R1150 RT een goede beginnersmotor?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

amateurke

Bericht door amateurke »

ben 3 jaar geleden ook als eerste moto begonnen met de 1150 rt en heb het me nog geen moment beklaagd. Idd niet echt een beginnersmotor maar anderzijds wel een zeer vergevingsgezinde motor : soepele motor, goed gebalanceerde machine en ideaal voor lange woon/werktrajecten wegens zijn (voor een moto) goede bescherming tegen ons noordelijk klimaat (wind en regen hebben amper vat op je zeker als je meer dan 70 km/u rijdt).
Maar zoals bij elk moeilijk begin : zorg voor een goede vooropleiding en begin heel kampjes aan, oefen zoveel mogelijk buiten de spits om de machine onder de knie te krijgen (8jes draaien, maneuvreren, tegensturen, hellinkje trekken) want er zitten rare autosnuiters :twisted: in die files.
Files en stadsverkeer, zeker als het regent (maak je zichtbaar met fluovestjes extra remlicht en voorlichten) zijn zeer verradelijk (witte lijnen, putdeksels :-( , zebrapaden, tramsporen, openslaande portieren, kasseien, ...)
En hoe meer ik dat maschien beheers hoe meer vertrouwen hij lijkt terug te geven. :grin: De grenzen van deze machine liggen diep, heel diep , zeker in de slingerende bergwegen waar de japanse scheurijzers gerust de baas kunt (zolang er maar geen rechte stukken zijn waar ze je natuurlijk aan 10.000 tpm voorbij scheuren). Maar RT rijders hoeven niet het eerst weg te zijn, wij genieten ... 8-)
Succes en veel veilige kms ...
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
Iwan

Bericht door Iwan »

Een goede maand terug kreeg mijn directeur het in zijn hoofd een moto aan te kopen ! Geen haar op mijn hoofd dat ooit gedacht zou hebben dat dit kon gebeuren !
Soit... als je een droom hebt, dan moet je er ook voor gaan, op voorwaarde dat je er weloverwogen en overdacht mee omgaat.

Mijn eerste moto was precies ook, hoe kun je het raden, een RT, en eerlijk: ik heb het me geen minuut beklaagd. Ik had bijna een Honda Deauville gekocht (op aanraden van...): goede instapmoto.
We waren van plan om samen (met mijn vrouw) af en toe er eens op uit te trekken, en dan valt de deauville misschien wat licht uit. :cry:

Ik leerde ook mijn directie de eerste motostapjes: allerlei oefeningen op parkeerterrein. De RT is een zware, doch ideale moto om toch op een rustige manier de 'kneepjes', de métier aan te leren. 8-)

Ook mijn directeur is wreed content met zijn aankoop: blij dat hij toch zijn oog liet vallen op een betrouwbare bolide ! Met een RT als eerste moto kun je gewoon niet missen, indien je je houdt aan een aantal in bovenvermelde tips en reeds vermelde aandachtspunten in reply's van andere forum-leden. :wink:
Iwan de Verschrikkelijke
Afbeelding

bmw RT1150 Black Line 2004-bmw K1200 GT 2008- bmw 1600GTL
Relax

Bericht door Relax »

Ik vind van niet, maar door je WW-afstand beperk je de keuzemogelijkheden al drastisch en zie ik nog weinig prima beschermende alternatieven. Deauville,....
Paar jaar geleden had ik nog volmondig 'Ja' geantwoord op je vraag, maar ook een ezel wordt wijzer met ouder worden.
Ik rij nu 4 jaar, op een toen nieuwe R1150RT. Cursussen volgen, luisteren en kijken naar ervaren rotten (dus zowat iedereen toen, tja...), en heel veel rijden brachten 120.000 km op de teller. Wel, hoe langer ik rij, hoe meer spijt ik heb niet (véél) lichter begonnen te zijn en alle kunstjes te hebben geleerd met een doorleefde fiets. Ik raak er hoe langer hoe meer van overtuigd dat m'n "rijkunsten" op een aanzienlijk hoger nivo hadden gestaan had ik lichter begonnen, met meer professionele aanpak.

Succes.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ja een kleinere moto had je wellicht ook wat meer kuisplezier verschaft.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Gustje

Bericht door Gustje »

Gewoon doen denk ik,gisteren mijn eerste ritje gemaakt na 30 jaar met een K 1200 gt.Gewoon zalig doch opletten met de remmen(nogal bruut) en zeker met de rechterpols.Mijne motor loopt zoals een trein,het is alsof ik die 30 jaar altijd verder gereden heb :grin: :grin:
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Mijne motor loopt zoals een trein
Met vertraging dus... :lol:

Ach, doe gewoon je zin...'t valt mee of 't valt tegen (letterlijk)...of een combinatie van beiden...

We zijn toch met z'n allen groot geworden door vallen en opstaan...who says it ends when you're 40 ???

:wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
jostikop

Bericht door jostikop »

bedankt voor al jullie reacties. ik ga het inderdaad rustig aanpakken
Ben nu bezig met mijn rijbewijs en daarna ga ik eens een 1150 rt huren voor een dag ofzo (of ie wel echt geknipt voor me is, want het mag wel je droommotor zijn het moet ook nog goed aansluiten op je)
en wat de meesten zeiden eerst wa oefenen kleine stukkies en manouvres doen en als da een beetje lukt de lange afstanden.

in ieder geval nogmaals bedankt en echt een superforum!!!
frederik

Bericht door frederik »

Je zou groot gelijk hebben om een 1150rt in huis te nemen. De motor vergeeft véél sturingsfouten, is dé motor voor woning werk, is zeer stabiel op de snelweg (stukken stabieler dan de 1200rt) en heeft een uitstekende wind en regenbescherming.

Hou in het begin, de eerste maanden de motor gewoon wat achter totdat je de rt goed aanvoelt (begin dan bij goed weer in de lente met de rt naar het werk te rijden) en volg een motoropleiding, die gaan U direct wat goede sturingstips aanbevelen.

En het belangrijkste, koop aub goede kledij ! Geeft zeker genoeg uit daaraan. En met een super 1150rt past woning werk zeer goed een atlantis bmw pak.

Véél succes met de 1150rt. en neem als het kan een twin spark 1150rt, die zijn nog beter !

Groeten,

frederik
den dezen zonder
Contacteer:

Bericht door den dezen zonder »

Heb me net ook een 1150 rt aangeschaft, ik heb er wel nog nooit mee gereden. Wel al met een r1200rt, en die beviel goed. Dus deze zal ook wel handelbaar zijn zeker?
Kawasaki KH 250, Kawasaki KH 400, Honda VF 750 C, Bmw R 1150 RT, Bmw K 1200 LT
Bezoek onze site: http://www.mtc2m1z.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie