Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door -Fred- »

Yep,
juist Dirk ... de kaart is alleen maar persoonlijk.
Hij mag ook als passagier meegereden zijn in zijn of andermans voertuig, maar we dwalen af :wink:
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door one-one »

kijk even naar dit :
http://www.provincielimburg.be/webfiles ... 202008.pdf

en ja stricto senco ben je in overtreding...
nu in dergelijk geval zou ik anders optreden en je half dood slaan zodat je gehandicapt bent :mrgreen: neen alle gekheid op een stokje... ik zou de bestuurder en in dit geval jou vriendelijk aanmanen om de plaats te verlaten teneinde te vemijden dat je geverbaliseerd zou worden en misschien wel wat uitleg zou gegeven hebben nopens het feit dat mindervaliden die plaatsen wel degelijk hard nodig hebben....
anderzijds kan je het in principe niet kwalijk nemen dat er onmiddellijk geverbaliseerd wordt maar het is het een kwestie van persoonlijke interpretatie die wettelijk toegestaan is.
Je zal voor de Politierechter in Dendermonde en leuven minder kans hebben om zoiets te winnen dan in een ander arrondissement...by the way dit is hetzelfde met bepaalde belastingregio's
en ja waarom zou je voor een motor (trike vb) geen kaart kunnen krijgen... je kan ook perfect met een gs rijden maar max 50 m te kunnen stappen...
ride with pride
one-one
gsa 1150
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door -Fred- »

one-one schreef: en ja stricto senco ben je in overtreding...
Neen, ben je helemaal niet.
Waar haal / maak je dit uit op ? Welke vorm van overtreding maak ik dan ?
Voor zover ik weet is er geen wetsbepaling of artikel waarop jullie me kunnen verbaliseren als ik "stilstaan" op een plaats voor mindervaliden. (zonder kaart)
Kijk hier eens : http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... 7333#37333
Mensen zijn geen blauwbloezen, ik trouwens ook niet ... alleen maar wat begaan met voorgaande problematiek.

Grt,
Fred.
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door WimLT »

one-one schreef:en misschien wel wat uitleg zou gegeven hebben nopens het feit dat mindervaliden die plaatsen wel degelijk hard nodig hebben....
Hoe komt het dan dat die altijd leeg staan :shock:

Nee ..... nee ..... ik sta er ook niet op, jongens. Niet beginnen schieten :-P
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door xantingo »

-Fred- schreef:
one-one schreef: en ja stricto senco ben je in overtreding...
Neen, ben je helemaal niet.
Waar haal / maak je dit uit op ? Welke vorm van overtreding maak ik dan ?
Voor zover ik weet is er geen wetsbepaling of artikel waarop jullie me kunnen verbaliseren als ik "stilstaan" op een plaats voor mindervaliden. (zonder kaart)
Kijk hier eens : http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... 7333#37333
Mensen zijn geen blauwbloezen, ik trouwens ook niet ... alleen maar wat begaan met voorgaande problematiek.

Grt,
Fred.
Je bent inderdaad niet in overtreding zolang je "stilstaat" op die plaats. Dan moet je wel strikt de definities van "stilstaan" in acht nemen, zoals je kan lezen in de link die je geplaatst hebt :wink:
Wanneer je staat te wachten op iemand die zal gaan instappen, sta je niet stil maar ben je geparkeerd. Stilstaan is immers enkel: stoppen, deur open, instappen, deur dicht, vertrekken.
Stilstaan is ook laden of lossen, en dat kan inderdaad een hele dag duren, maar dat is niet de vraag in dit onderwerp.

Wie zich dus langer dan nodig voor het in- of uitstappen op een parkeerplaats voor mindervaliden bevindt, heeft zich daar (zij het kort) geparkeerd.
Over het nut van een pv ga ik me hier niet uitspreken, dat is aan de bevoegde persoon in kwestie om uit te maken (en ik ben ook geen blauwbloes...).

Ik herinner me een vraag op het ondertussen verdwenen forum van wegcode.be, waar een vrouw beboet was om te parkeren op een dergelijke plaats aan het tankstation in Groot-Bijgaarden. Ze vond dat niet terecht, terwijl er naar haar eigen zeggen vlak naast die parkeerplaats een aantal vrije plaatsen waren. Ze kwam dan af met flauwe excuses over onveiligheid op die plaats 's avonds om 22uur, terwijl ze daarna beweerde dat ze daar had getankt, en blablabla...
om maar te zeggen dat voor sommigen elke uitvlucht goed is om te verantwoorden dat ze parkeren waar het niet mag, ook al is er 5 meter verder een zee van ruimte ter beschikking.

Sommigen presteren het zelfs om op een voetpad te parkeren voor de deur van een fitnesscentrum. Ze moeten anders te ver stappen om te gaan fitnessen.
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
adjuvo

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door adjuvo »

Omdat ge nu toch over Groot-Bijgaarden begint ...

Bij deze een les voor wie een achterpoortje of excuus zoekt om NOOIT meer te vergeten...

Er zijn 2 gereserveerde plaatsen voor de mindervaliden , beiden sluiten aan op de verhoogde drempel welke toegang verleent tot de shop , het sanitaire gedeelte enz.

Voor deze bestuurders aldus handig meegenomen daar zij hun rolstoel op een hoger niveau kunnen plaatsen wat het uitstappen voor hen heel wat vergemakkelijkt.

Ware het niet dat 90 % van de tijd de beide ruimtes ten onrechte worden ingenomen door voertuigen welke hier geen kleurpotlood verloren hebben.

Desondanks (zeer) regelmatige controles van de bevoegde diensten van de WPR , al dan niet gekoppeld aan het uitreiken van de nodige partituren , gaat de show gewoon door .

Enkele maanden terug stopte er een jeep met aan boord een nog vrij jonge bestuurder welke aan beide benen verlamd was.
Vermits er geen plaats was om te parkeren zocht hij een hoekje waar hij (en lees nu goed wat volgen gaat ! )
ZONDER DE OVERIGE VERKEERSDEELNEMERS TE HINDEREN zich in zijn rolstoel kon hijsen , terwijl hij anderzijds eveneens zijn hond op de achterbank diende in bedwang te houden welke blijkbaar ook een luchtje wou scheppen.

Vermits het niveauverschil lukte dit hem nauwelijks , waarop ik hem vriendelijk gebaarde om een handje toe te steken .

Nooit eerder heb ik een dergelijke afwijkende om niet te zeggen vijandige reactie mogen ervaren , ook al stond mijn paard niet op een voor wagens voorziene parkeerruimte. Ik heb niet aangedrongen , maar begreep enerzijds wel de reactie.

Het is voor een dergelijke verkeersdeelnemer al absoluut geen te onderschatten prestatie om onder de huidige verkeerssituatie deel te nemen aan de verkeersstroom , als je dan nog telkens je ergens wil parkeren ook nog eens met dergelijke feiten bent geconfronteerd zie je gelijk wat voor bitterheid dit teweegbrengt.

Nog iemand zin om op zoek te gaan naar een gaatje in de wetteksten of gaan we toch volgende keer maar eens pogen om een beetje hoffelijk en / of verdraagzaam te zijn als we niet direkt een gaatje vinden ? :-x

Per slot van rekening is dit mijns inziens ook een (verdoken) "zwakke weggebruiker" , maar eentje die blijkbaar nog wel vanuit zijn positie het nodige respect voor de anderen kan opbrengen .

P.S. Neen , ook geen blauwbloes , alhoewel , maar gewoon gezond verstand en respect voor de medemens.

xantingo schreef:
-Fred- schreef:
one-one schreef: en ja stricto senco ben je in overtreding...
Neen, ben je helemaal niet.
Waar haal / maak je dit uit op ? Welke vorm van overtreding maak ik dan ?
Voor zover ik weet is er geen wetsbepaling of artikel waarop jullie me kunnen verbaliseren als ik "stilstaan" op een plaats voor mindervaliden. (zonder kaart)
Kijk hier eens : http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... 7333#37333
Mensen zijn geen blauwbloezen, ik trouwens ook niet ... alleen maar wat begaan met voorgaande problematiek.

Grt,
Fred.
Je bent inderdaad niet in overtreding zolang je "stilstaat" op die plaats. Dan moet je wel strikt de definities van "stilstaan" in acht nemen, zoals je kan lezen in de link die je geplaatst hebt :wink:
Wanneer je staat te wachten op iemand die zal gaan instappen, sta je niet stil maar ben je geparkeerd. Stilstaan is immers enkel: stoppen, deur open, instappen, deur dicht, vertrekken.
Stilstaan is ook laden of lossen, en dat kan inderdaad een hele dag duren, maar dat is niet de vraag in dit onderwerp.

Wie zich dus langer dan nodig voor het in- of uitstappen op een parkeerplaats voor mindervaliden bevindt, heeft zich daar (zij het kort) geparkeerd.
Over het nut van een pv ga ik me hier niet uitspreken, dat is aan de bevoegde persoon in kwestie om uit te maken (en ik ben ook geen blauwbloes...).

Ik herinner me een vraag op het ondertussen verdwenen forum van wegcode.be, waar een vrouw beboet was om te parkeren op een dergelijke plaats aan het tankstation in Groot-Bijgaarden. Ze vond dat niet terecht, terwijl er naar haar eigen zeggen vlak naast die parkeerplaats een aantal vrije plaatsen waren. Ze kwam dan af met flauwe excuses over onveiligheid op die plaats 's avonds om 22uur, terwijl ze daarna beweerde dat ze daar had getankt, en blablabla...
om maar te zeggen dat voor sommigen elke uitvlucht goed is om te verantwoorden dat ze parkeren waar het niet mag, ook al is er 5 meter verder een zee van ruimte ter beschikking.

Sommigen presteren het zelfs om op een voetpad te parkeren voor de deur van een fitnesscentrum. Ze moeten anders te ver stappen om te gaan fitnessen.
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door -Fred- »

Hoi gasten,

Het ging mij er alleen maar over, om de topicstarter een juist antwoord te geven.
Over het maatschappelijk debat hier omtrent is hij niet gediend.
Los van het feit dat ik mij uitspreek, over het al dan niet in beroep gaan is zijn keuze.
Tevens ben ik niet op zoek naar achterpoortjes, maar het is gewoon zo dat je er mag "stilstaan".

Ps: Persoonlijk ga ik er zelf niet op "stilstaan"

Grt,
Fred.
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door one-one »

-Fred- schreef:
one-one schreef: en ja stricto senco ben je in overtreding...
Neen, ben je helemaal niet.
Waar haal / maak je dit uit op ? Welke vorm van overtreding maak ik dan ?
Voor zover ik weet is er geen wetsbepaling of artikel waarop jullie me kunnen verbaliseren als ik "stilstaan" op een plaats voor mindervaliden. (zonder kaart)
Kijk hier eens : http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... 7333#37333
Mensen zijn geen blauwbloezen, ik trouwens ook niet ... alleen maar wat begaan met voorgaande problematiek.

Grt,
Fred.
Fred kijk nogmaals naar de link daar staat degelijk stilstaan/parkeren
ride with pride
one-one
gsa 1150
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door -Fred- »

Heb nogmaals gezien naar de link : http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... php?t=8452
Deze 4 heren zijn het toch duidelijk met elkaar eens dat je er mag "stilstaan".
Staat zelfs aangetoond met de nodige wetsart. - bepalingen.
Ik vermoed dat dit lesgevers / instructeurs zijn, mensen die er dagelijks mee bezig zijn en voldoende worden bijgeschoold.

Gisterenavond een theorie lesgever met 25jaar ervaring van/voor rij-instructeurs gesproken over dit onderwerp.
Eveneens hij was van menig dat je er mag "stilstaan".

Topicstarter moet er zijn conclusie maar uit trekken ...
Ik laat het hierbij en blijf er niet langer bij "stilstaan" :salut:

Grt,
Fred.
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door JohanDB »

-Fred- schreef:Heb nogmaals gezien naar de link : http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... php?t=8452
Deze 4 heren zijn het toch duidelijk met elkaar eens dat je er mag "stilstaan".
Staat zelfs aangetoond met de nodige wetsart. - bepalingen.
Ik vermoed dat dit lesgevers / instructeurs zijn, mensen die er dagelijks mee bezig zijn en voldoende worden bijgeschoold.

Gisterenavond een theorie lesgever met 25jaar ervaring van/voor rij-instructeurs gesproken over dit onderwerp.
Eveneens hij was van menig dat je er mag "stilstaan".

Topicstarter moet er zijn conclusie maar uit trekken ...
Ik laat het hierbij en blijf er niet langer bij "stilstaan" :salut:

Grt,
Fred.
Euh Fred, volgens mij begrijp je die thread helemaal verkeerd hoor.

Er zijn er daar toch wel verschillende die net zoals hier zeggen dat de topicstarter effectief geparkeerd stond, net omdat hij er langer blijven staan is dan de tijd die nodig was om zijn passagier te laten in- of uitstappen, en dus kon geverbaliseerd worden.

Dat je op dergelijke plaats volgens de letter van de wet inderdaad mag "stilstaan" is iedereen het hier wel over eens hoor :roll:
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door one-one »

JohanDB schreef:
-Fred- schreef:Heb nogmaals gezien naar de link : http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... php?t=8452
Deze 4 heren zijn het toch duidelijk met elkaar eens dat je er mag "stilstaan".
Staat zelfs aangetoond met de nodige wetsart. - bepalingen.
Ik vermoed dat dit lesgevers / instructeurs zijn, mensen die er dagelijks mee bezig zijn en voldoende worden bijgeschoold.

Gisterenavond een theorie lesgever met 25jaar ervaring van/voor rij-instructeurs gesproken over dit onderwerp.
Eveneens hij was van menig dat je er mag "stilstaan".

Topicstarter moet er zijn conclusie maar uit trekken ...
Ik laat het hierbij en blijf er niet langer bij "stilstaan" :salut:

Grt,
Fred.
Euh Fred, volgens mij begrijp je die thread helemaal verkeerd hoor.

Er zijn er daar toch wel verschillende die net zoals hier zeggen dat de topicstarter effectief geparkeerd stond, net omdat hij er langer blijven staan is dan de tijd die nodig was om zijn passagier te laten in- of uitstappen, en dus kon geverbaliseerd worden.

Dat je op dergelijke plaats volgens de letter van de wet inderdaad mag "stilstaan" is iedereen het hier wel over eens hoor :roll:
Dus ik had het verkeerd :oops: voor waarvoor mijn excuses.... :mrgreen:
art.27 bis KB 1/12/1975 titel 2 praat enkel over parkeren en NIET stilstaan..
je kan dus perfect stil staan voor het laden en lossen of voor het in- en uit stappen.
MEA CULPA maar...ik zou niet geverbaliseerd hebben zoals gemeld hier boven :wink:
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door one-one »

om verder te doen de Wet is soms speciaal...
zoal vb aanstalten maken tot sturen en je bent dronken...
de politie laat je blazen en dit is A of P... ik kan je rijbewijs 3 of 6 uur inhouden maar ik mag je geen pv maken want de Wet praat over "dronken sturen" en aanstalten maken tot is NIET sturen...
ride with pride
one-one
gsa 1150
De Jempy
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 nov 2007, 20:53
Locatie: Valley of the Black Creek

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door De Jempy »

one-one schreef:om verder te doen de Wet is soms speciaal...
zoal vb aanstalten maken tot sturen en je bent dronken...
de politie laat je blazen en dit is A of P... ik kan je rijbewijs 3 of 6 uur inhouden maar ik mag je geen pv maken want de Wet praat over "dronken sturen" en aanstalten maken tot is NIET sturen...
Voila, we zijn weer vertrokken. vb:
Der is daar ne kerel die, met een pint te veel op, naar zijn voertuig gaat om er een pakje sigaretten (of iets anders) te gaan halen. De politie ziet dit als zijnde "aanstalte om te sturen" en laat hem blazen...met het gekende gevolg.
Andere agenten zouden wachten tot hij achter het stuur plaats neemt; en nog anderen spelen zeker en wachten tot hij de motor start. Zegt die dronken bestuurder:"Maar meneer de agent, 't is koud en ik start mijn motor om de verwarming op te zetten om hier om mijn gemakske een sigaretje te roken."
Afbeelding
Afbeelding
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door JohanDB »

one-one schreef:om verder te doen de Wet is soms speciaal...
zoal vb aanstalten maken tot sturen en je bent dronken...
de politie laat je blazen en dit is A of P... ik kan je rijbewijs 3 of 6 uur inhouden maar ik mag je geen pv maken want de Wet praat over "dronken sturen" en aanstalten maken tot is NIET sturen...
Eén van mijn docenten zei vroeger : "laten instappen en 2 m laten rijden, bingo" :roll:

Als ze effectief rijden is het inderdaad meer dan bingo maar als ik zo ene kan verhinderen van te vertrekken en ondertussen nog eens het rbw intrekken voor 3 of 6 u zal ik dat toch prefereren hoor
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door JH. »

pffffff.... bende watjes...

Allemaal zitten lullen en zeveren om toch maar de duurste, beste en mooiste moto te hebben.... Allemaal zitten lullen of die handschoenen en dat motorpak wel "echt" zo water- en winddicht is als ze beweren... Allemaal zitten lullen en zeveren om dat type banden wel echt zo baanvast zijn bij regenweer...

EN BIJ HET MINSTE BEETJE NATTIGHEID EN KOUDE LAAT GE U EEN BOETE AANSMEREN OM OP IEMAND DIE HET ECHT NODIG HEEFT .... EN HELEMAAL NIETMEER KAN GENIETEN VAN EEN HEERLIJKE MOTORRIT ZIJN PLAATS IN TE NEMEN... MET UW AUTO
en dan nog gaan discussiëren hoe men die boete kan kwijtraken :?: :?: :?:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
De Jempy
Berichten: 178
Lid geworden op: 04 nov 2007, 20:53
Locatie: Valley of the Black Creek

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door De Jempy »

Wel JH,

gij hebt nu ne keer ballen aan uw lijf zie. Gij hebt nu ne keer overschot van gelijk.

idd - we zijn hier aan 't zeveren - en hoe langer hoe meer.

Maar zo ne keer iets uitlokken is toch tof :-)
Afbeelding
Afbeelding
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door one-one »

JH. schreef:pffffff.... bende watjes...

Allemaal zitten lullen en zeveren om toch maar de duurste, beste en mooiste moto te hebben.... Allemaal zitten lullen of die handschoenen en dat motorpak wel "echt" zo water- en winddicht is als ze beweren... Allemaal zitten lullen en zeveren om dat type banden wel echt zo baanvast zijn bij regenweer...

EN BIJ HET MINSTE BEETJE NATTIGHEID EN KOUDE LAAT GE U EEN BOETE AANSMEREN OM OP IEMAND DIE HET ECHT NODIG HEEFT .... EN HELEMAAL NIETMEER KAN GENIETEN VAN EEN HEERLIJKE MOTORRIT ZIJN PLAATS IN TE NEMEN... MET UW AUTO
en dan nog gaan discussiëren hoe men die boete kan kwijtraken :?: :?: :?:
J-H ge wordt toch niet depri zeker :mrgreen:
ride with pride
one-one
gsa 1150
S.
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2005, 17:34
Woonplaats: Waasmunster
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door S. »

Bedankt voor de leuke lectuur maar de betrokkene heeft al lang de strijd opgegeven en gaat betalen. En, voor alle duidelijkheid, IK was het niet hé. Het forum leek me de beste en snelste weg om expert-advice op de kop te tikken. Ik ken geen enkele andere plaats waar ik op 24u de visie kan krijgen van politiemensen, rijintructeurs en hier en daar een advocaatje. Fantastisch niet? Samenvattend, billen verbanden = op de blaren zitten maar nu weten we tenminste wat nu mag en niet mag.
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: Vraagje voor blauwbloezen onder ons...

Bericht door xantingo »

S. schreef:Bedankt voor de leuke lectuur maar de betrokkene heeft al lang de strijd opgegeven en gaat betalen.
Er zal niet veel anders opzitten, zeker?
De enige andere mogelijkheid is de fout niet willen inzien en erkennen, naar de politierechtbank stappen en uiteindelijk nog wat meer betalen...
S. schreef: Ik ken geen enkele andere plaats waar ik op 24u de visie kan krijgen van politiemensen, rijintructeurs en hier en daar een advocaatje.
Ik wel:
wegcode-forum
gratis rijbewijs online-forum

Helaas voor overtreders is er maar één wegcode en zal je op de meeste neutraal denkende fora hetzelfde antwoord krijgen: :wink:
S. schreef:billen verbanden = op de blaren zitten
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
Plaats reactie