Typisch garagepraat, een kok verteld ook niet graag wat er in zijn soep zit....Harald schreef:Awel ze konden het me niet vertellen.Martinus schreef:Harald,
Wat was nu de oplossing van het mysterie?![]()
Ik heb hem sinds dinsdag terug, en het enige wat ik zie
is de nieuwe achterband![]()
. . . . . . . . . . . . . .
Motor valt stil.
Moderator: GVN
-
mecapuet
Re: Motor in panne
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Motor valt stil.
mijn achterband is wel okee, en toch start ook mijn motor niet meer. Sinds vanavond: ik reed 80, maar het benzinewaarschuwingslampje brandde al 15 km (maar nog 5 km dààrvoor had ik effe nog 2 benzinebalkjes). dus ik dacht: geen benzine meer. benzine erin gegoten (met dank aan de bereidwillige automobilist!!).
ik heb dit geprobeerd:
- 10 keer contact aan- en af te leggen zonder startpogingen - in de hoop dat benzinepomp injectoren vult - of wat dan ook
- in totaal denk ik 50 keer te starten - toen de motor nog warm was - en nadien toen de motor koud was
- ook te starten 15 seconden aan één stuk door (ttz. startmotor zo lang te laten draaien)
- gevloekt, enz... (zowat het enige dat wel lukte)
- naar vrouwtje gebeld en de motor met lege batterij laten staan - en dat lukte dus ook
geluid van benzinepomp was normaal. lichten heb ik onmiddellijk afgezet. noodschakelaar stond niet geactiveerd.
iemand enig idee?
betreft een gs 1150
ik moet zeggen: ik heb serieus gevloekt (allez, alleen binnensmonds)
ik heb dit geprobeerd:
- 10 keer contact aan- en af te leggen zonder startpogingen - in de hoop dat benzinepomp injectoren vult - of wat dan ook
- in totaal denk ik 50 keer te starten - toen de motor nog warm was - en nadien toen de motor koud was
- ook te starten 15 seconden aan één stuk door (ttz. startmotor zo lang te laten draaien)
- gevloekt, enz... (zowat het enige dat wel lukte)
- naar vrouwtje gebeld en de motor met lege batterij laten staan - en dat lukte dus ook
geluid van benzinepomp was normaal. lichten heb ik onmiddellijk afgezet. noodschakelaar stond niet geactiveerd.
iemand enig idee?
betreft een gs 1150
ik moet zeggen: ik heb serieus gevloekt (allez, alleen binnensmonds)
-
Iron Gonzo
heb je gekeken of er benzine druk is op de injectoren?
heb je ontseking gecontroleerd?
als het lichtje brand kan je nog 80a 100Km rijden (hangt af van hoeveel gas je geeft)
de balkjes is enkel een indicator en geeft dus niet het juiste aantal benzine weer (verschilt van moto tot moto)
bv: mijn lamje brand pas als ik geen blokjes meer heb
ik snap niet waarom je niet direct gestart hebt, inplaats van 10X contact op en af?
kan dus best zijn dat er ergens iets is stuk gegaan daardoor.
als het lichtje brand kan je nog 80a 100Km rijden (hangt af van hoeveel gas je geeft)
de balkjes is enkel een indicator en geeft dus niet het juiste aantal benzine weer (verschilt van moto tot moto)
bv: mijn lamje brand pas als ik geen blokjes meer heb
ik snap niet waarom je niet direct gestart hebt, inplaats van 10X contact op en af?
kan dus best zijn dat er ergens iets is stuk gegaan daardoor.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
2 keer neen...heb je gekeken of er benzine druk is op de injectoren?
maar okee, ervan uitgaand dat het niet aan een benzinetekort ligt, wat kan er dan stuk zijn gegaan (dat nog niet stuk was - want de motor viel stil tijdens het rijden)?
en heb eerst wel geprobeerd direct te starten - pas als dat na verscheidene keren niet ging heb ik het 10 x contact op-en afleggen geprobeerd met volgende reden: als de injectoren leeg zijn, moet die pomp die eerst voldoende vullen - en die pomp valt toch al stil na 2 seconden - zo te horen toch - en dat vullen vergt misschien méér tijd..?
ach - wat probeert een wanhopig wordende mens in de kou en donker? in elk geval dacht ik niet nog iets meer stuk gemaakt te hebben - afgezien van het leeglopen van de batterij dan
bmw or not, that's the dillemma
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Hé Gonzo. Het is misschien nuttig om aan een leek uit te leggen hoe je deze controles uitvoert als je langs de kant van de baan staat.IRON GONZO schreef:heb je gekeken of er benzine druk is op de injectoren?
.
Ik zou in dergelijk geval de bougies uitdraaien en ze tegen de massa houden bij een startpoging en controleren op een felle blauwe vonk. Als ze nat zijn bij het uitdraaien, weet ik al genoeg. Geen ontsteking. Oorzaak ? Stroomopwaarts: bobine, Hallgever, bedrading en Motronic.
Benzinedruk op de injectoren ? Heb ik zelf mog nooit gedaan. Kan dat met het boordgereedschap ? Volgens het werkplaatshandboek zit de injector vast met één inbusschroef. Dus injectoren eruit, aansluiten en dan starten ? Zou een benzinestraal moeten leveren ? Goed om te weten. Moet lukken bij een GS. Bij een RS of RS zit je wel met de kuip...
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
Iron Gonzo
je koppelt de benzine toevoer af
die zit vast met een klipje
dit trek je naar buiten en de benzine leiding kan je afschuiven
er zal een klein beetje uitlopen
bij starten moet de benzine eruit spuiten.
doet ze dat niet heb je geen druk.
de injectoren moeten er daarvoor niet uigehaald worden.
onlangs nog zo een geval tegengekomen.
benzine pomp gaf geen druk meer.
--------------
voor de bougie's is het zoals je zegt
uithalen, terug in de bougie kap en dan op de cilinder leggen (zorgen dat metaal contact heeft)
starten en kijken naar de vonk
_________
bij modellen met carnage moet je uiteraard een panneel verwijderen
daarom heb je boordgereedschap aanwezig
indien niet maak zelf een klein setje met de benodigdheden.
die zit vast met een klipje
dit trek je naar buiten en de benzine leiding kan je afschuiven
er zal een klein beetje uitlopen
bij starten moet de benzine eruit spuiten.
doet ze dat niet heb je geen druk.
de injectoren moeten er daarvoor niet uigehaald worden.
onlangs nog zo een geval tegengekomen.
benzine pomp gaf geen druk meer.
--------------
voor de bougie's is het zoals je zegt
uithalen, terug in de bougie kap en dan op de cilinder leggen (zorgen dat metaal contact heeft)
starten en kijken naar de vonk
_________
bij modellen met carnage moet je uiteraard een panneel verwijderen
daarom heb je boordgereedschap aanwezig
indien niet maak zelf een klein setje met de benodigdheden.
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
amaaaaaaaai
zo'n deskundige uitleg! ik word er stil van..
ik laat het jullie weten!!
zo'n deskundige uitleg! ik word er stil van..
ik laat het jullie weten!!
Zonder afbreuk te willen doen aan de tips hierboven: om te vermijden dat je de bougie onderweg (in het donker) er moet uitdraaien en weer erin sukkelen, neem je een reservebougie. Duw die even in de bougiekop, tegen de massa houden en starten maar. Je kan dan niet controleren of de bougies in de motor nat zijn, maar je weet toch meteen of je een vonk hebt. En je riskeert niet meteen om, in volle boosheid, uw schroefdraad bij het weer indraaien naar de vaantjes te trekken 
Inderdaad! had nog eentje liggen van m'n ex-650strada en heb die gebruikt.LOMAX schreef:Zonder afbreuk te willen doen aan de tips hierboven: om te vermijden dat je de bougie onderweg (in het donker) er moet uitdraaien en weer erin sukkelen, neem je een reservebougie.
De ontsteking was okee, maar meer dan wat amechtig benzinegespuchel kwam niet uit de injectoren terwijl de benzinepomp toch hoorbaar haar werk deed bij het omdraaien van de contactsleutel..
bij de dealer gebracht en daar zeiden ze dat het wel nog meer gebeurt dat bij dit type een benzineleiding (naar de pomp dan zeker?) los kwam en er dus gewoon geen druk op de benzine naar de injector kwam - te testen door te voelen aan de leiding : die moest 'hard' komen te staan als de benzinepomp zich liet horen! nochtans wel overvloedig benzine net voor de injector aanwezig..
allez, morgen weet ik meer - dan kijken ze er naar. Hoop dat het maar een losgekomen leidingske is - al genoeg miserie gehad om m'n moto die avond min of meer veilig achter te laten, naar huis te komen, vandaag de moto naar huis te halen op een geleende remorque, wat te onderzoeken, hem gelijk maar wat kuisen, want die mechaniekers werken ook liever aan iets deftigs dan aan een slijkmotor, batterij op te laden en dan naar de dealer te brengen.. Veel tijd verloren eigenlijk voor zo'n bagattel..
neen hee, anders moet er nog een nieuw (keer-?)ring gestoken worden, zei de dealer me nog...!IRON GONZO schreef:de injectoren moeten er daarvoor niet uigehaald worden.
had nochtans dat allemaal keurig afgeprint, maar zie, daar had ik dan nog overgelezen!
Testen van de benzine injectie, zoals Gonzo schrijft, werkt goed en eenvoudig.
Dat kan ik bevestigen:jaren geleden,op de ring in Aken, claxoneerde en gestiliceerde een automoblist naar me!en mijn 1100GS destijds.
Uit een van die leiding spoot gewoon de benzine op het asfalt!
Ik had toen de leiding terug goed ingedrukt ,klem terug vastgezet, en op weg naar huis.Alles ok.
Thuis heb ik beide klemmen met een dunne kabelbinder erond vast gezekerd.Normaal is dit niet nodig uiteraard,maar ik deed het uit voorzorg omdat ik de oorzaak van het loskomen niet kende.
Gelukkig rook ik nooit een sigaret tijdens het moto-rijden
Dat kan ik bevestigen:jaren geleden,op de ring in Aken, claxoneerde en gestiliceerde een automoblist naar me!en mijn 1100GS destijds.
Uit een van die leiding spoot gewoon de benzine op het asfalt!
Ik had toen de leiding terug goed ingedrukt ,klem terug vastgezet, en op weg naar huis.Alles ok.
Thuis heb ik beide klemmen met een dunne kabelbinder erond vast gezekerd.Normaal is dit niet nodig uiteraard,maar ik deed het uit voorzorg omdat ik de oorzaak van het loskomen niet kende.
Gelukkig rook ik nooit een sigaret tijdens het moto-rijden
zijn die klemmen waarmee leidingen vastzitten dan toch van bmw-onwaardige kwaliteit?
enfin, met alle miserie nog deze erbovenop: zonder dat de druk van m'n voorband zichtbaar gedaald was (heb het niet gemeten - was niet nodig want moest toch hersteld worden zonder dat ik er nog één meter meer mee reed): een vijs in m'n voorband! de kop was zelfs al redelijk afgesleten - god weet hoe lang ik daar al mee aan 't rondtuffen was... geluk dat 't winter is en ik m'n bochten niet al te scherp pak: me dunkt zou't de grip toch kunnen verkleinen, een met de kop ietwat uitstekende vijs op de zijkant van m'n band...
maar dan weer dit lichtpunt: vorige keer (6.000km geleden had ik dit ook voor, jawel) kostte me dat meer dan 30 euro (tap van binnenuit gestoken), maar nu schijnt er voor de helft van de prijs (want werkuren voor demontage gespaard) een nieuw systeem te zijn dat minstens even goed is en gelijk met band mee vulcaniseert...
enfin, met alle miserie nog deze erbovenop: zonder dat de druk van m'n voorband zichtbaar gedaald was (heb het niet gemeten - was niet nodig want moest toch hersteld worden zonder dat ik er nog één meter meer mee reed): een vijs in m'n voorband! de kop was zelfs al redelijk afgesleten - god weet hoe lang ik daar al mee aan 't rondtuffen was... geluk dat 't winter is en ik m'n bochten niet al te scherp pak: me dunkt zou't de grip toch kunnen verkleinen, een met de kop ietwat uitstekende vijs op de zijkant van m'n band...
maar dan weer dit lichtpunt: vorige keer (6.000km geleden had ik dit ook voor, jawel) kostte me dat meer dan 30 euro (tap van binnenuit gestoken), maar nu schijnt er voor de helft van de prijs (want werkuren voor demontage gespaard) een nieuw systeem te zijn dat minstens even goed is en gelijk met band mee vulcaniseert...
-
Werner Von C.
- Contacteer:
Met die klemmen is niets mis, het rubber dat ze klemmen zal eerder verduren en barsten dan de klemmen zelf.zijn die klemmen waarmee leidingen vastzitten dan toch van bmw-onwaardige kwaliteit?
Toont nogmaals het nut aan van een regelmatige snelle inspectie, ik draai m'n bandjes regelmatig eens rond na een rit, op zoek naar vreemde voorwerpen...een vijs in m'n voorband! de kop was zelfs al redelijk afgesleten - god weet hoe lang ik daar al mee aan 't rondtuffen was
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
'k heb mijn moto al terug - snelle service van de dealer, chapeau! ('t is natuurlijk januari en geen mei-maand)
te betalen: steken van tap in m'n voorband, vastmaken leiding aan de benzinepomp
en dan hebben ze nog dit gedaan: nieuwe remblokken achter
in totaal waarvan helft werkuren: 120 euro
wat moet ik hiervan zeggen? blij dat het maar een losgekomen leiding is en dat de dealer dit snel gevonden en opgelost heeft aan de ene kant, maar aan de andere kant teleurgesteld dat een simpele leiding zomaar kan loskomen (en dit blijkbaar geen alleenstaand geval is) en dat de dealer niet voorgesteld heeft m'n remblokken te kopen zodat ik ze zelf kon monteren (hoewel hij toch moest weten dat ik daartoe in staat zou zijn) en zo wat werkuren (nu ja, 't gaat wel maar over een half uurtje of zo) te besparen. soit.
maar nu ben ik nog veel meer teleurgesteld in bmw: mijn remblokken achteraan zijn nog geen 8.000 km geleden al vervangen en ik gebruik die rem zo goed als nooit (never say never)! toch sleept die handel niet tegen de remschijf en beweegt de remzuigercylinder soepel zoals het hoort... De dealer zei dat de voering bijna volledig weg was (en ik geloof hem..)
nog dit: als remblokken verslijten op 8000 km, dan heb ik een probleem als de moto maar alle 10.000 op onderhoud moet
allez, ik gebruik m'n moto voor woon-werk-verkeer en dan moet die gewoonweg betrouwbaar zijn en moet ik er niet alle 3 dagen een uur lang naar kijken en op alle punten gaan checken, lijkt mij. en 'k vraag mij af waarom de remblokken van m'n wiel vooraan dan niet verslijten..?
dealer beweert nu dat hij er de gesinterde heeft ingestoken (kostprijs 50 incl btw), maar ik heb naar de factuur van vorige keer gekeken en de prijs was krek dezelfde, dus dat zullen dan ook gesinterde geweest zijn??
m'n vrouw wil voor m'n volgende aankoop iets meer oosters....
en ik moet haar meer en meer gelijk geven, niet?
te betalen: steken van tap in m'n voorband, vastmaken leiding aan de benzinepomp
en dan hebben ze nog dit gedaan: nieuwe remblokken achter
in totaal waarvan helft werkuren: 120 euro
wat moet ik hiervan zeggen? blij dat het maar een losgekomen leiding is en dat de dealer dit snel gevonden en opgelost heeft aan de ene kant, maar aan de andere kant teleurgesteld dat een simpele leiding zomaar kan loskomen (en dit blijkbaar geen alleenstaand geval is) en dat de dealer niet voorgesteld heeft m'n remblokken te kopen zodat ik ze zelf kon monteren (hoewel hij toch moest weten dat ik daartoe in staat zou zijn) en zo wat werkuren (nu ja, 't gaat wel maar over een half uurtje of zo) te besparen. soit.
maar nu ben ik nog veel meer teleurgesteld in bmw: mijn remblokken achteraan zijn nog geen 8.000 km geleden al vervangen en ik gebruik die rem zo goed als nooit (never say never)! toch sleept die handel niet tegen de remschijf en beweegt de remzuigercylinder soepel zoals het hoort... De dealer zei dat de voering bijna volledig weg was (en ik geloof hem..)
nog dit: als remblokken verslijten op 8000 km, dan heb ik een probleem als de moto maar alle 10.000 op onderhoud moet
allez, ik gebruik m'n moto voor woon-werk-verkeer en dan moet die gewoonweg betrouwbaar zijn en moet ik er niet alle 3 dagen een uur lang naar kijken en op alle punten gaan checken, lijkt mij. en 'k vraag mij af waarom de remblokken van m'n wiel vooraan dan niet verslijten..?
dealer beweert nu dat hij er de gesinterde heeft ingestoken (kostprijs 50 incl btw), maar ik heb naar de factuur van vorige keer gekeken en de prijs was krek dezelfde, dus dat zullen dan ook gesinterde geweest zijn??
m'n vrouw wil voor m'n volgende aankoop iets meer oosters....
en neen, mijn moto heeft geen rem-gecombineerde abs of hoe het ook heet (mijn geval is van eind 2001)!
-
Iron Gonzo
van die remblokken vind ik maar raar??
hij gaat binnen voor een start probleem en je krijgt nieuwe remblokken
kan het nog gekker?
hij had u tenminste moeten bellen en verwittigen, dan kon je nog altijd terplaatse gaan kijken of het echt zo is en zelf beslissen.
voor de rest is hij goed gemaakt en kan je terug rijden.
bij oosterse dealers ga je evenveel betalen hoor.
hij gaat binnen voor een start probleem en je krijgt nieuwe remblokken
kan het nog gekker?
hij had u tenminste moeten bellen en verwittigen, dan kon je nog altijd terplaatse gaan kijken of het echt zo is en zelf beslissen.
voor de rest is hij goed gemaakt en kan je terug rijden.
bij oosterse dealers ga je evenveel betalen hoor.
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik wil uit dit voorval iets leren.
Je zegt dat er een leiding loszat aan de benzinepomp...
Dan zou het toch benzine gepist hebben of minstens een herkenbare benzinegeur aanwezig geweest zijn bij die startpogingen ?
Was er een aanzuigleiding binnen de tank losgekomen, dan zou de benzinepomp toch blijven draaien aangezien ze geen druk kon opbouwen ?
Is je daarvan iets opgevallen ?
Ik ben alvast blij om terug overgestapt te zijn op een moto die geen elektrische benzinepomp en computergestuurde injectoren/ontsteking nodig heeft om te blijven rijden
Dan zou het toch benzine gepist hebben of minstens een herkenbare benzinegeur aanwezig geweest zijn bij die startpogingen ?
Was er een aanzuigleiding binnen de tank losgekomen, dan zou de benzinepomp toch blijven draaien aangezien ze geen druk kon opbouwen ?
Is je daarvan iets opgevallen ?
Ik ben alvast blij om terug overgestapt te zijn op een moto die geen elektrische benzinepomp en computergestuurde injectoren/ontsteking nodig heeft om te blijven rijden
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
neen, niks van opgevallen, dus had ie ook geen benzine gelekt, anders zou 'k het wel gezien hebben dacht ik..bdemeyer schreef:Ik wil uit dit voorval iets leren.
Is je daarvan iets opgevallen ?:
en de pomp bleef ook niet draaien...
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Vreemdyoooooh schreef:neen, niks van opgevallen, dus had ie ook geen benzine gelekt, anders zou 'k het wel gezien hebben dacht ik..bdemeyer schreef:Ik wil uit dit voorval iets leren.
Is je daarvan iets opgevallen ?:
en de pomp bleef ook niet draaien...
Misschien een zelf-afsluitende klem op de benzineleidingen die opengesprongen is... Ik zou het bij de dealer toch navragen. Stelt mij niks gerust (voor jullie
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
edargpu
Ik wil hier eens een ander probleem neerpennen aangaande het stilvallen van motor van een collega rijder met een 1150RT
Ik copieer hier wat hij me heeft gemaild,dus techneuten onder jullie
Luc
Mijn motor valt stil als ik koppeling intrek bij het naderen van bijv.verkeerslichten,maar start onmiddellijk terug als ik koppeling laat komen.
Stationair draait hij perfect,het rijden zelf is ook perfect.
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad om hem direct terug aan de praat te krijgen.
Het is wel vervelend als je het niet gemerkt hebt bij het verlagen van versnelling, en je laat je koppeling komen, dat je even je koffers ziet in je ooghoeken.
Misschien kan je met deze gegevens iets meer te weten komen op het forum
Alvast bedankt
Eric
Ik copieer hier wat hij me heeft gemaild,dus techneuten onder jullie
Luc
Mijn motor valt stil als ik koppeling intrek bij het naderen van bijv.verkeerslichten,maar start onmiddellijk terug als ik koppeling laat komen.
Stationair draait hij perfect,het rijden zelf is ook perfect.
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad om hem direct terug aan de praat te krijgen.
Het is wel vervelend als je het niet gemerkt hebt bij het verlagen van versnelling, en je laat je koppeling komen, dat je even je koffers ziet in je ooghoeken.
Misschien kan je met deze gegevens iets meer te weten komen op het forum
Alvast bedankt
Eric
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles
"" R1200GS Adventure ""
"" R1200GS Adventure ""
-
tweecilinderke
zou het niet kunnen dat 1 van de verbindingsstukken die onder de tank zitten te wensen over liet?
ik citeer: geen of onvoldoende benzine doorlaat .Dan ruik je ook geen benzine toch!
help maar mee zoeken he
ik citeer: geen of onvoldoende benzine doorlaat .Dan ruik je ook geen benzine toch!
help maar mee zoeken he
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Bij de oilheads zit de pomp in de tank. En daar zit een rubberen slang op die pomp, die de benzine naar de injecteurs duwt. Als die slang loskomt, dan pompt de benzine gewoon in het rond, in de tank welteverstaan. Kan wel eens gebeuren als de benzinefilter is vervangen, en er te hard aan de slangen is geleurd, of de klemmen wat zijn verschoven. Je krijgt dus geen lekkende benzine, alleen blijft de pomp draaien omdat er geen druk kan opgebouwd worden. Lijkt dit een aanvaardbare uitleg? En een losgekomen snelkoppeling sluit inderdaad zichzelf af, dus ook geen lek in dat geval.
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Yoooh vertelt dat de pomp niet bleef draaien. Dus moet er een andere uitleg zijn.LOMAX schreef:... alleen blijft de pomp draaien omdat er geen druk kan opgebouwd worden. Lijkt dit een aanvaardbare uitleg? ...
Leve de benzinetoevoer door zwaartekracht !
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
wel dan, die zelfafsluitende verbinding lijkt me de juiste uitleg. ik maak me de bedenking waarom ze geen energie steken in het maken van niet-loskomende verbindingen eerder dan in het maken van zelf-afsluitingstoestanden.. maar okee, het gaat hier over benzine die 't stalen ros wel es in de fik kunnen steken...bdemeyer schreef:Yoooh vertelt dat de pomp niet bleef draaien. Dus moet er een andere uitleg zijn.!LOMAX schreef:... alleen blijft de pomp draaien omdat er geen druk kan opgebouwd worden. Lijkt dit een aanvaardbare uitleg? ...
tja, als je aan huidige en/of toekomstige emissienormen wil voldoen moet je sowieso naar injectie ipv. carburatie grijpen, en dan krijg je met zwaartekracht die benzine er niet in ge-injecteerd, hee.. (of je moet je benzinetank een paar tientallen meter boven je moto houden om die druk op te bouwenbdemeyer schreef:Leve de benzinetoevoer door zwaartekracht !
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Wat ik in dit emissieverhaal niet begrijp is dat een injectie motor evenveel (zoniet méér) verbruikt als een carburatie motor. "Wat erin gegaan is moet er ook weer uit" (zongen de Strangers)yoooooh schreef:tja, als je aan huidige en/of toekomstige emissienormen wil voldoen moet je sowieso naar injectie ipv. carburatie grijpen, en dan krijg je met zwaartekracht die benzine er niet in ge-injecteerd, hee.. (of je moet je benzinetank een paar tientallen meter boven je moto houden om die druk op te bouwenbdemeyer schreef:Leve de benzinetoevoer door zwaartekracht !)
CO2 is een restproduct van van verbrande koolwaterstoffen, niet ? Minder koolwaterstof in, minder CO2 uit; of zie ik iets over het hoofd ?
Mijn BSA van 1968 verbruikt 3,9 l/100Km. Is die dan meer vervuilend dan een boxer anno 2008 die 5,5 l/100Km slurpt ?
Wel is waar dat met computer gestuurde injectie het verbrandingsproces beter beheersbaar is. Natuulijk zijn menigen op dit forum die zonder codestekker rijden, die de katalysator en de sondes elimineren. Zoveel voor het milieu, maar dat is een ander debat.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96