Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door IB1 »

Brutus1 schreef:Ben ook niet van de grootste (1.67) en heb mij originele verlaagde vering aangeschaft. Eerste indrukken positief en vind niet dat het model verkracht werd :grin:
Afbeelding
Nog een kleintje. Exact even groot met een moto die als 2 druppels water op de mijne lijkt.

Ik ga binnenkort eens het touratech verlaagde zadel testen denk ik (om te zien of ik het beter vind dan het BMW lage zadel).
Eentje met 2 wielen en een stuur.
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door J@n »

SaP schreef:
J@n schreef:Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Nodig... nee. Heb ook tijdje gereden met enkel de bal van de voeten op de grond. Natuurlijk gaat dat perfect. Nu met de voeten plat en met toch zeggen heel wat meer comfort. Rij dagelijks met de moto en rij en parkeer op vele plekken. Met voeten op de grond is het toch stukken makkelijker. Om nog niet te spreken van de legio rode lichten in Molenbeek met putten en bulten. Of klote parkeerplaatsen in the middle of nowhere. Als ik stilsta ben ik zeker dat ik mijn moto 'heb' ondanks oneffenheden.
Soit, nodig? Nee. Comfortabel? Volgens mij wel.
edjemx schreef: Alleen weet ik niet of je aan zitcomfort inboet met het verlaagde zadel, want de bedoeling is meer en langer trips/weekends te maken, vandaar overstap naar GS.
Ik weet niet hoe het zit bij een nieuwe R1200GS maar bij een F650GS is een verlaagd zadel comfortgewijs een ramp. Toen in mijn F650GS kocht (2e hands met 1500km) stond er een verlaagd zadel op. Dit is eigenlijk een gewoon zadel waar een deel van de "mousse" is weggesneden. Na 100km voel je al dat je een tijdje op de moto zit en na 200km sta je liever recht dan te blijven zitten. Daarom is er snel een standaardzadel op gekomen, ik vind de zithouding hiermee ook beter. En afgelopen donderdag, na 600km door de Ardennen te hossen, moe maar voldaan en niet het minste zadelpijn. :-)
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door IB1 »

J@n schreef:
SaP schreef:
J@n schreef:Het is toch niet nodig om met beide voeten vol op de grond te kunnen.
Nodig... nee. Heb ook tijdje gereden met enkel de bal van de voeten op de grond. Natuurlijk gaat dat perfect. Nu met de voeten plat en met toch zeggen heel wat meer comfort. Rij dagelijks met de moto en rij en parkeer op vele plekken. Met voeten op de grond is het toch stukken makkelijker. Om nog niet te spreken van de legio rode lichten in Molenbeek met putten en bulten. Of klote parkeerplaatsen in the middle of nowhere. Als ik stilsta ben ik zeker dat ik mijn moto 'heb' ondanks oneffenheden.
Soit, nodig? Nee. Comfortabel? Volgens mij wel.
edjemx schreef: Alleen weet ik niet of je aan zitcomfort inboet met het verlaagde zadel, want de bedoeling is meer en langer trips/weekends te maken, vandaar overstap naar GS.
Ik weet niet hoe het zit bij een nieuwe R1200GS maar bij een F650GS is een verlaagd zadel comfortgewijs een ramp. Toen in mijn F650GS kocht (2e hands met 1500km) stond er een verlaagd zadel op. Dit is eigenlijk een gewoon zadel waar een deel van de "mousse" is weggesneden. Na 100km voel je al dat je een tijdje op de moto zit en na 200km sta je liever recht dan te blijven zitten. Daarom is er snel een standaardzadel op gekomen, ik vind de zithouding hiermee ook beter. En afgelopen donderdag, na 600km door de Ardennen te hossen, moe maar voldaan en niet het minste zadelpijn. :-)
Op de 1200 is het comfort ook minder. Het zadel is ook een stukje harder dan het origineel. Binnenkort eens een TT verlaagd zadel testen. Voorlopig max 7u op een dag op het zadel gezeten en dan is het wel voelbaar. Maar een ramp is het niet, het kan wel beter. Op de 700GS voel ik het zadel al na 20 km.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door SaP »

IB1 schreef:Op de 700GS voel ik het zadel al na 20 km.
hangt dus duidelijk van t gat af... (en tis ni de moment om te zeggen dat ik een dik gat heb!!) Maar ik heb bij mijn 700 totaal geen last ook al zit ik er van s morgens tot s avonds op.
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
IB1
Berichten: 178
Lid geworden op: 25 jan 2013, 21:15
Locatie: De Westhoek - Brussel

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door IB1 »

SaP schreef:
IB1 schreef:Op de 700GS voel ik het zadel al na 20 km.
hangt dus duidelijk van t gat af... (en tis ni de moment om te zeggen dat ik een dik gat heb!!) Maar ik heb bij mijn 700 totaal geen last ook al zit ik er van s morgens tot s avonds op.
Ik vermoed eerder dat ik te breed ben (hoe raar dat ook lijkt) en ik ben nu eenmaal iets bredere zadels gewoon.
Eentje met 2 wielen en een stuur.
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

SaP schreef:
IB1 schreef:Op de 700GS voel ik het zadel al na 20 km.
hangt dus duidelijk van t gat af... (en tis ni de moment om te zeggen dat ik een dik gat heb!!) Maar ik heb bij mijn 700 totaal geen last ook al zit ik er van s morgens tot s avonds op.
Ik snap het, t'is de combi gat/zadel wat van belang is :-)
Dit jaar nog wat km's maken met de F800R en dan nog eens rustig bekijken voor de GS.
Meeste km die we maken is nu zo'n 250 à 300, dus zal zeker wennen zijn om meer km te maken.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door JGA »

Gustje schreef:Ik heb er er zelf zo een paar,aan de binnenkant zit een zool van 2.5cm.Je merkt het niet van buitenaf.Ze zijn wel warm tijdens de zomer omdat ze tamelijk hoog zijn aan de benen.Ik heb ze gekocht bij rad en ze zijn van daytona .Ben er zeer tevreden van.
He,
Heb je de naam van de de laars, heb zitten zoeken maar vindt het niet.
Alvast bedankt
JGA
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door J@n »

JGA schreef:
Gustje schreef:Ik heb er er zelf zo een paar,aan de binnenkant zit een zool van 2.5cm.Je merkt het niet van buitenaf.Ze zijn wel warm tijdens de zomer omdat ze tamelijk hoog zijn aan de benen.Ik heb ze gekocht bij rad en ze zijn van daytona .Ben er zeer tevreden van.
He,
Heb je de naam van de de laars, heb zitten zoeken maar vindt het niet.
Alvast bedankt
JGA
Ik vermoed dat het deze zijn. In mijn ogen een veel betere oplossing dat al die soorten verlagingen aan de moto. 'k rij er al meer dan 2 jaar mee. :wink:
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door JGA »

J@n schreef:
JGA schreef:
Gustje schreef:Ik heb er er zelf zo een paar,aan de binnenkant zit een zool van 2.5cm.Je merkt het niet van buitenaf.Ze zijn wel warm tijdens de zomer omdat ze tamelijk hoog zijn aan de benen.Ik heb ze gekocht bij rad en ze zijn van daytona .Ben er zeer tevreden van.
He,
Heb je de naam van de de laars, heb zitten zoeken maar vindt het niet.
Alvast bedankt
JGA
Ik vermoed dat het deze zijn. In mijn ogen een veel betere oplossing dat al die soorten verlagingen aan de moto. 'k rij er al meer dan 2 jaar mee. :wink:

Bedankt,
Ik zaleens gaan kijken in Willebroek bij RAD.
Groetjes
JGA
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Lukas »

In M&T van deze maand staat een artikel over verlagingssystemen.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

Heb het ook gelezen, vering aanpassen lijkt me te ingrijpend als het te veel moet zijn.
Met mogelijke gevolgen voor de rijeigenschappen en verkoop achteraf.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Bart Vercaemer »

Ik heb ook het probleem van klein te zijn (1m65).
Maar de 1200GS blijft ook wel mijn droommotor. Ik weet dat verlaagde vering en een extra laag zadel uitkomst zouden kunnen bieden.
Mijn vraag is nu: kan iemand met een verlaagde 1200GS eens een foto, of enkel foto's plaatsen? Ik heb namelijk ook schrik dat het een compleet andere motor zal worden qua uitzicht. En die gedachte zou ik toch graag bevestigd of ontkracht zien.

Bijkomend probleem in mijn geval is, naast mijn gestalte, mijn gewicht: droog (en naakt) op de weegschaal geeft ze nooit meer dan 47kg aan. En met dergelijk laag gewicht is het mijn inziens niet comfortabel, en al helemaal niet veilig als je maar met de tippen van je tenen de grond raakt...
R 1200 GS (2006)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Harald »

Bij BMW Vandenbroeck in Dilbeek stond een demo met de nodige aanpassingen.
Sap heeft hem test gereden. Misschien heeft ze nog ergens een foto.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door SaP »

Ik heb de 1200 GS enkel met verlaagd zadel gereden.
Foto en verslagen op blog. (Sapvertelsels)
Ben zelf ook ong jouw grote en gewicht voltigeur.
De LC is zeer goed handelbaar, beter dan mijn 700. Al rijden voel je er al niks van.
Kon aan de grond met 1 voet plat, 2 samen met tippen.
Moest ik nu moto moeten kopen (en financiën hebben) zou ik zeker de LC kopen. Waarschijnlijk met verlaagd zadel, niet verlaagd.
Mijn advies: vraag testrit met verlaagde + verlaagd zadel en enkel verlaagd zadel. Es voelen en je weet meer :)

Verstuurd vanaf mijn V370 met Tapatalk
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Relax »

Botten met dikke zolen hé kleinen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Frans »

Laat een dikke zool op uw botten leggen , goed en goedkoop.
Verdunde zadels ......denk aan uw rug op termijn !
En als je echt niet op circuit rijdt laat uwe vering op comfort staan.
En bij het opstappen van de duo kan je de moto altijd een klein beetje schuin houden zo steun je met volle voet.
maxie
Berichten: 94
Lid geworden op: 25 feb 2014, 16:52
Woonplaats: Brasschaat
Locatie: Antwerpen

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door maxie »

IB1 schreef:
Brutus1 schreef:Ben ook niet van de grootste (1.67) en heb mij originele verlaagde vering aangeschaft. Eerste indrukken positief en vind niet dat het model verkracht werd :grin:
Afbeelding
Nog een kleintje. Exact even groot met een moto die als 2 druppels water op de mijne lijkt.

Ik ga binnenkort eens het touratech verlaagde zadel testen denk ik (om te zien of ik het beter vind dan het BMW lage zadel).
Ik had ergens gelezen dat touratech zadels zelfs nog iets hoger uitvallen dan de originele zadels.
En ik moet dat beamen, ik rij met een gs 1200LC 2014 en heb zelf mijn origineel bmw prutszadel (standaard hoogte) er al na een paar weken af gezwiept voor een standaard touratech zadel breathable, en dit zit inderdaad een beetje hoger, maar zit veel beter.
Ik ben 1.80 groot.
Dus ik zou dat maar eens eerst uittesten, zijn niet de goedkoopste zadels, zadel enkel berijder ongeveer 350€
United we conquer
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

Ik heb het Wunderlich ERGO-zadel (verlaagd) besteld, was nog in ontwikkeling en zou volop in productie zijn, eind deze maand verwacht ik deze.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
R-robin
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jan 2011, 19:49
Woonplaats: Zomergem
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door R-robin »

Lukas schreef:In M&T van deze maand staat een artikel over verlagingssystemen.
iemand een idee waar ik ergens op het net het dossier hoger/lager uit M&T van juli 2013 kan terugvinden.
champieter
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 feb 2015, 16:35
Woonplaats: 1755
Locatie: gooik

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door champieter »

Bart Vercaemer
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mar 2014, 19:15
Woonplaats: Markegem
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Bart Vercaemer »

Die manier van op- en afstappen heb ik intussen mooi onder de knie.

Korte beschrijving:
Ik ben ca. 1m64 'groot' en weeg amper 46 kg (net niet eigenlijk)
Mijn droommoto was al altijd de 1200GS. Ik rijd pas sinds begin januari 2014. 3 weken met een 125cc scooter. Dan overgeschakeld naar een verlaagde 650GS monocilinder.
Heb ik 7 maand vrolijk mee rondgetuft. Maar de 1200GS bleef ik naar kwijlen natuurlijk.
Ik heb september 2014 een 1200GS van bouwjaar '06 gekocht.
Die had op de originele schokdempers de 3 cm lagere Hyperpro veren gemonteerd.
In combinatie met het laagste zadel van BMW vond ik dat goed gaan.
Na een tijdje toch eens geprobeerd met het origineel zadel, op de laagste stand. Was ook nog heel goed doenbaar.
Nu, mijn verzekeringsbewijs bewaar ik onder het zadel, en nadat het moest vernieuwd worden kreeg ik het zadel er niet direct meer op gepast.
In een onnozele bui probeerde ik of het beter zou gaan als het zadel ingesteld stond op de hoogste stand. Klikte direct op zijn plaats.
Probleem was: ik kon nog net met de tippen van mijn voeten aan de grond. Maar ik had op aanraden van Stephanie Rowe al een paar maand 'getraind' om te stoppen met 1 voet plat op de grond i.p.v. met beide voeten.
Kwestie van een beetje te kijken waar je stopt en welke voet je 't beste op de grond plaatst.

Ik was dus danig tevreden over die manier van rijden. Maar ik was nog steeds niet echt tevreden over de vering. Te hard, te kort...
Dus effe de rekensom gemaakt. En ik kwam tot de vaststelling dat ik even goed (of even slecht) met mijn voeten aan de grond zou kunnen met de originele veren erop, maar met het extra laag zadel.
Gezien mijn gering gestalte is de hoek van mijn knieën geen enkel probleem (de rubbers zijn sowieso al van de voetsteunen). En mijn heel laag lichaamsgewicht zorgt er ook voor dat ik geen last heb van kontpijn bij lange ritten.

Ik ga nu zelfs meer zeggen... Het verschil in hoogte van het extra lage zadel en het standaardzadel op de laagste stand is exact 2cm.
Laat de DAYTONA M-STAR GTX laarzen nu een 2,5cm dikkere binnenzool, en het damesmodel van de BMW Pro Touring laarzen een 2cm dikkere zool hebben...
Dit zou voor mij kunnen betekenen dat ik met 1 van die laarzen iets beter de grond zou raken dan nu. Maar... ik denk dat ik die laarzen zal aanschaffen om het originele standaardzadel terug te kunnen plaatsen.

Heel kort geresumeerd: ook mensen van 1m65 kunnen na wat oefenen en aanpassen 'perfect' met een min of meer standaard 1200GS rondrijden.
R 1200 GS (2006)
melis luc
Berichten: 245
Lid geworden op: 03 sep 2009, 20:16
Woonplaats: Outer - Ninove
Locatie: Oost vl Outer Ninove

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door melis luc »

Man in Black schreef:Ik heb het Wunderlich ERGO-zadel (verlaagd) besteld, was nog in ontwikkeling en zou volop in productie zijn, eind deze maand verwacht ik deze.
Ik rij daar ondertussen ook al een paar maand uiterst tevreden mee rond het originele verlaagd zadel van de GS viind ik maar niks ,veeeeeeel te zacht !! :grin:
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Verlaagd zadel of verlaagde vering?

Bericht door Man in Black »

Ik ondertussen ook paar duizend km, in het begin wennen na bijna 7000 km op het originele verlaagde zadel, maar nu heel tevreden.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Plaats reactie