Die manier van op- en afstappen heb ik intussen mooi onder de knie.
Korte beschrijving:
Ik ben ca. 1m64 'groot' en weeg amper 46 kg (net niet eigenlijk)
Mijn droommoto was al altijd de 1200GS. Ik rijd pas sinds begin januari 2014. 3 weken met een 125cc scooter. Dan overgeschakeld naar een verlaagde 650GS monocilinder.
Heb ik 7 maand vrolijk mee rondgetuft. Maar de 1200GS bleef ik naar kwijlen natuurlijk.
Ik heb september 2014 een 1200GS van bouwjaar '06 gekocht.
Die had op de originele schokdempers de 3 cm lagere Hyperpro veren gemonteerd.
In combinatie met het laagste zadel van BMW vond ik dat goed gaan.
Na een tijdje toch eens geprobeerd met het origineel zadel, op de laagste stand. Was ook nog heel goed doenbaar.
Nu, mijn verzekeringsbewijs bewaar ik onder het zadel, en nadat het moest vernieuwd worden kreeg ik het zadel er niet direct meer op gepast.
In een onnozele bui probeerde ik of het beter zou gaan als het zadel ingesteld stond op de hoogste stand. Klikte direct op zijn plaats.
Probleem was: ik kon nog net met de tippen van mijn voeten aan de grond. Maar ik had op aanraden van Stephanie Rowe al een paar maand 'getraind' om te stoppen met 1 voet plat op de grond i.p.v. met beide voeten.
Kwestie van een beetje te kijken waar je stopt en welke voet je 't beste op de grond plaatst.
Ik was dus danig tevreden over die manier van rijden. Maar ik was nog steeds niet echt tevreden over de vering. Te hard, te kort...
Dus effe de rekensom gemaakt. En ik kwam tot de vaststelling dat ik even goed (of even slecht) met mijn voeten aan de grond zou kunnen met de originele veren erop, maar met het extra laag zadel.
Gezien mijn gering gestalte is de hoek van mijn knieën geen enkel probleem (de rubbers zijn sowieso al van de voetsteunen). En mijn heel laag lichaamsgewicht zorgt er ook voor dat ik geen last heb van kontpijn bij lange ritten.
Ik ga nu zelfs meer zeggen... Het verschil in hoogte van het extra lage zadel en het standaardzadel op de laagste stand is exact 2cm.
Laat de DAYTONA M-STAR GTX laarzen nu een 2,5cm dikkere binnenzool, en het damesmodel van de BMW Pro Touring laarzen een 2cm dikkere zool hebben...
Dit zou voor mij kunnen betekenen dat ik met 1 van die laarzen iets beter de grond zou raken dan nu. Maar... ik denk dat ik die laarzen zal aanschaffen om het originele standaardzadel terug te kunnen plaatsen.
Heel kort geresumeerd: ook mensen van 1m65 kunnen na wat oefenen en aanpassen 'perfect' met een min of meer standaard 1200GS rondrijden.