Pagina 2 van 2

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 09 jan 2008, 21:08
door p.raaymakers1
dirkske schreef:
p.raaymakers1 schreef: Hier reageer ik maar even verder niet op :roll: Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus
Nergens op heel die bladzijde maar 1 woord of zinsspeling terug te vinden aangaande galvanische scheiding, wel het woord aardlus :!:
Maar ja voor mij eender, ik reageer er verder niet meer op.

Ik hoop dat de persoon in kwestie met weinig geld, en geen miskopen zijn probleem snel verholpen krijgt.

Hier dan Dirkske, http://www.gps-garmin.nl/intercom.html, word het verhaal nogmaals uitgelegd en allebei de woorden komen aan bod. Oftewel de galvanische scheiding dient om de aardlus te onderbreken. En die galvanische scheiding wordt gemaakt met een aardlus isolator.

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 10 jan 2008, 22:37
door dirkske
p.raaymakers1 schreef:
dirkske schreef:
p.raaymakers1 schreef: Hier reageer ik maar even verder niet op :roll: Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus
Nergens op heel die bladzijde maar 1 woord of zinsspeling terug te vinden aangaande galvanische scheiding, wel het woord aardlus :!:
Maar ja voor mij eender, ik reageer er verder niet meer op.

Ik hoop dat de persoon in kwestie met weinig geld, en geen miskopen zijn probleem snel verholpen krijgt.

Hier dan Dirkske, http://www.gps-garmin.nl/intercom.html, word het verhaal nogmaals uitgelegd en allebei de woorden komen aan bod. Oftewel de galvanische scheiding dient om de aardlus te onderbreken. En die galvanische scheiding wordt gemaakt met een aardlus isolator.
Wat leest men daar "...is om gebruik te maken van een galvanische scheiding. Eigenlijk is dit niet meer dan een 1 op 1 transformator."
Er staat zelfs een tekening bij, daar zie je duidelijk wat ik bedoel, en dat lukt je nooit via een relais zoals jij en anderen dat denken, OF zoals ik al schreef je dient 2 batterijen te gebruiken, die dan aangesloten worden als volgt, de spoel van de relais met batterij 1 en de lamp o.i.d met batterij 2, en NERGENS massa's ( of plussen) aan mekaar koppelen of je galvanische scheiding is al voorbij.

Verder, transformeren is niet mogelijk met gelijkspanning !!! En voordat iemand reageerd, het kan wel maar dan dient men eerst van die gelijkspanning een soort wisselspanning te maken en dan .... enz enz.

Heel die uitleg die je geeft, geeft me nog steeds geen enkel antwoord op mijn vraag, in tegendeel het versterkt mijn bewering.
Ik wou niet meer reageren maar op komplete verkeerde zaken (volgens mij dan toch) doe ik het wel zoals je ziet. :clown:

Edit: meer uitleg aangaande die Galv. Scheid. :
Galvanische scheiding
We spreken van galvanische scheiding als twee (of meer) apparaten met elkaar verbonden zijn zonder dat er een elektrische stroom van het chassis van ene apparaat naar het chassis van het andere kan lopen.
Deze scheiding kan bereikt worden door koppeltransformatortjes, door optische elementen (fiber verbinding of opto-coupler) of (alleen voor HF-apparaten) door scheidings condensatortjes. Ook iedere vorm van draadloze verbinding geeft een galvanische scheiding.
Het aanbrengen van galvanische scheiding heeft soms zin als je aantoonbaar last hebt van storing van buitenaf, bijv. van lichtdimmers of brom door een aardlus.
Als je aantoonbaar last hebt van een zeer hoogfrequente stoorbron zoals een naburige radiozender, geeft galvanische scheiding veelal geen oplossing. Onder bepaalde omstandigheden kan het probleem zelfs erger worden.


Wat ik zou proberen:
is het apparaat dat "last" heeft van storing, eens uitproberen op een andere batterij, (of pillen) indien mogelijk, is de storing dan weg dan mag je er zogoed als zeker van zijn ,dat de storing via de bestaande draden binnenkomt. En dan zitten er stoorsignalen in de stroomvoerende leidingen waarop je toestel is aangesloten.
Blijft de storing juist hetzelfde dan kan wat ik hierboven schreef uiteraard nog steeds, maar dan zou ik meer uitkijken naar de ligging van de bekabeling, daar het gevaar van "instralen" weldegelijk mogelijk is.
Je kan natuurlijk ook je Xenon effe kompleet afkoppelen, dan geld evenzo bovenstaande verhaal.

Ik ben zeer zeker geen oplosser van storingsproblemen, dat heeft zo zijn eigen specialistaie, maar met een beetje gezond verstand kom je al een eind, en zou je met wat geluk zelf de oorzaak misschien kunnen oplossen.

In ieder geval succes. :grin:

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 10 jan 2008, 23:17
door p.raaymakers1
en dat lukt je nooit via een relais zoals jij en anderen dat denken, OF zoals ik al schreef je dient 2 batterijen te gebruiken, die dan aangesloten worden als volgt, de spoel van de relais met batterij 1 en de lamp o.i.d met batterij 2, en NERGENS massa's aan mekaar koppelen of je galvanische scheiding is al voorbij.
Waar heb je mij het woord relais zien gebruiken?????
Ik heb alleen gesproken over een aardlus isolator plaatsen in de AUDIO kabel. Ik heb nergens beweerd dat er een aardlus isolator tussen de voeding van de Xenon zou moeten.

Het enige wat ik beweerd heb, en zeker weet, net zoals mhr Autocom en de dames en heren van Waypoint, dat als je een aardlus isolator plaatst tussen de AUDIO kabel, je eventuele storingen via het boordnet, waar de Autocom en de Zumo op aangesloten zijn, elimineert.

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 10 jan 2008, 23:42
door dirkske
p.raaymakers1 schreef:Waar heb je mij het woord relais zien gebruiken?????
Ik dacht van wel maar dan zou ik dat effe moeten opzoeken, ik neem aan van niet, dus nee je hebt het niet gezegd, anderen daarentegen dan toch wel, daarom....
Ik heb alleen gesproken over een aardlus isolator plaatsen in de AUDIO kabel. Ik heb nergens beweerd dat er een aardlus isolator tussen de voeding van de Xenon zou moeten.
Als dat zo is heb je gelijk en ben ik daarin verkeerd.
Het enige wat ik beweerd heb, en zeker weet, net zoals mhr Autocom en de dames en heren van Waypoint, dat als je een aardlus isolator plaatst tussen de AUDIO kabel, je eventuele storingen via het boordnet, waar de Autocom en de Zumo op aangesloten zijn, elimineert.
Dat durf ik niet te beweren, dat zou ik proefondervindelijk moeten uittesten, ga ik niet doen hoor.
Of dat kan, betwijfel ik heel sterk daar storingen van het boordnet, gewoon doorkomen, een aardlus isolator zie ik dat niet oplossen, watgaat die dan wegfilteren, een heel breed spectrum in de audio dan? De klank zal dan wel degelijk aangetast zijn, enfin het is eender, ik geloof dat dus niet. Als opmerking, weten de heren en dames van Autocom en Waypoint wat ik aangesloten heb, en in welke freq. band ik storing ontvang? Zo ja, chapeau dan, heel straffe gasten. :shock:

Misschien heb ik jouw voorgaande reacties verkeerd gelezen, ik wou niet je visie (als die er al was) van galvanische scheiding aanvaarden, anderen of iemand heeft er ook een voorbeeld van relais bijgehaald, en dat strookt gedeeltelijk met sommigen hun gedachtengang, maar in deze was die in mijn ogen (en nu ben ik er zeker van dat ik het juist had) kompleet verkeerd.

Enfin ik denk wel dat het duidelijk(er) is voor iedereen nu, een galvanische scheding gaat niet zomaar op een auto of motor zonder speciale kunstgrepen, m.a.w. daarin moet je niet de oplossing gaan zoeken, het kan op andere manieren ook wel.
Vraag me niet dewelke daar weet ik niet genoeg van, meer woorden ga ik nu niet meer schijven, het word alsmaar meer en meer afglijden van wat de vraag eigenlijk was.
Wie nog meer over dit wil, mail me dan buiten het msg forum( priv mail,het forum bied die mogelijkheid ook hoor), ik wil gerust verder mijn kennis bijschaven / of inzien dat ik kompleet verkeerd was/ben 8-)

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 11 jan 2008, 17:49
door p.raaymakers1
Nou nou Dirkske, zo zwaar moet het allemaal ook weer niet opnemen :grin:

Enige discussie is echt niet erg enne als dan ook nog spraakverwarring en elkaar niet helemaal goed begrijpen ook nog een rol gaan spelen, tja....dan wordt het er niet altijd duidelijker op :lol:
Uiteindelijk gaat het erom dat we hier iets aan elkaar hebben en van elkaar leren, toch?
Dus mocht je al denken dat er sprake zou zijn van enige "hard feellings", wat mij betreft in ieder geval niet hoor :grin:

Wat betreft het topic, ik zou graag eens wat willen experimenteren met de bewuste "gestoorde" motor, ben toch wel benieuwd wat de oplossing zou kunnen zijn.

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 14 jan 2008, 22:22
door Wally
Voor mij best, laat maar weten waar en waneer. Ik zie wel hoe ik het kan inpassen.

Wally :pig:

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 17 jan 2008, 01:08
door dirkske
p.raaymakers1 schreef:Nou nou Dirkske, zo zwaar moet het allemaal ook weer niet opnemen :grin:

Enige discussie is echt niet erg enne als dan ook nog spraakverwarring en elkaar niet helemaal goed begrijpen ook nog een rol gaan spelen, tja....dan wordt het er niet altijd duidelijker op :lol:
Uiteindelijk gaat het erom dat we hier iets aan elkaar hebben en van elkaar leren, toch?
Dus mocht je al denken dat er sprake zou zijn van enige "hard feellings", wat mij betreft in ieder geval niet hoor :grin:

Wat betreft het topic, ik zou graag eens wat willen experimenteren met de bewuste "gestoorde" motor, ben toch wel benieuwd wat de oplossing zou kunnen zijn.
Natuurlijk van deze kant ook geen "hard feelings" hoor, dat was ook niet de bedoeling. :wink:
Ik ben en blijf benieuwd wat er uiteindelijk het probleem zal verhelpen.

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 17 jan 2008, 19:38
door p.raaymakers1
Wally je hebt PM

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 20 jan 2008, 14:38
door LucVB
p.raaymakers1 schreef:
dirkske schreef:Galvanische scheiding ?

Ik vraag me af hoe je dat doet op een motor, hij heeft immers maar 1 batterij ?
Anders ben ik ofwel kompleet verkeerd met wat ik op de school heb geleerd, of anders .... ben ik juist, en kan het enkel met 2 gescheiden stroombronnen, een transfo (kan enkel met wisselspanning) of een optocoupler of relais (maar die dan ook zijn eigen gescheiden circuit heeft) met behulp van 2 batterijen dan wel. Zo heb ik het geleerd, (meen ik me toch te herinneren).

Hier reageer ik maar even verder niet op :roll: Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus

Als je de zumo in combinatie met een Autocom gebruikt ZONDER telefoon, dan hoef je de dure (65 euro) speciale audiokabel van autocom met aardlus isolator, niet persé te gebruiken.
Er is dan een veel goedkopere oplossing die perfect werkt.
Let wel dit gaat alleen als je puur en alleen de audio van de Zumo via de intercom wil laten lopen. Dus de aanwijzingen van Truus en evt muziek van mp3's
Afbeelding

De getoonde aardlus isolator is in bijna alle automaterialen zaken te koop en kost om en nabij de 10 euro.
Je koppelt hem tussen de audio snoer van de Zumo naar de Autocom. En weg zijn alle storingen!.
Op mijn 1200rt dit ook zo gedaan en werkt perfect!
gisteren ook zo een aardlus isolator geplaatst, een alle storingen weg. Prima oplossing voor 10€.

Dank u voor de tip.
LucVB

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 20 jan 2008, 20:23
door p.raaymakers1
En zo bewijst dit fraaie forum bijna dagelijks zijn nut :grin:
Een leuk detail is ook nog eens dat zo'n universele aardlus isolator, minder volume verlies geeft dan de originele van in ieder geval die van Autocom :-o

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon - follow up

Geplaatst: 20 jan 2009, 20:34
door Wally
Stand van zaken:
Probleem opgelost!
't Heeft weliswaar wat tijd gekost, maar "de zelfstandigen" hebben ook nog wel wat anders te doen...
Desalniettemin, alle eer en glorie gaat in deze naar Edargpu voor het beschikbaar stellen van niet één, maar wel twéé ontstoorders(wat is mijn schuld?), en naar tweecilinderke voor het beschikbaar stellen van brug, torxschroevendraaiers, platte schroevendraaiers, kennis, bankvijs, asbak, compresseur, plakdinkske, ovlov(en andere)-strips, grijze spuitbus, internet, krimpgeinekes, pintjes(duvelglas was gebroken :-( ),mini-bunzenbranderke en veel geduld.

En nu ter zake:
De zumo van stroom voorzien via externe batterij, deed de storing verdwijnen. Gezien het echter geen goed idee is om daarvoor een tweede batterij te installeren, plaatsten we de ontstoorder tussen (interne)baterij en Zumo. Geen avance! Storing was er nog steeds.
Toen had iemand (wie dat was laten we hier in het midden :wink: ) het idee om Zumo én Autocom aan te sluiten op het 12V contact, met de ontstoorder. Dus: 12Vcontact - ontstoorder - Zumo&Autocom.
En ziedaar, de stilte keerde terug in mijn helm(die stemmetjes in mijn hoofd zijn er nog, maar da's een ander probleem :alien: ).
Ook bellen via blauwtand gaat nu zoals het hoort!

Aan allen bedankt voor de tips, hulp, geduld en goede raad!

Stooringsvrije Wally :pig:

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 20 jan 2009, 21:51
door tweecilinderke
Stooringsvrije Wally
Moet zijn stooringsvrije beemer, aan dat andere is er nog werk :mrgreen: :mrgreen:

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon - follow up

Geplaatst: 21 jan 2009, 09:50
door edargpu
Wally schreef: alle eer en glorie gaat in deze naar Edargpu :oops: :oops: (wat is mijn schuld?)een half :pig:
:-P :-P

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon - follow up

Geplaatst: 21 jan 2009, 13:26
door Wally
edargpu schreef:
Wally schreef: alle eer en glorie gaat in deze naar Edargpu :oops: :oops: (wat is mijn schuld?)een half :pig:
:-P :-P
Kan voor gezorgd worden, maar de versnijding doet ge zelf hé!
Of gaat ge der worsten van maken voor de Oase-bbq in juni? :shock:

Wally :pig:

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 21 jan 2009, 17:08
door fireman_belgium
Heb ook al ruime tijd last van enorm veel ruis op mijn radio sinds ik xenon heb geiinstalleerd.
Heb verlenkabelsets gekocht om de ballasten naar het kontje te verhuizen maar als ik dit zo lees vrees ik dat dit het probleem niet gaat verhelpen ?! Of wel ???

Graag jullie proffesionele reactie,

alvast bedankt,

fireman_belgium@hotmail.com

Re: Storing door combinatie Zumo-Xenon

Geplaatst: 21 jan 2009, 18:45
door Wally
Proffesionele reactie?
Op dit gebied ben ik hier de grootste amateur die hier rondloopt, denk ik.
Mijn advies (voor wat het waad is): Trail and Error!
Probeer alle mogelijke oplossingen stuk voor stuk uit, en begin bij de goedkoopste/eenvoudigste.
En heb vooral geduld!

Suc6

Wally :pig: