Help!!!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

lekkerweg

Re: Help!!!

Bericht door lekkerweg »

Had de uitlaat er al af, met snoer/connector. Zal de sonde gangbaar maken,voor de volgende keer. Want blijkbaar moet het vaker. De spiebanen zijn nog redelijk vet (was Molykote, heb inmiddels wat Staburags ontvangen), maar de achterste conische lagers zijn slecht. Die zijn vervangen bij 10.000km, en nu bij 90.000km er weer aan toe. Morgen krijg de nieuwe, incl. die van voor. Ja, als het een beetje soepeltjes gaat, is het een leuke klus. Had flink moeite met de lagermoeren die ik zelf had aangezet (achterste), die door Heinz af fabriek vastgezette (voor), gingen aanzienlijk makkelijker los. Ieder geval dank voor dit topic, dat de aanzet gaf, want het was nodig.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik zou de spiebanen dan wel goed schoonmaken, eerst de rest van die br2plus er af, ontvetten met remmenreiniger en dan de staburags er op.
Je weet niet wat de verschillende vetten met elkaar doen, in het ergste geval komt er vanzelf meer vet bij :mrgreen:
Danny

Bericht door Danny »

CeesBmw schreef:Ik zou de spiebanen dan wel goed schoonmaken, eerst de rest van die br2plus er af, ontvetten met remmenreiniger en dan de staburags er op.
Je weet niet wat de verschillende vetten met elkaar doen, in het ergste geval komt er vanzelf meer vet bij :mrgreen:

zou ik ook doen, dat vet moet vooral blijven "hangen" en dat kan 't beste -optimaal- op een ontvette spiebaan. meer dan een dun laagje hoeft er niet opn klodders vliegen er toch maar vanaf :mrgreen:
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Klopt, van die klodders. Die zag ik op de tunnelwand thv de achterste kruiskoppeling (Molykote). De voorzijde was er nog niet eerder af geweest. Daar zat meer wit vet op de cardan, dan op de spiebaan. Maar niets rondgeslingerd. Met dat spul kun je een vogeltjeslijmbaan inrichten.
De uitgaande as van de bak heeft een, naar mijn onwetende gevoel, behoorlijke vrije slag. Ik schat een graad of 20. De ingaande as van het differentieel een minime vrije slag. Tikje, net voelbaar. Normaal?
Verder geen speling kunnen ontdekken op zowel verbonden als afzonderlijke onderdelen.
En moet dat dure staburags ook op de mofmanchetten, want daar (voor) zat behoorlijk wat?
Danny

Bericht door Danny »

vooraan ook wat stabu erop dan duw je de mof met de swingarm eraan zo weer op zijn plaats, de andere kant van de rubber, geborgd door de veerring laat je best droog dan glijd ie er niet tussenuit.

20° is ongeveer normaal te noemen :mrgreen:
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Klus geklaard. Meteen de zij-en middenbbok, schakel/rempedaal toestanden (droog als een publ.vr. op laatzaterdagavond) , grit van de Franse wegenreparatiebeheerdersmoordenaarsuitlokkers, en, gelukkig, foto's gemaakt tijdens het gebeuren, want ik wordt wel eens afgeleid.
Ben in het tarieven niet zo vriendelijke frankrijk , dus sta ik, b.v.in pinten, in het krijt bij de raadgevers.
Dank.
Danny

Bericht door Danny »

super !!!
Danny

Bericht door Danny »

Uiteindelijk is het de kardan niet,was het maar dat euh euh euh!
Jullie kenners blijkbaar?
Het geraketakel komt specifiek juist onder de batterij.
Ondertussen weet ik wat het probleem is,en laat ik jullie eens speculeren
Een tip:het is een 1-1/2dag werk dus serieus gepeperde factuur+het geplande onderhoud van 120 000.
En op de koop toe,de geplande motorreis is ook teniet d'as nog het ergste,aanstaande zdag vertrokken we snif snif ,
of heeft er iemand een toverstokje?
inderdaad eerst diagnose stellen zoals ik zei, geluid lokaliseren en dan diagnostiseren.

Nieuwe koppelingsplaat en evt een nieuwe ingaande as maar dat betwijfel ik, de asvertanding is harder dan de koppelingsschijf vertanding.
reken op een dikke halve dag werk en een nieuwe schijf, dus 180€ ongeveer, met de ingaande as erbij mag je rekenen op een kleine dag maar de as kost wel 200€.
Doch zoals gezegd 't zou me verbazen moet die schade hebben maar eerst zien he.

wat belasten van de overbrengingen betreft, ik denk dat het de logica zelve is dat iemand die constant -of erg vaak- met twee en bagage rijd dat dan de overbrengingen heel wat meer voor de kiezen krijgen dan een solorijder, alhoewel sommige zelfs solo met een bepaalde rijstijl alles aan grut krijgen.

Belangrijk is toch eens te leren beseffen -denk ik- dat BMW ook maar mekaniek aflevert en dat die vodden kapot kunnen. zelfs al rijd je met fluwelen vinger je kan gewoon pech hebben.

preventief dingen onderhouden, in de gaten houden doet enorm veel en 't kan je kosten besparen. misschien moesten we maar eens een paar sleutelsessies houden waarop enkel lonende tips voorgedaan worden en die door je dealer toch niet gebeuren omdat een onderhoud anders onbetaalbaar wordt.

@kilometervreter; je kon't veel goedkoper laten fiksen, heb je dat ook aangeboden, als je dan veel meer uitgeeft dan is dat jammer he :mrgreen:
de Ron

Bericht door de Ron »

puik idee, die sleutelsessie ! kunnen 2 linkerpollekes misschien ook nog iets bijleren ... :mrgreen:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Kilometervreter(s)

Bericht door Kilometervreter(s) »

Ja beste Danny

Vakantie periode bij m'n dealer en kosten er nog niet aan werken,dus ook nog niet 100/100zeker van het echte probleem???
en had al een afspraak voor het ondhd120000.
Ik had ie misschien bij u moeten brengen,als u het kost oplossen voor een prikje :wink:
Het is nog niet te laat !

Met de Assistance moet je ook vlug beslissen waar naartoe,dus...
comeback and stay
Plaats reactie