ongevallen bij motorrijders : thema raport
Moderator: GVN
-
dbcompetition
Re: ongevallen bij motorrijders : thema raport
Ik rij al 42 jaar met de motor en vind het veiliger dan de auto....voel mij veel geruster op de motor dan in de auto, als ge als motorrijder nuchter en met een beetje concentratie defensief rondrijd en u aan de opgelegde snelheid houd kan er zeer weinig gebeuren....Buiten de 30en de 50 zones rij ik gewoonlijk te snel, nochtans op 500000 km nog nooit geflitst dank zij concentratie ....met de auto al meerdere malen ....
dbcompetition schreef:Buiten de 30en de 50 zones rij ik gewoonlijk te snel,
hahaha inderdaad
-
Tazke
- Contacteer:
En wat moet ik dan zeggen, heb tot eind november alle dagen met de motor naar het werk gereden. En ik was toen 5 maand zwanger.
En ik weet welk risico het is hij een ongeval. En ik weet ook dat sommige dit onverantwoord vinden, maar met de auto zijn we nog meer van de baan gereden
En de gyna zei dat er geen enkel medische reden is om niet met de motor te rijden, buiten meer kans op letsels bij ongeval.
En schokken, geen last van, als ik nu met de bus ga heb ik meer schokken dan op de moto.
En ik weet welk risico het is hij een ongeval. En ik weet ook dat sommige dit onverantwoord vinden, maar met de auto zijn we nog meer van de baan gereden
En de gyna zei dat er geen enkel medische reden is om niet met de motor te rijden, buiten meer kans op letsels bij ongeval.
En schokken, geen last van, als ik nu met de bus ga heb ik meer schokken dan op de moto.
To boldly go where no tasmanian has gone before ...

zeker een interessant raport om eens door te scrollen en wat te lezen. Voor diegene met weinig tijd of goesting, de samenvatting vooraan geeft een heel mooi beeld.
Voor mij zaten er geen echte verrassingen in. Motorrijden voegt gewoon een extra risico toe aan je leven en tegelijkertijd héél veel plezier. (voor mij toch)
Wil dat dan zeggen dat je "onverantwoord bezig bent tov je naasten"?
Ik word daar een beetje opstandig van en heb me bovendien nooit veel aangetrokken van de kijvende vingertjes.
je mag niet dit en je mag niet dat
Dus laat ons het goede hier aanhalen, we hoeven niet te ontkennen dat we een risico nemen. We kunnen wel ons gezond verstand gebruiken en altijd defensief rijden. Weten dat automobilisten soms maneuvers maken die ons in nauwe schoentjes brengen, maar dat zij ons vaak niet (rap genoeg) gezien hebben. Mensen die niet met de moto rijden, kunnen vaak het acceleratievermogen van onze machienes niet inschatten (ook al gebruik je er misschien maar 60% van). Ze schrikken zich rot als we hen (stapvoets) in de file voorbij rijden, omdat ze dat gewoon niet kennen.
Besef dus dat jij de slimste bent en je inschattingsfouten zo laag mogelijk moet houden.
Eén van de vele initiatieven om veiliger te rijden zijn de opwarmdagen die de stad Antwerpen elk jaar gratis aan de motorrijders aanbiedt. Soms ook cursussen bij BMW-dealers of motorclubs. Zelf neem ik zo'n moment vaak ter harte om mijn vaardigheden (terug) aan te scherpen.
dus... blijven rijden of je nu moeder, vader, zus, broer of vriend bent zou ik zeggen, en altijd in je achterhoofd houden dat er na die ene kilometer nog een veel kunnen volgen.
Ils
Voor mij zaten er geen echte verrassingen in. Motorrijden voegt gewoon een extra risico toe aan je leven en tegelijkertijd héél veel plezier. (voor mij toch)
Ik word daar een beetje opstandig van en heb me bovendien nooit veel aangetrokken van de kijvende vingertjes.
je mag niet dit en je mag niet dat
Dus laat ons het goede hier aanhalen, we hoeven niet te ontkennen dat we een risico nemen. We kunnen wel ons gezond verstand gebruiken en altijd defensief rijden. Weten dat automobilisten soms maneuvers maken die ons in nauwe schoentjes brengen, maar dat zij ons vaak niet (rap genoeg) gezien hebben. Mensen die niet met de moto rijden, kunnen vaak het acceleratievermogen van onze machienes niet inschatten (ook al gebruik je er misschien maar 60% van). Ze schrikken zich rot als we hen (stapvoets) in de file voorbij rijden, omdat ze dat gewoon niet kennen.
Besef dus dat jij de slimste bent en je inschattingsfouten zo laag mogelijk moet houden.
Eén van de vele initiatieven om veiliger te rijden zijn de opwarmdagen die de stad Antwerpen elk jaar gratis aan de motorrijders aanbiedt. Soms ook cursussen bij BMW-dealers of motorclubs. Zelf neem ik zo'n moment vaak ter harte om mijn vaardigheden (terug) aan te scherpen.
dus... blijven rijden of je nu moeder, vader, zus, broer of vriend bent zou ik zeggen, en altijd in je achterhoofd houden dat er na die ene kilometer nog een veel kunnen volgen.
Ils
-
GS1995
!
Laatst gewijzigd door GS1995 op 06 jan 2014, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
@ Ils & Johan : top post !!!! thumbs up
-
Relax
Ben benieuwd naar de verwezenlijkingen van dit project.GS1995 schreef:Recent : http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/comm ... -v10nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Publicatie voorzien binnen een paar maanden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
adjuvo
Zeer constructieve bijdragen en in weinig woorden worden hiermee alle vooroordelen in een keer van de tafel geveegd .Ils&Johan schreef:zeker een interessant raport om eens door te scrollen en wat te lezen. Voor diegene met weinig tijd of goesting, de samenvatting vooraan geeft een heel mooi beeld.
je mag niet dit en je mag niet dat![]()
dus... blijven rijden of je nu moeder, vader, zus, broer of vriend bent zou ik zeggen, en altijd in je achterhoofd houden dat er na die ene kilometer nog een veel kunnen volgen.![]()
Ils
http://www.deredactie.be/permalink/1.1656461" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandaag in de pers.
Vandaag in de pers.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
costerke
Hier ook nog zo een verslag.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ggen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Rudy.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ggen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten Rudy.
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
Je hebt gelijk, dat doet niet ter zake.bagheera schreef: Maar over die fietsers op zondag die zonder nota van ander verkeer de baan oversteken al evenmin , maar daar wordt amper met een woord over gerept.
Maar dat doet niet ter zake.
Waarom vermeld je het dan?
-
pacman_cs
Wel ik heb daar toch wel enkele bedenkingen bij, wat BIVV weeral gepresteerd heeft
Problemen bij wegdek = 10 pct. Daar heb ik heb ik mijn twijfels bij. Mijn dagelijkse rit woon/werk verkeer, is dan een mooi vb. Daar ik dagelijks die baan doe, weet ik exact waar ze staan voor te flitsen
en waar je zeker aandachtig moet zijn, om niet de grond te moeten kussen.
Men moet eerst een keer grondig nadenken waar men riooldeksels/wegmarkeringen inplant op een nieuw aangelegd rondpunt, iemand die in regenweer hier de bocht in izegem pakt zal wel een keer mooi verrast kunnen zijn door deze zaken. Idem dito met het opvullen van putten in de baan, gewoon koude asfalt in het putje duwen en wanneer de eerste vrachtwagen erover rijd, BINGO het putje is daar weer (5jaar is het al zo).
Het is misschien een harde oplossing maar de enige oplossing die ze niet zullen vergeten, boetes zijn gewoon om de staatskas te spekken, niets meer niets min en zeker niet voor verkeersveiligheid ten goede te komen. Uit mijn eigen vriendenkring kan ik er hier direct 3 opnoemen die niet in orde zijn daarmee, en wat kan je eraan doen.
Te snel rijden, hallo we leven in Belgie. Liever iets te snel dan 70km/u rijden waar je 120 mag. Dat zijn gevaren op baan.Meer dan een op de drie motorrijders in de bestudeerde ongevallen reed te snel en een op de vijf was onder invloed van alcohol. Problemen met het wegdek hadden in minder dan een op de tien gevallen een bijdrage aan het ontstaan van het ongeval, en waren dan meestal een bijkomstige oorzaak.
Problemen bij wegdek = 10 pct. Daar heb ik heb ik mijn twijfels bij. Mijn dagelijkse rit woon/werk verkeer, is dan een mooi vb. Daar ik dagelijks die baan doe, weet ik exact waar ze staan voor te flitsen
Men moet eerst een keer grondig nadenken waar men riooldeksels/wegmarkeringen inplant op een nieuw aangelegd rondpunt, iemand die in regenweer hier de bocht in izegem pakt zal wel een keer mooi verrast kunnen zijn door deze zaken. Idem dito met het opvullen van putten in de baan, gewoon koude asfalt in het putje duwen en wanneer de eerste vrachtwagen erover rijd, BINGO het putje is daar weer (5jaar is het al zo).
Mbt alcohol, rijden zonder rijbewijs/verzekering wel daar ben in simpel in. Gewoon hun auto/moto PERSEN in een mooi blokje. Ze gaan hun les wel rap geleerd hebben.Zeventien procent van de motorrijders die in België betrokken zijn bij een zwaar of dodelijk ongeval, had geen geldig rijbewijs of een rijbewijs dat ingetrokken of opgeschort was.
Het is misschien een harde oplossing maar de enige oplossing die ze niet zullen vergeten, boetes zijn gewoon om de staatskas te spekken, niets meer niets min en zeker niet voor verkeersveiligheid ten goede te komen. Uit mijn eigen vriendenkring kan ik er hier direct 3 opnoemen die niet in orde zijn daarmee, en wat kan je eraan doen.
Van die "waspoeder" rijbewijshouders, moet ik eerlijk zeggen sommige kunnen beter rijden dan die die van de rijschool komen en jaren ervaring hebben, ik heb respect voor hen (en neen ik hoor niet tot die groep, heb duur betaald voor mijn rijbewijs) maar sommige onder hen zouden ze toch beter jaarlijks laten een medisch checken (oogtest, reactievermogen).Opvallend: 44 procent van die verongelukte motorrijders had het rijbewijs B voor 1989 behaald en had daarom geen specifiek examen moeten afleggen om een motorfiets te besturen.
BMW R1100R bj '95
-
Relax
Je trekt de bevindingen van het BIVV in twijfel, maar ik lees geen enkel argument in je post dat dit onderbouwt. Meer zelfs, je bevestigt hun bevindingen deels. En de rest is weinig relevant en/of logisch.
Waar ik wél de wenkbrauwen ga van fronsen, is het hoge percentage aan motorrijders die alcohol gedronken hebben.
Waar ik wél de wenkbrauwen ga van fronsen, is het hoge percentage aan motorrijders die alcohol gedronken hebben.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
pacman_cs
Ik denk dat de werkelijke cijfers wel een stukje hoger liggen.
Weet heel zeker dat meeste politie bij ongevallen zelfs niet laten blazen, gewoon dat het geen probleem zou mogen vormen dat de verzekering moet uitbetalen als er enkel materiële schade is.
Een bezopen iemand = miserie om aan je geld te raken voor je schade vergoedt te zien
Weet heel zeker dat meeste politie bij ongevallen zelfs niet laten blazen, gewoon dat het geen probleem zou mogen vormen dat de verzekering moet uitbetalen als er enkel materiële schade is.
Een bezopen iemand = miserie om aan je geld te raken voor je schade vergoedt te zien
BMW R1100R bj '95
Het rapport kan je hier nalezen: http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... l-2013.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91