hier ook , nooit te oud om te leren
Aankoop BMW R75/6
Moderator: GVN
-
Jo De Paepe
Re: Aankoop BMW R75/6
Yep,
koplamp was ook gewoon vals contact in het contactslot.
echter duikt er al een nieuw probleem op:
Stationair draait ie, goed, en hij gaat ook in toeren, maar heeft geen vermogen.
benzinetoevoer heb ik nagekeken, alsook de sproeiers eens uitgekuisd, maar zonder effect. ik dacht ook aan valse lucht, ik heb de leiding eens bekeken, op het eerste zicht geen fwieten in, maar nog geen 100% zekerheid.
ik vrees dat - na wat opzoekwerk over zo'n bing carburator - er mischien een membraam gescheurd/kapot is? kan dit een oorzaak zijn?
Dit is het volgende wat ik wou onderzoeken, maar voorlopig heb ik moeite om de vijzen los te draaien zonder ze kapot te maken. wat wd40 op gespoten, zien of ze dan iets loslaten...
andere pistes? niet genoeg compressie?
het vreemde is echter: het was een verschijnsel dat zich eerder soms voordeed. af en toe had ik intervallen van 1 a 2 seconden waarin dit zich voordeed. maar telkens als ik gas hernam of schakelde was dit evensnel weer verdwenen als het gekomen was.
ivm met die workshop ivm afstellen van de motor: klinkt zeer interessant. een leek als mij kan dit zeker gebruiken, en mijn motor ook!
echter duikt er al een nieuw probleem op:
Stationair draait ie, goed, en hij gaat ook in toeren, maar heeft geen vermogen.
benzinetoevoer heb ik nagekeken, alsook de sproeiers eens uitgekuisd, maar zonder effect. ik dacht ook aan valse lucht, ik heb de leiding eens bekeken, op het eerste zicht geen fwieten in, maar nog geen 100% zekerheid.
ik vrees dat - na wat opzoekwerk over zo'n bing carburator - er mischien een membraam gescheurd/kapot is? kan dit een oorzaak zijn?
Dit is het volgende wat ik wou onderzoeken, maar voorlopig heb ik moeite om de vijzen los te draaien zonder ze kapot te maken. wat wd40 op gespoten, zien of ze dan iets loslaten...
andere pistes? niet genoeg compressie?
het vreemde is echter: het was een verschijnsel dat zich eerder soms voordeed. af en toe had ik intervallen van 1 a 2 seconden waarin dit zich voordeed. maar telkens als ik gas hernam of schakelde was dit evensnel weer verdwenen als het gekomen was.
ivm met die workshop ivm afstellen van de motor: klinkt zeer interessant. een leek als mij kan dit zeker gebruiken, en mijn motor ook!
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ja, de mebranen controleren is een goed idee, Nog beter de carbu's, eens helemaal reinigen.
Kom nu niet af met te weinig compressie
We stonden met een handvol bereid dat te meten vóór de aankoop.
Laat ons aannemen dat dat oké is..
Kleur van de bougies? Timing onsteking ? Klepspeling ?
SHORT NOTICE : morgen namiddag ben ik beschikbaar voor een workshop. Anders zaterdag voormiddag.
Kom nu niet af met te weinig compressie
Laat ons aannemen dat dat oké is..
Kleur van de bougies? Timing onsteking ? Klepspeling ?
SHORT NOTICE : morgen namiddag ben ik beschikbaar voor een workshop. Anders zaterdag voormiddag.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
ha, I know
maar dit probleem heeft zich dan ook blootgesteld na de aankoop 
ik heb echter geen ervaring met compressieverlies. maar dit lijkt mij eerder iets dat er is of niet is. en niet iets dat af en toe eens optreed. en het vermogenverlies is veel te groot. bij compressieverlies, zo heb ik me laten vertellen, kan je tot 80% - 70% nog overhouden, en dit is niet het geval.
ik heb eerder de indruk dat het iets te maken heeft met benzine die het niet tot in de cilinder haalt.
kleur bougies:
recht wit, grijs, lijkt me aanvaardbaar.
links zwart, is niet helemaal ok.
goede kleur moet 'mokka' zijn dacht ik? zwart= te rijk mengel?
ik heb ze eens gewisseld, om te zien of het mss de bougie zelf is, of wel degelijk de verbranding.
short notice: morgennamiddag ben ik vrij! alleen zal het zonder motor zijn vrees ik, als ik dit euvel niet kan oplossen.
zaterdagvoormiddag moet ik mij wat herplannen, maar dat kan ook lukken voor mij.
waar bedoel je juist met 'regio vlaams brabant' ?
ik heb echter geen ervaring met compressieverlies. maar dit lijkt mij eerder iets dat er is of niet is. en niet iets dat af en toe eens optreed. en het vermogenverlies is veel te groot. bij compressieverlies, zo heb ik me laten vertellen, kan je tot 80% - 70% nog overhouden, en dit is niet het geval.
ik heb eerder de indruk dat het iets te maken heeft met benzine die het niet tot in de cilinder haalt.
kleur bougies:
recht wit, grijs, lijkt me aanvaardbaar.
links zwart, is niet helemaal ok.
goede kleur moet 'mokka' zijn dacht ik? zwart= te rijk mengel?
ik heb ze eens gewisseld, om te zien of het mss de bougie zelf is, of wel degelijk de verbranding.
short notice: morgennamiddag ben ik vrij! alleen zal het zonder motor zijn vrees ik, als ik dit euvel niet kan oplossen.
zaterdagvoormiddag moet ik mij wat herplannen, maar dat kan ook lukken voor mij.
waar bedoel je juist met 'regio vlaams brabant' ?
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Hé Ratte, Het was jij die van compressieverlies sprak
Inderdaad, beide bougies zouden dezelfde kleur moeten hebben: licht-grijs-mokka.
Buiten een verkeerde carburatie, kan ook de ontsteking verdacht zijn. Kijk eens of aan de kant de zwarte bougie de vonk wel goed is (wit-blauw)
Beide bougies vonken tegelijkertijd (dus één maat teveel per kant) Je mag dus de boukabels links/rechts omkeren tijdens de diagnosestelling.
Stel dat je motor maar vermogen levert op één cilinder. Je kan dat nagaan door bij een lopende motor met een beetje gas erbij de bougiekop één per één af te trekken.
Je hebt geen elektronische ontsteking, dus mag dat.
Inderdaad, beide bougies zouden dezelfde kleur moeten hebben: licht-grijs-mokka.
Buiten een verkeerde carburatie, kan ook de ontsteking verdacht zijn. Kijk eens of aan de kant de zwarte bougie de vonk wel goed is (wit-blauw)
Beide bougies vonken tegelijkertijd (dus één maat teveel per kant) Je mag dus de boukabels links/rechts omkeren tijdens de diagnosestelling.
Stel dat je motor maar vermogen levert op één cilinder. Je kan dat nagaan door bij een lopende motor met een beetje gas erbij de bougiekop één per één af te trekken.
Je hebt geen elektronische ontsteking, dus mag dat.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
ja, ik haalde het gewoon aan omdat ik gelezen heb dat dat ook vermogenverlies kon veroorzaken.
ik heb zojuist de volgende test gedaan:
motor draaiende houden op 3000rpm (met gaskabel, niet met choke), en bougiekoppen één voor een afgetrokken, en bekeken wat het verschil is.
daarna de bougies van cilinder verwisseld, en hetzelfde gedaan.
ik merk geen verschil. bougies gechecked op vonk: alletwee mooi wit-blauw.
kan ik concluderen dat het dan niet aan 1 van de 2 kanten ligt?
ik had toch gedacht dat het 1 van de 2 kanten zou zijn.
ik hoopte stiekem op gewoon een bougie die niet meer goed was...
nog tips? zaken die ik kan nakijken, die mss te voor de hand liggend zijn voor een kenner, maar waar een newbie niet aan denkt?
ik heb zojuist de volgende test gedaan:
motor draaiende houden op 3000rpm (met gaskabel, niet met choke), en bougiekoppen één voor een afgetrokken, en bekeken wat het verschil is.
daarna de bougies van cilinder verwisseld, en hetzelfde gedaan.
ik merk geen verschil. bougies gechecked op vonk: alletwee mooi wit-blauw.
kan ik concluderen dat het dan niet aan 1 van de 2 kanten ligt?
ik had toch gedacht dat het 1 van de 2 kanten zou zijn.
ik hoopte stiekem op gewoon een bougie die niet meer goed was...
nog tips? zaken die ik kan nakijken, die mss te voor de hand liggend zijn voor een kenner, maar waar een newbie niet aan denkt?
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Het zou mij toch verbazen dat de 2 cilinders evenveel vermogenverlies zouden veroorzaken.
Bon, de timing v/d ontsteking dan. Misschien dat het mechanisme van de voorontsteking blijft steken....
Bon, de timing v/d ontsteking dan. Misschien dat het mechanisme van de voorontsteking blijft steken....
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
ik heb de test nog eens gedaan, bij beide cilinders zakt hij maar van 3000rpm naar 2000rpm...
de timing van de ontsteking? maar moet hij dan ook niet stationair raar doen?
mechanisme van de vooronsteking: hetgene wat ervoor zorgt dat de onsteking vroeger gebeurt bij een hoger toerental?
luchttoevoer, zou dat geen oorzaak kunnen zijn. genoeg lucht bij stationair, teweinig lucht voor hoger toerental...
christ, nu staat dat ding hier te blinken in de zon.
mechanisme van de vooronsteking: hetgene wat ervoor zorgt dat de onsteking vroeger gebeurt bij een hoger toerental?
luchttoevoer, zou dat geen oorzaak kunnen zijn. genoeg lucht bij stationair, teweinig lucht voor hoger toerental...
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Da magni. Dat ding moet bollen!Ratte schreef:ik heb de test nog eens gedaan, bij beide cilinders zakt hij maar van 3000rpm naar 2000rpm...
Dat klinkt vrij normaal en het is symmetrisch. Goed nieuws. Alhoewel, waarom dan een witte en een zwarte bougie? (die zou ik ook al lang vervangen hebben)
Dus, als de oorzaak gemeenschappelijk is voor beide cilinders wat is dan de oorzaak?
Juist, maar ik had wel het vervroegingsmechanisme in mijn gedachten... dus de timing van de ontsteking in regime
Precies; de centrifugaal vervroeging. Te checken met een stroboscoop op het vliegwiel (van S naar F, of omgekeerd)
Die luchtfilter had ik er al lang uitgehaald. De aanvoerbochten ook om te zien of de gasschuiven (evenveel) opgetild worden door de membranen
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
geprobeerd zonder aanvoerbochten...geen verbetering.
ondertussen ook geen vonk meer, ook niet met verse bougies
vervroegingsmechanisme en stroboscopen zal niet voor meteen zijn, dan moet ik eerst nog wat lectuur doorbladen.
ontgoocheling alom.
oh christ...
ondertussen ook geen vonk meer, ook niet met verse bougies
vervroegingsmechanisme en stroboscopen zal niet voor meteen zijn, dan moet ik eerst nog wat lectuur doorbladen.
ontgoocheling alom.
oh christ...
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Hé Ratte,
Ik schreef het eerder. Niet juichen bij een panne die zomaar verdwijnt. Dat is een tikkende bom.
Enfin, met het schema erbij is het eenvoudig om dat onstekingsprobleem op te lossen. Als het uit zichzelf weer verdwijnt, friemel dan aan de betrokken kablering en onderderdelen tot wanneer de motor weer stilvalt. Ik gok nog altijd op een slecht contact.
Echternach,
Bob
Ik schreef het eerder. Niet juichen bij een panne die zomaar verdwijnt. Dat is een tikkende bom.
Enfin, met het schema erbij is het eenvoudig om dat onstekingsprobleem op te lossen. Als het uit zichzelf weer verdwijnt, friemel dan aan de betrokken kablering en onderderdelen tot wanneer de motor weer stilvalt. Ik gok nog altijd op een slecht contact.
Echternach,
Bob
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
ik hoop ook gewoon op een vals contact
als het dat maar was!
Ik zal de electrik eens doornemen, alhoewel ik daar ook geen enorme kei in ben, maar mss vind ik wel iets, wie weet.
Beginnen met de bonijnen uit te meten, iemand een idee welke weerstand ik moet hebben? dat zegt niet alles, maar geeft toch een indicatie, meen ik op te maken uit google.
Ik zal de electrik eens doornemen, alhoewel ik daar ook geen enorme kei in ben, maar mss vind ik wel iets, wie weet.
Beginnen met de bonijnen uit te meten, iemand een idee welke weerstand ik moet hebben? dat zegt niet alles, maar geeft toch een indicatie, meen ik op te maken uit google.
Het schema valt inderdaad wel mee, nog redelijk gemakkelijk te volgen.
Weet er iemand hoe je de capaciteit uitmeet? Men heeft mij ooit wel eens willen wijsmaken wat dat is op school, maarfinsoit.
Hoeveel µFarad moet dat ding hebben?
Weet er iemand hoe je de capaciteit uitmeet? Men heeft mij ooit wel eens willen wijsmaken wat dat is op school, maarfinsoit.
Hoeveel µFarad moet dat ding hebben?
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Maak het je gemakkelijk.Ratte schreef:Beginnen met de bonijnen uit te meten, iemand een idee welke weerstand ik moet hebben? dat zegt niet alles, maar geeft toch een indicatie, meen ik op te maken uit google.
Meet spanningen. Aan de pluskant van de bobijnen moet je 12V meten bij contact aan.
Als de bobijnen (in serie) niet doorgeslagen zijn moet je aan de minkant van de bobijnen ook 12V meten als de contactpunten open staan.
Als je bang bent dat de condensator kortgesloten is kan je hem gewoon ontkoppelen.
Als dit klinkt als een raar Swahili-dialekt, ben je hier altijd welkom.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
Jo De Paepe
ik zou gezien de eerder post , beginnen met het contactslot eens door te meten en desnoods te overbruggen
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Dat zou ik pas doen als er geen 12V staat aan de plus kant van de bobijnen (groene draad op klem 15). Dat gaat sneller dan de lamp open te gooien en de groene en rode draad op het contactslot te zoeken en te overbruggen.Jo De Paepe schreef:ik zou gezien de eerder post , beginnen met het contactslot eens door te meten en desnoods te overbruggen
Stel dat er 12V op de bobijnen staat is het wel een goed idee om aan het contactslot te friemelen om te zien dat daar het slecht contact zit. Heb ik al meegemaak op een /7
Net zoals elektriciteit, zoek ik altijd de gemakkelijkste weg
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Het zit hem soms in details:
De kabel tussen condensator en contact breaker was geknikt, doordat ie tussen 2 compartimenten van het voordeksel had gezeten (dat was er niet goed opgezet geweest, of door de vorige eigenaar, door mij, of beide) Het was vrij subtiel, en ik zag het ook niet omdat als het deksel erop zit, je natuurlijk niet zag dat die gekneld was. Ik heb deze gesoldeerd, nu heb ik terug ontsteking, én volledig vermogen.
ik ben nog steeds wat wantrouwig tov van dat laatste, want volgens mij was dat niet de oorzaak van het vermogenverlies.
Wat ben ik blij dat ik nu eens een ritje heb kunnen doen, in dit weer
Allezins een eerste kennismaking met de techniek van mijn nieuwe aanwinst, én bedankt voor alle advies en tips.
Als er nu workshops of dergelijke aankomen: ik ben kandidaat
De kabel tussen condensator en contact breaker was geknikt, doordat ie tussen 2 compartimenten van het voordeksel had gezeten (dat was er niet goed opgezet geweest, of door de vorige eigenaar, door mij, of beide) Het was vrij subtiel, en ik zag het ook niet omdat als het deksel erop zit, je natuurlijk niet zag dat die gekneld was. Ik heb deze gesoldeerd, nu heb ik terug ontsteking, én volledig vermogen.
ik ben nog steeds wat wantrouwig tov van dat laatste, want volgens mij was dat niet de oorzaak van het vermogenverlies.
Wat ben ik blij dat ik nu eens een ritje heb kunnen doen, in dit weer
Allezins een eerste kennismaking met de techniek van mijn nieuwe aanwinst, én bedankt voor alle advies en tips.
Als er nu workshops of dergelijke aankomen: ik ben kandidaat
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Bedankt voor de feedback. Ratte. Het is niet de eerste keer dat het alternatordeksel dat kabeltje tot in de ziel heeft geknepen....
Je hebt gelijk om de oorzaak van het eerder vermogenverlies niet rechtstreeks aan deze panne te koppelen.
Maar het kan toch dat er en verband is...
Stel dat het kabeltje zo geklemd zat dat de isolatie naar de massa heel dun geworden was. Dan kunnen er vonkjes overspringen waardoor de omtladingsenergie naar de bougies verminderd was. Nog voldoende om de motor stationair te laten draaien maar als de gaskraan open gaat en het mengsel instroomt dooft als het ware de vonk.
Het is maar een stelling. Aangezien er niets mysterieus is aan techniek moet men altijd een uitleg vinden.
Geniet! Ik ga dat ook doen.
Je hebt gelijk om de oorzaak van het eerder vermogenverlies niet rechtstreeks aan deze panne te koppelen.
Stel dat het kabeltje zo geklemd zat dat de isolatie naar de massa heel dun geworden was. Dan kunnen er vonkjes overspringen waardoor de omtladingsenergie naar de bougies verminderd was. Nog voldoende om de motor stationair te laten draaien maar als de gaskraan open gaat en het mengsel instroomt dooft als het ware de vonk.
Het is maar een stelling. Aangezien er niets mysterieus is aan techniek moet men altijd een uitleg vinden.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R90/6
Ik heb deze winter een R90/6 gekocht voor 2000€.
Moto reed nog maar de boite zong een beetje, heb alle lagers vervangen.
Kader gepoederlakt, cylinders en de naven geglasparelstraald, RVS spaken gestoken, alle lak laten spuiten + tank en spatborden gepinstreept.
Blok opgepoetst met metalpolisch
Dubbele schijfrem gestoken, nieuwe rempomp,stalen remleidingen, nieuwe banden, nieuwe batterij.
Deze week rijd hij foto's staan hier op het forum.

Mvg
JP
Ik heb deze winter een R90/6 gekocht voor 2000€.
Moto reed nog maar de boite zong een beetje, heb alle lagers vervangen.
Kader gepoederlakt, cylinders en de naven geglasparelstraald, RVS spaken gestoken, alle lak laten spuiten + tank en spatborden gepinstreept.
Blok opgepoetst met metalpolisch
Dubbele schijfrem gestoken, nieuwe rempomp,stalen remleidingen, nieuwe banden, nieuwe batterij.
Deze week rijd hij foto's staan hier op het forum.

Mvg
JP
BMW 1200GS 2009
Mijn winterproject-->
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =8&t=34434" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =8&t=34434" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door mdc op 05 mei 2013, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link aangepast
Reden: link aangepast
BMW 1200GS 2009
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik zie niets, maar ben wel benieuwd.Pirre schreef:Mijn winterproject-->
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/posting ... ew#preview
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Voila, amai dit was genieten vandaag. prachtig ritje gemaakt en even een stopje gemaakt met een sympathieke mede-BMWrijder op een terraske.Synchro Bob schreef:Bedankt voor de feedback. Ratte. Het is niet de eerste keer dat het alternatordeksel dat kabeltje tot in de ziel heeft geknepen....
Uw uitleg kan wel kloppen. verder moet ik dringend eens de linkse carburator afstellen, aangezien die daar nog steeds zwarter uitziet dan de rechtse. de rechtse heeft een mooie kleur. kan het ook niet zijn dat die linkse zwarter ziet door de olie die in de cilinder loopt als hij op zijn pikkel staat?
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik ben blij dat je met volle teugen hebt kunnen genieten van die prachtige machine.
Vandaag ben ben ik met de R80GS de streek van de Ourthe gaan verkennen. Schitterend !
ik denk toch dat de olie die links naar de kop loopt na een tijd volledig moet zijn verbrand en dat de bougie een normale kleur moet hebben.
De linkse carbu kan te rijk staan...
Verse bougies plaatsen en dan nog eens controleren. Als links weer zwart wordt, de bougiekabels eens omwisselen.
Ik organiseer binnenkort een workshop synchroniseren.
Stay tuned,
Vandaag ben ben ik met de R80GS de streek van de Ourthe gaan verkennen. Schitterend !
ik denk toch dat de olie die links naar de kop loopt na een tijd volledig moet zijn verbrand en dat de bougie een normale kleur moet hebben.
De linkse carbu kan te rijk staan...
Verse bougies plaatsen en dan nog eens controleren. Als links weer zwart wordt, de bougiekabels eens omwisselen.
Ik organiseer binnenkort een workshop synchroniseren.
Stay tuned,
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
links wordt weer zwart.
Ik moet hem minder rijk zetten, maar ik kom liever nog niet teveel aan een regeling waar ik teweinig van ken.
Bougieskabels omwisselen kan ik eens doen. Dit is om te testen dat het mss aan de bobijn kan liggen? ik probeer je redenering te volgen...
Ik moet hem minder rijk zetten, maar ik kom liever nog niet teveel aan een regeling waar ik teweinig van ken.
Bougieskabels omwisselen kan ik eens doen. Dit is om te testen dat het mss aan de bobijn kan liggen? ik probeer je redenering te volgen...
ik zie ook niets. fotootjes altijd welkomPirre schreef:Mijn winterproject-->