afspraken gemaakt worden tussen dealer(s) en/of invoerder, kan de EU serieuze boetes opleggen. Dat zou BMW moeten laten nadenken ...

ColinD70
(Nog) geen BMW, wel een Honda Deauville
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Bericht door poestexas »

Als ik stukken of accessoires koop bij mijn duitse dealer (waar ik motor kocht) krijg ik automatisch 15 à 25% naargelang het stuk.
In België krijg je niets op wat je achteraf aankoopt. Het is toch al een prachtige service dat ze het stuk voor je wiilen bestellen, nietwaar mijnheer? :lol:
Ik krijg soms tranen in mijn ogen als ik die Belgische dealers hoor vertellen hoe klein de winstmarge wel niet is :oops:
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

poestexas schreef:
Als ik stukken of accessoires koop bij mijn duitse dealer (waar ik motor kocht) krijg ik automatisch 15 à 25% naargelang het stuk.
In België krijg je niets op wat je achteraf aankoopt. Het is toch al een prachtige service dat ze het stuk voor je wiilen bestellen, nietwaar mijnheer?
Als eens geprobeerd??? Bij mij lukt het telkens weer, weliswaar maar 10 à 15%, maar het lukt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Bericht door Fox30 »

op 29 november naar CENmoto. Ze beloven er kortingen en zijn geopend tot ca 22u.
Met DJ, modeshow en nog van dat.
colinD70
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2005, 12:06

Kortingen spreken aan, maar weinigen spreken er over ...

Bericht door colinD70 »

Bijna 2000 hits op deze topic en (redelijk) weinig concrete info over de te verwachten korting naar aanleiding van het auto/moto-salon 2008. Geen ervaringen uit het verleden, weinig informatie over 2008?

En over de "maximale" opgelegde kortingen, die m.i. duidelijk een inbreuk zijn op de concurrentieregels van de Europese Unie: wie bindt de kat de bel aan, of is dat reeds gebeurd bv. in een ander land?

ColinD70
(Nog) geen BMW, wel een Honda Deauville
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Kortingen spreken aan, maar weinigen spreken er over ...

Bericht door hla »

colinD70 schreef:Bijna 2000 hits op deze topic en (redelijk) weinig concrete info over de te verwachten korting
ColinD70
We weten allemaal hoe het er al jaren aan toe gaat bij BMW.
En als niemand iets vernomen heeft op veranderingen, ja wat moet er dan nog gezegt worden hierover?

Ik heb liever een correcte prijs waarvan ik weet dat ik niet bedrogen ben (lees: zelfde prijs op een ander).

Indien iedereen het systeem zou toepassen, direct een nettoprijs opgeven, zou het voor velen gemakkelijker worden.
En de concurentie zou de prijs nog steeds "laag" houden.

Nu zijn het steeds de bedeesde of niet zo mondige mensen die het slachtoffer van de kortingencarrousel zijn.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
colinD70
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2005, 12:06

Bericht door colinD70 »

Niet bedrogen worden = zelfde prijs als op een ander ??
of: Niet bedrogen worden = beste prijs krijgen voor zelfde kwaliteit/service??
Ik kies voor het tweede!
ColinD70
(Nog) geen BMW, wel een Honda Deauville
wemalo
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 sep 2006, 09:27

Bericht door wemalo »

Ik zou met toch bedrogen voelen. Ik lees hier dat iemand 11,8% gekregen heeft. Ik ben bij 4 dealers langsgeweest en daar was het antwoord: 3 of 4% en dit is het geldende BMW kortingspercentage. Ik heb het eigenlijk al altijd zo geweten en plots krijgt er iemand 11,8% op het salon :shock: ?

Persoonlijke conclusie: ik ben op het verkeerde tijdstip in de verkeerde provincie gaan shoppen.

Mijn algemene conclusie: BMW (de dealers) houdt zijn (toekomstige) klanten voor de gek. Ofwel houden ze hun dealers strakker aan de lijn omtrent de regel van 3/4% korting, ofwel stappen ze er vanaf (zoals colinD70 het aanhaalt is het toch tegen de concurrentieregels).

Ik weet ook niet de voorgeschiedenis van die 11,8% korting. Maar voor zover ik weet heeft BMW in zijn bestaan nog maar 1 actie gehouden op zijn motoren en dat was om de stockmodellen met het oude ABS te kunnen verkopen (dat was een korting op de motor, gratis koffers, ...).
karoshi
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 feb 2007, 20:19

Bericht door karoshi »

wemalo schreef:Ik zou met toch bedrogen voelen. Ik lees hier dat iemand 11,8% gekregen heeft. Ik ben bij 4 dealers langsgeweest en daar was het antwoord: 3 of 4% en dit is het geldende BMW kortingspercentage. Ik heb het eigenlijk al altijd zo geweten en plots krijgt er iemand 11,8% op het salon :shock: ?

Persoonlijke conclusie: ik ben op het verkeerde tijdstip in de verkeerde provincie gaan shoppen.

Mijn algemene conclusie: BMW (de dealers) houdt zijn (toekomstige) klanten voor de gek. Ofwel houden ze hun dealers strakker aan de lijn omtrent de regel van 3/4% korting, ofwel stappen ze er vanaf (zoals colinD70 het aanhaalt is het toch tegen de concurrentieregels).

Ik weet ook niet de voorgeschiedenis van die 11,8% korting. Maar voor zover ik weet heeft BMW in zijn bestaan nog maar 1 actie gehouden op zijn motoren en dat was om de stockmodellen met het oude ABS te kunnen verkopen (dat was een korting op de motor, gratis koffers, ...).
Ik wil gerust wel wat meer info geven over de omstandigheden:

1. De korting omvatte de volgende opties gratis:
*ABS
*Sportkoffers (had een extra korting op accessoires die ik gebruikt heb voor de koffers)
*2+2 jaar garantie
*Handvatverwarming voor de prijs van boordcomputer

Het was de voorlaatste dag van het salon en ik heb niet DIRECT beslist. Ik ben achteraf teruggeweest op de laatste dag en dan beslist toen ze met de handvatverwarming kwamen.
Het is de eerste BMW en ik had geen inruil.

Ik betaal ook niet meer op mijn onderhoud om het te compenseren. :wink:
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

wemalo schreef:Ik zou met toch bedrogen voelen. Ik lees hier dat iemand 11,8% gekregen heeft. Ik ben bij 4 dealers langsgeweest en daar was het antwoord: 3 of 4% en dit is het geldende BMW kortingspercentage. Ik heb het eigenlijk al altijd zo geweten en plots krijgt er iemand 11,8% op het salon :shock: ?

Persoonlijke conclusie: ik ben op het verkeerde tijdstip in de verkeerde provincie gaan shoppen.

Mijn algemene conclusie: BMW (de dealers) houdt zijn (toekomstige) klanten voor de gek. Ofwel houden ze hun dealers strakker aan de lijn omtrent de regel van 3/4% korting, ofwel stappen ze er vanaf (zoals colinD70 het aanhaalt is het toch tegen de concurrentieregels).

Ik weet ook niet de voorgeschiedenis van die 11,8% korting. Maar voor zover ik weet heeft BMW in zijn bestaan nog maar 1 actie gehouden op zijn motoren en dat was om de stockmodellen met het oude ABS te kunnen verkopen (dat was een korting op de motor, gratis koffers, ...).
Sorry, maar ik vind je reactie onlogisch. Niemand verplicht jouw om een motorfiets te kopen. Niemand verplicht jouw om een BMW te kopen (want die houden hun klanten blijkbaar "voor de gek"). Sterker nog, niemand verplicht je om je motorfiets te kopen bij een dealer door wiens houding jij je "bedrogen doet voelen".
Als je echt het onderste uit de kan wilt, moet je geen BMW kopen, maar voor een Suzuki of andere japanner gaan. Daar kan je zonder problemen megakortingen krijgen tegen het einde van het seizoen. Als je er desalniettemin in gelooft dat je ook bij BMW braderieprijzen kan versieren, moet je zoveel mogelijk dealers bezoeken, zoveel mogelijk prijsvoorstellen verzamelen en dan proberen de dealers tegen elkaar uit te spelen.. ik betwijfel echter of de soep de kool waard is; erger nog, je zal waarschijnlijk op een aantal minder aangename reacties stuiten. Ja, je kan(onderdelen) in Duitsland kopen, maar reken dan ook de kostprijs van de gereden Kms als je speciaal voor de onderdelen naar Duitsland rijdt. Trouwens, wat heb je eraan een motorfiets aan het andere uiteinde van het land te kopen, als je telkens een daguitstap moet maken om hem voor onderhoud te brengen/op te halen?

Gelukkig zijn BMW motorfietsen geen computers, GPS'en, gsm's of digitale camera's waar je elke dag wel ergens een andere megaspetterende aanbieding voor vindt die weer enkele percenten lager ligt dan de vorige. Ik hoop dat dit zo blijft.
@Karoshi: wat was het modeljaar van jouw K1200S? Was het een stock of toonzaalmodel?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Coyote_s4
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 mar 2007, 15:08
Locatie: Diest

Bericht door Coyote_s4 »

karoshi schreef:Toch raar al die kortingen hier...

Ik heb bij het kopen van mijn R1200S in de salonactie begin dit jaar 11,8% korting gekregen + verwarmde handvaten voor de prijs van boordcomputer (omdat er geen met boordcomputer meer leverbaar was)

Fiets was met: ABS, brede achtervelg, alarm, cilinderbescherming, koffers, 2+2 garantie.

Het is dus toch mogelijk om met het auto/motorsalon "zaakjes" te doen...
Waarom zou er geen boordcomputer meer leverbaar zijn ? Die zijn nog steeds leverbaar, maar je moet hem dan wel bestellen en laten fabriceren in Duitsland.
Dus ik denk dat jij een toonzaal model hebt gekocht.
wemalo
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 sep 2006, 09:27

Bericht door wemalo »

Wel, BMW (of de dealer) doet juist wat de Japanse constructeurs doen. Ik koop al gans mijn motorcarriere BMW en ik weet al altijd van 3 of 4% korting (er zijn dealers die zelfs rechtuit zeggen dat ze niet meer mogen geven van de invoerder - ze kunnen zich daar natuurlijk achter verbergen). En op het salon krijgt er iemand 11,8%? Dat is onlogisch! De invoerder zegt immers 3 tot 4% (of het al dan niet mag laat ik in het midden), mijn ervaring zegt me dat minstens 4 dealers die regel volgen maar blijkbaar is er toch 1 dealer die meer kan. Wat moeten die andere dealers hier trouwens overdenken?

Ik heb mijn motor niet gekocht bij de dealer waar ik het meest korting kreeg. Maar ik weet wel zeker dat als de ene dealer bijna 12% geeft en de andere maar 4%, ik geen BMW meer koop in de toekomst.

En sorry hoor K1200GT, dat ik een kritische reactie geef omtrent de huidige kortingspolitiek bij BMW. Maar ja, ik ben dan ook maar een rationele motorfietsgebruiker die zijn centen nog telt en geen merkfanaat is.
karoshi
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 feb 2007, 20:19

Bericht door karoshi »

K1200GT schreef:
wemalo schreef:@Karoshi: wat was het modeljaar van jouw K1200S? Was het een stock of toonzaalmodel?
Het is een R1200s en waarschijnlijk was ie stock want anders moest ik wachten tot augustus.
Volgens de dealer maken ze maar een aantal batchen en niet op bestelling...
Wat daar van klopt weet ik ook niet.
Modeljaar heb ik geen idee van. Maakt me eigenlijk niet uit.
Het was zeker geen toonzaalmodel ofzo want hij is in het krat aangekomen bij de dealer...

Had niet verwacht dat dit zo'n storm van reacties zou losweken :shock:
karoshi
Berichten: 73
Lid geworden op: 16 feb 2007, 20:19

Bericht door karoshi »

Coyote_s4 schreef:
karoshi schreef:Toch raar al die kortingen hier...

Ik heb bij het kopen van mijn R1200S in de salonactie begin dit jaar 11,8% korting gekregen + verwarmde handvaten voor de prijs van boordcomputer (omdat er geen met boordcomputer meer leverbaar was)

Fiets was met: ABS, brede achtervelg, alarm, cilinderbescherming, koffers, 2+2 garantie.

Het is dus toch mogelijk om met het auto/motorsalon "zaakjes" te doen...
Waarom zou er geen boordcomputer meer leverbaar zijn ? Die zijn nog steeds leverbaar, maar je moet hem dan wel bestellen en laten fabriceren in Duitsland.
Dus ik denk dat jij een toonzaal model hebt gekocht.
mja hij was natuurlijk wel "leverbaar" maar dan moest ik wachten tot augustus...
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

@wemalo: De bedoeling van mijn reactie was erop te wijzen dat de grote korting die Karoshi kreeg (en die ik hem zeker niet misgun; integendeel :grin: ) hoogstwaarschijnlijk een uitzondering was (is), en dus niet "BMW politiek". Uit Karoshi's antwoorden blijkt dat dit ook het geval is; om van de korting te genieten moest hij de motor kopen in de door de dealer bepaalde uitvoering. Ingeval Karoshi's korting wel het beleid zou zijn/worden bij BMW motorfietsen, dan zou ik ook ontevreden zijn en mij ernstig afvragen of ik inderdaad nog zoveel spaargeld wil stoppen in een soldenproduct.

Prijzen en kortingen vergelijken heeft slechts zin als je van dezelfde uitgangssituatie uitgaat. Zoals reeds door anderen opgemerkt, is de kans groot dat je op eindereeksmodellen; stockmodellen en andere muurbloempjes meer korting kan krijgen dan op goed verkopende modellen. Toen ik begin dit jaar mijn GT bestelde, kon ik op een 06 stockmodel ook een (veel!) grotere korting krijgen dan op een 07. Met name wegens de verbeteringen die BMW op het 07 model invoerde ( :idea: modeljaar kan dus wel van belang zijn!) heb ik gekozen voor een 07 model, en logischerwijze was de korting veel kleiner (en binnen de hier eerder beschreven BMW motorfiets norm).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie