Flitspalen in Frankrijk

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Dirk Pauwels

Re: Flitspalen in Frankrijk

Bericht door Dirk Pauwels »

Laatste week van juni in Frankrijk verbleven en veel gereden, dan naar Spanje. 5 en 6 juli ook door frankrijk huiswaarts gereden, nauwelijks flikken gezien, vermoedelijk 1 keer geflitst door vaste camera die ik nie gezien had, moet ik nog afwachten.
Geen enkele keer controle gehad. Frankrijk is groot en vermoedelijk staan de controles daar waar het het meeste opbrengt, dus op de binnenwegen waar wij reden en het overigens altijd zeer rustig was, geen flikken gezien. Wel op de hoofdwegen aan de ronde punten. Overigens telkens wel goed gewaarschuwd door de franse autombilisten met licht signalen, waarvoor dank.
Ik merk trouwens dat het rijgedrag vd fransen in het zuiden nauwelijks veranderd is, in het noorden lijken ze zich beter aan de wegcode te houden.
In spaanse pyreneen helemaal geen controles gezien.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hans

Bericht door Hans »

Ben net terug van 2 weken Frankrijk, en kan alleen maar bevestigen dat er weinig is veranderd vergeleken met de voorgaande jaren : aankondiging van vaste flitscamera's op snelwegen, en de anonieme mobiele snelheidscontroles mag je altijd verwachten op heel lange, rechte secundaire wegen waar de verleiding altijd groot is om over de toegestane 90 km/h te gaan.

We zijn deze keer echter, voor de eerste keer sinds jaren, tegen gehouden voor een routinecontrole : wegblokkade, veel manschappen, iedereen aan de kant, ge kent dat wel. Toen het onze beurt was : "Bonjour monsieur, les papiers du véhicule s.v.p." Ondertussen was een andere agent rond de motor aan het wandelen : "Claude, ce sont des Belges." En Claude dan direct tegen ons : "C'est en ordre monsieur, vous pouvez passer." Geen papieren moeten bovenhalen, geen vraag naar de alcoholtester, en geen controle van de GPS waar wel degelijk de Franse flitslocaties waren ingeladen.

Vive la France en les Francais ! Ils aiment les (petits) Belges. :-)

mvg
Hans
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Hans schreef: Vive la France en les Francais ! Ils aiment les (petits) Belges. :-)

mvg
Hans
Zo is dat :thumright:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
poestexas

Bericht door poestexas »

bij mij was het identiek. Grote algemene controle en de vraag naar de papieren. Geen vraag naar blaaspijpen, geen vragen naar stickers op de helmen en ook geen vraag naar flitsbestanden in de gps.
Ik ben blij dat ik niet alleen in deze situatie was. Waarmee ik wil zeggen dat wij nu niet allemaal moeten beginnen bibberen en beven als wij ons buurland binnenrijden en de indruk krijgen dat ze er op de loer liggen met 1000 en 1 nieuwe reglementeringen om ons toch maar den duvel aan te doen.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Brik

Bericht door Brik »

Ook net terug uit Frankrijk. Ja, er zijn een pak flitsers bijgekomen, zowel de gekende en als nieuwe modellen. Ik heb voor alle veiligheid de tijdelijke en gratis app van Garmin geladen en het werkt. De flitsers staan niet meer vermeld, maar wel de gevaarlijke zones. Ik heb bijna uitsluitend D-wegen genomen en je kon vlot doorrijden. Bij het inrijden van dorpen waar een digitale snelheidsaanduiding staan, mag je zeker zijn dat er de volgende honderden meters er een flitspaal staat, weliswaar niet altijd even duidelijk. Trouwens de Fransen hebben ondertussen het verkeersplateau van België overgenomen, wel een model dat overal hetzelfde is. Als hier 30km/h staat, dan kan je beter ook maar 30 rijden of je kunt voor nieuwe vering gaan kijken. Op het forum weten ze wel hiermee te helpen.
Politie? Ja, er staan en net zoveel als vroeger, en zeker rond lunch- en dinertijd. Er is wel degelijk een controle op alcohol gebruik.
Algemeen, en dat geld voor overal, is het nog even leuk motorrijden als vroeger. Hardrijders en drinkers lopen (rijden) vroeg of laat tegen de lamp.
Plaats reactie