K100 lampje batterij blijft branden... Wat?
Moderator: GVN
Re: K100 lampje batterij blijft branden... Wat?
Als ik nu eens het volgende zou doen (als voorlopige maatregel en in afwachting van echt veel tijd natuurlijk...)
Massakabel (de - dus) van de batterij doorknippen zodat ik via een eenvoudige eindconnectie (op een makkelijk te bereiken plaats) beide uiteinden weer aan elkaar kan zetten om te gaan rijden en uittrekken om te parkeren...
... dan moet ik niet telkens een sleutelset in de buurt hebben om de batterij los te koppelen bij langer parkeren en kan ik
parkeren zonder schrik voor een platte batterij en zonder veel sleutelwerk...
Denk dat dat geen probleem is zeker?
Massakabel (de - dus) van de batterij doorknippen zodat ik via een eenvoudige eindconnectie (op een makkelijk te bereiken plaats) beide uiteinden weer aan elkaar kan zetten om te gaan rijden en uittrekken om te parkeren...
... dan moet ik niet telkens een sleutelset in de buurt hebben om de batterij los te koppelen bij langer parkeren en kan ik
parkeren zonder schrik voor een platte batterij en zonder veel sleutelwerk...
Denk dat dat geen probleem is zeker?
-
Iron Gonzo
ik heb hier nog wel ergens een batterijslot die je dar kan tussenplaatsen

hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Ik kom eraan... en breng ondertussen je gps-steuntje mee 
Batterijslot staat erop.
Wordt geplaatst tussen de batterij - en de massa op het kader/motorblok.
Is in weze niet meer dan een speciaal daarvoor ontworpen schakelaar, vandaar de naam "stroomonderbreker"
Ik ben er voorlopig mee geholpen in functie van het brandende daschboardlampje en geen tijd om het op te lossen... en hoef niet steeds de min van de batterij los te schroeven uit schrik voor een lege batterij.
Parkeren, knoppeke op uit en safe is bikie
Wordt geplaatst tussen de batterij - en de massa op het kader/motorblok.
Is in weze niet meer dan een speciaal daarvoor ontworpen schakelaar, vandaar de naam "stroomonderbreker"
Ik ben er voorlopig mee geholpen in functie van het brandende daschboardlampje en geen tijd om het op te lossen... en hoef niet steeds de min van de batterij los te schroeven uit schrik voor een lege batterij.
Parkeren, knoppeke op uit en safe is bikie
Even een rare: versleten koolborstels van de starter durven bij die oude K's wel eens electrische spookverschijnselen veroorzaken. Die dingen geven dan stroom via ontlastrelais door, klinkt vreemd maar is een mogelijkheid. Dit zou dan meteen ook het af en toe niet branden van de verlichting kunnen verklaren.
Of heb je de motor proberen te starten met startkabels, maar - en + omgewisseld, geeft ook wat schade aan alternator (soms gepaard met extreem dichte witte damp), maar dat is minder waarschijnlijk omdat de laadfunctie nog werkt.
Dit wordt een probeer-en uitsluitmarathon.
Of heb je de motor proberen te starten met startkabels, maar - en + omgewisseld, geeft ook wat schade aan alternator (soms gepaard met extreem dichte witte damp), maar dat is minder waarschijnlijk omdat de laadfunctie nog werkt.
nog een vaststelling...
Met de 'dodemansknop' uit blijft het rode batterijlampje branden.
Met de 'dodemansknop' uit blijft het rode batterijlampje branden.
-
Willy
Het is net de bedoeling dat de spoel van het ontlastrelais via de borstels van de startmotor massa kan vinden. Dit wordt ongedaan gemaakt op 't moment dat er gestart wordt, de borstels worden dan immers zelf op +12V gebracht, de spoel van het relais "ziet" aan 2 kanten hetzelfde potentiaal en valt bijgevolg af om zodoende via de kontakten de zware verbruikers uit te schakelen.LOMAX schreef:Even een rare: versleten koolborstels van de starter durven bij die oude K's wel eens electrische spookverschijnselen veroorzaken. Die dingen geven dan stroom via ontlastrelais door, klinkt vreemd maar is een mogelijkheid. Dit zou dan meteen ook het af en toe niet branden van de verlichting kunnen verklaren.
Indien de geleiding via de botstels (of beter: via borstel naar rotor naar borstel naar massa) in het gedrang komt (meestal door gecorrodeerde lamellen van de rotor) dan kan het relais ook afvallen zonder dat dit de bedoeling is, en ja, de verlichting valt dan uit. Maar, het gaat dan ook om ALLE verlichting, met inbegrip van die van het dashboard, 's nachts is het gewoon om een hartaanval van te krijgen. Het is simpelweg een gevaarlijke ontwerpfout en had op een andere manier kunnen opgelost worden zonder het risico om in de duisternis "van de radar te verdwijnen".
Tot mijn spijt ben ik van dit euvel "ervaringsdeskundige"
De oplossing is evenwel eenvoudig: startmotor uitbouwen en uit elkaar halen, lamellen blank schuren, alles terug in en op elkaar zetten.
Maar ik denk eigenlijk niet dat dit hier het probleem is, ik blijf gokken op een kapotte diode
Willy
-
Iron Gonzo
ik heb onlangs ergens gelezen dat het lampje ook blijft branden als er een lamp stuk is.
achterlicht of stoplicht.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Heb ik met de K1100 ook gemerkt, is niet het batterijlampje, maar de driehoek, en gaat wel uit als je het contact afzetIRON GONZO schreef:ik heb onlangs ergens gelezen dat het lampje ook blijft branden als er een lamp stuk is.