rugpijn - r1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

frederik

Re: rugpijn - r1200RT

Bericht door frederik »

Gun jezelf een corbin. Je zitvlak is harder en groter (geen drukpunten meer rond je wervelkolom). Je hebt eigenlijk een zitje. De wervelkolom wordt ontlast en de rugpijn trekt weg.

Een corbin bestuurderzadel is op de 1200rt combineerbaar met het bmw passagierszadel. Je bent dus niet verplicht om de twee corbins te kopen (wat vroeger op de 11XXrt wel het geval is).

Bovendien is een corbin tweedehands bij verkoop van de motor, goed verkoopbaar.

Frederik (met een corbin)

ps corbin aankopen in duitsland (véél goedkoper)
bandit

Re: rugpijn - r1200RT

Bericht door bandit »

Mijn voorgaande motor was een bandit 1200, ik heb er 76000 km gereden op zes jaar tijd. De zithouding was iets meer naar voor leunend, nooit geen last gehad aan de rug. Met de R1200RT werd ik direct gewaar dat de onderrug meer last gaf na een 100 tal km, ik begon meer te zoeken naar een holle en bolle rug, waardoor de spieren ook meer vermoeiend werden en dit doordat men veel rechter op de motor zit. Ik heb met verschillende mensen al gesproken en de reactie is, ik moet ook opletten dat ik niet doorzak, dat heb je niet met een motor dat iets meer naar voor leund. Het is juist, spieroefeningen helpen, maar als je een probleem hebt met de rug, dan wordt dit meer geaccentueerd. Ik heb intussen een ander zadel van touratech gekocht, zodat de lordose van de onderrug een verplichting wordt en een test gedaan met een met een hoofdsteun van een wagen, hetgeen ook weer meer steun in de onderrug geeft, let wel dat het zitoppervlak dan ook gevoelig verminderd zodat een andere zithouding op langere afstand ook in het gedrang komt. Ik heb een RT 1200 gezien waarvan het zadel van duo verhoogd is, daar waar het voorste zadel op aansluit. De passagier schuift niet meer naar voor en de berijder heeft ook meer steun aan de onderrug, denk aan een LT, dit kan men bespreken bij artistiek. De steurverhogers, daar heb ik mijn bedenkingen bij, voor die één cm verschil in hoogte. Op lange afstanden de test gedaan door de handen op de handvatten te leggen, hetgeen een diameter van steur verhoogd, had geen beter gevoel erbij. Bij mijn bandit heb ik met verschillende veren gereden, dat komt ten goede voor baanligging. Als je dicht bij Gent woont, kun je nog altijd langskomen om eventueel het zadel uit te testen, het zadel zelf oogt ook mooier, het zit harder en is drie cm breder. Ik vind het bijzonder jammer dat bij aanschaf van zo een mooie motor met uitstekende rijprestaties en comfort, dat men achteraf moet zitten zoeken om beter te zitten, en dan nog wel zonder pijn, want dat bederft de pret nogal. Ik zeg het nogmaals, als je een probleem hebt in de rug, komt dit zeker niet ten goede op een RT. Een corbinzadel met verwarming en rugsteun is redelijk duur en een stuur zoals een GT is niet verkrijgbaar voor RT, want deze kan men in hoogte verstellen.
Plaats reactie